Appartementen in schuren bij Biggekerke Vlissingen wil meer riviercruiseschepen trekken en trekt daar geld voor uit 7 MITRAILLEURBUNKER KOUDEKERKE Lange tijd was een mitrailleurbunker verborgen onder een hoop aarde en aan het zicht onttrokken door struiken en bonnen. Dankzij inspanning van de Dorpsraad Koudekerke is het Landfront Vlissingen weer wat meer in ere hersteld. few/kif De verdedigingslinie van de Duitsers rondom Vlissingen behoort volgens Hans Sakkers tot de best bewaarde van de twintigste eeuw. Dat komt vooral omdat maar een enkele bunker is ge sloopt. „Meestal moesten dit soort linies wijken in verband met stadsuitbreiding. Het Landfront ligt echter op ruime afstand van de stad zodat de behoefte om te slo pen ontbrak", aldus bunkerdes- kundige en dorpsraadslid Hans Sakkers uit Koudekerke. Zo'n twintig van die bunkers van deze linie zijn nog te zien in een wijde ring rondom Vlissingen. „En een tiental ligt nog onder de grond." Na de oorlog werd de bunker be dekt met aarde, net zoals vele an dere om de zichtbare en moeilijk te slopen sporen van de oorlog te verstoppen. De dorpsraad vond echter dat die sporen weer zicht baar moesten worden, uitgevoerd door Hoveniersbedrijf Veere, en i,H =-'U. verplaatste ook het herdenkings monument voor de burgerslacht offers naar een meer prominente plek. Via een schelpenpad is dat monument nu verbonden met het voetpad dat langs de bunkers voert. „Bijkomend voordeel", al dus dorpsraadslid Dorine Noor lander, „de wandelmogelijkheden zijn uitgebreid." Hoewel de bunker maar be mand werd door één mitrailleur- schutter en vijf helpers, gaat het toch om een imposant gevaarte. Die helpers assisteerden de schutter, hielden de omgeving in de gaten en zorgden voor de ver dediging. Sakkers wijst naar iets wat ogenschijnlijk lijkt op twee ventilatiekanalen. „Als je daar een handgranaat ingooide, kwam hij Als je daar een handgranaat ingooide, kwam hij via een u-bocht terug en viel hij voor je voeten via een u-bocht terug en viel hij voor je voeten." Hij zegt dat elke bunker één functie had. „Als er één werd uitgeschakeld, dan was dat niet zo'n ramp. Dan kon de rest nog functioneren en de vij and tegenhouden." Hij wijst ook naar de geschutsopening die deels is dichtgemetseld. „Gedaan door de Duitsers in 1944 om het inundatiewater tegen te houden. Zonder succes. Want het drong via de kabelgoten de bunker bin nen." Als het aan Sakkers ligt, worden nog meer bunkers blootgelegd om op die manier het Landfront nog zichtbaarder te maken. Vol gens hem wordt het dan een steeds interessantere beziens waardigheid. „Net als de Vesting stad Naarden en de Stelling van Amsterdam. Naarden is het best bewaarde voorbeeld van een ves ting uit de zeventiende eeuw. De Stelling, een hele mooie negen- tiende-eeuwse verdedigingslinie. En deze hier laat heel goed zien hoe er in het midden van twintig ste eeuw werd gedacht over een verdedigingslinie. Niet alles con centreren in één fort, maar elk onderdeel van de verdediging goed ingepakt in beton en staal en omgeven door een diepe tank gracht." Zeker in combinatie met andere Zeeuwse en Vlaamse ver dedigingslinies, zoals de Staats- Spaanse linie, de Zanddijklinie bij Kruiningen en de Stelling van Antwerpen, kan dit uitgroeien tot een toeristische trekker." VLISSINGEN Het duurt nog een paar jaar voor er een nieuwe riviercruisekade bij de Timmerfabriek in Vlissingen ligt. Maar burgemeester en wet houders willen reders al vast de weg wijzen naar Walcheren. Burgemeester en wethouders hebben daarom besloten de ko mende drie jaar (bescheiden) bijdragen over te maken aan Dutch Delta Cruise Port. DDCP zet zich in voor het be kender en toegankelijker ma ken van Zeeland voor rivier cruiseschepen. Vlissingen wil meeliften op de promotie die het bedrijf maakt om meer pas sagiers van cruiseschepen de stad in te lokken. Bestedingen Vroeger werd nogal eens met wat dédain op passagiers van riviercruiseschepen neergeke ken, omdat die - in tegenstel ling tot rijke reizigers op zee cruiseschepen - nauwelijks geld zouden spenderen. Vol gens de Vlissingse wethouder John de Jonge besteden passa giers van riviercruiseschepen tegenwoordig een kleine hon derd euro per dag. Als Dutch Delta Cruise Port Vlissingen meeneemt in haar promotionele activiteiten en meer riviercruiseschepen in de Binnenhaven aanleggen, kun- Tegenwoordig besteden passagiers van riviercruiseschepen een kleine honderd euro perdag nen ook Vlissingse onderne mers van die uitgaven profite ren. BIGGEKERKE Twee eigenaren van boerderijen bij Biggekerke wil len hun schuren deels verbouwen om er toeristen te kunnen huisves ten. Het gaat om Krabbeneiland 1 en Noordweg 6. Allebei willen ze drie appartementen maken. Het dagelijks bestuur van de ge meente Veere wil aan de plannen meewerken, ook al zijn die in strijd met het bestemmingsplan. Ze zor gen er echter voor dat het platte land niet verpaupert, aldus het col lege van burgemeester en wethou ders. Ook blijven op deze manier karakteristieke gebouwen behou den. De eigenaar van Krabbeneiland 1 heeft al een boerderijcamping en wil meer mogelijkheden om toe risten te ontvangen. De eigenaar van het boerderijtje aan de Noord- weg kocht het vorig jaar en wil zijn twee schuurtjes ombouwen tot ap partementen. Ook wil hij een sauna aanleggen. Mooier Door akkoord te gaan met de plan nen van de beide eigenaren wordt het platteland, vinden burgemees ter en wethouders, mooier. Want ze moeten ervoor zorgen dat er voldoende beplanting rondom hun percelen is. Ook komen er op die manier meer mogelijkheden voor toeristen om te verblijven op Walcheren. vrijdag 5 oktober 2018 WA Het Landfront een stukje zichtbaarder Emile Calon Vlissingen V 'v liiAfïS Guido Herwig, Dorine Noorlander en Hans Sakkers (vlnr.). foto lex de meester -Hans Sakkers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39