23 Over werk, geld en consumentenzaken Cijfers In het dagelijks leven laten we ons volop leiden door cijfers. Daar moeten we kritischer naar kijken, vindt econometrist journalist en schrijfster Sanne Blauw. „Ja hoor, ze hoeven ook zeker niet de prullenbak in. Maar ze zijn niet zo objectief als we denken. Er zit bijna altijd een belang achter. Zeker bij be drijven die cijfers naar consumenten communiceren. We kennen allemaal het voorbeeld van goedkope vlieg tickets. Zodra we daadwerkelijk gaan boeken, komen er kosten bovenop. Maar vaak is manipulatie met cijfers veel subtieler, zodat we het niet met een door hebben." „Als cijfers belangrijk zijn, vinden bedrijven manieren om ze te mani puleren. Dat zagen we recentelijk bij de sjoemelsoftware en sjoemelsiga- retten. Bepaalde normen zijn vastge legd in de wet, dus zijn bedrijven op zoek gegaan naar een manier om aan die wet te voldoen. Volkswagen paste hiervoor de software aan. Bij sigaret ten gaat het met luchtgaten bij het filter. In het testapparaat zijn de gaat jes open, maar als iemand een sigaret rookt, worden ze dichtgeknepen. Hierdoor krijgen rokers waarschijn lijk wel vijf keer zoveel schadelijke stoffen binnen als op de verpakking staat vermeld. Een ander voorbeeld is vanity sizing. Een fabrikant van kleding past de maat in het label naar beneden aan. Wat normaal een maat 40 zou zijn, wordt dan veranderd naar maat 38. Vrouwen passen opeens kleding in een maatje kleiner, zijn daar blij mee en daarom sneller geneigd het kledingstuk te kopen. Bedrijven maken ook misbruik van ranglijstjes. Ik zag laatst een e-bike aangeprezen als 'beste van Europa'. Toen ik naar het onderzoek keek, bleek dat er maar liefst dertien cate gorieën waren. De e-bike was in één Voor de 'beste e-bike van Europa' bleken maar liefste dertien categorieën te zijn van die categorieën als beste gekozen. Er deden maar vier e-bikes mee. 'Be ste van Europa' was dus hartstikke overdreven." „Ja, helaas wel. Een goed voorbeeld is gezondheidsonderzoek. Walnoten, avocado, druiven, chocolade en wijn zijn gezond, horen we steeds vaker. Wat we niet weten is dat veel weten schappelijk onderzoek is gesponsord door bedrijven. Zo wil Coca Cola niet dat mensen denken dat ze dik worden van cola. Dus claimen ze dat veel bewegen be langrijker is dan calorie-inname om dun te blijven. Wetenschappers die dat idee aanhangen krijgen enorme bedragen om dat te onderzoeken. Omdat er veel onderzoek naar wordt gedaan, zie je dat terug in de media. Ook Mars stopt veel geld in weten schappelijk onderzoek. Het is niet gek dat chocolade daardoor gezonder lijkt dan het is. Dat is allemaal heel schimmig. Als consument is het las tig te bepalen hoe het precies zit." „We hebben het idee dat cijfers ob jectieve bewijzen zijn. Cijfers zijn heel pakkend en precies. Ze laten geen ruimte voor twijfel of nuance ring. Het geeft ons zekerheid over hoe de wereld in elkaar zit. Daarbij houden veel mensen niet van cijfers. Daarom zijn ze intimiderend en trappen we erin." WIE? „Het is ten eerste verstandig om al tijd kritisch te kijken wie het cijfer naar buiten brengt. Lidl claimde laatst dat het volgens de Consumen tenbond de goedkoopste supermarkt is. Dat soort beweringen is makkelijk te controleren door te kijken bij de oorspronkelijke bron. Maar vaak gaat het subtieler. Bij sommige cijfers is het moeilijk om uit te vogelen waar ze vandaan ko men. Daarom is het verstandig om naar onafhankelijke partijen als De Gezondheidsraad, het RIVM, het Voedingscentrum en de Consumen tenbond te kijken. Ook programma's als Radar en Kassa doen goed werk. En doe zelf je huiswerk. Zeker bij grote aankopen, zoals een e-bike, is het slim om de onderzoeken nauw keurig te bekijken." „Jazeker. Ik ben al jaren bezig met cij fers en toch trap ik er nog vaak in. Zo was er laatst een onderzoek dat be wees dat alcohol slecht is. Met elk glas zou je een halfuur korter leven. Een onzinonderzoek, concludeerde ik. Een wetenschapper die ik bewon der kraakte het onderzoek helemaal af. Gelukkig, ik kan dus gewoon blij ven drinken, dacht ik. Pas later reali seerde ik me dat die persoon welis waar het onderzoek afkraakte, maar niet had gezegd dat alcohol niet on gezond is." woensdag 10 oktober 2018 GO Geld&Soed te Arwen Kleyngeld Cijfers zijn toch heel handig? Hoe worden wij voor de gek gehouden? Gaat het soms nog subtieler? Waarom laten we ons misleiden door cijfers? Cijfers lijken objec tief, maar kijk goed naar de bron, advi seert Sanne Blauw. FOTO MARCO OKHUIZEN Sanne Blauw (31) stu deerde econometrie aan de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam. Na haar promotieonder zoek ging ze aan de slag als correspondent Ontcijferen bij het jour nalistieke online plat form De Correspondent. Eind deze maand ver schijnt van haar hand Het bestverkochte boek ooit (met deze titel). Met dit boek wil Blauw cij fers op hun plek zetten. Het bestverkochte boek ooit (208 blz., €18) is nu al te reserveren bij de boekhandel of via de- correspondent.nl Hoe kunnen wij ons daartegen wapenen? Laat jij jezelf nog wel eens misleiden door cijfers?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23