5 19 VOLKSTONEEL Vijftig jaar na de eerste keer herleeft inBruinissehet mosseloproer uit 1773 weer. De geschiedenis herleefde zater dag dubbelop in Bruinisse. Vijftig jaar na de eerste en tot dusver enige uitvoering werd het Mossel- oproer van 1773 opnieuw op de planken gezet. Gespeeld door plaatselijk talent. Terwijl de woede van de vissers op het podium achter het streek museum het kookpunt nadert, dringt de overduidelijke geur van gekookte mosselen de neuzen bin nen. De traktatie voor het publiek na afloop van de voorstelling, die aan de overzijde van het speelveld wordt klaargemaakt. Maar eerst hebben mosselvisser Okkerse en zijn makkers nog een appeltje te schillen met de baljuw. Onder vervaarlijk dreigen met rie ken en dodelijke blikken, dwingen ze de wetsdienaar de gewraakte ordonnantie uit Middelburg te verscheuren. De Staten van Zee land hadden bepaald dat de vissers voortaan op hun beurt moesten wachten om te lossen aan de kade van Bruinisse. De hoge heren kwamen met die maatregel, omdat beurtschippers met kostbare han del uit Antwerpen en Amsterdam er door de drukte in Bru amper nog tussen kwamen. In de praktijk pakt die maatregel desastreus uit voor de vissers. Na noeste arbeid op zee zien ze keer op keer hun verse mosselen in het ruim wegrotten, omdat ze de ha ven nog niet binnen mogen varen. Dat duurt een maand of negen, maar wanneer in de zomer een topvangst andermaal door hun Slechts zes repetities heeft het gezelschap gedaan voor het stuk op de planken kwam neus wordt geboord, pikken ze het niet meer. Onder aanvoering van vissers Anthonie de Koning en Okkerse kraait het oproer. En on danks de dreiging dat de Staten van Zeeland soldaten uit Zierikzee naar Bruinisse zullen sturen om de orde te herstellen, houden ze hun poot stijf. Met succes, want 'Middelburg' ziet in dat vele vis sersgezinnen door de gederfde in komsten te lijden hebben van de maatregel. Een overwinning die regisseur Nelleke Tamerus met het publiek viert door collectief het Bruse volkslied in te zetten. Het toneelstuk werd zaterdag twee keer voor een propvolle bin nenplaats van het streekmuseum Brusea gespeeld. Vrijdag was al een speciale voorstelling voor scholieren. Tamerus had het script, dat Stoffel Jumelet in 1957 schreef, bewerkt tot een, voor hui dige begrippen, meer toeganke lijke uitvoering van goed drie kwartier. Het publiek werd aan de hand genomen door een verteller, die de wisselende scènes op het podium toelichtte en inleidde. Te vens had de regisseur twee jonge meiden uit het nu voor het po dium gezet (die drie kwartier in een pan met mosselen mochten roeren), om de gebeurtenissen van een eigentijds commentaar te voorzien. Die combinatie liet het tafereel een beetje swingen. Slechts zes repetities had het twintigkoppige gezelschap, stuk voor stuk lokale geestdriftigen, sa men gerepeteerd tot aan de eerste openbare voorstelling. En alles speelde zich afin een vast decor, dat hooguit wisselde door een an dere tafel naar binnen te dragen voor de vergadering van de heren. Kortom, authentiek volkstoneel dat we tegenwoordig eigenlijk am per meer zien. Het publiek maalt niet om een tekstmisser of soms weinig overtuigende speelstijl. Maar lacht ook om het bewegen van de achterwand en het op springen van de stoelen, wanneer Okkerse 'buiten' fanatiek op de deur bonst. Ze worden zichtbaar vermaakt, krijgen met de paplepel een stukje vergeten geschiedenis ingegoten en laten zich de bijzondere mos- selproeverij op de koop toe sma ken. Zeker voor herhaling vatbaar, tijdens de jaarlijks Visserijdagen bijvoorbeeld. maandag 8 oktober 2018 De gemoederen lopen hoog op tussen het vissersvolk en de baljuw, foto ernestaverburg Marcel Modde Bruinisse Als de or donnantie uit eindelijk wordt ingetrokken, stijgt er een luid gejuich op onder de mos selvissers. FOTO'S DIRK-JAN GJELTEMA De baljuw van Bruinisse wordt door op roerige vissers gedwongen de ordonnantie te verscheuren waarin staat dat de vissers op hun beurt moeten wach ten om de mosselen te mogen lossen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 50