4 VEILIGHEID KINDERVERVOER Defensie: materiaal voldoet Er blijkt nog veel meer mis met de Stint dan maandag aan het licht kwam. Niet alleen de remmen, maar de hele technische installatie is 'knudde met een rietje'. Dit is zwaar onvoldoende. De ergste soort amateurisme Onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes heeft geen goed woord over voor de technische installatie van het voertuig. „Dit is hartstikke fout. Zwaar onvoldoende en ama teurisme van de ergste soort. Ik heb er geen andere woorden voor", zegt Coppes nadat hij gistermor gen een Stint uit elkaar haalde. De in Helmond woonachtige onder zoeker heeft een eigen adviesbu reau gespecialiseerd in onderzoek van falende elektrotechnische sys temen. Direct na het spoorongeval met het voertuig waarbij vier kinderen omkwamen, ontdekte Coppes al structurele ontwerpfouten. Hij gaf iedereen het advies om er niet meer mee de weg mee op te gaan. Maar toen hij gisteren de kans kreeg om, in opdracht van RTL Nieuws, een voertuig binnenste buiten te keren, kwam hij zulke ernstige montagefouten tegen dat voor hem zonneklaar is dat hier een bijzonder amateuristische bouwer aan het werk is geweest. „De minister zegt het nog heel vriendelijk dat er wordt getwijfeld aan de verkeerswaardigheid van dit voertuig, maar dit voldoet ge woon absoluut niet aan de eisen." Volgens Coppes deugt de aanleg van de elektrische bedrading van geen kant. Er is bijna geen enkele maatregel genomen dit brandvei lig te doen en te voorkomen dat dit voertuig andere apparaten stoort of zelf wordt verstoord. Zo zit er onderin een stekker die een verbinding maakt met het elektrisch systeem en de accu. Maar deze stekker is volgens Cop pes totaal ongeschikt voor dit doel omdat die niet vochtwerend is. Ook zitten er aan de onderkant van het voertuig elektrische con tactpunten die niet zijn afge schermd. „Als het voertuig door opspattend pekelwater rijdt, of er spat een verdwaald colablikje om hoog, kunnen de vonken ervan af springen. Dit is hartstikke brand gevaarlijk", zegt Coppes. Waterdichtheid is bij het hele voertuig een zwak punt. Het pa neel op het stuur is dat volgens de onderzoeker bijvoorbeeld ook niet, terwijl er wel elektrische schakelaars op zitten. De fabrikant heeft daar een oplossing voor be dacht: eigenaren moeten het pa neeltje inpakken in een meegele verde foudraal als er niet op wordt gereden. „Hoe bedenk je dat?" Onlogisch De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) concludeerde maandag al dat een defect in de stroomkabel die het motorsys teem aanstuurt, ertoe kan leiden dat het voertuig vanzelf op de hoogste snelheid gaat rijden. De handbediende rem is dan niet krachtig genoeg om de Stint te la ten stoppen. Alleen de sleutel uit het contact trekken, helpt dan nog. Maar die zit volgens de ILT op een onlogische plek; links van de stuurkolom, ook de plek waar de rem zit. Coppes ontdekte voor hem nog meer onbegrijpelijke ontwerpfou ten. Zo zijn de drukknoppen voor de knipperlichten zo geplaatst dat het onmogelijk is om richting aan te geven met twee handen aan het stuur. „Je moet of het gas los laten of je hand weghalen bij de rem." Ook is achterom kijken bij het af- cember 2016 een advies uitbracht om de helmen te vervangen. Na tes ten bij TNO bleek dat de ballisti sche bescherming weliswaar niet was verminderd, maar toch werd het in gebruik houden van de hel men als ongewenst beschouwd, omdat dit 'het vertrouwen van de gebruiker in de helm zal ondermij nen', concludeert DMO zeifin het interne advies. t Vrijwel alle vesten zijn ver over de houdbaarheidsdatum van de fabrikant heen Met dat advies is volgens de com mando's nog altijd niets gedaan. Ook hun grote zorgen over de be scherming van de scherfvesten worden volgens de militairen niet serieus genomen. Vrijwel alle ves ten zijn ver over de houdbaarheids datum die de fabrikant op de vesten heeft gezet. Sommige vesten wor den al twaalf jaar gebruikt, terwijl ze eigenlijk na vijfjaar moeten wor den vervangen. De militairen luiden nu openlijk de noodklok, omdat er al jaren niets met hun klachten gebeurt. Woord voerder Thomas van den Berg van Defensie bevestigt dat de houd baarheidsdatum van de scherfves ten is overschreden, maar volgens hem zijn militairen niet met onvei lig materiaal op pad. Alle scherfves ten zijn onlangs nog getest door TNO. De uitkomst: 90 procent bleek voldoende ballistische be scherming te bieden, 10 procent had val- of stootschade en is niet meer in gebruik. Ook zijn inmid dels nieuwe vesten besteld. Het probleem van de helmen is volgens Van den Berg ook bekend, maar ze worden nu niet allemaal vervangen, zoals het advies van DMO luidt. Militairen die een mis vormde helm hebben, mogen hun exemplaar wel omruilen voor een andere. Defensie wil voorlopig nog met dit type helm blijven werken, omdat een compleet nieuwe uit rusting op stapel staat. Commando's uitten gisteren hun frustratie over de in hun ogen slechte spullen waarmee ze nu op missie worden gestuurd. Volgens de militairen zijn sommige helmen zo makkelijk te buigen dat ze aan voelen als 'karton'. Scherfvesten zijn ver over de houdbaarheidsda tum. De problemen met de helmen zijn al in oktober 2016 aangekaart, blijkt uit interne memo's van de bestgetrainde militairen van het Nederlandse leger. Uit een steek proef bij honderd helmen bleek dat zeker 30 procent van de helmen was vervormd. Vele daarvan zijn gebruikt in Mali. Tot op heden is met die klacht volgens de commando's niets ge daan. Ook niet nadat de Dienst Ma terieel Organisatie (DMO) al in de- 4-, 5- of 8-daagse skivakantie in Tirol o.b.v. halfpension woensdag 3 oktober 2018 'Nog veel meer Raymond Boere Helmond —Onderzoeker Peter Coppes Commando's krijgen geen nieuwe helm en scherfvest Volgens het ministerie van De fensie voldoet de kogelwerende bescherming voor militairen aan de eisen die de krijgsmacht eraan stelt. Commando's krijgen om die reden geen nieuwe scherfvesten en helmen. Raymond Boere Den Haag De veiligheid van de helmen baart militairen zorgen, fotoanp hoteldeal.nl/K10021 Gasthof Zillertalerhof 3,4 of 7 overnachtingen incl. ontbijtbuffet Dagelijks 3-gangendiner of buffet S Kinderen t/m 10 jaar verblijven gratis! Skibushalte direcht naast hotel Op ca. 1,5 km. van Hochzillertal hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4