rm E 17 Unilever twijfelt De omslag van kolen naar gas zal de komende jaren versneld doorzetten, verwacht Van Cleef. „Met gas stoot je ook veel minder CO2 uit dan met kolen. Omscha kelen naar gas helpt daarom ook om de milieudoelstellingen uit het Parijse klimaatakkoord te halen." Alternatief Dat is een argument dat ook Shell gebruikt om de overstap van olie naar gas te maken. Volgens het oliebedrijf is gas de schoonste fos siele brandstof en is het daarom noodzakelijk om gas te gebruiken om de milieudoelstellingen te ha len. Zeker omdat wind en zon voorlopig geen volwaardig alter natief zijn voor fossiele brandstof fen. De milieubeweging vindt gas maar een overbodige tussenstap en wil het liefst direct van kolen en olie overstappen op hernieuw bare energiebronnen als wind en zonne-energie. Widdershoven ziet dat niet snel gebeuren, ,,'s Nachts schijnt de zon niet en het waait ook niet al tijd. Er zullen dus altijd energie centrales nodig blijven om elektri citeit op te wekken als er geen zon of wind is. En dan zijn gascentra- les het beste alternatief." Dat is ook de reden dat Wid dershoven niet zo veel waarde hecht aan de uitspraak dat Neder land van het gas af wil. „De hele wereld gaat aan het gas en wij gaan ervanaf. Ik denk dat we gas juist hard nodig hebben als we hele maal op elektriciteit overstappen. Dat kan alleen als je voldoende gasgestookte energiecentrales hebt." De energiedeskundige wijst ook op een paradoxale situatie. „De VS is het enige land dat uit het kli maatakkoord is gestapt. Maar het is ook het enige land dat de CO2- uitstoot heeft verminderd. Een land als Duitsland met zijn Ener- giewende (zo snel mogelijk over stappen van kernenergie en fos siele brandstof op hernieuwbare energie) stoot nog steeds meer CO2 uit." Dat de VS erin slaagde minder CO2 uit te stoten komt door de snelle omschakeling van kolenge- stookte centrales naar gascentra- les. „De VS produceert heel veel schaliegas," weet Van Cleef. „Dat gas is veel goedkoper dan kolen. Daarom schakelen ze over op gas gestookte elektriciteitsproductie." De VS produceert inmiddels zo veel gas dat ze het aan het expor teren zijn. In Texas is daarvoor een grote lng-fabriek gebouwd. Daar gaat ook al het Canadese aardgas heen. Als de Canadese lng-fabriek klaar is kan Canada het eigen gas gaan exporteren via de eigen faci liteit aan de westkust. Die ligt veel gunstiger ten opzichte van Azië dan de Amerikaanse lng-faciliteit. De verwachting is dat de Canade zen daarmee een geduchte con current voor de Amerikanen gaan worden. Geen wonder dat de Amerika nen daarom al rondkijken naar nieuwe afnemers. En daarbij kij ken ze ook nadrukkelijk naar Eu ropa. Niet vreemd, omdat er een groeiende behoefte aan gas is in Europa. Niet in het minst omdat een van de grootste gasexporteurs ter wereld, Nederland, besloten heeft de gasproductie te gaan af- trales zijn et beste alternatief bouwen. Vooral Rusland is tot nu toe in dat gat gesprongen. Ze willen zelfs een nieuwe pijpleiding aanleggen naar Duitsland om gas direct naar West-Europa te kunnen exporte ren. Dankzij lng hebben de Euro peanen nu meer keuze uit aanbie ders. Afhankelijk Belangrijk zegt Van Cleef. „Ener gie heeft altijd een geopolitieke component. Meer Russisch gas is prima, maar het heeft ook het na deel dat je je afhankelijk maakt van Rusland. Je kunt het risico beter spreiden door meer aanbieders te hebben." De Amerikaanse president Trump speelde daar al handig op in door Duitsland te waarschuwen dat het zich afhankelijk maakte van Russisch gas. En hij boekte ook direct een succesje. Toen de voorzitter van de Europese Com missie Jean Claude Juncker eerder dit jaar op bezoek was in Was hington om een handelsoorlog tussen Europa en de VS te voorko men deed hij een aantal conces sies. Een daarvan was dat Europa meer lng uit de VS gaat importe ren. Lng is nu vooral de brandstof voor energiecentrales. Mogelijk dat het gas ook een rol gaat spelen bij de mobiliteit. „Er wordt geke ken of vrachtwagens en schepen aangedreven kunnen worden met lng. „Maar die ontwikkeling gaat nog niet zo snel", aldus Widders hoven. Een groeiende groep Britse beleg gers heeft ernstige twijfels of de verhuizing naar Rotterdam wel in hun belang uitpakt. Sterker, ze weten zeker dat dat niet het geval is, en ze zullen er alles aan doen om de verhuizing te dwarsbomen. Dat kan als ze eind oktober 26 pro cent van de aandeelhouders achter hun protest krijgen. In de ogen van de tegenstemmers raakt het Ver enigd Koninkrijk niet alleen een van de 'parels' van het Britse be drijfsleven kwijt, Unilever zal ook zijn notering aan de Londense beurs verliezen. Vanuit Nederland gezien is dat een voordeel. Immers, één beurs notering (Amsterdam) en één hoofdkantoor (Rotterdam) stelt Unilever in staat om beter te con curreren. En Unilever kan makke lijker veranderingen doorvoeren, of grote overnames doen. De meeste beleggers hebben be grip voor deze praktische voorde len. Het punt is dat de tegenstem mers - hun aantal wordt geschat op tien procent - vooral op hun ge voel afgaan. En dat gevoel zegt dat Unilever minstens zo Brits als Ne derlands is. Verder verdenken zij Unilever ervan voor Rotterdam te kiezen omdat het bedrijf hier beter beschermd zou zijn tegen vijan dige overnames, ook al ontkent Unilever dit in alle toonaarden. Beschermingsconstructies kosten aandeelhouders in de regel geld, omdat een bedrijf er minder waard door wordt (want het is zin loos om erop te bieden). Half maart kon de Rotterdamse burgervader Aboutaleb zijn geluk niet op: Unilever had definitief voor Rotterdam gekozen als hoofdvestigingsplaats. Aan de an dere kant van het Kanaal was er echter luide kritiek op het ver- huisbesluit. 'Een klap in het ge zicht van Groot-Brittannië', kop ten de Britse media. Verschillende beleggers lieten meteen weten dat zij tijdens de aandeelhoudersver gadering op 26 oktober tegen dit voornemen zouden stemmen. In de boardroom van Unilever was er geen spoor van onrust te bespeu ren. Op de stemdag zou het niet zo'n vaart lopen, reageerde het le vensmiddelenconcern op kritische vragen van de Britse pers. De voor delen van één Rotterdamse hoofd vestiging wogen ruimschoots op tegen enkele Britse sentimenten, dacht topman Paul Polman. Daar heeft het wel alle schijn van. Unilever wist een jaar geleden ter nauwernood een vijandelijk over namebod van de Amerikaanse concurrent Kraft Heinz af te wim- Zes grote Britse aandeelhouders (goed voor 10 procent) liggen dwars in het verhuisproces pelen. Was de 'overval' wel gelukt dan was Unilever naar alle waar schijnlijkheid in stukken geknipt, opgedeeld en (deels weer) door verkocht. In Londen en Rotterdam moe ten toen alle alarmbellen zijn afge gaan. De overnamepoging van de Amerikanen maakte zonneklaar dat de dubbele structuur Unilever ook kwetsbaar maakte. Het princi pebesluit dat er één hoofdkantoor diende te komen, moet toen zijn genomen. De opspelende brexit gaf Rotterdam al een kleine voor sprong op Londen. Toen het Hol landse smaldeel binnen Unilever kon melden dat het Nederlandse kabinet - in navolging van het VK - de dividendbelasting zou schrap pen, was het pleit in de Unilever- bestuurskamer definitiefin het voordeel van de Nederlandse ha venstad beslist. Dat de stemming louter een for maliteit zou zijn, daar lijkt Unile ver duidelijk van teruggekomen. Sinds de ene na andere Britse aan deelhouder zijn 'nee-stem' uit spreekt, volgen paginagrote adver tenties en interviews waarin de Unilever-top het verhuisplan nog eens toelicht. Minstens zes grote aandeelhouders (goed voor 10 pro cent) zijn tegen verhuizing. In principe is 26 procent nodig om het plan van tafel te krijgen, maar in de praktijk wordt het volgens kenners al bij 16 tot 17 procent pre cair voor Unilever. Kortgezegd: dan staan er nogal wat mensen in hun hemd. De vraag is of Paul Polman nog geloofwaardig is. Datzelfde geldt voor de concur rentiepositie van het bedrijf en de koers van het aandeel. De kans is bovendien groot dat de toch al zo omstreden afschaffing van de divi dendbelasting alsnog van tafel gaat. De Eerste Kamer moet daar eind november nog mee instem men. Premier Mark Rutte heeft deze gehate maatregel verdedigd door te hameren op het belang dat Nederlands-Britse bedrijven als Shell en Unilever voor ons land behouden blijven. En dat het aan trekken van hoofdkantoren veel banen oplevert. Als dat argument wegvalt doordat Unilever toch niet voor Rotterdam kiest, staat Rutte met lege handen. Zelfs in zijn eigen regeringscoali tie zien partijen de 2 miljard euro die de maatregel kost liever aan iets anders besteed worden. donderdag 4 oktober 2018 GO - Cyril Widdershoven (energiedeskundige) Verhuizing naar Rotterdam op losse schroeven De verhuizing van Unilevers hoofdkantoor naar Rotterdam leek beklonken. Nu het Britse verzet tegen de verplaatsing veel taaier is dan gedacht, be gint de Unilever-top hem toch wel te knijpen. Natasja de Groot Rotterdam Wat is er aan de hand? Had niemand dit verzet kunnen voorzien? Er zou meer achter de schermen spelen dan Unilever officieel wil, of zelfs kan, toegeven. En nu? Wat gebeurt er als het nee kamp voldoende steun behaalt? Boek nu op oad.nl/krant. bel 0547 20 16 79 of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. Kerstreizen Kerstreis Gouden Stad Praag 6-daagse busreis - Tsjechië t Kerstreis Londen, Kent Cotswolds 8-daagse busreis - Engeland stadstour Praag o.l.v. gids o.a. Kasteel Melnik met wijnproeverij gegarandeerd vertrek 22 december oad.nl/BKCZOI vanaf verblijf in 4* hotels per luxe Excellent bus vertrek 20 december oad.nl/BKGBOI vanaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17