NA CEREMONIES ERVAAR IK EEN VERHOOGDE STAATVAN BEWUSTZIJN. ALLES LIJKT BETER IN BALANS eel' terzijde schuiven. We hebben ons hart en onze emoties verwaarloosd. En raad eens tot welke psychische proble men dat leidt? Angst, depressie en ver slaving." De weken na ceremonies ervaar ik steevast een verhoogde staat van bewust zijn. Alles lijkt beter in balans. In mijn hoofd is het stukken minder druk dan gewoonlijk, al zinderen de ervaringen van de afgelopen ceremonie nog na. De scheiding tussen mijn individuele zelf en de natuur voelt, zoals ik al jaren hoor in yogascholen en op meditatieretraites, inderdaad als een illusie. Alles en ieder een, en ik dus ook, is opgenomen in een onvoorstelbaar grootse orde, in één le vend netwerk. Na de laatste ceremonie bekeek ik het ruisen van de wind door de populieren voor mijn huis. Ik kreeg er kippenvel van. Hetzelfde gebeurde toen ik een met stuifmeel beplakte hommel een paarse bloem in zag tuimelen. Natuurlijk weet ik dat mijn problemen niet als bij toverslag verdwijnen door een paar glaasjes ayahuasca te drinken. Zoals een begeleider terecht opmerkte: „Na de ceremonie gebeurt 99 procent van het werk. Dan moet je alle opgedane inzich ten toepassen in je leven." Wie dat niet doet, die heeft misschien als een ballis tische raket het universum doorkruist, maar daarvan alleen word je nog geen beter of gelukkiger mens. Zonder onder houd sluiten de psychische deuren, hoe wijd ze ook zijn open geblazen, zich vroeger of later weer. Daarom schrijf ik in mijn ervaringen zo secuur mogelijk op, mediteer ik elke dag en leef ik gezond. De vergeving, com passie en liefde die ik tijdens mijn 'rei zen' heb gevoeld, probeer ik uit te dragen. Mijn inzichten deel ik met wie ze maar wil horen. En ik cultiveer dankbaarheid voor dit wonderbaarlijke medicijn dat zomaar op mijn pad is gekomen. 41 O 0 Kaf enkoren magazine 29 Onder het groei end aantal aan bieders van ay- ahuascaceremo nies zitten zon der twijfel beun hazen. Hoe vind je die capabele sjamaan of be geleider die weet hoe je navigeert in de ongeziene wereld', die je vooraf van gede gen advies kan voorzien en je tij dens de 'reis' kan helpen? Voor Nils El- zenga is mond- tot-mondre- clame altijd de beste selectie methode ge weest. Hij heeft op vier plaatsen ayahuasca ge dronken en die zijn hem allemaal aangeraden door vrienden. Heb je zulke vrienden niet, ge bruik dan vooral je gezonde ver stand, zoals je dat ook zou doen bij de aan schaf van een dure spiegelre flexcamera via Marktplaats. Check bijvoor beeld de websi tes van aanbie ders en de accommodaties van hun ceremo nies: ziet dat er degelijk uit? Sommige organi saties hebben meer dan tien jaar ervaring, teams van tien tallen begelei ders en websites met ruime aan dacht voor the ma's als 'onze methode', 'inte- griteitscode' en 'veilige setting'. Zo groot groei je niet als je slechte diensten levert. Heb je een aan bieder geselec teerd, leg dan contact voordat je een ceremonie instapt. Hoe komen de men sen op je over? Als professionals of als romme laars? Zijn ze be reid en in staat bevredigend te antwoorden op vragen als: 'Hoe lang werk je al met ayahuasca en op welke ma nieren?' 'In welke Indiaanse traditie ben je opgeleid?' 'Welke leermees ters heb je?' En geven ze wel overwogen ad viezen als je, bij voorbeeld door een aanleg voor psychische pro blematiek, twij fels uit over deel name aan een ceremonie? Ten slotte: heb je echt serieuze twijfels over je geschiktheid voor deelname aan een ayahu- ascaceremonie, raadpleeg dan reguliere hulp verleners zoals je huisarts, een psycholoog en/of een psy chiater. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 95