m m m Él Auto verkopen? i kwi I van mi j rfuTT7»1bf 31 'Het gaat alle kanten op' FORMULE 1 GRAND PRIX VAN JAPAN ES E besluit: Renault eruit, Honda erin. Vanaf volgend jaar rijdt Max Verstappen op Japanse paarden krachten. Hij heeft afgelopen ja ren, met de haperende Renault- motor achterin zijn auto, geleerd om de verwachtingen te tempe ren. Maar over Honda is hij uitge sproken optimistisch. „Puur door het vermogen. En de data." Pure power Verstappen ziet dit seizoen de pure power van Toro Rosso. In de eerste vrije training gisteren no teerde Brendon Hartley bijvoor beeld de zesde snelheid op het meetpunt, hij ging harder dan de 'Bulls'. Stop die sterke motor in het bewezen goede chassis van Red Buil en je hebt een perfecte combinatie, denkt Verstappen. Een bezoek aan Sakura bevestigde zijn beeld. „Ik kreeg daar een enorm gemotiveerd gevoel. En geld is geen probleem. Zo moet het." Bij Renault had Red Buil afgelopen jaren het gevoel tweede viool te spe len, omdat het Franse merk ook een eigen fa- brieksteam heeft. Dat probleem is met Honda van tafel. Voor beide par tijen geldt dat hun toe komst in de Formule 1 na 2020 onzeker is. Het móet nu gebeuren. Juist op de Aziatische markt is commercieel veel te winnen. „Voor de eigen mer chandising, maar ook als je wat wil met een Japans bedrijf als privésponsor", zegt Ray- mond Vermeulen, manager van Verstappen. „Ik begrijp dat blonde mannen met blauwe ogen hier populair zijn, dat kan helpen. Als dit project slaagt, is Japan te klein." Op Suzuka ademt alles Honda. Bij de dertigste verjaardag van de Grand Prix van Japen op het roemruchte circuit wordt teruggeblikt, maar ook vooruitgekeken. Kan het merk zichzelf weer op de kaart zetten, met Max Verstappen als uithangbord? Je kan hem aanraken, de iconische wit-rode McLaren waarin Ayrton Senna in 1991 wereldkampioen werd. Maar daarvoor zijn de meeste Japanse racefans te schuchter. Ze gaan liever even achter de auto staan voor een snelle foto. Want het was toch maar mooi 'hun' motor die de Bra ziliaanse Formule i-legende aan al dat succes hielp. Even verderop op de overvolle fanzone van Suzuka staat een blinkend blauwe Toro Rosso, de huidige afnemer van de Honda-krachtbronnen. Hier zijn zelfs afzetlinten nodig om alle Ja panners met hun Canons en Ni- kons te stroomlijnen. Verdeeld In dit land heeft elk team en iedere Formule i-coureur fans. Nergens lijkt het racelegioen zo verdeeld als hier. Er zijn supporters met Belgi sche Stoffel-vlaggen en er lopen fans met grijze honkbalhelmen van, echt waar, Team Haas. Er hangt op de hoofdtribune zelfs een spandoek voor de bestuurder van de safetycar, Bernd Maylan- der. Maar het meest gezien is toch de 'H' van Honda. Of het nu een oud shirt van het team British American Racing is, een McLaren- pet van vorig jaar of de polo van Toro Rosso. Honda heeft een eigen aanhang. Dit deel van Japan is Honda- land. In Tokio of Nagoya is het gros van de auto's op straat Toyota, hier zie je veel Civics en Accords. Pal naast het circuit van Suzuka, ei gendom van Honda, staat een grote fabriek. Ze hebben de wind in de rug. Vorig jaar werden wereldwijd 7 procent meer auto's verkocht, bijna 5 miljoen. Voor 2018 wordt Ik begrijp dat blonde mannen met blauwe ogen hier populair zijn, dat kan helpen gerekend op een winst van 5,5 miljard euro. Maar wat al veel te lang uitblijft, is succes in de Formule 1. Het tijd perk van Senna en Alain Prost, die in 1988 samen vijftien van de zes tien races wonnen, ligt ver achter ons. Jenson Button won in 2006 de laatste race voor het merk. Een paar jaar later stapte Honda, inge geven door de economische crisis, uit de koningsklasse. Bij de terug keer, als leverancier van McLaren, lagen de verwachtingen hoog. Maar de rentree liep uit op een sportieve ramp. De Honda-motor bleek een onbetrouwbare, zwakke benzineslurper. Wat er met een trotse, eergevoe- lige Japanner gebeurt als hij voor schut staat: hij gaat terugvechten. Er rolden een paar koppen en het regime bij de racefabriek in Sakura werd aangescherpt. Oké, het hu welijk met McLaren liep op de klippen, maar met Toro Rosso vond Honda meteen een nieuwe liefde. Bijkomend voordeel: grote broer Red Buil Racing kon dit jaar van dichtbij zien of er progressie werd geboekt. In juni kwam het SLECHT GEVOEL GPvan Japan Ontvang gratis en vrijblijvend een bod. zaterdag 6 oktober 2018 (in het Japans) Welkom in het land van de rijzende Max Verstappen: „Geld is geen probleem. Zo moet het." FOTO GETTY Rik Spekenbrink Suzuka - Raymond Vermeulen, manager SUZUKA Max Verstappen zei het donderdag al. Suzuka is een fijn circuit, maar als zijn auto niet goed is, vindt hij er niets aan. Gisteren had hij in drie uur aan vrije trainin gen niet van één ronde kun nen genieten. „Het lijkt wel een rallywagen, hij gaat alle kanten op", klaagde hij. Met een zesde en een vierde plek sloot hij af. De wegligging van zijn Red Buil was beroerd. „Dit was één van mijn slechtste dagen." Vandaag en morgen krijgt hij een andere, nieuwere versie van de motor. Circuit 5,807 km Suzuka Circuit DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Rondes |~53~ 8 Bochtnr. Afstand 307,471 km Winnaar 2017 Morgen, Ziggo Sport 07.10 u L. Hamiiton (Mercedes) Snelheid (km/uur)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31