I
s 18
msm
Lonink ziet de
gele NS-trein
al zoeven
Liefting probeert het weer: Maak de tunnel
tolvrij met opbrengst van dividendbelasting
3
I J I Wil.
Een gele NS-
trein, tjok
vol met rei
zigers die bij be
drijven in het
havenge
bied wer
ken. De
Terneu-
zense
burge
meester Jan
Lonink (foto)
hoopt dat die trein
over een jaar of zes
door de Kanaal
zone zoeft.
„Zeeuws-Vlaan-
deren is zo goed
als afgesloten van
openbaar vervoer.
Als werknemers
en studenten met
de trein tussen
Terneuzen en
Gent kunnen rei
zen, zou dat een
opsteker voor de
regio zijn", zegt
Lonink.
De burgemees
ter is nauw be
trokken bij het on
derzoek naar uit
breiding en verbe
tering van de
spoorverbindin
gen in het haven
gebied van North
Sea Port. Voor het
goederenvervoer
is dat pure nood
zaak, zegt hij.
„Personen
vervoer via
het spoor
vind ik
gewenst.
Werkne
mers
kunnen zo
de kosten van
hun woon-werk-
verkeer beteuge
len. Daarnaast is
het goed voor de
luchtkwaliteit als
meer mensen de
auto kunnen laten
staan, omdat er
een treinverbin
ding is."
Tussenkop
Er werken en wo
nen voldoende
mensen in de re
gio, meer dan in
vergelijke grensre
gio's met treinver
bindingen zoals
Twente en Zuid-
Limburg. Of een
personentrein
rendabel is, moet
worden onder
zocht.
„Kijk, de studie
voor het goede
renvervoer toont
aan dat investeren
in spoor econo
misch loont. Zo'n
studie zou je ook
voor personenver
voer moeten ma
ken. En eigenlijk
kan een uitge
strekt havenge
bied van Vlissin-
gen tot Gent niet
zonder fatsoen
lijke OV-verbin-
ding."
Lonink hoopt
dat premier Mark
Rutte en zijn
Vlaamse collega
Geert Bourgeois
zijn wens 5 no
vember in Middel
burg bezegelen tij
dens de Vlaams-
Nederlandse top.
„Een intentiever
klaring is vol
doende om onze
lobby bij de EU
kracht bij te zet
ten. Want voor dit
spoorproject zal
ook geld uit Brus
sel nodig zijn."
De voorgenomen afschaffing van
de dividendbelasting is op losse
schroeven komen te staan na het
nieuws dat Unilever alsnog niet van
plan is het hoofdkantoor naar Ne
derland te verhuizen. De twee mil
jard euro die de afschaffing aan op
brengsten zou kosten, blijft dan in
de schatkist. De PvdA-fractievoor-
zitter en pleitbezorger van een tol
vrije tunnel weet wel een bestem
ming voor die meevaller: maak de
tunnel tolvrij.
Liefting, die al vele malen eerder
op soms ludieke wijze voorstellen
deed om de tunnel tolvrij te krij
gen, doet zijn voorstel op zijn face-
bookpagina. Hij noemt het een
open brief, in het bijzonder gericht
aan commissaris van de koning
Han Polman. „Het bericht wordt
flink gedeeld. Het onderwerp leeft
nog steeds", stelt hij vast.
„Eigenlijk was deze actie een
beetje ingegeven door Polman
zelf', verduidelijkt Liefting. „Unile
ver heeft hun CEO Paul Polman,
wij hebben onze commissaris van
de koning, Han Polman. Misschien
kan hij ook een lobby in Den Haag
Mensen die van de
tunnel afhankelijk
zijn, zijn de pineut
in gang zetten." Liefting is fel te
genstander van de tunneltol. Dat
het afschaffen van de tol een onmo
gelijkheid is, wil er bij hem niet in.
„Als je het wil, dan kun je het doen.
Landelijk zijn zowel PvdA als de SP
voor afschaffing." Tot zijn spijt gaat
de provinciale fractie van zijn partij
niet in dit standpunt mee. Niette
min houdt Liefting vol. „Het is een
onrechtvaardige belasting. Mensen
die van de tunnel afhankelijk zijn,
zijn de pineut. Het gevoel bekruipt
me dat automobilisten behalve
voor de tunnel, ook moeten betalen
voor zaken die bij de provincie mis
gegaan zijn. Zoals als de sanering
van Thermphos en de 57plus-ver-
trekregeling van ambtenaren. De
Provincie zoekt met de opbrengst
van de tunnel naar de makkelijkste
mogelijkheden."
Liefting pleit voor een lobby die
gesteund wordt door werkgevers
vereniging VNO/NCW en refereert
aan de wens van VVD-fractievoor-
zitter Klaas Dijkhoff om te investe
ren in het vestigingsklimaat in Ne
derland.
„Onderzoeken door gerenom
meerde bureaus tonen aan dat het
afschaffen van de tol goed is voor de
provincie. De overheid zou de eco
nomie moeten faciliteren, blokka
des moeten wegnemen. Er wordt
hier in Zeeuws-Vlaanderen veel
geld verdiend. Ik krijg wel eens de
indruk dat dit een wingewest is.
We houden een systeem in stand
dat alleen maar goed is voor de NV
Westerscheldetunnel en voor de
overheid."
dinsdag 9 oktober 2018
door de Kanaalzone
Goederen
vervoer bij
de grens
met Vlaan
deren. FOTO
PETER NICOLAI
et-
Terneuzen
i Kfunmiv?
be/nl grens
1RON: ZEELAND SEAPORTS 10UUR
Frank
Balkenende
Terneuzen
Als de dividendbelasting niet
wordt afgeschaft, moet de winst
daarvan worden gestoken in een
tolvrije Westerscheldetunnel.
Met die stelling gooit de Terneu-
zense PvdA'er Cees Liefting de
knuppel maar weer eens in het
hoenderhok.
Guido van der Heijden
Terneuzen
- Cees Liefting, fractievoorzitter
PvdA Terneuzen