VAN CIRCUS CARRÉ
TOT CASCADE
u
Mikkenie
derlandse regering. Bovendien, het was
toch niet meer van deze tijd dat wilde,
soms beschermde dieren als tijgers, oli
fanten en leeuwen hun kunsten aan
mensen vertoonden?
Circus Renz moest actie ondernemen
na de nieuwe wetgeving. De drie Azia
tische olifanten verhuisden noodge
dwongen naar een opvang in Duitsland.
Ze maakten plaats voor buffels. Het
bezoekersaantal van Circus Renz Inter
national is sinds het verbod op wilde
dieren gehalveerd.
Frau Renz zag het met lede ogen aan,
maar kan het tegelijkertijd relativeren.
De wereld kent wel grotere problemen,
verzucht ze. Bovendien denkt ze dat het
teruglopen van de bezoekersaantallen
niet louter te wijten is aan het wilde-
dierenverbod. „We hebben nog steeds
eenden, kamelen, runderen, pony's en
soms een hond in onze show. Het pu
bliek houdt van dieren. Dat we minder
publiek trekken heeft misschien ook te
maken met die pubers die alsmaar op
hun telefoon kijken en nauwelijks inte
resse tonen voor de wereld om hen
heen."
Tijdens de voorstelling stappen vier
enorme witte hoorns en twee grote
donkerbruine lijven de ronde piste van
Circus Renz International binnen. Hun
hoeven twijfelen, dan gaan ze over in
draf en zetten het op een lopen. De
lange zweep van de dompteur slaat een
keer hard op de grond en dirigeert de
twee grote Watusirunderen zo naar de
stoet kamelen en paarden, die - neus te
gen kont - bezig zijn aan hun zoveelste
rondje door de bak.
Circus Renz is niet het enige circus
dat werd getroffen door de nieuwe
regelgeving. Veel middelgrote familie
circussen met wilde dieren uit Duits
land en Oost-Europa besloten niet lan
ger in Nederland op te treden. Toch
kunnen we volgens veel circuskenners
niet spreken van een crisis.
Patrick Cramers, voorzitter van de
Stichting Circus Cultuur, wijst naar de
niet-aflatende populariteit van de op
klassieke leest geschoeide kerstcircus
sen. Ook de opkomst van het nouveau
cirque, een poëtische, theatrale afsplit
sing van het traditionele circus dat in
de jaren 70 overwaaide uit Frankrijk en
Canada, heeft volgens Cramers bijge
dragen aan de blijvende populariteit
van het circus.
„Met dat nieuwe circus is er aanbod
bijgekomen op festivals en in theaters.
26
Niet het bekendste
naoorlogse Neder
landse circus, wel
het grootste en het
meest opmerkelijke,
tussen 1948 en
1954. Maastrichte
naar Frans Mikke
nie (1903-1954)
past in de traditie
van handige ritse
laars, waaraan deze
arbeidsintensieve
amusementsvorm
het overleven
dankt. Na een ver
gunning bemach
tigd te hebben voor
het introduceren
van buitenlandse
tentcircussen, weet
hij zich op te wer
ken tot compagnon
van Karl Strassbur
ger. Deze telg uit
een fameuze Duitse
circusfamilie was
vanwege de nazi's
naar ons land uit
geweken. Na de
bevrijding laat Mik
kenie zich uitkopen.
Met de belofte dat
hij deviezen voor
Nederland binnen
gaat halen, krijgt hij
subsidie voor een
tent van 4000 per
sonen, die dankzij
een revolutionair
gebruik van alumi
nium Europa in kan.
Rotterdam krijgt de
wereldpremière van
zijn één miljoen gul
den kostende show.
De grootste ster
die hij op het affi
che kan zetten,
komt uit Hollywood:
Sabu, de goedaar
dige dief uit de
blockbuster The
Thief of Bagdad.
Steden lopen er
voor uit. Met zijn
vroege dood ein
digt het succes
verhaal van Circus
Frans Mikkenie.
Circus Busch koopt
de tent en maakt
er het vaste onder
komen van in Dres-
den. Ook Strass
burger sterft jong.
Bij hem is de op
volging wel goed
geregeld. Tot in
1963 werkt Circus
Strassburger aan
de reputatie van het
beste Nederlandse
circus ooit. Niet
alleen in de tent,
ook in Carré en
het Scheveningse
Circustheater.
1952 De reus uit
Circus Mikkenie
probeert bezoe
kers te trekken in
Scheveningen.
Nieuwe stijl
In Tipping Point, te
zien op Festival Cir-
colo, draait het om
waaghalzerij en rare
lichaamstechnieken.