9
'Drama heeft mij
getraumatiseerd'
IBOUWPUT
In de theaterwereld praten we nooit over A, B of C.
Je hebt grote en kleine zalen. Dit is een middel
groot theater."
Simons: „Het gaat om het aantal stoelen, de
grootte van het podium en het aantal voorstellin
gen."
Lievens: „Nee! We hebben een middentheater,
maar wel met een onderscheidende programme
ring. Met bijzondere voorstellingen waarop we
verlies lijden. Ik betrap mezelf op een ontwik
kelde mildheid ten aanzien van financiën. Ik vind
de inhoud steeds belangrijker. En ja, dan ga je af
en toe het schip in. Dat doen we ook bewust om
dat we er op niveau bij willen horen. Dan moet je
loyaal, goed, vernieuwend en soms heel risicovol
programmeren."
„Daar komt bij dat we samenwerken met de
Zeeuwse Concertzaal, het Middelburg Minithea-
ter, de nieuwe plannen voor de Oostkerk en een
buitenpodium in het nieuwe park. Niet voor niets
wordt dit deel van Middelburg al het Theater
kwartier genoemd."
Simons: „Innovatief en onderscheidend, dat
maakt Middelburg sterk. En dat ligt aan de voor
stellingen, niet aan het gebouw."
Lievens: „Inhoudelijk zeker. Grote musicals kun
nen we hier nog steeds niet plaatsen, die gaan naar
Na zes
reorganisaties
en
bezuinigings
rondes staat
het
cultuurbeleid
toch nog
overeind. Maar
meer subsidie
zit er denk ik
niet in
Terneuzen. Daar hebben we wel het hele
Zeeuwse publiek voor nodig. Anders komen die
musicals helemaal niet meer. Maar omgekeerd
kan een toneelstuk als King Lear alleen in Middel
burg staan. Omdat Middelburg een toneelpubliek
heeft. Maar ook hier hebben we toneelliefhebbers
uit de hele provincie nodig om die producties te
kunnen blijven programmeren."
„Ook technisch kunnen we die ambitie waar
maken. De theaterzaal is nu ook geschikt als een
prachtige collegezaal voor de universiteit. We
hebben koptelefoons en een mogelijkheid om si
multaan te vertalen. Dat is volstrekt nieuw en dat
hebben we gedaan met het oog op de meertalig
heid in Middelburg. In het theater zie je ook de
nieuwe vorm van theatercolleges. Die kunnen
hier uitstekend terecht."
Lievens, met een schuin oog naar Simons: „Nau
welijks. Eigenlijk moet er meer subsidie van de
gemeente bij. Dus moeten we uiterst efficiënt
werken. Door de samenwerking tussen de thea
ters kunnen we toe met een minimale bezetting.
We zijn van 45 naar 12 medewerkers gegaan in
Middelburg. Omdat we op één plek de kaartver
koop, programmering en techniek regelen."
Simons: „Ik durf nu bijna 'ja' te zeggen. Na zes re
organisaties en bezuinigingsrondes staat het cul
tuurbeleid toch nog overeind. Tegelijkertijd ben
ik blij met het cultureel ondernemerschap van
Frans Lievens. Maar meer subsidie, nee, dat zit er
denk ik niet in."
Lievens: „Ik wil voorzichtig zijn richting Goes en
Terneuzen, maar Middelburg is de cultuurhoofd
stad van Zeeland. Het schouwburgpubliek hier is
groter, rijker en ouder. Toneelpubliek komt
daarom ook graag naar Middelburg, omdat de
sfeer hier beter past bij zulke voorstellingen. Zoals
omgekeerd musicalpubliek uit Middelburg naar
Terneuzen komt."
Simons: „Je moet het ook niet te zwart-wit zien.
De theaterwereld beweegt voortdurend. Je kunt je
niet voor tien jaar vastleggen, je moet blijvend an
ticiperen. Achteroverleunen kan niet."
donderdag 4 oktober 2018
Wat heeft dat
drama met u ge
daan?
„Wat fijn dat die
vraag eindelijk eens
wordt gesteld. De
gemeente heeft dit
nooit zo gevraagd.
De houding was za
kelijk, niet menselijk.
Terwijl het heel
emotioneel was: on
zekerheid, angst,
onveiligheid, slape
loosheid, stress,
boosheid. In mijn
huis zaten scheuren
in de muren en de
gevel."
Wat is in die dertien
jaar tot nu ge
beurd?
„Het huis is tech
nisch weer in orde.
Ook emotioneel
ging het weer goed.
Tot jij belde. Ik had
niet gedacht dat al
dat oude zeer er
nog zat, maar alles
komt weer boven.
We zijn getraumati
seerd."
Hoe ziet de toe
komst eruit?
„Eigenlijk ben ik nu
blij met de bouwput.
Laat maar liggen. Ik
wil de rust, de
ruimte en het licht
niet kwijt. Bovendien
ben ik bang dat als
daar gebouwd gaat
worden, we weer
last krijgen van her
rie, stof. En mis
schien zelfs scheu
ren in ons huis."
Gaat u zaterdag
naar de open dag
bij de schouwburg?
„Ja hoor. De
schouwburg staat
hier los van."
Aan de Zuidsingel in
Middelburg moest
een groot nieuw
theater verrijzen.
Maar in 2005
stortte de put voor
de parkeerkelder in.
Woningen die om
de bouwput lagen,
raakten beschadigd
of werden zelfs on
bewoonbaar. Li-
sette Clarijs verte
genwoordigde om
wonenden via de
Vereniging Van A
tot Z.
Met dat A-theater werd ook een ambitie uitge
sproken: Middelburg wilde een belangrijkere
plek innemen in de theaterwereld. Is die ambi
tie verlaten?
Kun je die ambitie waarmaken in de verbouwde
schouwburg?
Theaterdirecteur
Frans Lievens (links)
en wethouder Chris
Simons op het to
neel van de ver
nieuwde schouw
burg.
FOTO'S LEX DE MEESTER
-Chris Simons,
wethouder
Is er ook genoeg geld om innovatief en onder
scheidend te blijven?
En heeft de gemeente genoeg geld voor de
theaterambitie?
Wat betekent de nieuwe Stadsschouwburg
voor de positie van Middelburg als theater-
stad?