Spoken gezien in de Beddewijkstraat van Middelburg! ELKE WERKDAG MIDDERNACHT Slimmere rijstijl kan vertraging voorkomen 7 Meer branden door accu's e-bikes Virtuele slip Accu's van elektrische fietsen zijn vaker de oorzaak van een woningbrand, constateert de brandweer in de regio Gelder land. In Wijchen ontstond de afgelopen week nog brand op een slaapkamer door een accu die in brand vloog tijdens het opladen. Resultaat: schade aan de woning en verwondingen aan de handen van de bewoner, die de accu met de blote han den naar buiten gooide. Exacte cijfers hebben de brand weerregio's niet, maar in Noord- en Oost-Gelderland en Gelderland-Zuid vliegt mini maal één keer per maand de accu van een e-bike, elektrische scooter of hoverboard in brand. Dat meldt het team dat bran den op oorzaken onderzoekt. Bij die onderzoeken wordt niet altijd geregistreerd hoe een brand is ontstaan. „Bijvoor beeld wanneer de oorzaak bij voorbaat al overduidelijk is", laat een woordvoerder weten. „Daarom kan het zomaar zijn dat het aantal branden door ac cu's die vlam vatten nog hoger ligt." Mensen zijn hufters. Ze zijn in staat achter een tafel de meest verschrikkelijke dingen bedenken Door de ruim 3300 machinisten anders te laten optrekken en remmen, kan de NS vertragingen in de herfst terugdringen en de punctualiteit boven de 90 procent krijgen. Treinen die een speciale gel van zand, metaaldeeltjes en aardap pelzetmeel over het spoor uit smeren; een minuutje extra in de dienstregeling van enkele drukke treinroutes; meer medewerkers in de werkplaats om beschadigde wielen te repareren. Vandaag be gint voor de NS het herfstseizoen en nemen de spoorwegen en Pro- Rail een serie maatregelen om treinen tijdens verslechterende weer volgens dienstregeling te la ten rijden. Miljoenen Nederlanders weten: regen en blaadjes zijn niet goed voor treinen. „De blaadjes leggen een minuscuul laagje op het spoor waardoor het spekglad wordt en de treinwielen wegslip pen", zegt René Janssen, tien jaar machinist en tegenwoordig ma nager van een team machinisten in Eindhoven. „Die wielen be schadigen sneller, waardoor repa raties eerder noodzakelijk zijn." Janssen is met collega's bijeen in het NS Simulatorcentrum bij station Amersfoort, waar machi nisten training en bijscholing krijgen. Hij maakt deel uit van een groep van 25 machinisten die medio januari van de NS een bij zonder verzoek kreeg. „Ons werd gevraagd of er een ideale rijstijl is op glad spoor", zegt René Peters, zeventien jaar machinist. „Daar mee kunnen we vertragingen verder terugdringen." De afgelopen jaren presteert de NS in de herfst steeds beter. De punctualiteit ging van 83 procent in 2012 naar 89 procent. Negen op de tien reizigers arriveren nu bin nen vijf minuten van de geplande aankomsttijd. De spoorwegen zijn zo eerlijk te vermelden dat er in die periode slechts één grote herfststorm was. De machinistensessie levert resultaat op. „Het slippen op vochtige rails doet zich vooral voor tot een snelheid van 80 kilo meter per uur", zegt Marie-Alice Wubbe, al twintig jaar machinist. De anti-blokkeerinrichting (ABI) SIMULATOR geeft dan een melding. De machi nist mindert snelheid tot de treinwielen grip terug hebben. „Het is de kunst om zo vloeiend mogelijk op te trekken en af te remmen zodat de trein nét onder het wegslippunt blijft." Zoals een machinist grappend samenvat: „Hoe trek ik zo snel en vloeiend mogelijk op naar 80 ki lometer zonder de trein aan gort te rijden." De nieuwe uniforme rijwijze is doorgerekend en getest in de simulatoren in Amersfoort. De spoorwegen denken het aantal keren dat een trein slipt met een kwart te kunnen terugdringen. Dat resulteert in minder vertra gingen én minder treinuitval. De herfstpunctualiteit zou zo boven de 90 procent kunnen uitkomen. Deze maand doet de NS een praktijktest op de trajecten Vlis- singen - Roosendaal, Eindhoven - Venlo en Maastricht - Roermond. De NS analyseert de gegevens van slipsensoren en gps in treinen en meetpunten op de trajecten. Machinisten geven glad spoor ook door via Whatsapp om in kaart te brengen waar glad spoor zich het vaakst voordoet. Begin volgend jaar zijn de uitkomsten bekend. Als de nieuwe methode werkt, krijgen volgend jaar alle 3300 machinisten een training. NS-baas Roger van Boxtel is blij met de proef. Hij wil een bedrijfs cultuur waarin elke seconde min der vertraging telt. „Weer of geen weer, reizigers verwachten goede prestaties van ons. We zijn erg benieuwd naar de resultaten van deze test." BENIEUWD NAAR MEER SPOOKLOCATIES BIJ JOU IN DE BUURT? GA NAAR WWW.GHOSTOBER.NL (ziggo 123 kpn 21 maandag 1 oktober 2018 GO ARNHEM Tv-presentator en hondenexpert Martin Gaus gisteren op een protestmars tegen dierenleed in de Oostvaardersplassen. Machinist moet in herfst anders rijden David Bremmer Amersfoort Ook de virtuele treinen van het NS Simulatorcentrum in Amersfoort kunnen slippen, dankzij de jongens van de ICT. Zo kan de nieuwe rijstijl worden getest en aange leerd. We mogen het zelf proberen op een ritje van Geldermalsen naar Den Bosch. Al snel trekken we te snel op. „Voel je dat de trein glijdt?" vraagt machinist René Janssen wanneer het meldingslampje aanspringt. „Neem vermogen terug." Even later rijden we zoals het hoort naar de 80 km/uur. Kijk op de site bij /video Neem een kijkje in het simulatorcentrum van NS. In het simulatorcentrum in Amersfoort worden machinisten voorbereid op de herfst, fotóspimras WWW.GHOSTOBER.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7