voor de opening, we maken het onszelf niet
makkelijk."
Als de laatste dagen zijn aangebroken,
zoemt de Philipsvleugel van bedrijvigheid
als een bijenkorf voor de bruidsvlucht. Ach
ter geblindeerde hekken trekken schilders in
moordend tempo kaarsrechte banen over de
wand. Werklui op hoogwerkers schroeven
deklatten vast. Overal hangen met geel plak
band plattegronden, nog aan te brengen
muurteksten, opmerkingen (Hans, slot chec
ken) en dummy-schilderijen. Het woord
'teamwork' ligt bij iedereen op de lippen
bestorven.
Projectleider Renske Brinkman is een van
de sleutelfiguren die voortdurend in- en uit-
stuift. „Tussen de sluiting van de vorige ten
toonstelling en de opening van 80 Jaar Oor
log hebben we nog geen vier weken, waarvan
de afbraak van de vorige al ruim een week
kost", legt ze uit. „We zouden graag twee
maanden hebben, maar we kunnen de Phi
lipsvleugel niet zo lang sluiten. Het is dus
een enorme militaire operatie. Elke beslis
sing heeft consequenties."
Die potentiële kettingreacties zijn de re
den dat registrar Noordermeer als een pitbull
waakt over haar installatieplanning; die is tot
op de minuut vastgelegd in een monsterlijk
gedetailleerde reeks Excel-tabellen. Als de
kunst komt, mag er geen druppel verf meer
nat zijn. En dat er vaak meerdere objecten,
met bijbehorende teksten, onder hetzelfde
glas moeten - terwijl elke vitrine maar één
keer open mag - maakt het er niet eenvoudi
ger op. Als die koeriers uit Wezel, Montreux
en Zottegem immers niet exact tegelijkertijd
arriveren, kan het halve schema op de schop.
„Zo wil ik bijvoorbeeld niet dat een wand
tapijt van 4 bij 6 meter wordt uitgerold als
er al breekbare beelden staan. Geen bezoeker
realiseert zich dat als-ie straks door het mu
seum loopt, maar ik vind het heerlijk, dat
puzzelen."
Pas als directeur Taco Dibbits ten tonele
verschijnt, gaat de storm even liggen. Zaal
voor zaal wordt hij door de tentoonstelling
geloodst voor de eerste schouw, waarbij
hij hier en daar met complimenten strooit
('mooi hoor, dat raam'), maar ook de nodige
Aan het werk
18
Tussen sluiting en
opening van twee
tentoonstellingen
zit vier weken tijd.
Inge Willemsen
is van de afdeling
educatie, die vooral
jongeren probeert
te interesseren.
Renske Brinkman
leidt als projectlei
der de 'militaire
operatie'.
Renate Schoon
coördineert de
inrichting van de
tentoonstelling.
Taco Dibbits
is de directeur die
zijn beslissingen
niet doordrukt.
Jorien Huisman
gaat over particu
liere schenkingen,
soms een erfenis
van een onbekende.
WG