Appartementen in
schuren bij Biggekerke
Vlissingen wil meer riviercruiseschepen
trekken en trekt daar geld voor uit
7
MITRAILLEURBUNKER KOUDEKERKE
Lange tijd was een
mitrailleurbunker
verborgen onder
een hoop aarde en
aan het zicht
onttrokken door
struiken en bonnen.
Dankzij inspanning
van de Dorpsraad
Koudekerke is het
Landfront Vlissingen
weer wat meer in ere
hersteld.
few/kif
De verdedigingslinie
van de Duitsers
rondom Vlissingen
behoort volgens
Hans Sakkers tot de
best bewaarde van de twintigste
eeuw. Dat komt vooral omdat
maar een enkele bunker is ge
sloopt. „Meestal moesten dit soort
linies wijken in verband met
stadsuitbreiding. Het Landfront
ligt echter op ruime afstand van de
stad zodat de behoefte om te slo
pen ontbrak", aldus bunkerdes-
kundige en dorpsraadslid Hans
Sakkers uit Koudekerke. Zo'n
twintig van die bunkers van deze
linie zijn nog te zien in een wijde
ring rondom Vlissingen. „En een
tiental ligt nog onder de grond."
Na de oorlog werd de bunker be
dekt met aarde, net zoals vele an
dere om de zichtbare en moeilijk
te slopen sporen van de oorlog te
verstoppen. De dorpsraad vond
echter dat die sporen weer zicht
baar moesten worden, uitgevoerd
door Hoveniersbedrijf Veere, en
i,H =-'U.
verplaatste ook het herdenkings
monument voor de burgerslacht
offers naar een meer prominente
plek. Via een schelpenpad is dat
monument nu verbonden met het
voetpad dat langs de bunkers
voert. „Bijkomend voordeel", al
dus dorpsraadslid Dorine Noor
lander, „de wandelmogelijkheden
zijn uitgebreid."
Hoewel de bunker maar be
mand werd door één mitrailleur-
schutter en vijf helpers, gaat het
toch om een imposant gevaarte.
Die helpers assisteerden de
schutter, hielden de omgeving in
de gaten en zorgden voor de ver
dediging. Sakkers wijst naar iets
wat ogenschijnlijk lijkt op twee
ventilatiekanalen. „Als je daar een
handgranaat ingooide, kwam hij
Als je daar een
handgranaat
ingooide, kwam hij via
een u-bocht terug en
viel hij voor je voeten
via een u-bocht terug en viel hij
voor je voeten." Hij zegt dat elke
bunker één functie had. „Als er
één werd uitgeschakeld, dan was
dat niet zo'n ramp. Dan kon de
rest nog functioneren en de vij
and tegenhouden." Hij wijst ook
naar de geschutsopening die
deels is dichtgemetseld. „Gedaan
door de Duitsers in 1944 om het
inundatiewater tegen te houden.
Zonder succes. Want het drong
via de kabelgoten de bunker bin
nen."
Als het aan Sakkers ligt, worden
nog meer bunkers blootgelegd
om op die manier het Landfront
nog zichtbaarder te maken. Vol
gens hem wordt het dan een
steeds interessantere beziens
waardigheid. „Net als de Vesting
stad Naarden en de Stelling van
Amsterdam. Naarden is het best
bewaarde voorbeeld van een ves
ting uit de zeventiende eeuw. De
Stelling, een hele mooie negen-
tiende-eeuwse verdedigingslinie.
En deze hier laat heel goed zien
hoe er in het midden van twintig
ste eeuw werd gedacht over een
verdedigingslinie. Niet alles con
centreren in één fort, maar elk
onderdeel van de verdediging
goed ingepakt in beton en staal en
omgeven door een diepe tank
gracht." Zeker in combinatie met
andere Zeeuwse en Vlaamse ver
dedigingslinies, zoals de Staats-
Spaanse linie, de Zanddijklinie bij
Kruiningen en de Stelling van
Antwerpen, kan dit uitgroeien tot
een toeristische trekker."
VLISSINGEN Het duurt nog
een paar jaar voor er een
nieuwe riviercruisekade bij de
Timmerfabriek in Vlissingen
ligt. Maar burgemeester en wet
houders willen reders al vast de
weg wijzen naar Walcheren.
Burgemeester en wethouders
hebben daarom besloten de ko
mende drie jaar (bescheiden)
bijdragen over te maken aan
Dutch Delta Cruise Port.
DDCP zet zich in voor het be
kender en toegankelijker ma
ken van Zeeland voor rivier
cruiseschepen. Vlissingen wil
meeliften op de promotie die
het bedrijf maakt om meer pas
sagiers van cruiseschepen de
stad in te lokken.
Bestedingen
Vroeger werd nogal eens met
wat dédain op passagiers van
riviercruiseschepen neergeke
ken, omdat die - in tegenstel
ling tot rijke reizigers op zee
cruiseschepen - nauwelijks
geld zouden spenderen. Vol
gens de Vlissingse wethouder
John de Jonge besteden passa
giers van riviercruiseschepen
tegenwoordig een kleine hon
derd euro per dag.
Als Dutch Delta Cruise Port
Vlissingen meeneemt in haar
promotionele activiteiten en
meer riviercruiseschepen in de
Binnenhaven aanleggen, kun-
Tegenwoordig
besteden
passagiers van
riviercruiseschepen
een kleine honderd
euro perdag
nen ook Vlissingse onderne
mers van die uitgaven profite
ren.
BIGGEKERKE Twee eigenaren
van boerderijen bij Biggekerke wil
len hun schuren deels verbouwen
om er toeristen te kunnen huisves
ten. Het gaat om Krabbeneiland 1
en Noordweg 6. Allebei willen ze
drie appartementen maken.
Het dagelijks bestuur van de ge
meente Veere wil aan de plannen
meewerken, ook al zijn die in strijd
met het bestemmingsplan. Ze zor
gen er echter voor dat het platte
land niet verpaupert, aldus het col
lege van burgemeester en wethou
ders. Ook blijven op deze manier
karakteristieke gebouwen behou
den.
De eigenaar van Krabbeneiland 1
heeft al een boerderijcamping en
wil meer mogelijkheden om toe
risten te ontvangen. De eigenaar
van het boerderijtje aan de Noord-
weg kocht het vorig jaar en wil zijn
twee schuurtjes ombouwen tot ap
partementen. Ook wil hij een
sauna aanleggen.
Mooier
Door akkoord te gaan met de plan
nen van de beide eigenaren wordt
het platteland, vinden burgemees
ter en wethouders, mooier. Want
ze moeten ervoor zorgen dat er
voldoende beplanting rondom
hun percelen is. Ook komen er op
die manier meer mogelijkheden
voor toeristen om te verblijven op
Walcheren.
vrijdag 5 oktober 2018
WA
Het Landfront een stukje zichtbaarder
Emile Calon
Vlissingen
V
'v
liiAfïS
Guido Herwig, Dorine Noorlander en Hans Sakkers (vlnr.). foto lex de meester
-Hans Sakkers