I s 18 msm Lonink ziet de gele NS-trein al zoeven Liefting probeert het weer: Maak de tunnel tolvrij met opbrengst van dividendbelasting 3 I J I Wil. Een gele NS- trein, tjok vol met rei zigers die bij be drijven in het havenge bied wer ken. De Terneu- zense burge meester Jan Lonink (foto) hoopt dat die trein over een jaar of zes door de Kanaal zone zoeft. „Zeeuws-Vlaan- deren is zo goed als afgesloten van openbaar vervoer. Als werknemers en studenten met de trein tussen Terneuzen en Gent kunnen rei zen, zou dat een opsteker voor de regio zijn", zegt Lonink. De burgemees ter is nauw be trokken bij het on derzoek naar uit breiding en verbe tering van de spoorverbindin gen in het haven gebied van North Sea Port. Voor het goederenvervoer is dat pure nood zaak, zegt hij. „Personen vervoer via het spoor vind ik gewenst. Werkne mers kunnen zo de kosten van hun woon-werk- verkeer beteuge len. Daarnaast is het goed voor de luchtkwaliteit als meer mensen de auto kunnen laten staan, omdat er een treinverbin ding is." Tussenkop Er werken en wo nen voldoende mensen in de re gio, meer dan in vergelijke grensre gio's met treinver bindingen zoals Twente en Zuid- Limburg. Of een personentrein rendabel is, moet worden onder zocht. „Kijk, de studie voor het goede renvervoer toont aan dat investeren in spoor econo misch loont. Zo'n studie zou je ook voor personenver voer moeten ma ken. En eigenlijk kan een uitge strekt havenge bied van Vlissin- gen tot Gent niet zonder fatsoen lijke OV-verbin- ding." Lonink hoopt dat premier Mark Rutte en zijn Vlaamse collega Geert Bourgeois zijn wens 5 no vember in Middel burg bezegelen tij dens de Vlaams- Nederlandse top. „Een intentiever klaring is vol doende om onze lobby bij de EU kracht bij te zet ten. Want voor dit spoorproject zal ook geld uit Brus sel nodig zijn." De voorgenomen afschaffing van de dividendbelasting is op losse schroeven komen te staan na het nieuws dat Unilever alsnog niet van plan is het hoofdkantoor naar Ne derland te verhuizen. De twee mil jard euro die de afschaffing aan op brengsten zou kosten, blijft dan in de schatkist. De PvdA-fractievoor- zitter en pleitbezorger van een tol vrije tunnel weet wel een bestem ming voor die meevaller: maak de tunnel tolvrij. Liefting, die al vele malen eerder op soms ludieke wijze voorstellen deed om de tunnel tolvrij te krij gen, doet zijn voorstel op zijn face- bookpagina. Hij noemt het een open brief, in het bijzonder gericht aan commissaris van de koning Han Polman. „Het bericht wordt flink gedeeld. Het onderwerp leeft nog steeds", stelt hij vast. „Eigenlijk was deze actie een beetje ingegeven door Polman zelf', verduidelijkt Liefting. „Unile ver heeft hun CEO Paul Polman, wij hebben onze commissaris van de koning, Han Polman. Misschien kan hij ook een lobby in Den Haag Mensen die van de tunnel afhankelijk zijn, zijn de pineut in gang zetten." Liefting is fel te genstander van de tunneltol. Dat het afschaffen van de tol een onmo gelijkheid is, wil er bij hem niet in. „Als je het wil, dan kun je het doen. Landelijk zijn zowel PvdA als de SP voor afschaffing." Tot zijn spijt gaat de provinciale fractie van zijn partij niet in dit standpunt mee. Niette min houdt Liefting vol. „Het is een onrechtvaardige belasting. Mensen die van de tunnel afhankelijk zijn, zijn de pineut. Het gevoel bekruipt me dat automobilisten behalve voor de tunnel, ook moeten betalen voor zaken die bij de provincie mis gegaan zijn. Zoals als de sanering van Thermphos en de 57plus-ver- trekregeling van ambtenaren. De Provincie zoekt met de opbrengst van de tunnel naar de makkelijkste mogelijkheden." Liefting pleit voor een lobby die gesteund wordt door werkgevers vereniging VNO/NCW en refereert aan de wens van VVD-fractievoor- zitter Klaas Dijkhoff om te investe ren in het vestigingsklimaat in Ne derland. „Onderzoeken door gerenom meerde bureaus tonen aan dat het afschaffen van de tol goed is voor de provincie. De overheid zou de eco nomie moeten faciliteren, blokka des moeten wegnemen. Er wordt hier in Zeeuws-Vlaanderen veel geld verdiend. Ik krijg wel eens de indruk dat dit een wingewest is. We houden een systeem in stand dat alleen maar goed is voor de NV Westerscheldetunnel en voor de overheid." dinsdag 9 oktober 2018 door de Kanaalzone Goederen vervoer bij de grens met Vlaan deren. FOTO PETER NICOLAI et- Terneuzen i Kfunmiv? be/nl grens 1RON: ZEELAND SEAPORTS 10UUR Frank Balkenende Terneuzen Als de dividendbelasting niet wordt afgeschaft, moet de winst daarvan worden gestoken in een tolvrije Westerscheldetunnel. Met die stelling gooit de Terneu- zense PvdA'er Cees Liefting de knuppel maar weer eens in het hoenderhok. Guido van der Heijden Terneuzen - Cees Liefting, fractievoorzitter PvdA Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35