NA CEREMONIES
ERVAAR IK EEN
VERHOOGDE
STAATVAN
BEWUSTZIJN.
ALLES LIJKT
BETER IN BALANS
eel' terzijde schuiven. We hebben ons
hart en onze emoties verwaarloosd. En
raad eens tot welke psychische proble
men dat leidt? Angst, depressie en ver
slaving."
De weken na ceremonies ervaar ik
steevast een verhoogde staat van bewust
zijn. Alles lijkt beter in balans. In mijn
hoofd is het stukken minder druk dan
gewoonlijk, al zinderen de ervaringen
van de afgelopen ceremonie nog na. De
scheiding tussen mijn individuele zelf
en de natuur voelt, zoals ik al jaren hoor
in yogascholen en op meditatieretraites,
inderdaad als een illusie. Alles en ieder
een, en ik dus ook, is opgenomen in een
onvoorstelbaar grootse orde, in één le
vend netwerk. Na de laatste ceremonie
bekeek ik het ruisen van de wind door
de populieren voor mijn huis. Ik kreeg er
kippenvel van. Hetzelfde gebeurde toen
ik een met stuifmeel beplakte hommel
een paarse bloem in zag tuimelen.
Natuurlijk weet ik dat mijn problemen
niet als bij toverslag verdwijnen door een
paar glaasjes ayahuasca te drinken. Zoals
een begeleider terecht opmerkte: „Na de
ceremonie gebeurt 99 procent van het
werk. Dan moet je alle opgedane inzich
ten toepassen in je leven." Wie dat niet
doet, die heeft misschien als een ballis
tische raket het universum doorkruist,
maar daarvan alleen word je nog geen
beter of gelukkiger mens. Zonder onder
houd sluiten de psychische deuren, hoe
wijd ze ook zijn open geblazen, zich
vroeger of later weer.
Daarom schrijf ik in mijn ervaringen
zo secuur mogelijk op, mediteer ik elke
dag en leef ik gezond. De vergeving, com
passie en liefde die ik tijdens mijn 'rei
zen' heb gevoeld, probeer ik uit te dragen.
Mijn inzichten deel ik met wie ze maar
wil horen.
En ik cultiveer dankbaarheid voor dit
wonderbaarlijke medicijn dat zomaar op
mijn pad is gekomen. 41
O 0
Kaf enkoren
magazine 29
Onder het groei
end aantal aan
bieders van ay-
ahuascaceremo
nies zitten zon
der twijfel beun
hazen. Hoe vind
je die capabele
sjamaan of be
geleider die weet
hoe je navigeert
in de ongeziene
wereld', die je
vooraf van gede
gen advies kan
voorzien en je tij
dens de 'reis' kan
helpen?
Voor Nils El-
zenga is mond-
tot-mondre-
clame altijd de
beste selectie
methode ge
weest. Hij heeft
op vier plaatsen
ayahuasca ge
dronken en die
zijn hem allemaal
aangeraden
door vrienden.
Heb je zulke
vrienden niet, ge
bruik dan vooral
je gezonde ver
stand, zoals je
dat ook zou
doen bij de aan
schaf van een
dure spiegelre
flexcamera via
Marktplaats.
Check bijvoor
beeld de websi
tes van aanbie
ders en de
accommodaties
van hun ceremo
nies: ziet dat er
degelijk uit?
Sommige organi
saties hebben
meer dan tien
jaar ervaring,
teams van tien
tallen begelei
ders en websites
met ruime aan
dacht voor the
ma's als 'onze
methode', 'inte-
griteitscode' en
'veilige setting'.
Zo groot groei je
niet als je slechte
diensten levert.
Heb je een aan
bieder geselec
teerd, leg dan
contact voordat
je een ceremonie
instapt. Hoe
komen de men
sen op je over?
Als professionals
of als romme
laars? Zijn ze be
reid en in staat
bevredigend te
antwoorden op
vragen als: 'Hoe
lang werk je al
met ayahuasca
en op welke ma
nieren?' 'In welke
Indiaanse traditie
ben je opgeleid?'
'Welke leermees
ters heb je?' En
geven ze wel
overwogen ad
viezen als je, bij
voorbeeld door
een aanleg voor
psychische pro
blematiek, twij
fels uit over deel
name aan een
ceremonie?
Ten slotte: heb je
echt serieuze
twijfels over je
geschiktheid
voor deelname
aan een ayahu-
ascaceremonie,
raadpleeg dan
reguliere hulp
verleners zoals
je huisarts, een
psycholoog
en/of een psy
chiater.
WG