15 projecten. China heeft plannen om in 64 landen meer dan zevenduizend nieuwe (spoor)wegen, havens en energie-infrastructuur aan te leggen. In totaal zou daar zo'n 7 biljoen (7000.000.000.000) euro aan leningen en investeringen mee zijn gemoeid. Aan dat immense bouwfonds is het te danken dat er sinds kort wekelijks vier directe treinen rijden tussen Til burg en Chengdu. China subsidieert de verbinding. Dat maakt het voor be drijven als de babymelkfabrikant zo'n 30 procent goedkoper om een contai ner per spoor te vervoeren, zegt Ro land Verbraak van logistiek bedrijf GVT, de eigenaar van de Tilburgse spoorterminal. „Het spoortransport kost daardoor maar een kwart van de prijs voor luchtvracht. En de reis is veel sneller dan per schip: spullen zijn maar 15 in plaats van 45 dagen onder weg." Spoorterminal Grofweg halverwege de boemelreis ligt Kazachstan. Daar, op een rangeer terrein omzoomd met pakhuizen op de grens met China, worden alle con tainers overgezet van Russische trei nen naar wagons met de Chinese spoorbreedte. Dat gebeurt met Chi nese kranen: het Chinese Cosco heeft vorig jaar de helft van de spoortermi nal in Khorgos gekocht. Die overslagplaats groeit nu in rap tempo uit tot een bloeiende 'droge ha ven'. Met daaromheen een blinkend nieuwe stad, vertelt Magzhan Ilyassov, de Kazachse ambassadeur in Neder land. „Alleen al in de eerste helft van dit jaar is de containeroverslag in Khorgos met 52 procent gegroeid." Zijn land profiteert enorm van de Nieuwe Zijderoute, zegt hij. „Afgelo pen tien jaar is meer dan 25 miljard euro in ons spoorwegnet, onze wegen, de Kaspische Zeehavens en vliegvel- den geïnvesteerd. We waren een afge legen, slecht bereikbaar land. Nu zijn we een belangrijk transportknoop punt." De Chinese bouwvakkers en bull dozers die je in Kazachstan ziet, zijn niet uniek. In de halve wereld lijken Chinezen in de weer. Ze leggen een nieuwe spoorlijn aan dwars door het straatarme Laos. Bouwen een grote elektriciteitscentrale in het met chro nische stroomtekorten kampende Pa kistan. Stampen in landen als Kenia, Oeganda en Ethiopië complete snel wegen uit de rode Afrikaanse grond. Waarom doet China dit? Om vrien den te maken, volgens China. Om ont wikkelingslanden op te stoten in de vaart der volkeren, zodat iedereen kan profiteren van deze 'gouden eeuw van de commercie'. En de hele wereld rij ker, veiliger en gelukkiger wordt. „Terwijl sommige westerse landen zich terugtrekken en muren opwer pen, bouwt China bruggen", stelde het Chinese staatspersbureau Xinhua, met een sneer naar Trumps 'America First'-beleid. Landen als Laos en Kazachstan mo gen blij zijn met die bruggen, het is vooral China dat ervan profiteert, zegt Zijderoute-onderzoeker Frans-Paul van der Putten van Instituut Clingen- dael. „Hoe sneller die landen een ho ger welvaartsniveau bereiken, hoe meer spullen China er kan verkopen. Dat is nu extra belangrijk vanwege de Amerikaanse sancties. Daar komt bij dat China zelf onderhand wel af is." De Chinese bedrijven die jarenlang binnenlandse spoorwegen, vliegvel den en machines voor Chinese fabrie ken hebben gebouwd, moeten wel aan de gang blijven. Anders stort de stag nerende economie in. De spoorverbinding met Europa is bovendien heel belangrijk om het Chinese binnenland beter te ontslui ten. Daar liggen de lonen voor fa brieksarbeiders lager dan in de miljoe nensteden aan de kust. De laptops en smartphones die rond Chengdu (11 miljoen inwoners) worden gemaakt, hoeven dan niet eerst 1800 kilometer naar de haven, en dan helemaal over zee naar Rotterdam of Hamburg te worden verscheept. Doordat de trein reis korter is, krijgen de fabrikanten eerder hun geld. In de rest van de wereld rijzen ech ter de zorgen over de Chinese expan siedrift. De leningen die China voor zijn bouwprojecten verstrekt, zadelen arme landen op met torenhoge schul den. Als ze die niet terug kunnen be talen, valt de infrastructuur in Chi nese handen. Dat is gebeurd in Sri Lanka. Dat land slaagde er niet in een Chinese lening af te lossen voor de aanleg van de Hambantota Port, een nieuwe diepzeehaven. De haven, stra tegisch gelegen tussen de Golf van Bengalen, de Arabische Zee en de In dische Oceaan, is nu tot het jaar 2116 eigendom van de Chinezen. Meren daar straks Chinese marineschepen of onderzeeërs aan? Die gedachte leidt tot groot onbeha gen. Want ook in Europa heeft China de laatste jaren in relatieve stilte be- Lokale bedrijven profiteren amper van de Chinese megabouwprojecten langrijke infrastructuur bemachtigd. Zo hebben Chinese bedrijven aan zienlijke aandelen gekocht in twee grote containerterminals in de Rotter damse haven (Euromax en ECT). In de haven van het Griekse Piraeus heeft China zelfs een meerderheidsbelang. De Chinezen hebben Piraeus uitge bouwd tot belangrijk knooppunt op hun Zijderoute. Het is nu de drukste haven van de Middellandse Zee. De door schulden geplaagde Griekse re gering is daar blij mee. „Terwijl de Eu ropeanen zich tegenover ons als mid deleeuwse bloedzuigers gedragen, blijven de Chinezen geld brengen", zei Costas Douzinas, parlementslid van de regerende partij Syriza en voor zitter van de commissie Buitenlandse Zaken, daarover tegen de The New York Times. Maar de kranen in de haven zijn ge maakt in China, niet in Griekenland. En de havenarbeiders worden nu in gehuurd via onderaannemers en ver dienen veel minder dan ze volgens de Griekse cao betaald krijgen. De on vrede onder gewone Grieken groeit. Lokale bedrijven profiteren vaak amper van de Chinese megabouwpro jecten, zegt onderzoeker Van der Put ten. „Daar komt bij dat ze vaak veel goedkoper uitgevoerd hadden kunnen worden als ze openbaar waren aanbe steed. Daardoor zijn de leningen ho ger, wat het risico verhoogt voor de landen die ze aangaan. Vaak zijn de machthebbers er echter corrupt ge noeg om ze toch aan te nemen." Op plaatsen waar huizen en akkertjes moeten wijken voor Chinese bielzen of asfalt, worden boeren en burgers onteigend. Dat leidt geregeld tot be schuldigingen van landroof. Inmenging „China creëert afhankelijkheidsrela ties die verregaande gevolgen kunnen hebben", zegt Europarlementariër Marietje Schaake (D66), lid van de commissie Internationale Handel. Ze maakt zich grote zorgen over het feit dat China zijn invloed ook voor poli tieke doelen gebruikt. „Met de EU zouden we een statement uitbrengen om Chinese mensenrechtenschen dingen te veroordelen. Maar na een lobby van China heeft Griekenland zich teruggetrokken." Enkele dagen later keerde Griekenland zich in Brus sel bovendien tegen plannen om Chi nese investeringen in Europa strenger te screenen. Ook Hongarije, waar China miljarden wil pompen in een spoorlijn, weigerde kritiek op de Chi nese mensenrechtenschendingen te leveren. In Brussel groeit vooral het onbeha gen over de Chinese inmenging in Oost-Europa. Onder de Zijderoute plannen vallen een nieuw vliegveld bij de Poolse hoofdstad Warschau, een snelweg van de Servische hoofdstad Belgrado naar Montenegro en twee kernreactoren in Roemenië. „In theorie prachtige plannen die voor betere verbindingen zorgen in Europa", zegt Maja Bakran Marcich, adjunct-directeur-generaal Transport voor de Europese Commissie. „Maar de realiteit is helaas anders." Dat vooral China van de Nieuwe Zijderoute profiteert, is ook te zien aan de treinen op het Tilburgse rangeer terrein. De treinen uit het oosten zit ten tjokvol. De wagons die terug naar China gaan, vervoeren naast wat la dingen Nederlandse babymelk, Franse wijn en Duitse luxeauto's vooral een aanzienlijke hoeveelheid lege contai ners. China weigert veel Europese be drijven en producten nog altijd de toe gang tot zijn markt. Dat de spoorverbinding afhankelijk is van China, ziet Van der Putten van Clingendael als een gevaar. „De trei nen kunnen rijden omdat ze gesubsi dieerd worden door de Chinese over heid. Dat geeft China de macht om het vervoer stil te zetten. Dat is een groot risico voor bedrijven en landen die af hankelijk zijn van de verbinding." .02018 Nieuwe Zijderoute ï'PKL-Todz zaterdag 13 oktober 2018 GO M Containerterminal op de Chinees-Kazachse grens. Hier worden de containers overgeladen van de Russische naar de Chinese wagons en omgekeerd, fotogengyuhe/imagechina China heeft plannen om in 64 landen meer dan zevenduizend nieuwe spoor wegen, havens en andere instal laties aan te leggen. Kosten: 7 biljoen euro. Afgelopen jaar is door China alleen al 25 miljard euro geïn vesteerd in de infra structuur van Ka zachstan, ooit een geïsoleerd land, nu een transporthub op de Nieuwe Zijde route. -Frans-Paul van der Putten, instituut Clingendael KAZACHSTAN MONGOLIË Peking CHINA Hamburg Moskou Tilburg-, Antwerpen Duisbun RUSLAND Changchun Nieuwe Zijderoute Yiwu BJD De Nieuwe Zijderoute is een netwerk aan land- en zeeroutes dat China verbindt met West-Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15