'Geweld kan zo ontsporen dat je niets anders meer doet dan geweld gebruiken' gingen eraan. Haar tong werd aan haar ver hemelte vastgeschroefd en ze werd veroor deeld tot de brandstapel. Ze schreef een af scheidsbrief aan haar oudste zoon, Adriaan. Samen met zijn broertje was hij aanwezig bij de executie. De volgende dag zocht hij in de as naar die schroef, die hij samen met de briefin zijn wambuis bewaarde. Beide ma ken deel uit van de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Het is een prachtige brief. Hartverscheurend." „Je zou ernaar moeten streven zo lang mo gelijk zonder geweld te handelen, maar ik denk dat je bij een revolutie altijd bereid moet zijn geweld te gebruiken. Een opstan deling verdedigt vaak iets groters, het recht op vrijheid of voedsel bijvoorbeeld. Daar voor moet iemand soms over zijn eigen grenzen stappen. Natuurlijk zijn er geweld loze protesten geweest, zoals die van Martin Luther King en Gandhi, maar beiden zijn wél door geweld om het leven gekomen. Zelfs geweldloosheid lokt soms juist ge weld uit. De Franse filosoof Albert Camus schreef dat opstandigheid tegen onrecht begint 'met de adel van de eerste inspiratie' maar vaak eindigt 'in de dronkenschap der tirannie'. Geweld kan zo ver ontsporen dat je niets anders meer doet dan geweld ge bruiken, dan wordt het bijna lekker. Dat is een grens die zowel machthebbers als op standelingen kunnen overschrijden." „De geschiedenis leert ons niets. In het es say noem ik de geschiedenis een hoer, om dat ze zich leent aan iedereen die haar ge bruiken wil - voor elke willekeurige opvat ting is steun te vinden in het verleden. Maar het is wel waar dat je niet kunt begrij pen wat er in het heden gebeurt als je niet weet wat er onder je voeten ligt aan verle den, dat ons immers heeft gemaakt tot wie we nu zijn. Dus het is goed om te kijken naar hoe situaties in het verleden waren, om te weten wat er in dezelfde situaties in het heden of de toekomst zou kunnen ge beuren. Welke valkuilen en problemen zich kunnen voordoen. Maar of we daardoor le ren ons beter te gedragen, is de vraag." „Ja, maar dat geldt niet alleen voor Neder land, hoor. Kijk naar de Algerijnse Opstand en hoelang het heeft geduurd voordat Frankrijk zich heeft verontschuldigd voor de gigantische moordpartijen die ze daar „In mijn essay noem ik de geschiedenis een hoer." Bij een opstand draait het om de vraag: sta je aan de kant van het geweld dat onderdrukt, of het geweld dat bevrijdt? Is geweld onvermijdelijk? Welke lessen kunnen we hieruit trek ken? En als het verkeerd afloopt, is Neder land heel goed in het bagatelliseren of onder het tapijt vegen van fouten. ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 121