NYNKE DE JONG Jeugdartsen roepen 16-jarigen op: haal die prik alsnog 6 v Met bestemmingen in meer dan 100 landen, zorgen we dat u altijd vóllnspiratie weer thuiskomt 088-0885 886 Column Als het aan het gemeente bestuur van Amsterdam ligt, verdwijnen de ico nische I Amsterdam-letters uit de stad. Op vijf plekken in de hoofdstad staan ze: de letters die toeristen welkom heten, waar zij met graagte een selfie bij maken. citymarketing, door reclame bureau KesselsKramer. Maar citymarketing is ze ker in Amsterdam hele maal niet meer nodig. Inmiddels staan die ver maledijde letters vol gens de GroenLinks- fractie alleen nog voor individualisme en voor de overvloed aan toeris ten die ervoor zorgt dat de leefbaarheid van de Amsterdamse binnenstad achteruitholt. De één vindt het sym boolpolitiek of gemiemel om niks, maar we kunnen het in elk geval weer eens over citymarketing hebben. En dan vooral over de slogans die enthousiaste citymarketeers voor hun stad laten verzinnen. Zo'n slogan kost soms een godsvermogen of is het resultaat van een prijsvraag onder de inwoners. In beide ge vallen is het resultaat negen van de tien keer totaal overbodig, oubollig en knullig. 'Van Hattem Welkom', 'Hoogeveen met een hoofdletter H', 'Goes is Goes/d'. Wat zeggen deze slogans over deze plaatsen? Ja, dat we wel kom zijn in Hattem, maar daar ging ik al van uit. En dat het niet Poogeveen of Zooge- veen is. Maar verder? Zo'n slogan is een knul manier om eenheid uit te stralen. Om een reclamebureau een gelikt filmpje te la ten maken, waarop te zien is hoe gelukkig je inwoners zijn, wat voor eenheid het toch is, terwijl iedereen tegelijkertijd zichzelf kan zijn. 'Het kan in Al- mere', 'Hoorn moet je voelen' en 'Dromen, Doen, Heusden'. Geen toerist die voor je kiest omdat Thea van het secretariaat een leuke slogan heeft bedacht, of omdat jullie tonnen aan een reclamebureau hebben gegeven voor een koddige woordspeling. Je hebt geen slogan nodig voor een sterke identiteit. Een sterke iden titeit maak je met de inwoners, door de evenementen die je organiseert en door een solide gemeentebestuur dat de zaakjes op orde heeft. Assen heeft gewoon als slogan 'Dit is Assen'. Dat lijkt me meer dan voldoende. Als alle steden die slogan nou kopiëren, zijn we meteen van al het gemiemel af. Als alle steden die slogan nou kopiëren, zijn we meteen van al het gemiemel af Dat verklaart voorzitter Mascha Kamphuis van vereniging voor jeugdartsen AJN aan De Monitor, het platform voor onderzoeks journalistiek van KRO-NCRV. Bij het AJN zijn artsen van consul tatiebureaus en schoolartsen aan gesloten. Eerder dit jaar bleek uit onder zoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dat in 2017 voor het vierde jaar op rij meer ouders besloten hun kinderen niet te la ten vaccineren. Nog niet de helft van de meisjes haalde de prik tegen HPV, het virus dat baar moederhalskanker veroorzaakt. Daardoor kunnen volgens RIVM tachtig doden per jaar vallen. Vanaf 16 jaar kunnen jongeren zelfstandig beslissen over me dische ingrepen, waaronder vac cinatie. Daarom zouden alle niet- gevaccineerde jongeren vanaf die leeftijd een oproep moeten krij gen om het gesprek aan te gaan over vaccinatie. Kamphuis: „Wat vindt het kind zelf? Zij hebben de keuze nooit gehad." Kamphuis wil het liefst de niet of onvolledig gevaccineerde kin deren gericht benaderen. „Wij weten precies wie wel en niet is gevaccineerd." De vraag is of dat kan, in het kader van de privacy. Ze pleit ook voor een publieks campagne. „Ben jij 16 jaar en niet gevaccineerd? Ga dan naar de jeugdarts." W RIVM: 80 doden per jaar door niet inenten tegen HPV De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) is voor het plan en verklaart er 'daar waar nodig en mogelijk graag aan mee te werken', aldus voorzitter Karoly Illy. Ook het RIVM schaart zich achter het voorstel. Woordvoerder Harald Wychgel: „Wij willen niet dat jongeren doordat ze onvoldoende zijn geïnformeerd iets niet doen wat wel goed zou zijn voor hun gezondheid." Groepsrondreis Klassiek Griekenland Groepsrondreis Zeecruise Neue Mein Schiff 2 vrijdag 12 oktober 2018 GO @Nynke Citymarketing Ooit bedacht als sterk staaltje I Kom op, steden van Nederland. Jeugdartsen willen jongeren die niet of onvolledig gevac cineerd zijn, oproepen het besluit van hun ouders te her overwegen. De artsen willen zo de dalende vaccinatiegraad een halt toeroepen. Marcia Nieuwenhuis Utrecht Kras.nl/55462 Kras.nl/langlaufen Kras.nl/86112 - Kras.nl/35656 Kras.nl/35623 Prijzen per persoon o.bi.v*Z_personen exclusief se^w^ebijdrage (cruise), res'eVverjfigskosten eti Calamitei Autovakantie Kerstshoppen Sauerland Parels van Portugal Winterreizen Langlaufen wandelen Madeira, Tenerife en La Palma Premium All-inclusive, incl. fooien Vertrek in voorjaarsvakantie 2019 Hotel in traditioneel vakwerkhuis Ontbijt en 2 x diner inbegrepen Klantbeoordeling 8,3 Complete reizen naar de sneeuw Met Nederlandse reisleiding Klantbeoordeling 8,3 Athene, Olympia, Delphi en meer Ontbijt, 5 x diner en NL-reisleiding Klantbeoordeling 8,4 Smalle steegjes en oude steden Porto, Lissabon, Évora en méér Klantbeoordeling 8,4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 6