Stoere SUV met ruimte en comfort 17 Met de Grandland X probeert Opel een graantje mee te pikken in de populaire klasse waarin de Nissan Qashqai, VW Tiguan en Peugeot 3008 actief zijn. Technisch is hij grotendeels identiek aan laatstge noemde Franse SUV. Maar vooral met zijn design en aankleding vertoont de Grandland X een heel ander karakter. Het frivole design van de Peugeot vind je hier niet terug. Wat niet wil zeggen dat de Grandland X minder aantrekkelijk is. In tegendeel, het is een eigen tijdse, vlotte en stoere SUV waarvan hooguit het interi eur wat voorspelbaarder oogt dan dat van zijn Franse fami lielid. Aan de andere kant toont de Opel zich soms ge bruiksvriendelijker, bijvoor beeld als het gaat om de be diening van de klimaatrege ling en het infotainment. Het zitcomfort van de (op tionele) AGR-stoelen is onovertroffen. Het AGR-cer- tificaat wordt erkend door Duitse fysiotherapeuten en de stoelen zijn op veel manieren in te stellen voor een ideale steun bij elk type lichaam. De zitruimte is verder dik voor elkaar, ook op de achterbank, waar de Opel zich onderscheidt met een vrijwel vlakke vloer. De bagageruimte (514-1652 liter) is lekker groot en heeft in de wanden handige hendels om de bankleu- ning op afstand om te klappen. Getest is hier de goedkoopste uitvoering, de 1.2 Turbo (130 pk) Online Edition van 31.549 euro, die al een omvangrijke uitrusting met zich meebrengt. Desondanks mist deze basisversie vooral een auto matisch (radargestuurd) remsysteem. De 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor (test- verbruik 1 op 13,9) is stil, soepel en krachtig genoeg om deze Opel vlot vooruit te helpen. Ook de comfor tabele vering maakt er een fijne gezins- en zakenauto van. Wel is de carrosserie door de soepele vering bij slechter wegdek gauw onrustig. Maar de Grandland X toont zich voldoende koersvast. Niek Schenk Het comfort van de - optionele - AGR-stoelen is uitstekend BMW 3 SERIE PORSCHE MACAN RENAULT EZ-ULTIMO CONCEPT vrijdag 12 oktober 2018 Opel Grandland X 1.2 Turbo (130 pk) vanaf €31.549 Het zitcomfort en de zitruimte zijn bij de Opel Grandland dik in orde. Het interieur ziet er wel wat voorspelbaar uit. foto joosthoving De Opel Grandland X mag dan de tweelingbroer van de Peugeot 3008 zijn, een eeneiige tweeling is het beslist niet. Kijk voor extra testnotities op AD.nl/Auto Veel ruimte. Zeer com fortabel. Fijne ben zinemotor. Gebruiks vriendelijk infotain ment. Carrosse rie soms onrustig. Automa tisch rem systeem niet stan daard. De Grand land X com bineert de stoere trek jes van een SUV met veel ruimte en comfort. De motor gedraagt zich voor beeldig, maar aan het onder stel en de besturing valt nog wel iets te ver beteren. Het belangrijkste nieuws in Parijs komt dit keer niet van de Franse, maar van de Duitse en Japanse merken. Zo presenteert BMW er de compleet nieuwe 3 Serie. Daarmee zet het merk de evo lutionaire ontwerpfilosofie voort die elke nieuwe 3 Serie karakteriseert sinds de lance ring van het eerste model in 1975. De nieuwe generatie staat op een compleet nieuw platform. De voor- en achterwielen zijn 4 centimeter verder uit elkaar gezet en de wielbasis meet nu 2,85 meter. De totale lengte nam met 7 cm toe tot 4,7 meter, terwijl de breedte er met 1,6 cm op vooruitging. De flexibele nieuwe architec tuur van het onderstel wordt CLAR genoemd, een afkorting van Cluster Architecture. Die vormt voortaan de ruggengraat van alle toekomstige BMW's met achterwielaandrijving en zorgt voor meer ruimte voor voeten, knieën, ellebogen en schouders. De kofferbak slokt nu 480 liter bagage op. Vooral de beenruimte is erop vooruit gegaan dankzij de 4,1 cm lan gere wielbasis; dit was altijd hét zwakke punt van de 3 Serie. De luchtweerstands- coëfficiënt van 0,26 daalt naar Mercedes-Benz niveau: 0,23. Dus verwacht een strakkere wegligging, een hogere maxi mumsnelheid en efficiënter cruisen over de snelweg. Het interieur toont een strak kere cockpit en de stap naar digitalisering; analoge tellers vind je uitsluitend nog in de ba sismodellen. Optioneel is de zogeheten BMW Live Cockpit Professional: een volledig digi taal instrumentarium met een diameter van 10,25 inch en in het centrum van het dashboard nog een scherm van 12,3 inch. De nieuwe 3 Serie arriveert in maart 2019 in Nederland. Ook de vernieuwde Porsche Macan beleeft zijn debuut in Parijs. Hij heeft een 2,O-liter vierci- linder turbo-benzi nemotor en valt op door zijn doorlopen de led-lichtstrip ach ter en het nieuwe Porsche Communi- cation Management met 10,9-inch touch- screen dat we ken nen van de Cayenne en Panamera. De compacte SUV heeft volgens Por sche tevens een verder verbeterd onderstel, dat voor meer comfort en rij plezier moet zorgen. De nieuwe motor is goed voor een ver mogen van 245 pk. Daarmee accele reert de Macan in 6,7 seconde van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 225 km/u. Diverse sty- lingdetails zorgen ervoor dat de Macan nu breder lijkt. In de cember staat hij bij de dealers, met prij zen vanaf 85.600 euro. Met de EZ-Go presenteerde Renault al een toekomstvisie op het autonome stadsvervoer van de toekomst. Daarna kwam de EZ-Pro, een toe komstvisie op au tonoom goederen vervoer in en rond de stad. In Parijs staat de derde variant, de EZ-Ultimo. Dat is een elektrische en autonome deel auto, maar Renault noemt hem liever een rij-robot. De fabrikant stelt zich voor dat bij voorbeeld vijfster renhotels de robo- car inzetten om hun gasten naar elke gewenste bestemming te rijden. Binnenin is alle luxe aanwezig, met onder meer draai ende voorstoelen voor de achteruit rijdende passa giers. EZ-Ultimo is al met al een emotioneel voertuig. Maar of we ooit zoiets op de weg gaan zien, is nog de vraag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 47