VAN CIRCUS CARRÉ TOT CASCADE u Mikkenie derlandse regering. Bovendien, het was toch niet meer van deze tijd dat wilde, soms beschermde dieren als tijgers, oli fanten en leeuwen hun kunsten aan mensen vertoonden? Circus Renz moest actie ondernemen na de nieuwe wetgeving. De drie Azia tische olifanten verhuisden noodge dwongen naar een opvang in Duitsland. Ze maakten plaats voor buffels. Het bezoekersaantal van Circus Renz Inter national is sinds het verbod op wilde dieren gehalveerd. Frau Renz zag het met lede ogen aan, maar kan het tegelijkertijd relativeren. De wereld kent wel grotere problemen, verzucht ze. Bovendien denkt ze dat het teruglopen van de bezoekersaantallen niet louter te wijten is aan het wilde- dierenverbod. „We hebben nog steeds eenden, kamelen, runderen, pony's en soms een hond in onze show. Het pu bliek houdt van dieren. Dat we minder publiek trekken heeft misschien ook te maken met die pubers die alsmaar op hun telefoon kijken en nauwelijks inte resse tonen voor de wereld om hen heen." Tijdens de voorstelling stappen vier enorme witte hoorns en twee grote donkerbruine lijven de ronde piste van Circus Renz International binnen. Hun hoeven twijfelen, dan gaan ze over in draf en zetten het op een lopen. De lange zweep van de dompteur slaat een keer hard op de grond en dirigeert de twee grote Watusirunderen zo naar de stoet kamelen en paarden, die - neus te gen kont - bezig zijn aan hun zoveelste rondje door de bak. Circus Renz is niet het enige circus dat werd getroffen door de nieuwe regelgeving. Veel middelgrote familie circussen met wilde dieren uit Duits land en Oost-Europa besloten niet lan ger in Nederland op te treden. Toch kunnen we volgens veel circuskenners niet spreken van een crisis. Patrick Cramers, voorzitter van de Stichting Circus Cultuur, wijst naar de niet-aflatende populariteit van de op klassieke leest geschoeide kerstcircus sen. Ook de opkomst van het nouveau cirque, een poëtische, theatrale afsplit sing van het traditionele circus dat in de jaren 70 overwaaide uit Frankrijk en Canada, heeft volgens Cramers bijge dragen aan de blijvende populariteit van het circus. „Met dat nieuwe circus is er aanbod bijgekomen op festivals en in theaters. 26 Niet het bekendste naoorlogse Neder landse circus, wel het grootste en het meest opmerkelijke, tussen 1948 en 1954. Maastrichte naar Frans Mikke nie (1903-1954) past in de traditie van handige ritse laars, waaraan deze arbeidsintensieve amusementsvorm het overleven dankt. Na een ver gunning bemach tigd te hebben voor het introduceren van buitenlandse tentcircussen, weet hij zich op te wer ken tot compagnon van Karl Strassbur ger. Deze telg uit een fameuze Duitse circusfamilie was vanwege de nazi's naar ons land uit geweken. Na de bevrijding laat Mik kenie zich uitkopen. Met de belofte dat hij deviezen voor Nederland binnen gaat halen, krijgt hij subsidie voor een tent van 4000 per sonen, die dankzij een revolutionair gebruik van alumi nium Europa in kan. Rotterdam krijgt de wereldpremière van zijn één miljoen gul den kostende show. De grootste ster die hij op het affi che kan zetten, komt uit Hollywood: Sabu, de goedaar dige dief uit de blockbuster The Thief of Bagdad. Steden lopen er voor uit. Met zijn vroege dood ein digt het succes verhaal van Circus Frans Mikkenie. Circus Busch koopt de tent en maakt er het vaste onder komen van in Dres- den. Ook Strass burger sterft jong. Bij hem is de op volging wel goed geregeld. Tot in 1963 werkt Circus Strassburger aan de reputatie van het beste Nederlandse circus ooit. Niet alleen in de tent, ook in Carré en het Scheveningse Circustheater. 1952 De reus uit Circus Mikkenie probeert bezoe kers te trekken in Scheveningen. Nieuwe stijl In Tipping Point, te zien op Festival Cir- colo, draait het om waaghalzerij en rare lichaamstechnieken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 114