7 Vergeet de verre reizen met kinderen en de almaar wisselende interieurs. Wij Nederlanders zijn een behoudend, nuchter, traditioneel volk, als het op de opvoeding en woninginrichting aankomt. Dat blijkt uit een onderzoek van deze krant en een grootschalige enquête van Ouders van Nu. Kijk een uurtje rond op Instagram, Fa- cebook en andere sociale media en je denkt: alle jonge ouders reizen met een baby op hun rug naar de binnenlanden van Pa- poea-Nieuw-Guinea, kamperen met hun peuters in een joert op een Mon goolse steppe of slurpen samen met hun kleuter een kokosnoot leeg op Mauritius. Wie niet op reis is, zit thuis, op de schommel die aan een dwarsbalk in de woonkamer hangt. Of zet koffie in de keuken, vintage model, maar spik splinternieuw. De muren zijn oker geel, of anders de net aangeschafte bank wel. En vergeet de koperkleu rige lampen niet, ook al net nieuw. Nee hoor, niks ervan. Wij Nederlanders zijn zo traditio neel als het maar zijn kan, zeker in onze woonwensen en het leven met jonge kinderen. Wat we op Insta gram ook langs zien komen aan exo tische trips met kleine kinderen en interieurs die telkens veranderen, een grote meerderheid van ons is veel behoudender. Zowel in de op voeding als in de inrichting van het huis hangen we aan het traditionele, aan de oer-Hollandse nuchterheid. Festival Dat komt naar voren uit een woon- onderzoek van deze krant, die van daag een speciale Hoe Woont Neder- land?-bijlage uitbrengt, en uit een enquête van Ouders van Nu. Dat plat form voor zwangere vrouwen, bijna- vaders en jonge ouders houdt mo menteel een festival voor zijn doel groep in de Amsterdamse RAI, het In de Wolken-festival. In hetzelfde con grescentrum is tegelijkertijd de VT Wonen&Design Beurs in volle gang. En voor het publiek van beide eve nementen geldt: natuurlijk dromen we graag van die woonkamer vol marmer of tijdens een sabbatical de wereld rond met de kleine in een maxicosi naast ons, maar we doen het niet. Liever gaan we naar een bungalowpark zodra er kinderen zijn. Of naar een hotel. Maar dan wel in Nederland. „Want daar heb je alles bij de hand wat je nodig hebt en je bent zo weer thuis als je kind ziek is," legt Ouders van Nu-hoofdredacteur Hilde Tholen uit in de RAI. Haar collega van uitgeverij Sa- noma, Ingrid van Schooten, die beide beurzen organiseert, vat het kernach tig samen: „Traditioneel is het nieuwe hip." O Natuurlijk dromen we van die wereldreis, maar we doen het niet. Liever gaan we naareen bungalowpark Ook op het gebied van wonen, blijkt uit onderzoek van deze krant. We doen jarenlang met onze meubels, slechts een op de vijf Nederlanders koopt vaker dan een keer per jaar een groot meubelstuk. Onze keukens moeten vooral comfort bieden en makkelijk schoon te houden zijn. Als er dan al iets aan toegevoegd moet worden, dan staat die dubbele koel kast met ijsklontjesmachine boven aan - al komt maar minder dan een kwart van de ondervraagden met dat antwoord. De rest gebruikt het geld liever voor een extra vakantie dan voor poespas in en om het huis. Voor meer dan de helft van de Ne derlanders (54 procent) is de tuin een verlengstuk van de woonkamer. Daarom zijn twee derde van de ach tertuinen goeddeels bestraat, staat er in 63 procent van de gevallen een houten schutting en zegt bijna de helft van de Nederlanders (48 pro cent) niet te veel te willen werken in de tuin. Stationwagon Lekker praktisch, net als ons leven met jonge kinderen dus. Tot de kin deren komen, hechten we aan het dubbele inkomen en aan de carrière kansen voor beide partners. Dat is vergeten zodra er een kind is, want nog altijd gaan vooral vrouwen dan minder werken. Vooral omdat ze het zelf zo fijn vonden dat hun eigen moeder er was als zij uit school kwa men en die geborgenheid willen ze hun eigen kinderen ook bieden. En nog kinderloze mannen roepen op verjaardagen dat er nooit, nooit, nooit een stationwagon komt, maar studeren tijdens de zwangerschap wel mooi op de aanschaf van een so lide gezinsauto. En een goede baby foon, dat is en blijft een zaak van hem, meldt Ouders van Nu. De vrouw scoort kleding en zo'n beetje alle an dere babyspullen. Samen buigen ze zich over een goed kinderdagverblijf en het ontwerp van het geboorte kaartje. Ook opvallend, ziet hoofdredacteur Tholen: „We willen natuurlijk alle maal het beste voor onze kinderen, maar nieuwe - draagbare - technolo gie hoort daar kennelijk niet bij. Hartmeters in matrasjes, een chip zo dat je baby altijd te traceren is: ruim driekwart van onze ondervraagden ziet daar niets in. Uit angst dat de ap paratuur gehackt wordt, of flinke straling afgeeft. Maar ze zeggen bo venal: zoals het vroeger bij mij ging, ging het toch prima?" vrijdag 5 oktober 2018 Jeroen Schmale Amsterdam Voor meer dan de helft van de Neder landers (54 procent) is de tuin een ver lengstuk van de woonkamer, met tegels en een schut ting. En hij moet vooral makkelijk te te onderhouden zijn. FOTO ERIC BRINKHORST Doe maar gewoon, dat is Een nieuw bed kopen? Alleen als het echt nodig is. FOTO HOLLANDSE HOOGTE En een krijgertje is wel zo voordelig als je op kamers gaat. FOTO HOLLANDSE HOOGTE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7