<n
1
X
Bewogen blik op mensen en mensheid
D
19
J
jeeikiïvMme tvofvsr/v ?o33\
9
N
N6*
Heei G
WO&Z \%N6z
Scholierenbus
en laatste rit
mogen niet
meer uitvallen
ywANT m Ku/VA/eA/
PSSST! Jt
COR DE JONGE
MIDDELBURG Scholieren kun
nen niet meer het slachtoffer
worden van busuitval als gevolg
van te weinig chauffeurs. Ook de
laatste bus naar een kern moet
altijd blijven rijden.
Dat heeft gedeputeerde Harry
van der Maas (SGP, vervoer) gis
teren meegedeeld aan de Staten
commissie economie. PvdA en
VVD toonden zich daar niet te
vreden met de schriftelijke be
antwoording van hun vragen
over de vele busritten van Con-
nexxion die begin september
vervielen.
Ralph van Hertum (PvdA)
wilde weten welke concrete
maatregelen Connexxion heeft
genomen om herhaling te voor
komen. Hans van Geesbergen
(VVD) zei dat een reactie als 'va
der is niet boos, vader is verdrie
tig' weinig indruk maakt op een
grote speler als Connexxion.
Van der Maas gaf aan dat Con
nexxion gebruikmaakt van uit
zendkrachten en zelfs eigen kan
toorpersoneel om uitval van
busritten te voorkomen. En er
zijn dus lijnen benoemd die niet
meer mogen uitvallen. Binnen
een halfjaar moet er ook een in
strument zijn ontwikkeld, sa
men met Connexxion, waarmee
boetes kunnen worden geïnd
voor uitgevallen ritten.
In's Landshuisin Hulst
exposeren Daisy van
Overtveldt en Roy Bosch,
beiden afgestudeerd aan de
Kunstacademie van Sint-
Niklaas. In hun werk staat de
mens centraal. Maar hun
invalshoek is verschillend.
aisy van Overtveldt zoekt
het dichtbij huis en neemt
oude familiefoto's als start
punt van een zoektocht waarin het
schilderen zelf net zo belangrijk is
als het onderwerp dat zij verbeeldt.
Zij schildert met gedempte tinten
en brede vegen. Details laat ze weg.
De vormen die zo ontstaan zijn net
zo krachtig als het gebaar waarmee
ze zijn geschilderd. Dat geldt ook
voor de vele werken op klein for
maat. De balans tussen weergeven
en weglaten biedt ruimte voor je
eigen verbeelding. Je gaat je afvra
gen wie die mensen op de foto wa
ren en vooral hoe ze zich tot elkaar
verhielden. Ik zie bijvoorbeeld wer
ken waarop Van Overtveldt een
man en een vrouw afbeeldt. Een
echtpaar. Soms krijgt de vrouw een
witte contour en de man een
zwarte. Hun verschil wordt bena
drukt. In een ander geval zijn de
contouren van beiden ingevuld
met witte verf en lopen de gestal
ten in elkaar over. Waardoor ze
meer één persoon lijken dan twee
aparte figuren. Het scala aan ma
nieren om relaties tussen de afge
beelde personages te suggereren
lijkt onuitputtelijk. De rijkdom aan
mogelijkheden komt mooi terug in
de serie collages die Van Overtveldt
maakte op basis van een foto van
een gezin met vijf kinderen. De
anonimiteit van haar personages
maakt dat wat er tussen hen speelt
ook op het hier en nu van toepas
sing kan zijn. Tijden veranderen,
mensen ook. Maar veel blijft het
zelfde.
Verhalenverteller
Dat geldt zeker voor de mensheid
zoals Roy Bosch die ziet en toont.
Bosch afficheert zich als een bewo
gen verhalenverteller die via het
belichten van grote gebeurtenissen
het onrecht aan de kaak wil stellen
dat als een rode draad door de ge
schiedenis loopt. Hij kiest bij elk
verhaal het medium dat er voor
hem het best bij past. Een hoofdfi
guur in zijn werk is een in een don
ker gewaad gehulde figuur met staf.
'De tijdreiziger' noemt Bosch hem,
afwisselend hoofdrolspeler en ob
servator. Bosch overspoelt je met
beelden, twee- en driedimensio
naal, klein en groot van formaat.
Zijn inventiviteit is bewonderens
waardig. Maar ben niet onder de in
druk van de vormkwaliteit van zijn
werk. Vooral zijn figuren missen
concentratie. Het sterkst vind ik
zijn video's. In 'Dreiging' projec
teert hij op de wand van een voor
malige gevangeniscel in het ge
bouw opnamen van mensen in
westerse winkelstraten. Ervoor
staan gesjabloneerde kartonnen fi
guren: kindsoldaten uit Afrika. Op
het eerste gezicht hebben de beel
den niets met elkaar te maken.
Maar is dat werkelijk zo?
Exclusief lezersvoordeel vanaf 13 oktober
zaterdag 6 oktober 2018
PC
m
n
Nico Out
Werk van Daisy van Overtveldt.
Werk van Roy Bosch.
T/m 10/10. 's Landshuis, Steen
straat 37 Hulst. Ma. t/m za. 10.00 -
12.30 uur en 13.00 -16.00 uur. Zo.
14.00 -16.00 uur. Di. gesloten.
de