Branche richt zich op millennial met boodschap 'easy peasy, eitje toch!' Tim Ruyssenaars wil zich bij DAM- X met wereldtop meten ZEELAND10 Bestaan aliens? Astronoom Jens Hoeijmakers (28) houdt lezing in sterrenwachtzeeland 4 „De mosseleter is op leeftijd", zegt Tilly Sintnicolaas van het Mossel bureau. Dat bureau, dat mosselen in en buiten Nederland promoot, liet deze zomer onderzoeken wie in de supermarkt mosselen koopt. „Vijfenzestigplussers zijn overver tegenwoordigd", weet Sintnicolaas. Er moet iets gedaan worden om te voorkomen dat de mosseleter - om het even heel sterk te stellen - uit sterft. Panklaar Dat doet het Mosselbureau nu met een campagne die zich richt op millennials (pakweg, 25- tot 35-ja- rigen). De campagne haalt de mis vatting onderuit dat mosselen be reiden tijdrovend en ingewikkeld is. Tilly Sintnicolaas: „Mensen den ken dat je ze eerst moet schoon schrapen, thuis moet spoelen zodat ze zand kwijtraken, datje de schel pen moet controleren om de slechte mosselen eruit te halen en zovoorts. Dat is niet waar. Mosse len worden in de supermarkt pan klaar aangeboden. Ze kunnen rechtstreeks uit de verpakking de pan in." Jongeren tussen de 25 en 35 jaar staan open voor kookinspiratie en nieuwe recepten, zegt voorman Addy Risseeuw van de Zeeuwse mosselkwekers. En die krijgen zij in de campagne aangereikt. Het Mosselbureau heeft een video laten maken waarin een jong stel en thousiast aan het wokken slaat met mosselen: snel en makkelijk, ofwel easy peasy. YouTube „We hebben speciaal voor een En gelse slogan gekozen omdat dat past bij het taalgebruik van deze doelgroep", legt Sintnicolaas uit. De video is tot en met 10 november te zien via verschillende online ka nalen. Onder meer op YouTube, In- stagram, via banners op sites die veel door millennials bezocht wor- De mosseleter is op leeftijd. Vijfenzestig plussers zijn oververtegenwoordigd den. Maar ook op televisie rondom bij de doelgroep populaire pro gramma's als Trippers, Wie is de Mol, Expeditie Robinson, First Da tes, Rambam, Clan, M en Zondag met Lubach. „Het Mosselbureau heeft rondom die programma's tijd ingekocht", aldus Sintnicolaas. Na vijf weken wordt de cam pagne geëvalueerd en een vervolg bedacht. Echt resultaat denkt het Mosselbureau pas op de middel lange termijn te halen. „Dit zal ja ren duren. Dit is nog maar een be ginnetje, het wordt nog grootser. Over een jaar of vijf moeten we echt kunnen zien dat deze doel groep vaker mosselen op tafel zet. Op dit moment steken we nog heel erg in op snel en makkelijk, maar mosselen zijn ook een verant woorde keus voor het milieu. Duurzaam geproduceerd en ge zond. Ook daar gaan we nog iets mee doen." It woensdag 10 oktober 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl CLINGE Dean van Laere en Kyra Lockefeer (vooraan vlnr) en Shania de Bergé, Noach Haddou, Quintin van Laere, Daan van Vlier- berghe, Anouk Begijn en Noor Praet (ach teraan vlnr) van basisschool Sint Jozef uit Nieuw-Namen staan gereed om krokussen te planten. Over zo'n vier maanden kleurt de Konings- dijk tussen Clinge en Nieuw-Namen heel subtiel wit. Dan komen de krokusbollen uit die deze groep, samen met honderdveertig andere leerlingen van basisscholen uit Clinge, Nieuw-Namen en het Belgische Sint- Gillis-Waas gisteren plantten op het traject van de Dodendraad in Zeeuws-Vlaanderen. De elektrische grensversperring die in de Eerste Wereldoorlog zoveel slachtoffers maakte, wordt met de krokussen weer zichtbaar, een project op het snijvlak van erfgoed en kunst. De kinderen kregen ieder tien bolletjes en eentje voor thuis. Als de krokus in hun eigen tuin bloeit, weten ze dat ze het resultaat van hun werk op de Ko- ningsdijk kunnen gaan bekijken. 'Help jongeren aan de mossel' 'Mosselen maken, da's easy peasy'. Met die boodschap wil het Mosselbureau 25- tot 35-ja- rigen overhalen vaker mosselge rechten te maken. Voor de cam pagne is ruim een ton uitgetrok ken. Ondine van der Vleuten Vlissingen - Tilly Sintnicolaas, Mosselbureau

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33