Verspreider IS-propaganda mag berechting in vrijheid afwachten NVWA: hoverboards moeten uit de handel 'mi li NIEUWS 11 De Airbus A350-900 vertrok gisteren in de middag, voor wat de langste lijnvlucht ter werel moet worden. De vliegmarathon duurt bijna negentien uur. Daarin overbrugt het toestel de 16.700 kilometer tussen Singapore en New York. De vlucht vertrok gisteren om 23.35 uur plaatselijke tijd (17.35 uur Neder landse tijd). Aan boord bevonden zich naast de vier piloten, dertien man cabineper soneel en 161 passagiers. Een 'ge wone' economy class is er niet. Singa pore Airlines verwacht dat de recht streekse vlucht, die 18 uur en 45 mi nuten duurt, vooral interessant is voor zakenreizigers. De reizigers zijn daarom verdeeld over een business class en premium economy class. In eerstgenoemde klasse bevinden zich 67 speciaal gecreëerde stoelen, in laatstgenoemde klasse zijn dat er 94- Welzijn De grootste uitdaging voor de passa giers zal zijn om de tijd te doden. Wie geen leesvoer bij zich heeft, kan zich vermaken met een selectie films en tv-programma's met een totale lengte van 1.200 uur, gelijk waardig aan zeven weken. Het menu aan boord bevat geselec teerde gerechten die volgens de luchtvaartmaatschappij het 'welzijn' van de passagiers in de lucht bevor deren. „Onderzoek toont aan dat hy- dratatie en voeding belangrijke facto ren zijn", verklaarde gezondheidsex pert Rhenu Bullar van het Ameri kaanse Frost Sullivan Consulting tegenover het Franse persbureau AFP. „Passagiers moeten daarom overmatig alcoholgebruik vermijden en ook geen voedsel tot zich nemen dat gasvorming en een opgeblazen gevoel veroorzaakt." Om de vliegervaring te verbeteren, en de stress die komt kijken bij het de hele dag in de lucht zijn te verminde ren, is het cabineplafond van de Air bus A350-900 verhoogd en zijn de vliegtuigraampjes verbreed. Daar naast is het toestel voorzien van spe ciale led-verlichting met kleuren die de effecten van een jetlag verminde ren. „De grootste zorg is diepe veneuze trombose (DVT), een verstopping door gestold bloed van de diepe af voerende aderen in het been. Dit als gevolg van zowel te lang zitten als uitdroging", zei consultant Gail Cross van het National Univer- sity Hospital in Singapore tegen het persbureau. Marathonvlucht Vlucht SQ22 vliegt van Singapore Changi Airport naar Newark Li berty International Airport. Tickets kosten tussen de 1500 en 1600 euro voor een retourtje in Economy Premium Class. De vlucht vertrekt voorlopig drie maal per week op maandag, don derdag en zaterdag. Vanaf 18 ok tober, als een tweede Airbus A350-900 in gebruik is genomen, voert Singapore Airlines de ma rathonvlucht dagelijks uit. De luchtvaartmaatschappij vloog in 2013 ook al van Singa pore naar New York. Dat deed ze met een Airbus A340-500. Die overbrugde de afstand ook in ruim 18 uur. De lijndienst werd ge schrapt omdat ze niet rendabel was. Als alles volgens plan verloopt dan zijn vlucht SQ22 en retourvlucht SQ21 voortaan de langste lijn- vluchten ter wereld. Dat was tot nu toe de Qatar Airways-vlucht van Auckland in Nieuw-Zeeland naar Doha in Qatar. Een afstand van 14.535 kilometer die in zeven tien uur en 40 minuten wordt overbrugd. In maart vloog de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas voor het eerst zonder tussenstop in Dubai van Australië naar Europa. De vlucht van Perth naar Londen Heathrow duurde ruim 17 uur. Aan boord bevonden zich zestien bemanningsleden en 200 passa giers. Singapore Airlines wil ook rechtstreekse vluchten gaan uit voeren van Singapore naar Los Angeles met de Airbus A350-900. De luchtvaartmaatschappij heeft zeven toestellen van dat type be steld. Het eerste werd vorige maand afgeleverd. Er zijn bovendien aanwijzingen datMounim A. (27) minderjarigen aanmoedigde tot het plegen van aanslagen, mogelijk met een vrachtwagen. Met een verrassende uitspraak is besloten dat A. zijn berechting op vrije voeten mag afwachten. Hoe wel de rechtbank meent dat het ernstig is dat hij contact heeft met 'minderjarige, kwetsbare' mensen, denkt de rechtbank dat het risico dat A. in herhaling valt, is in te dammen met strenge maatregelen. Zo mag hij geen contact hebben met bepaalde mensen, geen soci ale media gebruiken en meewer ken aan onderzoek door de reclas sering. A. kreeg een waarschuwing mee: „We kennen deze officieren en die zullen u goed in de gaten houden." Mensen vroegen het en ik ging kopiëren en plakken Na de inval in zijn huis in de Jor- daan vond de politie twee tele foons, waaruit blijkt dat A. moge lijk, behalve de al bekende Broe ders en Broederss op Telegram, nóg twee chatkanalen beheerde: Broederss2 en Broederss4. Ook werden nog eens 588 zeer gewelddadige video's aangetrof fen. Het OM gelooft niet dat hij de beelden slechts doorstuurde en niet bekeek, zoals A zelf zegt. Hij leerde zichzelf hoe hij afbeeldin gen kan bewerken. „Hiervan leiden wij af dat hij heel bewust bezig is geweest", al dus het OM. Justitie ziet ook aan wijzingen dat A. contacten onder houdt met andere jongens en mannen die bij de overheid in beeld zijn als 'terrorismegerela- teerde subjecten.' „Dit alles rijmt in geen enkel opzicht met een on wetende rol." A., gekleed in een wollen trui en met een moderne bril op de neus, zei in gebrekkig Nederlands dat hij nooit had ge weten dat wat hij deed strafbaar was. „Mensen vroegen het en ik ging kopiëren en plakken." Terroristenafdeling Hij beklaagde zich over het feit dat hij sinds woensdag op de speciale terroristenafdeling van de gevan genis in Vught is geplaatst: „Ik wil juist een stap terug te doen van die mensen en nu zit ik daar. Ik kon vannacht niet slapen door al het geroep." A.'s advocaat Vito Shukrula pleitte ervoor dat zijn cliënt op vrije voeten zou komen. „Voor zijn aanhouding werkte hij op de bloe menveiling, nu komt hij tijdens het luchten Mohammed B. tegen, de moordenaar van Theo van Gogh. Is dat nu werkelijk de plek voor hem?" De rechtbank denkt dus van niet. Daarvoor waarschuwt de Neder landse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die wil dat alle dertig ty pes onderzochte hoverboards uit de handel worden gehaald. Andere tekortkomingen zijn ontbrekende temperatuurbeveili- ging van de batterij, onvoldoende brandwerende behuizing en de mogelijkheid van beschadiging van de isolatie van de bekabeling door scherpe, onafgewerkte delen in het hoverboard, aldus de autoriteit. Aanleiding voor het onderzoek zijn incidenten met het rijdende speelgoed. De NVWA heeft fabri kanten, importeurs en distribu teurs gevraagd hun verantwoorde lijkheid te nemen. Wie er een in huis heeft, krijgt het advies te letten op de algemene veiligheidswaar schuwingen, en een mail van de fa brikant of distributeur af te wach- ten. Ook adviseert de NVWA het hoverboard alleen op te laden als er iemand bij is. „Dus bijvoorbeeld niet tijdens het slapen of wanneer men niet thuis is." De brandweer waarschuwde ook. Accu's van hoverboards, maar bij voorbeeld ook van elektrische fiet sen, zijn relatief groot. Als ze wor den overladen of kortsluiting ma ken door vocht, kunnen ze een fikse brand veroorzaken of ontploffen. Ook het OM en de politie wezen op gevaren. Agenten zien kinderen steeds vaker op straat of op de stoep rijden, terwijl hoverboards niet zijn toegelaten op de openbare weg. Wie dat toch doet, loopt risico op inbeslagname. vrijdag 12 oktober 2018 's Werelds langste lijqgrïucht Casper Naber Singapore/Rotterdam T Pier Messag- gio, passagier op de vlucht SQ22. New York (Newark) Amsterdam Justitie verdenkt A. van het beheren van meer dere chatgroepen waarop hij maandenlang zeer gewelddadig materiaal verspreidde waarin IS wordt verheerlijkt. —Verdachte Mounim A. DEN HAAG Veel hoverboards, een soort elektrisch skateboard dat populair is bij de jeugd, ver tonen ernstige gebreken. Zo kan de batterij in brand vliegen als die te lang aan de oplader ligt. A Een hoverboard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11