Lichaamstaal centraal 10 ZE DRIE EXPOSITIES VIER KUNSTENAARS Middelburg heeft kwantitatief en kwalitatief een bovengemiddeld aanbod aan beeldende kunst. Ik kan er niet omheen om drie tentoonstellingen die op loopafstand van elkaar liggen onder uw aandacht te brengen. Monnikenwerk Omdat ze, hoe ver schillend ze ook zijn, worden gekenmerkt door een gemeen schappelijke noemer: subtiliteit. Geen grote gebaren, grote formaten of explosies van kleur of materiaal, maar sobere beelden die vragen om aandachtig beschouwen. Neem de papierreli ëfs van Tim van Eenennaam. Hij snijdt geometrische vormen uit stevig papier. En combineert vaak verschillende lagen. Naast snijden krijgt het papier reliëf door vou wen. Zo ontstaan patronen. Waar bij Van Eenennaam inventief ge bruik maakt van licht en schaduw. Zo brengt hij extra ruimtelijke ef fecten teweeg. Door een liefdevol samenspel van geduld en inventi viteit zijn de composities niet in één keer te doorgronden. Ze bie den een mooie reis door tijd en ruimte. In het werk van Cees Andriessen is wit ook een bepalende kracht. Het is werk om te ervaren. Waarbij het vaak een glimlach oproept Het wordt door stevige, brede lij nen doorsneden en door krachtige vlekken aangetast. Hun vorm heeft door de rafelige contouren ook iets aarzelends. Andriessen maakt hout- en linosneden, maar anders dan gewoonlijk lijkt het of het wegsnijden van het materiaal niet zozeer de intentie heeft de vorm zichtbaar te maken, maar ruimte te creëren. De vormen en de kleurvlekken kun je zien als te kens van leven in een oneindige ruimte. Leven dat steeds weer een andere vorm aanneemt. Om nooit op uitgekeken te raken. Ook Geert Baas gebruikt tekens. Krachtige lijnen, direct uit de tube op de ondergrond aangebracht. Hij combineert ze met objecten. Soms echoën hun vormen elkaar, soms contrasteren ze juist. In zijn schil derijen werkt Baas op een verge lijkbare manier. Net als bij An driessen onttrekt zijn werk zich aan een verhalende beschrijving. Het is werk om te ervaren. Waarbij het vaak een glimlach oproept. Baas neemt je mee in een spel van verwondering en werpt zo licht op een belangrijk aspect van het be staan. Een vorm van zingeving. Op een heel andere manier is dat ook de intentie van Rosalinde van Ingen Schenau. Ze heeft een speci fiek thema: vergankelijkheid. In de Dikke Toren te Zierikzee werkt ze dat op reuzeformaat uit. In Mon Capitaine kiest ze juist voor het kleine formaat. Zij toont ragfijne gravures van boeketten op stukjes roestvrij staal. En mini-sculpturen van bloemen, gemaakt van as. Het kleine formaat en de perfecte uit voering ogen geconcentreerd. De zorgvuldige uitvoering overtuigt. Een zwart-wit video van een paar- denbloem die ontluikt en ver welkt, completeert de presentatie, samen met een mooi geschilderde interpretatie van de plattegrond van een begraafplaats in Amster dam. De deur van de voormalige Lutherse Kerk in Middel burg is open. Zowel links als rechts van de ingang staat een herenfiets. De tussendeur knarst en een lichte ruimte omhult me. Binnen volgt een warm welkom. Pastor Remco Robinson is in ge sprek met Job van der Wal en ik schuif aan. Job is specialist non- verbale communicatie. Hij onder steunt zijn verhaal zelfverzekerd met brede gebaren, maar biedt ook alle ruimte voor een gedachten- wisseling. De Oud-Katholieke Kerk in Middelburg biedt komende maan den een creatief programma aan voor wie maar wil. Op 20 oktober is er een kennismakingsworkshop mime en op 3 november een cur susdag voor wie zich daar verder in wil verdiepen. Job zal beide da gen verzorgen. Het heeft iets thea traals: met je lichaam uiting geven aan gedachten. Je emoties verbeel den en daardoor een verhaal tot le ven brengen. Pastor Remco Robinson vertelt dat lichaamstaal in de kerk altijd al van belang is geweest. „Een voor ganger beweegt zich bewust en brengt de liturgie met gebaren tot leven. Daar kan, maar hoeft echt geen bibliodrama of liturgische dans aan te pas te komen. Los van inhoud of intonatie kunnen alleen al mimiek en armgebaren van een voorganger het verschil maken tussen een saaie of boeiende over denking." Robinson kan het we ten, hij doceert homiletiek aan de theologische opleiding van de Oud-Katholieke Kerk in Utrecht. Daarbij gaat het naast het schrij ven vooral om het houden van een preek. Hij brengt studenten bij dat laatste ook in beweging. Religi euze riten en rituelen zijn van oudsher verbonden met mime. De Beeldenstorm bracht niet alleen een einde aan beeldende kunst in de kerk maar in hoge mate ook aan andere vormen van de verbeelding van het Woord. Best zonde, denk ik in stilte. In de liturgische boe ken van de (Oud-)Katholieke Kerk staat nog wel precies omschreven op welk moment de voorganger zijn woorden met gebaren kan on dersteunen. In de kerk zijn er ge bruiken voor het zegenen van brood en wijn, het tonen van de hostie, het uitnodigen tot commu nie. Het handelen geeft daaraan ook betekenis. Emoties Job van der Wal zal de workshops verzorgen. „Voor het vertellen van een verhaal zijn strikt genomen geen woorden nodig. Door het zichtbaar maken van emoties in handelingen kan een mimespeler een ander meenemen in een ver haal. Op de eerste middag wil ik mensen laten kennismaken met de werkwijze. We hechten niet al leen in het dagelijks leven, maar ook in kerken enorm aan het ge sproken woord, maar het over grote deel van onze communicatie verloopt altijd zonder woorden. Daar leg ik de vinger bij. Mensen kunnen zelf de kracht van li chaamstaal zien en gaan ervaren." Job maakte kennis met deze kunstvorm, werd erdoor gegrepen en volgde uiteindelijk een drieja rige opleiding in de Verenigde Sta ten, waarin lichaamswerk, acteren en dans elkaar afwisselden. Het tot uiting brengen van levensbe schouwelijke thema's en bijbel verhalen is hem op het lijf ge schreven. Hij deelt zijn vaardighe den graag. Nu met belangstellen den op twee zaterdagen, maar ook als coach. Remco Robinson: „Met deze workshops willen we laagdrempe lig en op kleine schaal verbeelding weer aan religie verbinden. Wie - na aanmelding - deelneemt, hoeft niet bang te zijn voor een verbor gen agenda. De workshop staat op zich." zaterdag 13 oktober 2018 GO Subtiliteit als gemene deler Nico Out Geert Baas: zonder titel. Cees Andriessen: zonder titel, fotosnicoout A Rosalinde van Ingen Schenau: 'Ashes to ashes - Circle'. A Tim van Eenennaam: detail. T/m 24/10 Tim van Eenennaam, Wandelkerk, Abdij, ma. t/m vr. 10.30-17.00 uur. T/m 28/10 Cees Andriessen en Geert Baas, Gale rie Gerritse, Londensekaai 19, do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. T/m 31/10 Rosalinde van Ingen Schenau, Mon Captaine, Kinderdijk 56, zo. 14.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38