Een huis vol vinyl en fflower power 18de eeuw 8 'HET GAAT OM STATUS: KIJK MIJ DE BOEL EENS GOED VOOR ELKAAR HEBBEN' procent Allegaartje Ons ben zunig? Apetrots op hetzelfde: moet je eens zien hoeveel mensen foto's van hun interieur op Instagram zetten." „Ik ben geen gluurder, dat valt reuze mee", zegt Herman Pleij, „maar naar binnen kijken is in Ne derland vaak gewoon onvermijdelijk. Mensen doen je een soort aanbod, ze dwingen je als het ware om naar binnen te kijken. Kennelijk willen ze dat dus." Waarom ze dat willen, weet Pleij ook. „Uit statusoverwegingen: 'Kijk mij de boel eens goed voor elkaar hebben, alles ziet er fantastisch uit.' In Nederland is het kerngezin bui tengewoon belangrijk, daar kun je een heleboel vraagstukken mee verklaren. Het huis is een burcht en het gezin heeft zich in die burcht verschanst. Daar ben je trots op en dat toon je." Thera Wijsenbeek-Olthuis onder zocht als docente economische en so ciale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam boedellijsten uit de Gouden Eeuw. In haar studie De soci ale geschiedenis van het gordijn conclu deerde ze dat rond 1660 de raamgor dijnen doordrongen tot de Hollandse steden. De toegenomen welvaart zorgde voor 'een nieuwe mentaliteit van vertoon. De huisbezitters, zo trots op hun nieuw verworven schatten en rijkdom, gaven op die manier aan buitenstaanders een signaal af over hun rijke interieurs. Dit vermoeden wordt bevestigd door het feit dat raamgordijnen zich bijna uitsluitend aan de voorkant van het huis bevon den, en wel op de benedenverdie ping. Het is onwaarschijnlijk dat de functie van dit decoratietextiel bestond uit het afschermen van de privéwereld; houten luiken immers sluiten nieuwsgierige blikken veel beter af. Aangezien alleen de fraaiste kamers van de woonhuizen gordij nen kregen, kan men veronderstellen dat het juist de bedoeling was dat het voorbijgangers zou opvallen en dat zij naar binnen keken'. Potdicht Tonen wat je hebt, we doen het dus al eeuwen. Maar voor hoe lang nog? Wandel in het donker door een wil lekeurige straat in een willekeurige buitenwijk en je ziet ook genoeg ge sloten gordijnen. Of, zoals bijvoor beeld in Limburg, rolluiken. Daar waan je je eerder in België. Of in Spanje, het land waar alles potdicht zit, zelfs overdag. Toch blijven buitenlanders het opmerken. Sociologe Mira Peeters- Bijlsma vroeg honderden in Neder land wonende Duitsers naar zaken die ze 'typisch Nederlands' vinden. Daaruit kwamen verwachte tref woorden naar voren als open, tole rant, fietsen, zuinig en overlegcul- tuur. Met stip op één: grote ramen zonder gordijnen. Laten we het laatste woord in deze kwestie daarom ook maar geven aan een buitenlander. 'Wat ik me uitein delijk realiseerde, tijdens mijn vele voyeuristische expedities door mijn buurt, is dat Nederlanders net zoveel vermaak (of misschien nog wel meer) lijken te halen uit het naar bui ten kijken en het observeren van wie er naar binnen kijkt', schrijft Colleen Geske van Stuff Dutch People Like. 'Ik vraag me steeds vaker af: wie is de vis en aan welke kant van het aqua rium sta ik eigenlijk?' We zijn dus niet alleen exhibitio nist, maar ook voyeur. Rare jongens, inderdaad. Buiten is het 2018, binnen 1972 of daar omtrent. Vincent van Boven, vinyl-inkoper bij Ray's Boutique in Vlissingen, is helemaal gek van de sfeer van de seventies. vrijdag 5 oktober 2018 GO Een derde van de ondervraag den noemt z'n inrichting modern, 23 procent heeft het over een alle gaartje, 39 procent zegt niets tweedehands in huis te hebben. 39 van de Nederlanders haalt inspiratie voor de inrichting grotendeels uit fysieke woonwinkels. Tv-programma's komen op de tweede plaats. Bijna een op de vijf Zeeuwen geeft aan eens in de elf jaar of nog minder vaak 'iets nieuws' te kopen voor het interieur. Het gaat dan om kleine, decoratieve uitgaven. Bijna 22 procent deed in de afgelopen twintig jaar ook geen grote aankopen. Hippietijd. Deze hasjrokers geven elkaar een joint door. Niets te verbergen in 1971. FOTOSPAARNESTAD Dik drie eeuwen terug vertelde de kleur van je raam- bekleding alles over je sociale status. Arme mensen hadden groene gordijnen. Kleine midden standers combi neerden witte vi trage met groene overgordijnen. Rijke mensen herkende je aan hun paarse, rode of blauwe gordijnen. FOTO NATIONAAL ARCHIEF/ COLLECTIE SPAARNESTAD/ JAN VAN EYK Tekst Ondine van der Vleuten Foto's Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 56