80 Jaar Oorlog Het Rijksmuseum biedt sinds dit weekeinde een groot overzicht van de Tachtigjarige Oorlog, die 450 jaar geleden begon. Ga vooral kijken, want onze vrijheid en tolerante samen leving komen uit die strijd voort. Journalist Matthijs Meeuwsen en fotograaf Jean-Pierre Jans keken mee hoe 'de geboorte van Nederland' vorm kreeg. De Spaanse strijdhengst, geschil derd door Jacob de Gheyn is een schilderij van formaat. Sinds kort dan. Het werk - 269 bij 228 centimeter - lag opgevouwen en was nauwelijks groter dan een A3'tje. Werk aan de winkel voor restauratoren Jorinde Koenen en Anneliese Földes. Kwestie van de aanpak analyseren en daarna vijf maanden in de weer om de vergeelde vernislaag te vervan gen. En nu, halverwege juni 2018, kleuren ze alweer twintig weken vanaf hun kruk - loep- bril op de neus - pixel voor pixel de lacunes in. „Het wit van het paard is nooit gewoon wit", zegt Koenen. „De achtergrond lijkt een donker vlak, maar van dichtbij zit er ongelo felijk veel variatie aan tinten in." Het monnikenwerk vergt dan ook zo'n concentratie dat de twee restauratoren het lang niet altijd vijf dagen per week volhou den. Het duo is in juni halverwege. Ze heb ben nog vier maanden voor de opening van 80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland, de potentiële blockbustertentoonstelling waarvoor de antieke hengst van stal is ge haald. Het is een race tegen de klok. „Dit paard werd in 1600 buitgemaakt in de Slag bij Nieuwpoort en geschonken aan prins Maurits", doceert junior conservator Stepha- nie Archangel in het restauratieatelier. „Er was geen Instagram. Hoe pronk je er dan mee? Door die trofee zo groots te laten schil deren." langer een tentoonstelling over de Tachtig jarige Oorlog (1568-1648) in gedachten. „Je hebt een aanleiding nodig, ook om de direc tie te overtuigen. Dit jaar is het 450 jaar gele den dat de oorlog begon. Dat helpt." Met dat vooruitzicht komt vijfjaar geleden inderdaad groen licht voor een expositie over de opstand van de Nederlanden tegen de Spaanse koning Filips II. En dan? „Het is een idioot groot onderwerp, dus je moet jezelf beperkingen opleggen", zegt de curator. Besluit 1: toon enkel objecten die toentertijd een rol speelden. Besluit 2: trek waar moge lijk parallellen naar het heden. De Tachtig jarige Oorlog was een conflict vol geloofs- fanaten en vluchtelingen, vol nepnieuws en terreuraanslagen. Van der Ham: „Dit onder- werp laat mooi zien dat het verleden het heden bepaalt. En dat de geschiedenis geen bevroren toestand is." Elk conservatorenhart maakt een spronge tje van de fase die volgt: schatgraven naar in teressante voorwerpen. Het internet afstrui nen. Boeken doorspitten. Grasduinen in ker ken, raadhuizen en musea - van Beverwijk tot Braunschweig. „Je wilt objecten tonen die je normaal niet kunt laten zien", zegt Van der Ham. „Dat is het spel." De curator gaat 27 maanden voor de ope ning om tafel met vertegenwoordigers van de afdelingen communicatie, educatie, mer- chandise, development en publicatie; samen vormen zij het projectteam. Aan de hand van zijn waslijst aan wensen doemen aan de horizon de contouren van de tentoonstelling op. De werken worden opgedeeld in negen thema's, die elk een zaal van de Philips- vleugel vullen. Ook kiest het team de beeld- 14 Wapengekletter in het Rijks Eigenlijk had curator Gijs van der Ham al Anneliese Földes (links) en Jorinde Koenen restaureren De Spaanse strijd hengst. Het werk lag lange tijd als A3'tje opgevouwen. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 102