Stille en schone e-scooter is in opmars 13 BELGIË GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN Sebastiaan Wijsman (27) doet als Nederlander komende zondag mee aan de Belgische gemeenteraadsverkiezingen. Zijn belangrijkste punt? Betere fietspaden natuurlijk! Je bent en blijft een Nederlander, ook als je al zes jaar in België woont. Sebastiaan Wijsman ging voor zijn studie bedrijfseconomie vanuit Gro ningen naar Leuven, maar kijkt nog steeds met verbaasde blik om zich heen. „België is echt compleet anders dan Nederland", zegt de onderzoeker. „De Belgen zijn veel linkser, veel meer gesloten, en ook beleefder en diplomatieker dan wij. Hier in de trein heb je bijvoorbeeld geen stilte coupé: iedereen houdt gewoon zijn mond dicht. Ik denk dat wij cultureel gezien verwanter zijn met de VS dan met onze naaste buren." Of neem de sluitingstijden van de winkels. „In Leuven is alles om 20.00 uur dicht. Als je eens een keertje laat uit je werk komt, heb je dus geen eten. Blijf toch wat langer open, denk ik dan. Maar een Belg zegt: 'Ach, de mensen die er werken, willen toch ook een keer naar huis?' Is wel wen nen, hoor." Wijsman was al politiek geïnteres seerd, een beetje actief voor D66, en dat viel op in de universitaire kringen waarin hij verkeert. Dus toen de Open Vlaamse Liberalen en Demo craten in Leuven ('Een kruising tus sen D66 en de WD') hem vroegen STEMMEN om mee te doen, hoefde hij niet lang te twijfelen. „Ze wilden hun lijst een internationaal karakter geven. Ik sta op plek 32, als lijstduwer, tussen een Marokkaanse vrouw, een Hongaarse Belg en een Duitse Koerd. Leuk hè." Hij kent maar één andere Nederlan der die ook meedoet, in Tervuren, een gemeente bij Brussel. Toegegeven, de kans is klein dat Wijsman via zijn plek 32 in de raad komt, maar toch weet hij heel duide lijk wat hij wil veranderen in Leuven. Het fietsbeleid! Dat klinkt raar in dit land van zoveel grote wielrenners, maar elk simpel fietstochtje is hier een levensgevaarlijke onderneming. „De infrastructuur is echt heel slecht, als die er al is. Scheuren en gaten in de weg, geen fietspaden, of heel smalle fietspaden waarop je pal naast de auto's rijdt, gevaarlijke oversteek plaatsen; het is echt verschrikkelijk. En er is wel draagvlak voor, maar het blijkt heel moeilijk om te verande- Scheuren in de weg, geen fietspaden, de infrastructuur is echt verschrikkelijk ren. Voor een deel is het een kwestie van geld, maar niet altijd. In Leuven horen bijvoorbeeld de fietspaden buiten de ring bij het gewest en bin nen de ring bij de stad. Zie dat maar op elkaar af te stemmen in België." En als hij onverhoopt toch burge meester wordt (want die kiezen de Belgen zondag ook)? „Haha! Dan ga ik ervoor zorgen dat er op de Grote Markt in Leuven voortaan alleen maar Heineken geschonken wordt. Daar krijg ik mijn Belgische vrienden behoorlijk mee op de kast." Voordelen zijn er genoeg: nauwe lijks onderhoud, thuis voor een paar dubbeltjes opladen bij een ge woon stopcontact en daarna weer 100 kilometer door de stad zoeven. Ook gemeentebesturen hebben de e-scooter de liefde verklaard en doen hun best om de straten te ver lossen van de knetterende en stin kende brommertjes. Rotterdam en Den Haag geven slooppremies voor oude scooters. Amsterdam heeft de stad met een milieuzone dicht gegooid. Exemplaren van voor 2011 mogen er niet meer in. Alleen al in Amsterdam werden dit jaar dui zend elektrische scooters verkocht. „Mensen die een elektrische scooter kopen, doen dat vooral van wege het gesar van de gemeente Amsterdam", zegt Wesley Stravers van de Scootstore in Amsterdam. „Ze hopen er nu een tijd vanaf te zijn. Ze kopen nu de brommer versie omdat ze bang zijn dat de ge meente ook voor de snorfiets een helmplicht invoert." Scooters vallen in twee groepen uiteen: de brommers die 45 km/uur mogen en waarbij een helm ver plicht is, en de snorfiets die maxi maal 25 km/uur rijdt en geen helm plicht kent. Het gros van de e-scoo- ters kost zo'n 2400 euro. Maar het kan veel duurder. Wie op een kekke Italiaan door het leven wil, kan voor 6500 euro een elektrische Vespa aanschaffen. Elektrische scooters In Utrecht gaat de binnenstad in 2020 dicht voor vieze benzinescoo ters. Maastricht, Leiden en Nijme gen denken ook na over brommer zones. De verkoopcijfers zijn er naar. Landelijk werden tot en met september 4192 e-scooters ver kocht, 9,1 procent van het totaal, blijkt uit cijfers van de RAI Vereni ging en Bovag. De groei van het marktaandeel gaat razendsnel. Vorig jaar was 1 op de 30 elektrisch en in 2016 was dat 1 op de 50 elektrisch. Volgens Stra vers zijn het dertigers en veertigers die de e-scooters kopen. „Om te pendelen. Jongeren willen ze niet, die willen gewoon een Vespa op benzine." E-scooters zijn bijna twee keer duurder dan een benzineversie, maar door goedkoop 'tanken' en minder onderhoud wordt dat te rugverdiend. „Bij de auto zie je dat niet. Daar betekent twee keer zo duur al snel 20.000 euro extra", zegt Floris Liebrand van de RAL Onze kere factor is de accu. Als die na een aantal jaren vervangen moet wor den, is dat een kostenpost van zo'n 1000 euro. Volgens de RAI Vereniging is de stijgende populariteit ook te verkla ren door het bredere aanbod. „En de veel betere kwaliteit. Een paar jaar geleden werd de markt over spoeld met goedkope Chinese rot zooi. Dat is nu veel minder het ge val. We adviseren nog wel om goed informatie in te winnen voordat je er eentje aanschaft. Er is veel kwaliteitsverschil." vrijdag 12 oktober 2018 GO Wat doet deze j onge Groninger in de Belgische politiek? FOTOSANDERDEWLDE Mark van Assen Leuven In België mogen buiten landers, net als in Ne derland, gewoon mee doen aan de gemeen teraadsverkiezingen. EU-burgers mogen na hun vestiging onmiddel lijk stemmen én zich verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad en het Europees Parle ment. Voor alle andere buitenlanders geldt dat ze minimaal vijf jaar le gaal in het land moeten wonen. —Sebastiaan Wijsman Wat vooralsnog niet lukt met au to's, lukt wél met scooters. De elektrische versies worden - ge holpen door de milieuzones - steeds populairder. Bijna een op de tien nieuwe scooters rijdt fluisterstil op stroom. Ton Voermans Utrecht Nieuwe elektrische scooters op de markt (in periode jan-sept) 4000 3000 2000 1.716 1.259 2015 2016 2017 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13