9 'Drama heeft mij getraumatiseerd' IBOUWPUT In de theaterwereld praten we nooit over A, B of C. Je hebt grote en kleine zalen. Dit is een middel groot theater." Simons: „Het gaat om het aantal stoelen, de grootte van het podium en het aantal voorstellin gen." Lievens: „Nee! We hebben een middentheater, maar wel met een onderscheidende programme ring. Met bijzondere voorstellingen waarop we verlies lijden. Ik betrap mezelf op een ontwik kelde mildheid ten aanzien van financiën. Ik vind de inhoud steeds belangrijker. En ja, dan ga je af en toe het schip in. Dat doen we ook bewust om dat we er op niveau bij willen horen. Dan moet je loyaal, goed, vernieuwend en soms heel risicovol programmeren." „Daar komt bij dat we samenwerken met de Zeeuwse Concertzaal, het Middelburg Minithea- ter, de nieuwe plannen voor de Oostkerk en een buitenpodium in het nieuwe park. Niet voor niets wordt dit deel van Middelburg al het Theater kwartier genoemd." Simons: „Innovatief en onderscheidend, dat maakt Middelburg sterk. En dat ligt aan de voor stellingen, niet aan het gebouw." Lievens: „Inhoudelijk zeker. Grote musicals kun nen we hier nog steeds niet plaatsen, die gaan naar Na zes reorganisaties en bezuinigings rondes staat het cultuurbeleid toch nog overeind. Maar meer subsidie zit er denk ik niet in Terneuzen. Daar hebben we wel het hele Zeeuwse publiek voor nodig. Anders komen die musicals helemaal niet meer. Maar omgekeerd kan een toneelstuk als King Lear alleen in Middel burg staan. Omdat Middelburg een toneelpubliek heeft. Maar ook hier hebben we toneelliefhebbers uit de hele provincie nodig om die producties te kunnen blijven programmeren." „Ook technisch kunnen we die ambitie waar maken. De theaterzaal is nu ook geschikt als een prachtige collegezaal voor de universiteit. We hebben koptelefoons en een mogelijkheid om si multaan te vertalen. Dat is volstrekt nieuw en dat hebben we gedaan met het oog op de meertalig heid in Middelburg. In het theater zie je ook de nieuwe vorm van theatercolleges. Die kunnen hier uitstekend terecht." Lievens, met een schuin oog naar Simons: „Nau welijks. Eigenlijk moet er meer subsidie van de gemeente bij. Dus moeten we uiterst efficiënt werken. Door de samenwerking tussen de thea ters kunnen we toe met een minimale bezetting. We zijn van 45 naar 12 medewerkers gegaan in Middelburg. Omdat we op één plek de kaartver koop, programmering en techniek regelen." Simons: „Ik durf nu bijna 'ja' te zeggen. Na zes re organisaties en bezuinigingsrondes staat het cul tuurbeleid toch nog overeind. Tegelijkertijd ben ik blij met het cultureel ondernemerschap van Frans Lievens. Maar meer subsidie, nee, dat zit er denk ik niet in." Lievens: „Ik wil voorzichtig zijn richting Goes en Terneuzen, maar Middelburg is de cultuurhoofd stad van Zeeland. Het schouwburgpubliek hier is groter, rijker en ouder. Toneelpubliek komt daarom ook graag naar Middelburg, omdat de sfeer hier beter past bij zulke voorstellingen. Zoals omgekeerd musicalpubliek uit Middelburg naar Terneuzen komt." Simons: „Je moet het ook niet te zwart-wit zien. De theaterwereld beweegt voortdurend. Je kunt je niet voor tien jaar vastleggen, je moet blijvend an ticiperen. Achteroverleunen kan niet." donderdag 4 oktober 2018 Wat heeft dat drama met u ge daan? „Wat fijn dat die vraag eindelijk eens wordt gesteld. De gemeente heeft dit nooit zo gevraagd. De houding was za kelijk, niet menselijk. Terwijl het heel emotioneel was: on zekerheid, angst, onveiligheid, slape loosheid, stress, boosheid. In mijn huis zaten scheuren in de muren en de gevel." Wat is in die dertien jaar tot nu ge beurd? „Het huis is tech nisch weer in orde. Ook emotioneel ging het weer goed. Tot jij belde. Ik had niet gedacht dat al dat oude zeer er nog zat, maar alles komt weer boven. We zijn getraumati seerd." Hoe ziet de toe komst eruit? „Eigenlijk ben ik nu blij met de bouwput. Laat maar liggen. Ik wil de rust, de ruimte en het licht niet kwijt. Bovendien ben ik bang dat als daar gebouwd gaat worden, we weer last krijgen van her rie, stof. En mis schien zelfs scheu ren in ons huis." Gaat u zaterdag naar de open dag bij de schouwburg? „Ja hoor. De schouwburg staat hier los van." Aan de Zuidsingel in Middelburg moest een groot nieuw theater verrijzen. Maar in 2005 stortte de put voor de parkeerkelder in. Woningen die om de bouwput lagen, raakten beschadigd of werden zelfs on bewoonbaar. Li- sette Clarijs verte genwoordigde om wonenden via de Vereniging Van A tot Z. Met dat A-theater werd ook een ambitie uitge sproken: Middelburg wilde een belangrijkere plek innemen in de theaterwereld. Is die ambi tie verlaten? Kun je die ambitie waarmaken in de verbouwde schouwburg? Theaterdirecteur Frans Lievens (links) en wethouder Chris Simons op het to neel van de ver nieuwde schouw burg. FOTO'S LEX DE MEESTER -Chris Simons, wethouder Is er ook genoeg geld om innovatief en onder scheidend te blijven? En heeft de gemeente genoeg geld voor de theaterambitie? Wat betekent de nieuwe Stadsschouwburg voor de positie van Middelburg als theater- stad?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37