Stille en schone e-scooter is in opmars
13
BELGIË GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN
Sebastiaan Wijsman (27) doet als Nederlander komende
zondag mee aan de Belgische gemeenteraadsverkiezingen.
Zijn belangrijkste punt? Betere fietspaden natuurlijk!
Je bent en blijft een Nederlander, ook
als je al zes jaar in België woont.
Sebastiaan Wijsman ging voor zijn
studie bedrijfseconomie vanuit Gro
ningen naar Leuven, maar kijkt nog
steeds met verbaasde blik om zich
heen.
„België is echt compleet anders dan
Nederland", zegt de onderzoeker.
„De Belgen zijn veel linkser, veel
meer gesloten, en ook beleefder en
diplomatieker dan wij. Hier in de
trein heb je bijvoorbeeld geen stilte
coupé: iedereen houdt gewoon zijn
mond dicht. Ik denk dat wij cultureel
gezien verwanter zijn met de VS dan
met onze naaste buren."
Of neem de sluitingstijden van de
winkels. „In Leuven is alles om 20.00
uur dicht. Als je eens een keertje laat
uit je werk komt, heb je dus geen
eten. Blijf toch wat langer open, denk
ik dan. Maar een Belg zegt: 'Ach, de
mensen die er werken, willen toch
ook een keer naar huis?' Is wel wen
nen, hoor."
Wijsman was al politiek geïnteres
seerd, een beetje actief voor D66, en
dat viel op in de universitaire kringen
waarin hij verkeert. Dus toen de
Open Vlaamse Liberalen en Demo
craten in Leuven ('Een kruising tus
sen D66 en de WD') hem vroegen
STEMMEN
om mee te doen, hoefde hij niet lang
te twijfelen. „Ze wilden hun lijst een
internationaal karakter geven. Ik sta
op plek 32, als lijstduwer, tussen een
Marokkaanse vrouw, een Hongaarse
Belg en een Duitse Koerd. Leuk hè."
Hij kent maar één andere Nederlan
der die ook meedoet, in Tervuren,
een gemeente bij Brussel.
Toegegeven, de kans is klein dat
Wijsman via zijn plek 32 in de raad
komt, maar toch weet hij heel duide
lijk wat hij wil veranderen in Leuven.
Het fietsbeleid! Dat klinkt raar in dit
land van zoveel grote wielrenners,
maar elk simpel fietstochtje is hier
een levensgevaarlijke onderneming.
„De infrastructuur is echt heel slecht,
als die er al is. Scheuren en gaten in
de weg, geen fietspaden, of heel
smalle fietspaden waarop je pal naast
de auto's rijdt, gevaarlijke oversteek
plaatsen; het is echt verschrikkelijk.
En er is wel draagvlak voor, maar het
blijkt heel moeilijk om te verande-
Scheuren in de weg,
geen fietspaden, de
infrastructuur is echt
verschrikkelijk
ren. Voor een deel is het een kwestie
van geld, maar niet altijd. In Leuven
horen bijvoorbeeld de fietspaden
buiten de ring bij het gewest en bin
nen de ring bij de stad. Zie dat maar
op elkaar af te stemmen in België."
En als hij onverhoopt toch burge
meester wordt (want die kiezen de
Belgen zondag ook)? „Haha! Dan ga
ik ervoor zorgen dat er op de Grote
Markt in Leuven voortaan alleen
maar Heineken geschonken wordt.
Daar krijg ik mijn Belgische vrienden
behoorlijk mee op de kast."
Voordelen zijn er genoeg: nauwe
lijks onderhoud, thuis voor een
paar dubbeltjes opladen bij een ge
woon stopcontact en daarna weer
100 kilometer door de stad zoeven.
Ook gemeentebesturen hebben de
e-scooter de liefde verklaard en
doen hun best om de straten te ver
lossen van de knetterende en stin
kende brommertjes. Rotterdam en
Den Haag geven slooppremies voor
oude scooters. Amsterdam heeft de
stad met een milieuzone dicht
gegooid. Exemplaren van voor 2011
mogen er niet meer in. Alleen al in
Amsterdam werden dit jaar dui
zend elektrische scooters verkocht.
„Mensen die een elektrische
scooter kopen, doen dat vooral van
wege het gesar van de gemeente
Amsterdam", zegt Wesley Stravers
van de Scootstore in Amsterdam.
„Ze hopen er nu een tijd vanaf te
zijn. Ze kopen nu de brommer
versie omdat ze bang zijn dat de ge
meente ook voor de snorfiets een
helmplicht invoert."
Scooters vallen in twee groepen
uiteen: de brommers die 45 km/uur
mogen en waarbij een helm ver
plicht is, en de snorfiets die maxi
maal 25 km/uur rijdt en geen helm
plicht kent. Het gros van de e-scoo-
ters kost zo'n 2400 euro. Maar het
kan veel duurder. Wie op een kekke
Italiaan door het leven wil, kan voor
6500 euro een elektrische Vespa
aanschaffen.
Elektrische scooters
In Utrecht gaat de binnenstad in
2020 dicht voor vieze benzinescoo
ters. Maastricht, Leiden en Nijme
gen denken ook na over brommer
zones. De verkoopcijfers zijn er
naar. Landelijk werden tot en met
september 4192 e-scooters ver
kocht, 9,1 procent van het totaal,
blijkt uit cijfers van de RAI Vereni
ging en Bovag.
De groei van het marktaandeel
gaat razendsnel. Vorig jaar was 1 op
de 30 elektrisch en in 2016 was dat 1
op de 50 elektrisch. Volgens Stra
vers zijn het dertigers en veertigers
die de e-scooters kopen. „Om te
pendelen. Jongeren willen ze niet,
die willen gewoon een Vespa op
benzine."
E-scooters zijn bijna twee keer
duurder dan een benzineversie,
maar door goedkoop 'tanken' en
minder onderhoud wordt dat te
rugverdiend. „Bij de auto zie je dat
niet. Daar betekent twee keer zo
duur al snel 20.000 euro extra", zegt
Floris Liebrand van de RAL Onze
kere factor is de accu. Als die na een
aantal jaren vervangen moet wor
den, is dat een kostenpost van zo'n
1000 euro.
Volgens de RAI Vereniging is de
stijgende populariteit ook te verkla
ren door het bredere aanbod. „En
de veel betere kwaliteit. Een paar
jaar geleden werd de markt over
spoeld met goedkope Chinese rot
zooi. Dat is nu veel minder het ge
val. We adviseren nog wel om goed
informatie in te winnen voordat je
er eentje aanschaft. Er is veel
kwaliteitsverschil."
vrijdag 12 oktober 2018
GO
Wat doet
deze j onge
Groninger
in de
Belgische
politiek?
FOTOSANDERDEWLDE
Mark van Assen
Leuven
In België mogen buiten
landers, net als in Ne
derland, gewoon mee
doen aan de gemeen
teraadsverkiezingen.
EU-burgers mogen na
hun vestiging onmiddel
lijk stemmen én zich
verkiesbaar stellen
voor de gemeenteraad
en het Europees Parle
ment. Voor alle andere
buitenlanders geldt dat
ze minimaal vijf jaar le
gaal in het land moeten
wonen.
—Sebastiaan Wijsman
Wat vooralsnog niet lukt met au
to's, lukt wél met scooters. De
elektrische versies worden - ge
holpen door de milieuzones -
steeds populairder. Bijna een op
de tien nieuwe scooters rijdt
fluisterstil op stroom.
Ton Voermans
Utrecht
Nieuwe elektrische scooters op
de markt (in periode jan-sept)
4000
3000
2000
1.716
1.259
2015 2016 2017 2018