8 ROMANDEBUUT JURRIAAN STROUS De uit Middelburg afkomstige Jurriaan Strous debuteert met een roman a la Houellebecq. Op zoek naar het geluk, dat er niet is. Behalve als je accepteert dat het leven heel banaal is. |pft ichel Houellebecq, de bejubelde Franse romancier. Jurriaan Strous valt in de categorie lezers, die niet genoeg van Houellebecq kan krij gen. Elementaire deeltjes is zijn be kendste roman. Daarin beschrijft hij het failliet van de door hippies in de jaren 6o en 70 van de vo rige eeuw opgebouwde maatschappij. De vrije liefde, de vrije opvoeding, het leidt volgens de ruim onderscheiden auteur allemaal tot niets. Strous: „Houellebecq zegt hele absolute dingen. Zijn frustraties, zijn boosheden, die voel ik ook. Een beetje ongenuanceerd, vaak, omdat hij weet dat je daarmee reacties krijgt." Met een roman of zes, wat poëzie en essays ben je wel door het werk van de Fransman heen. Jurri aan Strous wilde meer. En dat was er niet. In 2011, op vakantie met een paar vrienden in Costa Rica en Panama, kwam het idee op om dan maar zelf iets in de geest van Houellebecq te schrijven: „Je trof in Costa Rica van die Oostenrijkse vrouwen van zeventig jaar, die daar waren blijven hangen. De sfeer had zo iets triests, die inspireerde me tot een verhaal." Het bleef bij die ene vakantie-opris ping. Tot hij in 2013 op zijn computer de twintig pagina's tegenkwam. Hij pakte het verhaal weer op en een jaar later had hij de roman gereed. De zoektocht naar een uitgever verliep via Lex Jansen, die aan het hoofd had gestaan van De Arbeiders pers. Strous: „Ik had een gesprek met hem, heb vervolgens nog wat geschaafd en verbeterd. Mijn manuscript werd ingediend bij De Arbeiderspers. Je moet een lange adem hebben. Maar toen me ge vraagd werd om bij de uitgeverij langs te komen, wist ik dat het goed zat." Sinds eind vorige maand ligt Strous' romande buut in de winkel: De anatomie van het geluk. In derdaad, meteen uitgegeven door de landelijke ge renommeerde uitgeverij De Arbeiderspers. Niet onder zijn eigen naam overigens. Hij maakt ge bruik van een pseudoniem: Julius Reynders. Julius vindt hij mooi klinken, Reynders is de naam van zijn oma van vaders kant. Psychiater Dat pseudoniem heeft een reden. Jurriaan Strous werd in 1987 geboren in Middelburg. Zijn vader Tjeu was daar van 2997 tot 2000 wethouder. Jurri aan ging aanvankelijk farmacie studeren in Utrecht. Omdat hij liever 'direct' met mensen in contact wilde komen, besloot hij in 2008 de ver snelde, vierjarige geneeskunde-opleiding te gaan volgen. Hij koos voor de specialisatie psychiatrie en studeerde in 2017 af. Nu is hij als psychiater ver bonden aan het Nederlands Instituut voor Foren sische Psychiatrie, hij bepaalt in - soms zware - rechtszaken of iemand al dan niet volledig toere keningsvatbaar is. Moord en verkrachting, alles komt voorbij. Daarnaast doet hij promotieonder zoek aan het Amsterdam Universitair Medisch Centrum, waarbij de vraag is of het verdovings middel Ketamine kan helpen tegen acute suïcida- liteit. Het gebruik van de schrijversnaam heeft met zijn werk als psychiater te maken. Strous: „De rea- u M I yJnE Ka ÉlfliJtM m& m m WM '4 liteit is dat patiënten meteen je naam googelen. Ik vind het niet prettig als ze dan ook bij mijn boek uitkomen. Ik wil in mijn spreekkamer niet gecon fronteerd worden met vragen over de roman." In De anatomie van het geluk komen we terecht in de wereld van Jonathan, anno nu. Hij is bijna 38 jaar en heeft qua studie precies de omgekeerde weg bewandeld van de schrijver. Na een jaar ge neeskunde switchte hij naar biomedische weten schappen, omdat de omgang met echte patiënten hem in verlegenheid bracht. Als we hem leren kennen is hij biomedisch wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Hij gaat in zijn een tje op vakantie naar Zuid-Amerika om vrouwen te ontmoeten. Want dat is er aan de hand: Jonathan is van het verlegene soort, is te dik en hoorde op school bij de groep niet-populaire jongetjes. Be taalde liefde wil nog wel lukken, zeker ook in Bo- gota, Cartagena en Panama. Maar dat voorkomt niet, dat we op pagina 32 lezen dat het woord de pressie volgens Jonathan vaak ten onrechte wordt gebruikt. Dat weet hij uit eigen ervaring: „In wer kelijkheid mag er pas van een depressie worden gesproken als men ook daadwerkelijk ziek is; als het biologische systeem, net als bij diabetes of de ziekte van Crohn, aangedaan is. Ik ben mijn hele volwassen leven ongelukkig geweest en slechts De laatste tien jaar vertellen de sociale media ons dat we likes moeten scoren, dat we leuk moeten wonen en er mooi moeten uitzien. Onzin Julius Reynders De anatomie van het geluk vijfjaar daarvan leed ik aan een depressie." Zo'n man dus. In het vliegtuig naar Amsterdam ontmoet hij Michel: een bodybuilderachtig type, 28 jaar, werkzaam in de financiële sector op de Amsterdamse Zuidas. Ze raken bevriend. Michel vertelt over zijn veroveringen: vier Colombiaanse, één Peruaanse en twee vrouwen in Ecuador. Hij heeft met iedere vrouw seks gehad. Michel ver klapt Jonathan de geheimen van de 'Piek Up Ar- tist', de PUA. Dat blijkt een wereld te zijn, waarin goeroes - vaak Amerikaanse - hun leerlingen le ren, hoe ze vrouwen moeten versieren. De ul tieme openingszin bij een ontmoeting met een vrouw is volgens de PU A-theorie: 'Wie denk je dat er meer liegt, mannen of vrouwen?' Jonathan neemt de lessen ter harte en boekt successen. Tot zover het boek, het is niet de bedoeling hier het hele verhaal in de uitverkoop te doen. Jurriaan Strous heeft voor zijn roman zeker uit eigen leven geput: „Maar het boek gaan niet echt over mij. Ik heb me wel met de Piek Up Artist-scene bezig ge houden. Daarin doen ze het voorkomen, dat je ef fectief vrouwen kunt veroveren en dat je op die manier het ultieme geluk kunt behalen. Dat is niet zo." Cynisch De titel De anatomie van het geluk is cynisch be doeld. De schrijver: „Met de titel wordt gesugge reerd dat je geluk kunt uittekenen. Mijn visie daarop heeft te maken met hoe vele mensen in het leven staan. De laatste tien jaar vertellen de sociale media ons dat we likes moeten scoren, dat we leuk moeten wonen en er mooi moeten uitzien. Onzin. Je kunt geluk niet afdwingen. Kijk maar in de spreekkamer van de psychiater. Als er een bood schap in mij boek zit, is het deze: het leven is soms heel banaal. Als je dat accepteert, uit de grond van je hart, dan maak je kans om geluk te vinden." Voor de kern van zijn gedachten daarover, ver wijst de schrijver naar pagina 259. Daar gaat het over 'excessieve betekenisverlening': mensen heb ben het gevoel iets belangrijks te doen, terwijl dat nogal meevalt. En dan komt het, met een verwij zing naar gedragswetenschapper Victor Lamme: „Excessieve betekenisverlening is een noodzake lijk overlevingsmechanisme, want als we zouden erkennen dat ons bewustzijn slechts een passagier van ons brein is, gebeurt er natuurlijk helemaal niets meer. Victor Lamme heeft met functionele mri-scans aangetoond dat we ons enige millise conden later pas bewust worden van een keuze die door ons brein reeds gemaakt is. De mense lijke geest denkt dat hij voorwaarden schept, maar in werkelijkheid leeft de geest alleen maar voor waarden na en loopt hij voortdurend achter de fei ten aan. Er wordt door het organisme geleefd, en wij slaan het gade." „Dat vind ik een interessant gegeven", zegt Strous. „We staan erbij en kijken ernaar." Hij is al ver gevorderd met een tweede roman. Die speelt in 2036 en verhaalt over een CEO in de luchtvaart, die het elektrisch vliegen wil introdu ceren. dinsdag 9 oktober 2018 GO Geluk k Jan van Damme e niet make V«;< "ifr-J- Jurriaan Strous schrijft onder het pseudoniem Julius Reynders: „Ik wil in mijn spreekkamer niet geconfronteerd worden met vragen over de roman." foto wouter leduc - Jurriaan Strous M Julius Reyn ders: De anato mie van het geluk - Uitgeve rij De Arbei derspers, 272 pagina's, 19,99 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 40