5 IN DE WINKEL POMPOENEN MET PUKKELS EN APPELS MET VLEKJES We pikken het niet meer. Goed voedsel mag niet verspild worden, lieten we de supers deze zomer weten. Hoezo, geen B- kwaliteit? Laat ze maar komen, de kromme komkommers, de pompoenen met pukkels, de kleine pruimen, de appels met een vlekje. Al jaren is de strijd tegen voedselver- spilling een ach terhoedegevecht. Kleine, ideologi sche initiatieven als Potverdorie! en Kromkommers redden afgekeurde groenten en fruit door er soep en jam van te maken. Het bleven acties in de marge. Supermarkten - de grootste afnemers van groenten en fruit - eisten nog altijd een product met een perfect uiterlijk, de zoge naamde A-kwaliteit. De zomer van 2018 markeert een omslagpunt. Mark de Jong van de Zeeeuwse Land- en Tuinbouwor ganisatie (ZLTO): „Er zijn altijd al veel partijen afgewezen. De afgelo pen jaren nam dat toe, door de weersextremen. Dit jaar hadden we een enorm nat voorjaar en daarna die hete zomer. Wij kregen voortdurend signalen van telers dat ze hun oogst niet kwijt kon den. Dat ging over grote hoeveel heden." Pruimenboer Kees Hamelink uit Wemeldinge schreef eind juli ge schiedenis. Hij plaatste op Face- book een noodkreet: wie wilde zijn pruimen hebben, te klein voor de supermarkt? Tonnen en tonnen pruimen waren het. Het meeste hing nog in de bomen en geld om die te laten plukken had hij niet. Het bericht werd duizenden keren gedeeld. Hart van Nederland, SBS6, de kranten, iedereen wilden de gedupeerde boer spreken. Groot was de verontwaardiging over de voedselverspilling. En over het lot van de Nederlandse boer. Want terwijl Kees z'n pruimen niet kwijtraakte, lagen in de su permarkten pruimen uit Polen. Vandaag verkoopt bioboer René Dingemanse van Zeeuws Hof, aan de Zoutelandseweg 9 in Bigge- kerke, spik kelpom poenen voor 50 cent het stuk. Die spikkels - vlekjes die je er zó af veegt - wil de super niet. Een week eerder zat fruitteler Her man Vereecken in Vogelwaarde met appels in zijn maag. De super had geen plek; die lag nog vol geïmporteerd fruit. Hoe gaat dat nou eigenlijk, van boer tot supermarkt? ZLTO- woordvoerder De Jong: „In de lente komt een keurmeester van de handelshuizen - schakel tussen boer en supermarkt - kijken hoe het fruit erbij hangt. Dan al bepa len ze: is het genoeg en goed ge noeg, of gaan we in het buitenland bijkopen? Wij kregen een tele foontje van een Zeeuwse teler waar 70 procent van de boomgaard afgekeurd was. Geen A-, maar B- kwaliteit. Hij was bepaald niet de enige. En dan moet je weten, voor A krijgt een boer 70 cent, voor B een dubbeltje. Daar moet je als boer nog op toeleggen! De actie van pruimenboer Kees Hamelink was het omslagpunt. Hoe het pu bliek en de media daar op reageer den! Toen wisten wij als ZLTO: de consument is er rijp voor. We heb ben de Facebookpagina #HeteZo- merOogst online gezet. Boeren kunnen partijen aanbieden, wie ze wil kan reageren. Res taurants, soep- en en jamma kers, aanbieders van groen ten- en fruitabonnementen, particulieren, maar ook super markten." Als eerste stapte de Agri- markt in het avontuur. ZLTO- woordvoerder Mark de Jong: „Nu werken we ook samen met PLUS en Coop en AH. Daar staan nu potten jam van Potverdorie!, gemaakt van Ha melink zijn pruimen. Vaak verschuilen handelaren zich achter de consument door te zeg gen: die wil alleen perfecte pro ducten. Dat is niet zo. Als je maar uitlegt waaróm het er wat minder uitziet, dus het verhaal er achter vertelt. Fruit en groenten zijn niet van plastic. Ze komen uit de na tuur. En daar hagelt het wel eens. Dat het van Nederlandse bodem is, vinden consumenten ook be langrijk. En natuurlijk moeten prijs en smaak goed zijn." #HeteZomerOogst is een succes. „We hebben alle productgroepen al gehad", zegt De Jong. „Pruimen uit Wemeldinge, roze uien uit Os- senisse, peren uit Kapelle, appels uit Borssele, kersen en ijsbergsla en zelfs een tweede oogst sperzie bonen. Kun je nagaan hoe de na tuur van slag is. Nu zitten we volop in de winterkost. Aardappels en wortelen uit Zeeland, winter- kolen en spruiten." De boeren krijgen voor hun 'tweedeklas' product een 'eerste klas' en dus kostendekkend be drag, benadrukt De Jong. #Hete- ZomerOogst was het begin. „Nu werken we aan structurele oplos singen." zaterdag 13 oktober 2018 GO Buitenbeentje verovert plek in schap mum nor t r.oerini - van ie 'te kleine'piuffien Kees ml. WemeldKKje Ondine van der Vleuten A René Dingemanse met zijn pompoenen. Een deel van de oogst heeft 'spikkels'. De super wil ze niet. foto ruben oreel A Jam van Potverdorie!, nu in de schappen van Albert Heijn, van pruimen van Kees Hamelink uit Wemeldinge. foto potverdorie! A De Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt waagde als eerste de sprong: zouden de consumen ten B-kwaliteit ook accepteren? A Met de actie #HeteZomerOogst sprong de ZLTO in op de be hoefte van telers om hun B-producten, zoals de te kleine peren uit Zuid-Beveland, aan de man te brengen, fotozlto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33