m
m
m
Él
Auto verkopen?
i kwi I van mi j rfuTT7»1bf
31
'Het gaat alle
kanten op'
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN JAPAN
ES
E
besluit: Renault eruit, Honda erin.
Vanaf volgend jaar rijdt Max
Verstappen op Japanse paarden
krachten. Hij heeft afgelopen ja
ren, met de haperende Renault-
motor achterin zijn auto, geleerd
om de verwachtingen te tempe
ren. Maar over Honda is hij uitge
sproken optimistisch. „Puur door
het vermogen. En de data."
Pure power
Verstappen ziet dit seizoen de
pure power van Toro Rosso. In de
eerste vrije training gisteren no
teerde Brendon Hartley bijvoor
beeld de zesde snelheid op het
meetpunt, hij ging harder dan de
'Bulls'. Stop die sterke motor in
het bewezen goede chassis van
Red Buil en je hebt een perfecte
combinatie, denkt Verstappen.
Een bezoek aan Sakura bevestigde
zijn beeld. „Ik kreeg daar een
enorm gemotiveerd gevoel. En
geld is geen probleem.
Zo moet het."
Bij Renault had
Red Buil afgelopen
jaren het gevoel
tweede viool te spe
len, omdat het Franse
merk ook een eigen fa-
brieksteam heeft. Dat
probleem is met Honda
van tafel. Voor beide par
tijen geldt dat hun toe
komst in de Formule 1 na
2020 onzeker is. Het móet
nu gebeuren.
Juist op de Aziatische
markt is commercieel veel te
winnen. „Voor de eigen mer
chandising, maar ook als je
wat wil met een Japans bedrijf
als privésponsor", zegt Ray-
mond Vermeulen, manager van
Verstappen. „Ik begrijp dat
blonde mannen met blauwe
ogen hier populair zijn, dat kan
helpen. Als dit project slaagt, is
Japan te klein."
Op Suzuka ademt alles Honda. Bij de dertigste
verjaardag van de Grand Prix van Japen op het
roemruchte circuit wordt teruggeblikt, maar ook
vooruitgekeken. Kan het merk zichzelf weer op de kaart
zetten, met Max Verstappen als uithangbord?
Je kan hem aanraken, de iconische
wit-rode McLaren waarin Ayrton
Senna in 1991 wereldkampioen
werd. Maar daarvoor zijn de
meeste Japanse racefans te
schuchter. Ze gaan liever even
achter de auto staan voor een
snelle foto. Want het was toch
maar mooi 'hun' motor die de Bra
ziliaanse Formule i-legende aan al
dat succes hielp. Even verderop op
de overvolle fanzone van Suzuka
staat een blinkend blauwe Toro
Rosso, de huidige afnemer van de
Honda-krachtbronnen. Hier zijn
zelfs afzetlinten nodig om alle Ja
panners met hun Canons en Ni-
kons te stroomlijnen.
Verdeeld
In dit land heeft elk team en iedere
Formule i-coureur fans. Nergens
lijkt het racelegioen zo verdeeld als
hier. Er zijn supporters met Belgi
sche Stoffel-vlaggen en er lopen
fans met grijze honkbalhelmen
van, echt waar, Team Haas. Er
hangt op de hoofdtribune zelfs
een spandoek voor de bestuurder
van de safetycar, Bernd Maylan-
der. Maar het meest gezien is toch
de 'H' van Honda. Of het nu een
oud shirt van het team British
American Racing is, een McLaren-
pet van vorig jaar of de polo van
Toro Rosso. Honda heeft een eigen
aanhang.
Dit deel van Japan is Honda-
land. In Tokio of Nagoya is het gros
van de auto's op straat Toyota, hier
zie je veel Civics en Accords. Pal
naast het circuit van Suzuka, ei
gendom van Honda, staat een
grote fabriek.
Ze hebben de wind in de rug.
Vorig jaar werden wereldwijd 7
procent meer auto's verkocht,
bijna 5 miljoen. Voor 2018 wordt
Ik begrijp dat blonde
mannen met blauwe
ogen hier populair
zijn, dat kan helpen
gerekend op een
winst van 5,5 miljard euro.
Maar wat al veel te lang uitblijft,
is succes in de Formule 1. Het tijd
perk van Senna en Alain Prost, die
in 1988 samen vijftien van de zes
tien races wonnen, ligt ver achter
ons. Jenson Button won in 2006 de
laatste race voor het merk. Een
paar jaar later stapte Honda, inge
geven door de economische crisis,
uit de koningsklasse. Bij de terug
keer, als leverancier van McLaren,
lagen de verwachtingen hoog.
Maar de rentree liep uit op een
sportieve ramp. De Honda-motor
bleek een onbetrouwbare, zwakke
benzineslurper.
Wat er met een trotse, eergevoe-
lige Japanner gebeurt als hij voor
schut staat: hij gaat terugvechten.
Er rolden een paar koppen en het
regime bij de racefabriek in Sakura
werd aangescherpt. Oké, het hu
welijk met McLaren liep op de
klippen, maar met Toro Rosso
vond Honda meteen een nieuwe
liefde. Bijkomend voordeel: grote
broer Red Buil Racing kon dit jaar
van dichtbij zien of er progressie
werd geboekt. In juni kwam het
SLECHT GEVOEL
GPvan Japan
Ontvang gratis en vrijblijvend een bod.
zaterdag 6 oktober 2018
(in het Japans)
Welkom in
het land van
de rijzende
Max Verstappen: „Geld is
geen probleem. Zo moet het."
FOTO GETTY
Rik Spekenbrink
Suzuka
- Raymond Vermeulen, manager
SUZUKA Max Verstappen
zei het donderdag al. Suzuka
is een fijn circuit, maar als
zijn auto niet goed is, vindt
hij er niets aan. Gisteren had
hij in drie uur aan vrije trainin
gen niet van één ronde kun
nen genieten. „Het lijkt wel
een rallywagen, hij gaat alle
kanten op", klaagde hij. Met
een zesde en een vierde plek
sloot hij af. De wegligging van
zijn Red Buil was beroerd. „Dit
was één van mijn slechtste
dagen." Vandaag en morgen
krijgt hij een andere, nieuwere
versie van de motor.
Circuit
5,807 km
Suzuka Circuit
DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Rondes
|~53~
8
Bochtnr.
Afstand
307,471 km
Winnaar 2017
Morgen,
Ziggo Sport
07.10 u
L. Hamiiton (Mercedes)
Snelheid
(km/uur)