II De scholen waere wi behonne 9 Zuiderburen Middenin het Rubensjaar is bij toeval een bijzondere tekening uit het atelier van de Vlaamse meester opgedoken. Het is een portret van een Italiaanse markiezin, die Rubens zelf nooit gekend kan hebben. Isabella d'Este (1474-1539) was markiezin van de Italiaanse stad Mantua. Daar verzamelde ze een leger van bekende schilders, beeldhouwers en musici om zich heen. Kortom, een toon aangevende tante tijdens de Itali aanse renaissance. Maar bij ons toch lang niet zo bekend als haar schoonzuster, Lucrezia Borgia: de vrouw die de boeken in ging als de gifmengster en intrigante die er een incestueuze relatie met haar vader en broer op nahield. Reputatie Althans, zo gaan de verhalen. Enig bewijs daarvoor is nooit geleverd. Maar die verhalen waren genoeg om Lucrezia een in beton gegoten reputatie te bezorgen, die later nog veel schrijvers en filmmakers zou inspireren. Zo sterk is de reputatie van haar schoonzuster Isabella d'Este niet, maar onderschatten moeten we haar evenmin. De grote renaissanceschilder Titiaan ONTDEKKING TEKENING UIT ATELIER RUBENS vereeuwigde haar in een indruk wekkend portret dat vandaag nog te zien is in het Kunsthistorisches Museum in Wenen. De Vlaamse meester Peter Paul Rubens maakte ook een portret van de markiezin. Dat deed hij aan het hof van Mantua. Een beetje vreemd is dat wel. Rubens vertrok in 1600 naar de Italiaanse stad, Isa bella was toen al zo'n zestig jaar dood: de twee hebben elkaar dus nooit ontmoet. Maar Rubens had de markiezin ook niet nodig om zijn schilderij te maken. Aan het hof hing nog steeds het portret dat Titiaan van haar maakte. De jonge Rubens schilderde het minutieus na als eerbetoon aan zijn grote in spirator. „Toen hij in 1608 terug- Ik herkende de compositie meteen als Rubens, maar dit blad had ik nog nooit gezien keerde naar Antwerpen, is die ko pie meegekomen", zegt Bert Sche pers van het Centrum Rubenia num in Antwerpen, dat zich toe legt op Vlaamse kunst uit de zes tiende en zeventiende eeuw. „Ru bens koesterde het schilderij waarschijnlijk in zijn eigen collec tie. Niet bedoeld om gezien te worden, maar wel om het via een gravure te verspreiden." Wat ons bij de kern van dit verhaal brengt. Een gravure was het werk van een graveur. Die maakte - vaak in opdracht van een schilder - een te kening van het schilderij. Die ont werptekening werd na goedkeu ring op (meestal zacht) metaal aangebracht, waarna alle lijntjes in het metaal werden gegraveerd. Met die metalen plaat konden ver volgens talloze prenten gedrukt worden. Voor een schilder dé ma nier om zijn werk ook buiten de landsgrenzen te verspreiden. Een beetje schilder had in die tijd dan ook een graveur in zijn atelier rondlopen. Rubens moet ergens rond 1618 de jonge en zeer getalen teerde Lucas Vorsterman op het spoor gekomen zijn. Zo kwam de in Zaltbommel geboren graveur in het Antwerpse atelier terecht. Ze ker is dat Vorsterman een gravure maakte van Rubens' portret van Isabella d'Este: er zijn immers ver schillende prenten van gemaakt. Zeker is dus ook dat er voor die gravure in het atelier van Rubens een ontwerptekening gemaakt is, maar die tekening was weg. Dacht men... Bert Schepers was afgelopen voorjaar in het Stadsmuseum Lier. Samen met een collega van het Rubenianum bestudeerde hij er een honderdtal Vlaamse tekenin gen uit de zeventiende eeuw. „Bij het doornemen en fotograferen van al die tekeningen viel mijn oog op dit blad. Ik herkende de compo sitie meteen als Rubens, maar het blad had ik nog nooit gezien." Veel wijst erop dat dit de originele ont werptekening is die Lucas Vorster man in Rubens' atelier maakte voor de gravure. Internationaal vermaarde experts bevestigen dat. Het Rubenianum houdt nog wel een slagje om de arm en rubriceert het werk als 'Atelier Rubens toe geschreven aan Vorsterman'. „Het getekende werk van deze graveur is nog niet zo goed bestudeerd", zegt Schepers. „In die zin is deze tekening een belangrijke nieuwe vondst." Verloren Overigens, aan de samenwerking tussen Vorsterman en Rubens kwam na enkele jaren al een einde. Het boterde niet tussen de twee. Had alles met rechten te maken en wie zich meester over het werk mocht noemen. De schilder of de graveur? Het portret dat Rubens maakte van Isabella d'Este ging verloren. Het is hoe dan ook aan de graveur te danken dat het vandaag nog als prent te zien is. Langzaemerand ore de spandoe ken mee de tekst: 'De scholen bin wi behonne' opgeruumd. Me bin lang genoeg geweze op het feit da wi vee huus iedere dag op pad en baene bin nae de zeumervakantie. Ons bin wi gewend gerocht an de groepen huus op de fiets die, vanuut ulder durp, nè 'stad hae. En de huus raeke gewend an met naeme de over gang van de kleine durpsschole, wi ze te voet nè toe hienge, nè de 'schoolfa- brieken' wi onderde andere, voral ou- were, in het begin vee ontzag ingeboe zemd ebbe. Zeker bie de huus die nog een groeischeute moete kriehe en mee tassen lope, die 'nè ulder leven' stae, zó hroót bin ze. Jae, het is een êle veranderinge vö de huus, die op de ba- sisschole 'de baas' waere en d'r eihen noe, as 'brugpieper'eêl klein voele. En bie 't fietsen heen en weer nè schole ebbe d'r vee moeite mee het d'r eihen te ouwen an de verkeersregels. Dat on- dervinde vee ouwere weg- en voral fietspadgebrukers. Toch ebb'ik het gevoel dat het vroe ger nog een hrótere overhang was dan noe. Ik dienke noe even an m'n eihen. Drie jaeren lang éên en dezelfde meêster, hetzelfde lokaal, drie klassen bie meakore mee aol dezelfde gezich ten. De kennismaeking mee de Chris telijke Hogere Burgerschool an de El zenlaan in Middelburg was nie niks, a waere d'r toen vee minder (nood)lo- kalen. Voraf waere me d'r éên keer ge weest. Dat was om toelaetingsexamen te doen. Onze meêster op de laohere schole ao ons gedrild vó dat examen, wibie d'n, eêl opbeurend, aolmè riep da'k beter nè de mulo kon hae. Dan kon'k temissen nog wat bluve voet- balie. Ik zou 't wè nie aele dat examen, zöas 'n zövee huus 'zó klein mogelijk' ieuw. Laeter bleek dat z'n pedagogi sche anpak te wezen. Vó mien was 't de beste doping, mè nie vó iedereên. De dag van het toelaetingsexamen weet ik nog eêl goed. Een gymzaal vol zesdeklassers, wè onderd. Saemen mee m'n maat Kees zwoegde ik d'n êle dag op de vakken rekenen, taal, aard rijkskunde en geschiedenis. Me zouwe tuus bericht kriehe of me ge slaagd waere. En dat waere me. Mee hlans. Onze meêster beperkte z'n ei hen tot het vertellen dat het noe pas begon en da me nie moeste dienke dat het zó simpel bleef De eeste weken viele nie mee. Me maekte kennis mee een lesrooster en aode ieder uur een andere leraar (het woord 'meêster' verviel). Iedere dag tien kilometer heen en terug fletse en voral het gekrioel nae ieder lesuur. De meêste indruk bie de overgang nè 'de stad' maekte op mien het ken nis maeke mee het begrip 'hin orde kunne ouwe'. Ik zat in een joengers- klasse, de schrik van de schole en ik was nie eêns een 'meeloper', mè ik zag leraren en leraressen naebie brullend vó de klasse stae. Ze waere goed, te goed, vó dit vak en ik dienke dat het ienkele mensen in ieder geval d'r ge zondheid ei gekost. Zouwe de huus, die noe een paer weken de middel- baere schole bezoeke ook nog zukke leraren antreffe? Ik ondekte toen dat het vó de klasse staen nooit leuk zou weze as je hin orde ao! En ik ope dat er hin leraren bin die bie het zien van de spandoeken gedocht ebbe 'Het pesten hae wi beginne'. Zoek dan mè wat anders. dinsdag 2 oktober 2018 In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Bijzonder werk uit Rubens' atelier duikt op in Lier. Peter van den Assem Antwerpen De onlangs ontdekte tekening van Isabella d'Este (1474-1539), toegeschreven aan Rubens. FOTO PETER NICOLAI Eerbetoon aan inspirator I itiaan - Bert Schepers, Centrum Rubenianum in Antwerpen Frans van der Heijde In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Frans van der Heijde in het Walchers. Beluis ter de gesproken rubriek op pzc.nl/streektaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 41