VAN CIRCUS CARRÉ TOT CASCADE dieren. Onze studenten zijn ook niet louter circusartiesten. Ze leren ook om een eigen voorstelling te bedenken en uit te voeren." Hét festival waarop de nieuwste ont wikkelingen in het circus te zien zijn, is Festival Circolo, dat nog tot en met 21 oktober in Tilburg is bij te wonen. Bij Circolo zien we geen shows met een opeenvolging van korte acts, maar voorstellingen met een eigen verhaal en dramaturgie. Voorstellingen waarin de wereld van dans, theater, zang en circus geïntegreerd zijn. Een voorbeeld van zo'n nieuwe voorstelling is As Heavy as it Goes. Daarin gaan de makers van Circus Katoen met hulp van achttien zware zandzakken op zoek naar hun fysieke grenzen. Ook op het programma staat koorddanser Fragan Gehlker die, geïn spireerd door de Sisyphusmythe, in zijn voorstelling Le Vide de wetten van de zwaartekracht tart. „Toen we in 2007 met ons festival begonnen, werd het circus als een niet- serieuze vorm van kunst en cultuur beschouwd", zegt directeur Mare Ey- sink Smeets. Zeven jaar geleden telde het tweejaarlijkse festival nog een kleine 9000 bezoekers, tijdens de edi tie in 2016 waren dat er al 20.000. „Ons circus wordt nu als een volwaardige tak van sport gezien." De wereld van Festival Circolo doet in weinig denken aan die van het aloude Circus Renz. Daar dirigeert Anthony (8), de achterkleinzoon van Theresa, in de piste met een lange stok een groep eenden in het rond. Iets later kijkt Frau Renz, zittend op haar rollator naast de stoelrijen, naar haar kleindochter, die net aan een touw de lucht wordt ingetakeld. „Zo lang er kinderen zijn, is het circus er", glimlacht ze. „Wir machen weiter." Cascade Traditie Kamelen in de piste van Circus Renz, waar de primaire kleuren, de ronde zandbak en het rode pluche in ere worden gehouden. De Utrechtse Stads schouwburg krijgt in de jaren 80 een adjunct-directeur met een groot circushart. Uitzonderlijk, want ge subsidieerde theaters hebben meestal wei nig op met vermaak dat als kermisachtig te boek staat. Gerrit Reus (1951-2015) raakt als 4-jarige betoverd door Toni Boltini, die neerstrijkt op het weiland achter zijn ouderlijk huis. Hij is als chauffeur en tentopbouwer werk zaam bij het circus en schrijft een scriptie over dit onderwerp. In de Stadsschouw burg pakt hij in 1989 de kans om een eigen kerstcircus te produ ceren. Aanvankelijk klassiek met zaagsel in de piste en een spreekstalmeester, zoals nog steeds in Carré en Ahoy. Maar na onder de indruk te zijn geraakt van het toen nog onbekende Canadese Cirque du Soleil en het Franse Cirque Plume, gooit hij alles overboord wat het tempo eruit haalt en circusclichés bevestigt, zoals dier- nummers. Als een van de weg bereiders van het mo derne circus reist hij de hele wereld over op zoek naar verras sende acts. Artiesten die gewend zijn om op te treden onder sjofele omstan digheden, tilt hij op met een orkest van topmusici, een heuse theaterregisseur en een belichting met de allure van een musi cal. Het publiek ziet tot aan de vroege dood van Reus dat acrobatiek niet alleen sensationeel is, maar ook gracieus en poë tisch. 'Heerlijke tijd', herinnerde een be zoeker van het circus van Carré zich. 'Heer lijke tijd', dat zullen ook de kinderen zich herinneren van Cas cade, zoals Reus zijn circus 2.0 noemde. ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 29

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 117