Verspreider IS-propaganda mag
berechting in vrijheid afwachten
NVWA: hoverboards
moeten uit de handel
'mi li
NIEUWS 11
De Airbus A350-900 vertrok gisteren in de
middag, voor wat de langste lijnvlucht ter werel
moet worden. De vliegmarathon duurt bijna
negentien uur. Daarin overbrugt het toestel de
16.700 kilometer tussen Singapore en New York.
De vlucht vertrok gisteren
om 23.35 uur plaatselijke
tijd (17.35 uur Neder
landse tijd). Aan boord
bevonden zich naast de
vier piloten, dertien man cabineper
soneel en 161 passagiers. Een 'ge
wone' economy class is er niet. Singa
pore Airlines verwacht dat de recht
streekse vlucht, die 18 uur en 45 mi
nuten duurt, vooral interessant is
voor zakenreizigers. De reizigers zijn
daarom verdeeld over een business
class en premium economy class. In
eerstgenoemde klasse bevinden
zich 67 speciaal gecreëerde stoelen,
in laatstgenoemde klasse zijn dat er
94-
Welzijn
De grootste uitdaging voor de passa
giers zal zijn om de tijd te doden.
Wie geen leesvoer bij zich heeft, kan
zich vermaken met een selectie films
en tv-programma's met een totale
lengte van 1.200 uur, gelijk
waardig aan zeven weken.
Het menu aan boord bevat geselec
teerde gerechten die volgens de
luchtvaartmaatschappij het 'welzijn'
van de passagiers in de lucht bevor
deren. „Onderzoek toont aan dat hy-
dratatie en voeding belangrijke facto
ren zijn", verklaarde gezondheidsex
pert Rhenu Bullar van het Ameri
kaanse Frost Sullivan Consulting
tegenover het Franse persbureau
AFP. „Passagiers moeten daarom
overmatig alcoholgebruik vermijden
en ook geen voedsel tot zich nemen
dat gasvorming en een opgeblazen
gevoel veroorzaakt."
Om de vliegervaring te verbeteren,
en de stress die komt kijken bij het de
hele dag in de lucht zijn te verminde
ren, is het cabineplafond van de Air
bus A350-900 verhoogd en zijn de
vliegtuigraampjes verbreed. Daar
naast is het toestel voorzien van spe
ciale led-verlichting met kleuren die
de effecten van een jetlag verminde
ren.
„De grootste zorg is diepe veneuze
trombose (DVT), een verstopping
door gestold bloed van de diepe af
voerende aderen in het been. Dit als
gevolg van zowel te lang zitten als
uitdroging", zei consultant Gail
Cross van het National Univer-
sity Hospital in Singapore tegen
het persbureau.
Marathonvlucht
Vlucht SQ22 vliegt van Singapore
Changi Airport naar Newark Li
berty International Airport.
Tickets kosten tussen de 1500 en
1600 euro voor een retourtje in
Economy Premium Class. De
vlucht vertrekt voorlopig drie
maal per week op maandag, don
derdag en zaterdag. Vanaf 18 ok
tober, als een tweede Airbus
A350-900 in gebruik is genomen,
voert Singapore Airlines de ma
rathonvlucht dagelijks uit.
De luchtvaartmaatschappij
vloog in 2013 ook al van Singa
pore naar New York. Dat deed ze
met een Airbus A340-500. Die
overbrugde de afstand ook in
ruim 18 uur. De lijndienst werd ge
schrapt omdat ze niet rendabel
was. Als alles volgens plan verloopt
dan zijn vlucht SQ22 en retourvlucht
SQ21 voortaan de langste lijn-
vluchten ter wereld. Dat was tot nu
toe de Qatar Airways-vlucht
van Auckland in Nieuw-Zeeland
naar Doha in Qatar. Een afstand
van 14.535 kilometer die in zeven
tien uur en 40 minuten wordt
overbrugd.
In maart vloog de Australische
luchtvaartmaatschappij Qantas
voor het eerst zonder tussenstop in
Dubai van Australië naar Europa.
De vlucht van Perth naar Londen
Heathrow duurde ruim 17 uur.
Aan boord bevonden zich zestien
bemanningsleden en 200 passa
giers. Singapore Airlines wil ook
rechtstreekse vluchten gaan uit
voeren van Singapore naar Los
Angeles met de Airbus A350-900.
De luchtvaartmaatschappij heeft
zeven toestellen van dat type be
steld. Het eerste werd vorige
maand afgeleverd.
Er zijn bovendien aanwijzingen
datMounim A. (27) minderjarigen
aanmoedigde tot het plegen van
aanslagen, mogelijk met een
vrachtwagen.
Met een verrassende uitspraak is
besloten dat A. zijn berechting op
vrije voeten mag afwachten. Hoe
wel de rechtbank meent dat het
ernstig is dat hij contact heeft met
'minderjarige, kwetsbare' mensen,
denkt de rechtbank dat het risico
dat A. in herhaling valt, is in te
dammen met strenge maatregelen.
Zo mag hij geen contact hebben
met bepaalde mensen, geen soci
ale media gebruiken en meewer
ken aan onderzoek door de reclas
sering.
A. kreeg een waarschuwing
mee: „We kennen deze officieren
en die zullen u goed in de gaten
houden."
Mensen vroegen het
en ik ging kopiëren
en plakken
Na de inval in zijn huis in de Jor-
daan vond de politie twee tele
foons, waaruit blijkt dat A. moge
lijk, behalve de al bekende Broe
ders en Broederss op Telegram,
nóg twee chatkanalen beheerde:
Broederss2 en Broederss4.
Ook werden nog eens 588 zeer
gewelddadige video's aangetrof
fen. Het OM gelooft niet dat hij de
beelden slechts doorstuurde en
niet bekeek, zoals A zelf zegt. Hij
leerde zichzelf hoe hij afbeeldin
gen kan bewerken.
„Hiervan leiden wij af dat hij
heel bewust bezig is geweest", al
dus het OM. Justitie ziet ook aan
wijzingen dat A. contacten onder
houdt met andere jongens en
mannen die bij de overheid in
beeld zijn als 'terrorismegerela-
teerde subjecten.' „Dit alles rijmt
in geen enkel opzicht met een on
wetende rol." A., gekleed in een
wollen trui en met een moderne
bril op de neus, zei in gebrekkig
Nederlands dat hij nooit had ge
weten dat wat hij deed strafbaar
was. „Mensen vroegen het en ik
ging kopiëren en plakken."
Terroristenafdeling
Hij beklaagde zich over het feit dat
hij sinds woensdag op de speciale
terroristenafdeling van de gevan
genis in Vught is geplaatst: „Ik wil
juist een stap terug te doen van die
mensen en nu zit ik daar. Ik kon
vannacht niet slapen door al het
geroep."
A.'s advocaat Vito Shukrula
pleitte ervoor dat zijn cliënt op
vrije voeten zou komen. „Voor zijn
aanhouding werkte hij op de bloe
menveiling, nu komt hij tijdens
het luchten Mohammed B. tegen,
de moordenaar van Theo van
Gogh. Is dat nu werkelijk de plek
voor hem?" De rechtbank denkt
dus van niet.
Daarvoor waarschuwt de Neder
landse Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA), die wil dat alle dertig ty
pes onderzochte hoverboards uit de
handel worden gehaald.
Andere tekortkomingen zijn
ontbrekende temperatuurbeveili-
ging van de batterij, onvoldoende
brandwerende behuizing en de
mogelijkheid van beschadiging van
de isolatie van de bekabeling door
scherpe, onafgewerkte delen in het
hoverboard, aldus de autoriteit.
Aanleiding voor het onderzoek
zijn incidenten met het rijdende
speelgoed. De NVWA heeft fabri
kanten, importeurs en distribu
teurs gevraagd hun verantwoorde
lijkheid te nemen. Wie er een in
huis heeft, krijgt het advies te letten
op de algemene veiligheidswaar
schuwingen, en een mail van de fa
brikant of distributeur af te wach-
ten. Ook adviseert de NVWA het
hoverboard alleen op te laden als er
iemand bij is. „Dus bijvoorbeeld
niet tijdens het slapen of wanneer
men niet thuis is."
De brandweer waarschuwde ook.
Accu's van hoverboards, maar bij
voorbeeld ook van elektrische fiet
sen, zijn relatief groot. Als ze wor
den overladen of kortsluiting ma
ken door vocht, kunnen ze een fikse
brand veroorzaken of ontploffen.
Ook het OM en de politie wezen
op gevaren. Agenten zien kinderen
steeds vaker op straat of op de stoep
rijden, terwijl hoverboards niet zijn
toegelaten op de openbare weg.
Wie dat toch doet, loopt risico op
inbeslagname.
vrijdag 12 oktober 2018
's Werelds langste lijqgrïucht
Casper Naber
Singapore/Rotterdam
T Pier Messag-
gio, passagier op
de vlucht SQ22.
New York
(Newark)
Amsterdam Justitie verdenkt
A. van het beheren van meer
dere chatgroepen waarop hij
maandenlang zeer gewelddadig
materiaal verspreidde waarin IS
wordt verheerlijkt.
—Verdachte Mounim A.
DEN HAAG Veel hoverboards,
een soort elektrisch skateboard
dat populair is bij de jeugd, ver
tonen ernstige gebreken. Zo kan
de batterij in brand vliegen als
die te lang aan de oplader ligt.
A Een hoverboard.