Spoken gezien in de
Beddewijkstraat van
Middelburg!
ELKE WERKDAG MIDDERNACHT
Slimmere rijstijl kan vertraging voorkomen
7
Meer branden door accu's e-bikes
Virtuele slip
Accu's van elektrische fietsen
zijn vaker de oorzaak van een
woningbrand, constateert de
brandweer in de regio Gelder
land. In Wijchen ontstond de
afgelopen week nog brand op
een slaapkamer door een accu
die in brand vloog tijdens het
opladen. Resultaat: schade aan
de woning en verwondingen
aan de handen van de bewoner,
die de accu met de blote han
den naar buiten gooide.
Exacte cijfers hebben de brand
weerregio's niet, maar in
Noord- en Oost-Gelderland en
Gelderland-Zuid vliegt mini
maal één keer per maand de
accu van een e-bike, elektrische
scooter of hoverboard in brand.
Dat meldt het team dat bran
den op oorzaken onderzoekt.
Bij die onderzoeken wordt
niet altijd geregistreerd hoe een
brand is ontstaan. „Bijvoor
beeld wanneer de oorzaak bij
voorbaat al overduidelijk is",
laat een woordvoerder weten.
„Daarom kan het zomaar zijn
dat het aantal branden door ac
cu's die vlam vatten nog hoger
ligt."
Mensen zijn hufters.
Ze zijn in staat achter een
tafel de meest verschrikkelijke
dingen bedenken
Door de ruim 3300
machinisten anders
te laten optrekken en
remmen, kan de NS
vertragingen in de
herfst terugdringen en
de punctualiteit boven
de 90 procent krijgen.
Treinen die een speciale gel van
zand, metaaldeeltjes en aardap
pelzetmeel over het spoor uit
smeren; een minuutje extra in de
dienstregeling van enkele drukke
treinroutes; meer medewerkers
in de werkplaats om beschadigde
wielen te repareren. Vandaag be
gint voor de NS het herfstseizoen
en nemen de spoorwegen en Pro-
Rail een serie maatregelen om
treinen tijdens verslechterende
weer volgens dienstregeling te la
ten rijden.
Miljoenen Nederlanders weten:
regen en blaadjes zijn niet goed
voor treinen. „De blaadjes leggen
een minuscuul laagje op het
spoor waardoor het spekglad
wordt en de treinwielen wegslip
pen", zegt René Janssen, tien jaar
machinist en tegenwoordig ma
nager van een team machinisten
in Eindhoven. „Die wielen be
schadigen sneller, waardoor repa
raties eerder noodzakelijk zijn."
Janssen is met collega's bijeen
in het NS Simulatorcentrum bij
station Amersfoort, waar machi
nisten training en bijscholing
krijgen. Hij maakt deel uit van
een groep van 25 machinisten die
medio januari van de NS een bij
zonder verzoek kreeg. „Ons werd
gevraagd of er een ideale rijstijl is
op glad spoor", zegt René Peters,
zeventien jaar machinist. „Daar
mee kunnen we vertragingen
verder terugdringen."
De afgelopen jaren presteert de
NS in de herfst steeds beter. De
punctualiteit ging van 83 procent
in 2012 naar 89 procent. Negen op
de tien reizigers arriveren nu bin
nen vijf minuten van de geplande
aankomsttijd. De spoorwegen
zijn zo eerlijk te vermelden dat er
in die periode slechts één grote
herfststorm was.
De machinistensessie levert
resultaat op. „Het slippen op
vochtige rails doet zich vooral
voor tot een snelheid van 80 kilo
meter per uur", zegt Marie-Alice
Wubbe, al twintig jaar machinist.
De anti-blokkeerinrichting (ABI)
SIMULATOR
geeft dan een melding. De machi
nist mindert snelheid tot de
treinwielen grip terug hebben.
„Het is de kunst om zo vloeiend
mogelijk op te trekken en af te
remmen zodat de trein nét onder
het wegslippunt blijft."
Zoals een machinist grappend
samenvat: „Hoe trek ik zo snel en
vloeiend mogelijk op naar 80 ki
lometer zonder de trein aan gort
te rijden."
De nieuwe uniforme rijwijze
is doorgerekend en getest in de
simulatoren in Amersfoort. De
spoorwegen denken het aantal
keren dat een trein slipt met een
kwart te kunnen terugdringen.
Dat resulteert in minder vertra
gingen én minder treinuitval. De
herfstpunctualiteit zou zo boven
de 90 procent kunnen uitkomen.
Deze maand doet de NS een
praktijktest op de trajecten Vlis-
singen - Roosendaal, Eindhoven -
Venlo en Maastricht - Roermond.
De NS analyseert de gegevens van
slipsensoren en gps in treinen
en meetpunten op de trajecten.
Machinisten geven glad spoor
ook door via Whatsapp om in
kaart te brengen waar glad spoor
zich het vaakst voordoet. Begin
volgend jaar zijn de uitkomsten
bekend. Als de nieuwe methode
werkt, krijgen volgend jaar alle
3300 machinisten een training.
NS-baas Roger van Boxtel is blij
met de proef. Hij wil een bedrijfs
cultuur waarin elke seconde min
der vertraging telt. „Weer of geen
weer, reizigers verwachten goede
prestaties van ons. We zijn erg
benieuwd naar de resultaten van
deze test."
BENIEUWD NAAR MEER SPOOKLOCATIES
BIJ JOU IN DE BUURT?
GA NAAR WWW.GHOSTOBER.NL
(ziggo 123 kpn 21
maandag 1 oktober 2018
GO
ARNHEM
Tv-presentator en hondenexpert
Martin Gaus gisteren op een protestmars tegen
dierenleed in de Oostvaardersplassen.
Machinist moet in
herfst anders rijden
David Bremmer
Amersfoort
Ook de virtuele treinen van
het NS Simulatorcentrum in
Amersfoort kunnen slippen,
dankzij de jongens van de
ICT. Zo kan de nieuwe rijstijl
worden getest en aange
leerd. We mogen het zelf
proberen op een ritje van
Geldermalsen naar Den
Bosch. Al snel trekken we te
snel op. „Voel je dat de trein
glijdt?" vraagt machinist
René Janssen wanneer het
meldingslampje aanspringt.
„Neem vermogen terug."
Even later rijden we zoals het
hoort naar de 80 km/uur.
Kijk op de site bij /video
Neem een kijkje in het
simulatorcentrum van NS.
In het simulatorcentrum in Amersfoort worden
machinisten voorbereid op de herfst, fotóspimras
WWW.GHOSTOBER.NL