II Tholen schuift met windmolens 14 ZEELANI KRIJN VAN DER JAGT BOEK Het bulkt van de wreedheden in de Bijbel. Is de Bijbel een fout boek? Krijn van der Jagtuit Renesse vindt van niet. Hij pleit voor het anders lezen van de Bijbel Foute naam bij foto over oogsten van wier Er zijn in de Bijbel maar weinig rolmodellen voor moderne mensen te vinden. Sterker nog: het stikt er in van de wrede figuren en gewelddadige situaties. Voor wie de Bijbel let terlijk leest. Met zijn boek Voorbij geweld en discriminatie wil Krijn van der Jagt (73) uit Renesse men sen inspireren het christelijke boek anders te lezen. Door een postkoloniale bril. Het is het vervolg op zijn in 2016 uitgebrachte boek De weg omhoog. Een antropologische lezing van de Bijbel. „Op dat boek heb ik heel veel reacties gehad. Van mensen die niet goed wisten wat ze met de Bijbel aan moesten. En bij wie nu een kwartje viel. Ik dacht: dan moet ik meer schrij ven. Want het helpt mensen de Bijbel te verstaan en een plaatsje te geven." Een missie die naad loos past bij wat Van der Jagt zijn leven lang gedaan heeft. Als ver taaladviseur van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen hielp hij mensen over de hele wereld het christelijke boek te begrijpen. Andere moraal Wie 'postkoloniaal' leest, houdt rekening met de tijd waarin de Bijbelse teksten werden geschre- ven. „Toen de kennis over hoe dingen werkten nog minimaal was. En er een heel andere moraal heerste." Volkerenmoord, discri minatie en onderdrukking: de Bijbel staat er vol mee. Het boek is door de eeuwen heen ook vaak als machtsinstrument gebruikt. „In de tijd dat Nederlanders de we reld over gingen, gebruikten we de Bijbel om te pakken wat we pakken konden. Dat was het im perialistische denken." Nóg een reden voor Van der Jagt om weer in de pen te klimmen. „Omdat er nog altijd veel mensen zijn die de teksten in de Bijbel letterlijk ne men. Gewoon brave mensen die denken: dat heeft de schepper toch zo gezegd." Omdat er nog altijd veel mensen zijn die de teksten in de Bijbel letterlijk nemen. Mensen die denken: dat heeft de schepper toch zo gezegd Niet dat hij zelf meteen om was toen hij een jaartje of vijftien ge leden voor het eerst van postkolo niale kritiek hoorde. „Ik heb wel even tijd nodig gehad om er aan te wennen. Het gaat niet alleen over de Bijbel. Het gaat er ook om dat je als westerse mens, hoe on bewust ook, er al snel vanuit gaat dat andere mensen minder zijn." Maar na zich er meer en meer in te hebben verdiept, omarmde Van der Jagt die andere kijk. „Omdat je de zaak minder door een verte kende bril bekijkt. Het verruimt en verscherpt je blik." Onderdrukte mens Van der Jagt leest de Bijbel als het boek van de bevrijding van de on derdrukte mens. De op Tholen geboren Renessenaar, die sociale wetenschappen en theologie stu deerde, leest de Bijbel doelbewust selectief. Hij pulkt het verhaal over Jezus, met zijn vredelie vende boodschap op de berg (de bekende Bergrede), uit alle 'my thes' die schrijvers in de loop van honderden jaren neerpenden. De compassie van Jezus en zijn on baatzuchtige liefde is waar het voor de schrijver in de Bijbel om gaat. „Dat is de grote boodschap. Jezus was pacifistisch. Hij was te gen geweld. Maar in de loop van de eeuwen hebben ze iemand van hem gemaakt die heel geweldda dig is." Aan de Bandijk bij Halsteren staan acht windmolens. Energiebedrijf Innogy wil die vervangen door vier grotere exemplaren van 210 tot maximaal 230 meter tiphoogte in de Auvergnepolder. Uitzicht op die 'Eiffeltorens' is sommige Halstere naren en veel Tholenaren al bij voorbaat een doorn in het oog. Het Innogyplan ligt nu in de ijs kast na bezwaar van Defensie om dat de molens het radarbeeld van Vliegbasis Woensdrecht verstoren. De Bergse wethouder Andrew Ha- rijgens maakte van de tussentijd gebruik om 'als goede buur' in ge sprek te gaan met zijn Thoolse col lega Peter Hoek. „Door de beoogde opstelling van vier molens in L-vorm komt er een tje dichtbij het Schelde-Rijnkanaal te staan", beseft Harijgens. „Tholen gaf aan dat niet te willen, maar dan is het wel handig te weten wat ze wél willen." Dat antwoord heeft hij nu binnen. De impact op de kern Tholen van het huidige plan vinden B en W moeilijk te accepteren. Dus oppe ren de Zeeuwen plaatsing op het onbebouwde deel van de Bergse Plaat, tegenover bedrijventerrein Noordland. Optie twee is op grond gebied van Reimerswaal, bij het windpark langs de Oesterdam. Een derde variant is een locatie op Thoolse bodem. „We laten deze en andere opties onderzoeken door een onafhanke lijk bureau", zegt Harijgens. „We wijzen niets bij voorbaat af, maar de mogelijkheden zijn niet onbeperkt. Ook vanwege onze afspraak met de provincie om 15 megawatt wind energie te leveren. En allicht volgen er nog meer claims van het Rijk." Het onderzoek kost enkele maan den, verwacht Harijgens. „Daarna moeten we echt knopen doorhak ken. Innogy moet als investeerder ook weten wat er kan met het oog op een nieuw plan om tijdig een nieuwe subsidieaanvraag te doen." Harijgens merkt bij de provincies Zeeland en Brabant nog weinig soepelheid om zulke verplichtin gen onderling over te dragen. Het Thoolse idee van vijf molens bij de Oesterdam leidde overigens niet tot applaus in Reimerswaal. De ABT-fractie in Tholen ziet dan weer niets in molens op Thools gebied. Wethouder Hoek bena drukt dat het een regionaal vraag stuk is. „Jaren terug zijn er afspra ken gemaakt. Toen hebben we in gezet op het vrij houden van het Schelde-Rijnkanaal." De Bergse plannen zijn daar volgens Hoek strijdig mee. „Maar komen de mo lens naar Tholen, dan moet het wel passen binnen onze kaders." PLAATS Op de voorpagina van het Zeeuwse katern (dinsdag 2 oktober) staat een verkeerde naam in de tekst bij de foto over 'Doeners en denkers op bezoek'. De man die tekst en uitleg geeft over het oogsten van zeewier is niet Gido van Reigers. De juiste naam is Guido Krijger van Wild- wier. donderdag 4 oktober 2018 'Lees de Bijbel door andere bril' Esme Soesman Renesse Krijn van der Jagt reisde de wereld over als vertaalconsulent bij de Wereldbond van Bijbelgenootschappen, foto dirk jan gjeltema - Krijn van der Jagt, schrijver 'Voorbij geweld en discriminatie. Een postkoloniale lezing van de Bijbel' van Krijn van der Jagt is een uitgave van Athenaeum. Pa perback (240 paginas): ISBN: 9789025308544. In Tholen zitten ze niet te wach ten op vier megawindmolens in de Auvergnepolder ten westen van Halsteren. Daarom stelt het Thoolse college de collega's in Bergen op Zoom drie alternatie ven voor. Die worden onder zocht. Peter de Brie Halsteren/Tholen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42