<n 1 X Bewogen blik op mensen en mensheid D 19 J jeeikiïvMme tvofvsr/v ?o33\ 9 N N6* Heei G WO&Z \%N6z Scholierenbus en laatste rit mogen niet meer uitvallen ywANT m Ku/VA/eA/ PSSST! Jt COR DE JONGE MIDDELBURG Scholieren kun nen niet meer het slachtoffer worden van busuitval als gevolg van te weinig chauffeurs. Ook de laatste bus naar een kern moet altijd blijven rijden. Dat heeft gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, vervoer) gis teren meegedeeld aan de Staten commissie economie. PvdA en VVD toonden zich daar niet te vreden met de schriftelijke be antwoording van hun vragen over de vele busritten van Con- nexxion die begin september vervielen. Ralph van Hertum (PvdA) wilde weten welke concrete maatregelen Connexxion heeft genomen om herhaling te voor komen. Hans van Geesbergen (VVD) zei dat een reactie als 'va der is niet boos, vader is verdrie tig' weinig indruk maakt op een grote speler als Connexxion. Van der Maas gaf aan dat Con nexxion gebruikmaakt van uit zendkrachten en zelfs eigen kan toorpersoneel om uitval van busritten te voorkomen. En er zijn dus lijnen benoemd die niet meer mogen uitvallen. Binnen een halfjaar moet er ook een in strument zijn ontwikkeld, sa men met Connexxion, waarmee boetes kunnen worden geïnd voor uitgevallen ritten. In's Landshuisin Hulst exposeren Daisy van Overtveldt en Roy Bosch, beiden afgestudeerd aan de Kunstacademie van Sint- Niklaas. In hun werk staat de mens centraal. Maar hun invalshoek is verschillend. aisy van Overtveldt zoekt het dichtbij huis en neemt oude familiefoto's als start punt van een zoektocht waarin het schilderen zelf net zo belangrijk is als het onderwerp dat zij verbeeldt. Zij schildert met gedempte tinten en brede vegen. Details laat ze weg. De vormen die zo ontstaan zijn net zo krachtig als het gebaar waarmee ze zijn geschilderd. Dat geldt ook voor de vele werken op klein for maat. De balans tussen weergeven en weglaten biedt ruimte voor je eigen verbeelding. Je gaat je afvra gen wie die mensen op de foto wa ren en vooral hoe ze zich tot elkaar verhielden. Ik zie bijvoorbeeld wer ken waarop Van Overtveldt een man en een vrouw afbeeldt. Een echtpaar. Soms krijgt de vrouw een witte contour en de man een zwarte. Hun verschil wordt bena drukt. In een ander geval zijn de contouren van beiden ingevuld met witte verf en lopen de gestal ten in elkaar over. Waardoor ze meer één persoon lijken dan twee aparte figuren. Het scala aan ma nieren om relaties tussen de afge beelde personages te suggereren lijkt onuitputtelijk. De rijkdom aan mogelijkheden komt mooi terug in de serie collages die Van Overtveldt maakte op basis van een foto van een gezin met vijf kinderen. De anonimiteit van haar personages maakt dat wat er tussen hen speelt ook op het hier en nu van toepas sing kan zijn. Tijden veranderen, mensen ook. Maar veel blijft het zelfde. Verhalenverteller Dat geldt zeker voor de mensheid zoals Roy Bosch die ziet en toont. Bosch afficheert zich als een bewo gen verhalenverteller die via het belichten van grote gebeurtenissen het onrecht aan de kaak wil stellen dat als een rode draad door de ge schiedenis loopt. Hij kiest bij elk verhaal het medium dat er voor hem het best bij past. Een hoofdfi guur in zijn werk is een in een don ker gewaad gehulde figuur met staf. 'De tijdreiziger' noemt Bosch hem, afwisselend hoofdrolspeler en ob servator. Bosch overspoelt je met beelden, twee- en driedimensio naal, klein en groot van formaat. Zijn inventiviteit is bewonderens waardig. Maar ben niet onder de in druk van de vormkwaliteit van zijn werk. Vooral zijn figuren missen concentratie. Het sterkst vind ik zijn video's. In 'Dreiging' projec teert hij op de wand van een voor malige gevangeniscel in het ge bouw opnamen van mensen in westerse winkelstraten. Ervoor staan gesjabloneerde kartonnen fi guren: kindsoldaten uit Afrika. Op het eerste gezicht hebben de beel den niets met elkaar te maken. Maar is dat werkelijk zo? Exclusief lezersvoordeel vanaf 13 oktober zaterdag 6 oktober 2018 PC m n Nico Out Werk van Daisy van Overtveldt. Werk van Roy Bosch. T/m 10/10. 's Landshuis, Steen straat 37 Hulst. Ma. t/m za. 10.00 - 12.30 uur en 13.00 -16.00 uur. Zo. 14.00 -16.00 uur. Di. gesloten. de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45