'Piet Hein werd altijd gezien als neld, maar met dat soort terminologie gaan we nu toch wat voorzichtiger om' het Rijksmuseum enig erfgenaam te zijn van een overledene die een huis naliet. Tragisch genoeg kenden we diegene helemaal niet." Bij de afdeling educatie staat een andere vraag centraal: hoe maak je die historie van Willem van Oranje (1533-1584), Margaretha van Parma (1522-1586) en de watergeuzen voor, pak hem beet, een 15-jarige van sec tot sexy? „Onze afdeling is onderverdeeld in de doelgroepen familie, onderwijs en volwasse nen", legt Inge Willemsen uit. „Het oudere publiek zal eerder geneigd zijn uit zichzelf te komen. Vandaar dat we vol inzetten op de middelbare scholen." Enerzijds wordt dat bereikt door de bege leidende teksten zo boeiend en bondig mo gelijk te schrijven. In de tegenwoordige tijd, met stellingen en cliffhangers aan het eind van een zaal. Geen sinecure. „Zo'n Piet Hein werd altijd gezien als held, maar met dat soort terminologie gaan we nu toch wat voorzichtiger om." Gekscherend: „We kun nen dagenlang discussiëren over een woord als 'overwinning'." Er wordt meer uit de kast gehaald om de jongere bezoeker om de vinger te winden. Een rockopera vol elektrische gitaren. Gast columns van rapper Massih Hutak. En een primeur in de Nederlandse musea: niet een begeleidende audio- maar een videotour, waarin presentator Hans Goedkoop Andere Tijden) je van zaal tot zaal gidst door de ten toonstelling. „Kleine kanttekening: die tour kunnen we pas filmen in de laatste dagen te gooien. Omdat bezoekers hun tenen wei eens zouden kunnen stoten aan die 18 kilo zware kanonskogels op de vloer. Omdat een schilderij van de bruikleengever niet aan een buitenmuur mag hangen. Of omdat de brok stukken van de Beeldenstorm onder tril- lingsvrij glas moeten liggen. „Ik had veel minder vitrinekasten in mijn hoofd", geeft hij toe. „Beperkingen dwingen je creatieve keuzes te maken. Als je mogelijkheden on beperkt zijn, kom je nergens toe." Een financiële carte blanche is er niet, ver zekert Jorien Huisman, verantwoordelijk voor particuliere schenkingen aan het mu seum. Sterker nog: buiten een beperkt basis budget zijn veel elementen van 80 jaar Oor log uitsluitend mogelijk dankzij gulle gevers. De restauratie van de De Spaanse strijdhengst bijvoorbeeld. Een rondleiding voor doven en slechthorenden. Of de last minute-aanschaf van een tyde-eeuwse penning. „Particulieren vinden het leuk als hun schenking voor een doel wordt gebruikt. Soms krijgen we een miljoen dat we bijvoorbeeld uitsluitend mo gen besteden aan scheepsmodellen." Heeft Huisman de voltallige Quote 500 op haar bellijst staan? „Nee, ik had net nog een schenkster aan de lijn die echt een boterham minder eet om het Rijksmuseum te onder steunen." Het streven is om langdurige rela ties aan te gaan, waarbij trouwe donateurs worden betrokken door bijvoorbeeld kijkjes achter de schermen. Al komen er soms ook schenkingen uit de lucht vallen. „Vorig jaar kregen we een sleutel van een notaris. Bleek Links: vormgever Roel van de Berckelaer. Midden: re- gistrar Aly Noordermeer en assistent Pauline Stoop man. Rechts: conservators Stephanie Archangel en Gijs van der Ham. WG ZATERDAG 13 OKTOBER 2018 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 105