voor de opening, we maken het onszelf niet makkelijk." Als de laatste dagen zijn aangebroken, zoemt de Philipsvleugel van bedrijvigheid als een bijenkorf voor de bruidsvlucht. Ach ter geblindeerde hekken trekken schilders in moordend tempo kaarsrechte banen over de wand. Werklui op hoogwerkers schroeven deklatten vast. Overal hangen met geel plak band plattegronden, nog aan te brengen muurteksten, opmerkingen (Hans, slot chec ken) en dummy-schilderijen. Het woord 'teamwork' ligt bij iedereen op de lippen bestorven. Projectleider Renske Brinkman is een van de sleutelfiguren die voortdurend in- en uit- stuift. „Tussen de sluiting van de vorige ten toonstelling en de opening van 80 Jaar Oor log hebben we nog geen vier weken, waarvan de afbraak van de vorige al ruim een week kost", legt ze uit. „We zouden graag twee maanden hebben, maar we kunnen de Phi lipsvleugel niet zo lang sluiten. Het is dus een enorme militaire operatie. Elke beslis sing heeft consequenties." Die potentiële kettingreacties zijn de re den dat registrar Noordermeer als een pitbull waakt over haar installatieplanning; die is tot op de minuut vastgelegd in een monsterlijk gedetailleerde reeks Excel-tabellen. Als de kunst komt, mag er geen druppel verf meer nat zijn. En dat er vaak meerdere objecten, met bijbehorende teksten, onder hetzelfde glas moeten - terwijl elke vitrine maar één keer open mag - maakt het er niet eenvoudi ger op. Als die koeriers uit Wezel, Montreux en Zottegem immers niet exact tegelijkertijd arriveren, kan het halve schema op de schop. „Zo wil ik bijvoorbeeld niet dat een wand tapijt van 4 bij 6 meter wordt uitgerold als er al breekbare beelden staan. Geen bezoeker realiseert zich dat als-ie straks door het mu seum loopt, maar ik vind het heerlijk, dat puzzelen." Pas als directeur Taco Dibbits ten tonele verschijnt, gaat de storm even liggen. Zaal voor zaal wordt hij door de tentoonstelling geloodst voor de eerste schouw, waarbij hij hier en daar met complimenten strooit ('mooi hoor, dat raam'), maar ook de nodige Aan het werk 18 Tussen sluiting en opening van twee tentoonstellingen zit vier weken tijd. Inge Willemsen is van de afdeling educatie, die vooral jongeren probeert te interesseren. Renske Brinkman leidt als projectlei der de 'militaire operatie'. Renate Schoon coördineert de inrichting van de tentoonstelling. Taco Dibbits is de directeur die zijn beslissingen niet doordrukt. Jorien Huisman gaat over particu liere schenkingen, soms een erfenis van een onbekende. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 106