Stoere SUV met
ruimte en comfort
17
Met de Grandland X probeert Opel een graantje mee
te pikken in de populaire klasse waarin de Nissan
Qashqai, VW Tiguan en Peugeot 3008 actief zijn.
Technisch is hij grotendeels identiek aan laatstge
noemde Franse SUV. Maar vooral met zijn design en
aankleding vertoont de Grandland X een heel ander
karakter. Het frivole design van de Peugeot vind je
hier niet terug. Wat niet wil zeggen dat de Grandland
X minder aantrekkelijk is. In
tegendeel, het is een eigen
tijdse, vlotte en stoere SUV
waarvan hooguit het interi
eur wat voorspelbaarder oogt
dan dat van zijn Franse fami
lielid. Aan de andere kant
toont de Opel zich soms ge
bruiksvriendelijker, bijvoor
beeld als het gaat om de be
diening van de klimaatrege
ling en het infotainment.
Het zitcomfort van de (op
tionele) AGR-stoelen is onovertroffen. Het AGR-cer-
tificaat wordt erkend door Duitse fysiotherapeuten
en de stoelen zijn op veel manieren in te stellen voor
een ideale steun bij elk type lichaam. De zitruimte is
verder dik voor elkaar, ook op de achterbank, waar de
Opel zich onderscheidt met een vrijwel vlakke vloer.
De bagageruimte (514-1652 liter) is lekker groot en
heeft in de wanden handige hendels om de bankleu-
ning op afstand om te klappen.
Getest is hier de goedkoopste uitvoering, de 1.2
Turbo (130 pk) Online Edition van 31.549 euro, die al
een omvangrijke uitrusting met zich meebrengt.
Desondanks mist deze basisversie vooral een auto
matisch (radargestuurd) remsysteem.
De 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor (test-
verbruik 1 op 13,9) is stil, soepel en krachtig genoeg
om deze Opel vlot vooruit te helpen. Ook de comfor
tabele vering maakt er een fijne gezins- en zakenauto
van. Wel is de carrosserie door de soepele vering bij
slechter wegdek gauw onrustig. Maar de Grandland X
toont zich voldoende koersvast. Niek Schenk
Het comfort
van de
- optionele -
AGR-stoelen
is uitstekend
BMW 3 SERIE
PORSCHE MACAN
RENAULT EZ-ULTIMO CONCEPT
vrijdag 12 oktober 2018
Opel Grandland X 1.2 Turbo (130 pk) vanaf €31.549
Het zitcomfort en de zitruimte zijn bij de Opel Grandland dik in
orde. Het interieur ziet er wel wat voorspelbaar uit. foto joosthoving
De Opel Grandland X mag dan de tweelingbroer
van de Peugeot 3008 zijn, een eeneiige tweeling
is het beslist niet.
Kijk voor extra testnotities op AD.nl/Auto
Veel
ruimte.
Zeer com
fortabel.
Fijne ben
zinemotor.
Gebruiks
vriendelijk
infotain
ment.
Carrosse
rie soms
onrustig.
Automa
tisch rem
systeem
niet stan
daard.
De Grand
land X com
bineert de
stoere trek
jes van een
SUV met
veel ruimte
en comfort.
De motor
gedraagt
zich voor
beeldig,
maar aan
het onder
stel en de
besturing
valt nog wel
iets te ver
beteren.
Het belangrijkste nieuws in
Parijs komt dit keer niet van
de Franse, maar van de
Duitse en Japanse merken.
Zo presenteert BMW er de
compleet nieuwe 3 Serie.
Daarmee zet het merk de evo
lutionaire ontwerpfilosofie
voort die elke nieuwe 3 Serie
karakteriseert sinds de lance
ring van het eerste model in
1975.
De nieuwe generatie staat op
een compleet nieuw platform.
De voor- en achterwielen zijn 4
centimeter verder uit elkaar
gezet en de wielbasis meet nu
2,85 meter. De totale lengte
nam met 7 cm toe tot 4,7
meter, terwijl de breedte er
met 1,6 cm op vooruitging.
De flexibele nieuwe architec
tuur van het onderstel wordt
CLAR genoemd, een afkorting
van Cluster Architecture. Die
vormt voortaan de ruggengraat
van alle toekomstige BMW's
met achterwielaandrijving en
zorgt voor meer ruimte voor
voeten, knieën, ellebogen en
schouders. De kofferbak slokt
nu 480 liter bagage op. Vooral
de beenruimte is erop vooruit
gegaan dankzij de 4,1 cm lan
gere wielbasis; dit was altijd
hét zwakke punt van de 3
Serie. De luchtweerstands-
coëfficiënt van 0,26 daalt naar
Mercedes-Benz niveau: 0,23.
Dus verwacht een strakkere
wegligging, een hogere maxi
mumsnelheid en efficiënter
cruisen over de snelweg.
Het interieur toont een strak
kere cockpit en de stap naar
digitalisering; analoge tellers
vind je uitsluitend nog in de ba
sismodellen. Optioneel is de
zogeheten BMW Live Cockpit
Professional: een volledig digi
taal instrumentarium met een
diameter van 10,25 inch en in
het centrum van het dashboard
nog een scherm van 12,3 inch.
De nieuwe 3 Serie arriveert in
maart 2019 in Nederland.
Ook de vernieuwde
Porsche Macan
beleeft zijn debuut
in Parijs. Hij heeft
een 2,O-liter vierci-
linder turbo-benzi
nemotor en valt op
door zijn doorlopen
de led-lichtstrip ach
ter en het nieuwe
Porsche Communi-
cation Management
met 10,9-inch touch-
screen dat we ken
nen van de Cayenne
en Panamera. De
compacte SUV
heeft volgens Por
sche tevens een
verder verbeterd
onderstel, dat voor
meer comfort en rij
plezier moet zorgen.
De nieuwe motor is
goed voor een ver
mogen van 245 pk.
Daarmee accele
reert de Macan in
6,7 seconde van 0
tot 100 km/u. De
topsnelheid is 225
km/u. Diverse sty-
lingdetails zorgen
ervoor dat de Macan
nu breder lijkt. In de
cember staat hij bij
de dealers, met prij
zen vanaf 85.600
euro.
Met de EZ-Go
presenteerde
Renault al een
toekomstvisie op
het autonome
stadsvervoer van
de toekomst.
Daarna kwam de
EZ-Pro, een toe
komstvisie op au
tonoom goederen
vervoer in en rond
de stad.
In Parijs staat de
derde variant, de
EZ-Ultimo. Dat is
een elektrische en
autonome deel
auto, maar Renault
noemt hem liever
een rij-robot.
De fabrikant stelt
zich voor dat bij
voorbeeld vijfster
renhotels de robo-
car inzetten om
hun gasten naar
elke gewenste
bestemming te
rijden.
Binnenin is alle
luxe aanwezig, met
onder meer draai
ende voorstoelen
voor de achteruit
rijdende passa
giers.
EZ-Ultimo is al met
al een emotioneel
voertuig. Maar of
we ooit zoiets op
de weg gaan zien,
is nog de vraag.