4
VEILIGHEID KINDERVERVOER
Defensie: materiaal voldoet
Er blijkt nog veel meer mis met de Stint dan maandag
aan het licht kwam. Niet alleen de remmen, maar de hele
technische installatie is 'knudde met een rietje'.
Dit is zwaar
onvoldoende.
De ergste soort
amateurisme
Onafhankelijk onderzoeker Peter
Coppes heeft geen goed woord
over voor de technische installatie
van het voertuig. „Dit is hartstikke
fout. Zwaar onvoldoende en ama
teurisme van de ergste soort. Ik
heb er geen andere woorden voor",
zegt Coppes nadat hij gistermor
gen een Stint uit elkaar haalde. De
in Helmond woonachtige onder
zoeker heeft een eigen adviesbu
reau gespecialiseerd in onderzoek
van falende elektrotechnische sys
temen.
Direct na het spoorongeval met
het voertuig waarbij vier kinderen
omkwamen, ontdekte Coppes al
structurele ontwerpfouten. Hij gaf
iedereen het advies om er niet
meer mee de weg mee op te gaan.
Maar toen hij gisteren de kans
kreeg om, in opdracht van RTL
Nieuws, een voertuig binnenste
buiten te keren, kwam hij zulke
ernstige montagefouten tegen dat
voor hem zonneklaar is dat hier
een bijzonder amateuristische
bouwer aan het werk is geweest.
„De minister zegt het nog heel
vriendelijk dat er wordt getwijfeld
aan de verkeerswaardigheid van
dit voertuig, maar dit voldoet ge
woon absoluut niet aan de eisen."
Volgens Coppes deugt de aanleg
van de elektrische bedrading van
geen kant. Er is bijna geen enkele
maatregel genomen dit brandvei
lig te doen en te voorkomen dat dit
voertuig andere apparaten stoort
of zelf wordt verstoord.
Zo zit er onderin een stekker die
een verbinding maakt met het
elektrisch systeem en de accu.
Maar deze stekker is volgens Cop
pes totaal ongeschikt voor dit doel
omdat die niet vochtwerend is.
Ook zitten er aan de onderkant
van het voertuig elektrische con
tactpunten die niet zijn afge
schermd. „Als het voertuig door
opspattend pekelwater rijdt, of er
spat een verdwaald colablikje om
hoog, kunnen de vonken ervan af
springen. Dit is hartstikke brand
gevaarlijk", zegt Coppes.
Waterdichtheid is bij het hele
voertuig een zwak punt. Het pa
neel op het stuur is dat volgens de
onderzoeker bijvoorbeeld ook
niet, terwijl er wel elektrische
schakelaars op zitten. De fabrikant
heeft daar een oplossing voor be
dacht: eigenaren moeten het pa
neeltje inpakken in een meegele
verde foudraal als er niet op wordt
gereden. „Hoe bedenk je dat?"
Onlogisch
De Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT) concludeerde
maandag al dat een defect in de
stroomkabel die het motorsys
teem aanstuurt, ertoe kan leiden
dat het voertuig vanzelf op de
hoogste snelheid gaat rijden. De
handbediende rem is dan niet
krachtig genoeg om de Stint te la
ten stoppen. Alleen de sleutel uit
het contact trekken, helpt dan nog.
Maar die zit volgens de ILT op een
onlogische plek; links van de
stuurkolom, ook de plek waar de
rem zit.
Coppes ontdekte voor hem nog
meer onbegrijpelijke ontwerpfou
ten. Zo zijn de drukknoppen voor
de knipperlichten zo geplaatst dat
het onmogelijk is om richting aan
te geven met twee handen aan het
stuur. „Je moet of het gas los laten
of je hand weghalen bij de rem."
Ook is achterom kijken bij het af-
cember 2016 een advies uitbracht
om de helmen te vervangen. Na tes
ten bij TNO bleek dat de ballisti
sche bescherming weliswaar niet
was verminderd, maar toch werd
het in gebruik houden van de hel
men als ongewenst beschouwd,
omdat dit 'het vertrouwen van de
gebruiker in de helm zal ondermij
nen', concludeert DMO zeifin het
interne advies.
t Vrijwel alle vesten
zijn ver over de
houdbaarheidsdatum
van de fabrikant heen
Met dat advies is volgens de com
mando's nog altijd niets gedaan.
Ook hun grote zorgen over de be
scherming van de scherfvesten
worden volgens de militairen niet
serieus genomen. Vrijwel alle ves
ten zijn ver over de houdbaarheids
datum die de fabrikant op de vesten
heeft gezet. Sommige vesten wor
den al twaalf jaar gebruikt, terwijl
ze eigenlijk na vijfjaar moeten wor
den vervangen.
De militairen luiden nu openlijk
de noodklok, omdat er al jaren niets
met hun klachten gebeurt. Woord
voerder Thomas van den Berg van
Defensie bevestigt dat de houd
baarheidsdatum van de scherfves
ten is overschreden, maar volgens
hem zijn militairen niet met onvei
lig materiaal op pad. Alle scherfves
ten zijn onlangs nog getest door
TNO. De uitkomst: 90 procent
bleek voldoende ballistische be
scherming te bieden, 10 procent
had val- of stootschade en is niet
meer in gebruik. Ook zijn inmid
dels nieuwe vesten besteld.
Het probleem van de helmen is
volgens Van den Berg ook bekend,
maar ze worden nu niet allemaal
vervangen, zoals het advies van
DMO luidt. Militairen die een mis
vormde helm hebben, mogen hun
exemplaar wel omruilen voor een
andere. Defensie wil voorlopig nog
met dit type helm blijven werken,
omdat een compleet nieuwe uit
rusting op stapel staat.
Commando's uitten gisteren hun
frustratie over de in hun ogen
slechte spullen waarmee ze nu op
missie worden gestuurd. Volgens
de militairen zijn sommige helmen
zo makkelijk te buigen dat ze aan
voelen als 'karton'. Scherfvesten
zijn ver over de houdbaarheidsda
tum.
De problemen met de helmen
zijn al in oktober 2016 aangekaart,
blijkt uit interne memo's van de
bestgetrainde militairen van het
Nederlandse leger. Uit een steek
proef bij honderd helmen bleek dat
zeker 30 procent van de helmen
was vervormd. Vele daarvan zijn
gebruikt in Mali.
Tot op heden is met die klacht
volgens de commando's niets ge
daan. Ook niet nadat de Dienst Ma
terieel Organisatie (DMO) al in de-
4-, 5- of 8-daagse skivakantie
in Tirol o.b.v. halfpension
woensdag 3 oktober 2018
'Nog veel meer
Raymond Boere
Helmond
—Onderzoeker Peter Coppes
Commando's
krijgen geen
nieuwe helm
en scherfvest
Volgens het ministerie van De
fensie voldoet de kogelwerende
bescherming voor militairen aan
de eisen die de krijgsmacht
eraan stelt. Commando's krijgen
om die reden geen nieuwe
scherfvesten en helmen.
Raymond Boere
Den Haag
De veiligheid van de helmen
baart militairen zorgen, fotoanp
hoteldeal.nl/K10021
Gasthof Zillertalerhof
3,4 of 7 overnachtingen incl. ontbijtbuffet
Dagelijks 3-gangendiner of buffet
S Kinderen t/m 10 jaar verblijven gratis!
Skibushalte direcht naast hotel
Op ca. 1,5 km. van Hochzillertal
hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506