DE EERSTE KEER DAT IK AYAHUASCA ZOU DRINKEN, WAS IK ZO BANG DAT IK METEEN NA AANKOMST WILDE WEGLOPEN heffen? Welke angsten helpen aankijken? Tijdens de voorbereiding word ik stan daard bang. Mijn vader was jarenlang de pressief, zijn moeder was bipolair. Ik heb zelf ook depressieve episodes achter de rug. Waarom stel ik mezelf in vredes naam bloot aan zoiets heftigs als ayahu- asca? Mijn diepste angst is dat ik onom keerbaar gek word, dat ik mezelf tijdens deze ceremonie over de rand van de af grond duw en voorgoed in de totale waanzin beland. En dat heb ik dan hele maal aan mezelf te wijten. De eerste keer dat ik ayahuasca zou drinken, een jaar of vier geleden, was ik zo bang dat ik meteen na aankomst op de ceremonielocatie wilde omdraaien en huiswaarts keren. Totdat ik een van de begeleiders zag, een vrouw met een sprankelende lach en heldere blauwe ogen. Bij jou durf ik dit, dacht ik. Want diep van binnen wist ik heel goed waarom ik ayahuasca wilde proberen: al jaren zocht ik manieren om contact te maken met trauma's die me, onbereik baar diep begraven in mijn binnenste, dwars bleven zitten en hinderden. 'Op reis' heb ik de troost gevoeld van een geliefde met wie ik een bijzonder pijnlijke breuk doormaakte. We hebben elkaar vergeving geschonken. In één onvergetelijk moment zag ik plotsklaps glashelder - een kosmische download zoals ik die vaker heb ervaren tijdens ce remonies - hoezeer mijn volwassen leven is bepaald door de dood van mijn moeder toen ik 17 jaar was. Meteen daarop volgde diepe compassie met de manieren, hoe onbeholpen soms ook, waarop ik me sindsdien staande heb gehouden. En: ik voelde de troost van mijn moeder. Reuzenleguaan Ik ken geen ander middel dat zó direct de wortels blootlegt van mijn onderdrukte psychische pijn. Op een uniek intense manier laat ayahuasca me voelen, voor mij een veel diepere ervaring dan begrijpen. Zo schepte een sjamaan tijdens een van de sessies eens mijn hart uit mijn lichaam. In haar handen begon het licht te geven als een ondergaande zon. Ik huilde omdat ik me lang niet zo heel had gevoeld. Als een reuzenleguaan veegde ik de schubben mijn schouders die symbool stonden voor emotionele bagage. Via drukpunten op mijn hoofd kreeg ik een soort astrale lichttherapie waardoor - ja, verklaar me maar voor gek - onregelma tigheden in mijn energieveld werden gerepareerd. Sinds ik de onmetelijke complexiteit heb ervaren van mijn eigen lichaam, drink ik minder alcohol en eet ik gezon der. En sinds ik heb gevoeld hoeveel on benut potentieel ik bezit, durf ik groter te denken. 'Vrij letterlijk vinden mensen zichzelf terug', lees ik in het boek The Fel- lowship of the River van Joe Tafur over het effect van ayahuasca. Daarbij horen ook de donkere krochten van mijn psyche. Van kinds af aan gefas cineerd door oorlog, heb ik tijdens ayahu- ascareizen op slagvelden liggen dood bloeden, zwetend van ziekte heb ik op mijn sterfbed gelegen, en ik lag zelfs dood in mijn eigen graf. Vreemd genoeg be sefte ik telkens ook dat donkerte en dood simpelweg onderdeel zijn van het leven; juist doordat ayahuasca me die zaken liet ervaren op een manier die ik kon behap pen. Het heeft me hernieuwde waarde ring opgeleverd voor mijn gezondheid, mijn veiligheid en mijn vriendenkring. Het moeilijkst vind ik de fysieke pa niek die tijdens ceremonies soms mijn li chaam afgrendelt. Maar zoals een te hulp geroepen sjamaan me toefluisterde toen ik er eens muurvast in zat: „Ook angst is uiteindelijk slechts informatie die gezien wil worden. Het is niet wie je bent. Kijk er dus gewoon naar." Dat hielp. Soms ook werkt ayahuasca blokkades en andere troep het lichaam uit. Zoals bijna ieder een in de ceremonies heb ik gebraakt als een vuurspuwende draak. Uit mijn mond kwamen spiralen van vibrerend zwart stof. Wat dat precies was? Geen idee. Maar ik ben blij dat ik het kwijt ben. Voor mij draaien mijn ervaringen met la madre in essentie om overgave. Hoe meer ik me verzet, hoe moeilijker ik het heb. Ik word uitgedaagd erop te vertrou wen dat het medicijn het goed met me voorheeft, dat ik me mag verbinden met liefde in plaats van met angst. Zo groeit mijn vertrouwen in het leven zelf. Trauma Maar hoe werkt die 'heling' dan? Westerlingen doen het af als zweverige onzin, maar Amazone-sjamanen, evenals kenners van Oosterse methodes als tai chi en yoga, stellen dat mensen niet alleen een fysiek maar ook een emotio neel lichaam hebben. Daarin zou alle pijn zijn opgeslagen die een mens in de loop van zijn leven opdoet. Ayahuasca en andere psychedelica zouden die trauma's - die normaal gesproken verborgen blijven zitten in het onderbewuste - kunnen verzachten. In zijn boek The Fellowship of the River beschrijft Joe Tafur hoe het relatief jonge medische vakgebied van de epigenetica heeft ontdekt dat emotionele schade bij mensen fysieke veranderingen kan ople veren die van generatie op generatie wor den doorgegeven. Traumatische levens ervaringen kunnen bepaalde genen aan- of uitzetten. Onder invloed van ayahuasca heb ik mijn mannelijke voorouders achter me zien staan, inclusief het van generatie op generatie doorgegeven gebrek aan zelf vertrouwen. En ik heb de uitnodiging van ze aangenomen om die vicieuze cirkel te doorbreken. Joe Tafur: „Met mijn boek wil ik onderwerpen bespreekbaar maken die Westerlingen gewoonlijk als 'spiritu- Lezen, kijken en luisteren Boeken Michael Pollan, Verruim je Geest Joe Tafur, The Fellowship of the River Rachel Harris, Listening to Ayahuasca James Fadiman, The Psychedelic Explorer's Guide Documentaires DMT, The Spirit Molecule (Netflix) The Last Shaman (Netflix) Podcasts The Tim Ferris Show, afleverin gen 66, 298, 313 The Waking Up Podcast, aflevering 127 261 zaterdag 6 oktober 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 92