GELOOF JE DAT EEN MENS -OOKEEN TERRORIST- RECHTHEEFT OPEEN TWEEDE KANS ZIJN LEVEN? Paspoort Beatrice Albertha de Graaf Privé gedrag. „Hoe de macht van Goed en Kwaad mensen in de greep kan hebben en hoelang dat sporen trekt in de geschie denis." Zo staat het ook in de Bijbel: „Tot in het derde en het vierde geslacht. En dat is zo. Kijk naar mij. Ik ben van de derde generatie na het wegvoeren van de man nen en ook op mijn leven en studiekeuze heeft het nog invloed gehad." Het kwaad is weer volop aanwezig in de samenleving, is haar stelling. „Dat zeg ik niet omdat ik gelovig ben, dat zeggen de cijfers." Ze heeft grafieken paraat waaruit blijkt dat na u september 2001 wereldwijd woorden als 'duivel' en 'de monen' veel vaker opduiken. Waar men sen het Kwaad vroeger bezwoeren met religie, zo luidt haar betoog, wordt het nu, zonder God, rechtstreeks geprojec teerd op bepaalde groepen; op tbs'ers, moslims, pedofielen. „In de seculiere samenleving moet je alles in het hier en nu oplossen, je hebt geen ander leven meer om dat te doen. Er is geen ingrijpende gerechtigheid, geen vergeving of ommekeer. Spreken over het Kwaad is ook heel onbarmhartig, mee dogenloos, zwart-wit." De welvaart is gestegen, zegt ze, maar jongeren tot 25 jaar zijn niet per se geluk kiger, ze voelen zich juist onveiliger. „Dat vind ik shocking, als moeder maar ook als docent. Ze weten het gevoel geen plek te geven. Of ze lopen achter de hedendaagse profeten aan. Kijk naar de opkomst van extreemrechtse organisaties. Die trekken veel jongeren, want ze bieden houvast." Vaker dan vroeger komt haar geloof openlijk om de hoek kijken. Vorig jaar verscheen Heilige strijd, een essay waarin de historica een antwoord zoekt op de vraag waarom er terreur bestaat in een wereld die, in haar visie, door een goede en almachtige God is geschapen. „Ik had een goede vriend, hij is helaas overleden, een priester met wie ik elke zaterdag kof fiedronk. Hij bemiddelde jarenlang in Zuid-Amerika, ook voor de guerillabe- weging FARC. Hij vond mijn geloof kin derlijk. 'Je gaat naar de kerk en bidt, maar je zou de wetenschappelijke rigiditeit die je toepast in je onderzoek ook op de je geloof moeten toepassen. Je neemt alles klakkeloos aan'." Die opmerking zette een denkproces van wel twintig jaar in gang. „Daarna heb ik Heilige strijd ge schreven. Eerder was ik er niet aan toe." „Ik heb het nooit verborgen gehouden. Maar natuurlijk heb ik altijd discussies gehad. 'Waarom is zo'n slimme meid als jij christelijk?' Daarmee was ik helemaal klaar. Op een gegeven moment had ik het ook gehad met het eeuwige debat over geloof versus wetenschap. In grote delen van de wereld zijn religieuze weten schappers in de meerderheid. Ik heb dat nooit ervaren als een tegenstelling. Je doet je werk volgens de regels en metho des van de wetenschappelijke integriteit, en daarnaast geloof je. Een beetje zoals een buschauffeur die op de bus zit en zondags naar de kerk gaat." Natuurlijk, vervolgt ze, als docent moet je studenten een eerlijk inkijkje geven in waar je staat. „Het levert interessante dis cussies op. Wat is jouw mensbeeld, ge loof je dat een mens - ook een terrorist - recht heeft op een tweede kans? Hoe kijk je naar het Kwaad? Geloof je dat het een serie misverstanden is, of het gevolg van armoede en uitbuiting? Geloof je dat de terrorist zelf de baarlijke duivel is?" „Ik geloof dat het Kwaad bestaat, als auto nome kracht, maar ik geloof ook dat het Kwaad door God is overwonnen. En ik geloof ook dat het Kwaad niet kan zijn als je het Licht aandoet. Dan is het weg." „Een vergelijking die door theologen wel is gebruikt, is die van D-day. De Duitsers zijn verslagen, je weet: er komt een einde aan de Tweede Wereldoorlog, maar ze halen nog wel uit. Het is na D-day dat de razzia in Putten plaatsvond. In de Bijbel staat heel mooi: 'de duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden'. Ook al sterven er mensen en ook al zijn er nog altijd oorlogen, het zal ophouden. Echt. Het stopt. En dat ge loof- het is echt gelóóf- is de kern van het christendom; dat de machten van het Kwaad door Christus aan het kruis zijn overwonnen. Luister maar eens naar de koptische christenen, wat zij hebben meegemaakt en hoe zij spreken over het geweld en de aanslagen, zegt ze. „Juist de slachtoffers van oorlog, genocide en aanslagen belij den vaak wat wij soms ondenkbaar vin den om uit te spreken: dat het Kwaad is overwonnen." Ze zwijgt even. „Ik wilde eigenlijk een boekje schrijven met mijn uitgangspun ten voor een breder publiek, maar dit punt, dat zo centraal staat in mijn éigen overtuiging, dat is voor mensen die er niets mee kunnen dwaasheid. Maar ik kan geen water bij de wijn doen. Ik ben niet iemand die met predikanten als Carel ter Linden of Harry Kuitert zegt: het is een mooi verhaal dat mensen elkaar vertellen. Nee. Het is niet een verhaal. Het is echt gebeurd, een realiteit." „Nee. Je hebt mensen die twijfelen over God. Bestaat hij of bestaat hij niet? Dat heb ik minder. Wel: Hij is dichterbij of verder weg. Als Hij verder weg is, dan dwarrelen wij hier maar zielloos rond. Dan begin ik niet aan Hem maar wel diep aan mezelf te twijfelen." Op zachte toon: „Ik zie genoeg mensen die daar aan onderdoor gaan. Zondag nog is een kennis opgenomen in een psychiatrische kliniek." Geboren 18 april 1976 in Putten. Opleiding Geschiedenis en Duits aan de universiteiten van Utrecht en Bonn. Carrière Begint als uni versitair docent aan de Universi teit Utrecht. Stapt in 2007 over naar de Universiteit Leiden, waar ze medeoprichter is van het Centre tor Terrorism and Counter- terrorism. In 2012 volgt be noeming tot hoogleraar Con flict en veiligheid in historisch per spectief. In 2014 keert zij terug naar Utrecht als hoogleraar Ge schiedenis van internationale relaties. Geeft in 2016 en 2017 college over terrorisme bij DWDD Univer- sity. Publiceert diverse boeken. Getrouwd, een zoontje en twee dochters. Kijken mensen ervan op als ze horen dat je gelovig bent? Wat geloof jij? Dit snap ik niet. Daar twijfel je niet aan? 101 zaterdag 6 oktober 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 76