Ondaatjes duistere wereld maakt indruk RECENSIES Ik begin en dan blijkt er steeds meer in te zitten. Maar ik denk nooit: ik schrijf een boek van zeshonderd pagina's." Twijfel Gaandeweg voltrekt zich het informatie bombardement op Brokken. „Het is tege lijkertijd je grote angst en je hoop dat je iets ontdekt waardoor alles verandert. Dat je het hele boek in je hoofd hebt en alles anders moet. Bij De vergelding is me dat drie keer overkomen." Dat heeft effect gehad bij het schrijven van latere boeken. „Ik schoffel de twijfel niet meer onder. Dat geldt ook voor De rechtvaardigen. Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre Jan Zwartendijk samen met Frits Philips, eenmaal weer terug in Nederland, een evacuatieplan voor de Joodse werknemers heeft gemaakt. De hele signatuur van dat plan, daarvan denk ik: dat is Jan Zwartendijk geweest. Maar daar is geen enkel document over, ik kan dat niet hardmaken. Dat schrijf ik ook op. Alles wijst in die richting, maar zeker is het niet. Die twijfel, de onzekerheid, ook die vraag durven stellen en de lezer daarin meenemen, dat is nieuw." Transsiberië Express De wereld is ook niet te klein in de boe ken van Brokken. Hij reist naar waar hij wezen moet, ook als hij nog niet weet waarheen het verhaal hem voert. In 1983 hoort hij tijdens een reis met de Trans siberië Express over de daden van de Nederlandse consul. Die informatie zakt weg tot hij enkele decennia later in Litou wen een professor hoort vertellen over die Nederlander die zoveel Joden redde. „In eerste instantie dacht ik bij De rechtvaardigen aan een boek over Jan Zwartendijk. Toen bleken er nog twee kinderen te leven, Rob (79) en Edith (91); zij vertelden het verhaal van hun vader. Ik ben met hen naar Litouwen gegaan. Toen ik het verhaal over hun vader hoorde, dacht ik: wat is er met die men sen gebeurd? Ik wilde dus niet alleen het verhaal van de redders vertellen, maar ook dat van de geredden." Ik heb abso luut niet voorzien dat me dat in Japan en Shanghai zou brengen. Daar heb ik on derzocht hoe ze daar aankwamen, heb ben geleefd en weer vertrokken." Goed en kwaad In de meeste van zijn boeken gaat het in de kern om hetzelfde. Brokken: „Het diepmenselijke verhaal. Mensen moeten allemaal keuzes maken. In goede tijden zijn die keuzes makkelijk, maar als het er om spant, is het anders. Welke keuzes maak je dan en hoe maak je ze? Wat geeft de doorslag? Ik merk dat de lezers daar erg mee bezig zijn." Het lijkt erop dat Brokken het kwaad zo vaak onderzoekt dat hij het goede als een zeldzaam verschijnsel is gaan zien. „Bij het kwaad zijn er vaak excuses. Ik merk het vaak bij collaborateurs. Waarom deden die wat ze deden? Vaak liepen ze met enorme frustraties rond, hadden te genslagen gehad, geloofden niet meer in de toekomst. En dan is er ineens een stro halm waaraan ze zich kunnen vastgrij pen. Het goede is vaak moeilijker te ver klaren. Het goede gaat gepaard met onbaatzuchtigheid. En waar komt die vandaan? Daarom was De rechtvaardigen mis schien wel het allermoeilijkste wat ik heb geschreven. Want heel veel mensen hebben Jan Zwartendijk geholpen. Ze hebben precies het juiste gedaan op het goede moment. Van die hele reddings actie is het opmerkelijk dat het zo vroeg in de oorlog is gebeurd. Het is heel moei lijk te achterhalen waardoor Zwartendijk de gevaren al zo vroeg heeft gezien. Want er kwam een verschrikkelijk drama aan, de Holocaust. Hoe komt het dat hij dat al zo vroeg zag? Daar heb ik ongelooflijk naar gezocht." II Londen 1945: tieners Ra chel en Nathaniel worden door hun ouders achter gelaten, onder de hoede van een vage huisvriend. Vader vertrekt voor werk naar Singapore, moeder Rose zal hem achterna gaan - of niet? Als volwassene ontrafelt Nathaniel de gebeurtenissen, op zijn werk bij de Britse geheime dienst. Michael Ondaatje, wereldberoemd om zijn verfilmde bestseller De Engelse pa tiënt, schreef met Blindganger (Nieuw Amsterdam, €20) opnieuw een roman die draait rond een raadsel, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog - de Engelse titel luidt dan ook Warlight, het zwakke licht waarmee mensen tijdens een ver duistering hun weg zoeken. Een 'blind ganger' is een explosief dat niet op het bedoelde moment is afgegaan; een slim alternatief dat de vertalers hebben be dacht. Rose wordt jaren later afgerekend op haar daden tijdens de oorlog, haar kin deren worden erdoor getekend. Sommige zaken blijven een heel leven spelen; dat gegeven spreekt sterk uit het werk van Ondaatje. Zijn debuut In de familie, over zijn jeugd in het koloniale Ceylon, geeft een zonnig maar ook me lancholiek beeld van een verloren cul tuur. In Blindganger heeft dat voortleven betrekking op zwartere thematiek: kwaad verjaart niet en wat kinderen meemaken bepaalt hun leven. Dat wordt psychologisch amper uitgediept; Rose, Rachel en Nathaniel zijn het product van hun geschiedenis en veel verder komen we niet, maar die geschiedenis wordt wel met verve opgediend. Het bonte gezel schap van 'babysitters', de geliefde met wie Nathaniel intieme nachtjes door brengt in te koop staande huizen, de ho telkeuken waar hij werkt en de straatten tjes waar de kinderen 's avonds laat eten, de waterwegen in en rond Londen die Nathaniel bevaart als bezorger van dubi euze waar: het is een duistere, onzekere, 'vloeibare' wereld die stevig indruk maakt. En de vonk tederheid die hier en daar opflakkert brengt hem nog dichter bij de lezer. EstherWils De wereld als speelveld De rechtvaardigen bracht Jan Brokken naar onder meer Litouwen, Japan en Shanghai. ROMAN MICHAELONDAATJE, BLINDGANGER BLINDGANGER 441 zaterdag 6 oktober 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 110