'Waarom May weg? Akkoord komt er' Universiteiten sparen milieu niet met vele zakenreizen 10 Top 5-congressteden „Kortgeleden is er nog een collega van mij naar een congres in Brazilië geweest", zegt Laura Burgers, pro movendus klimaatrechtszaken aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het had geen toegevoegde waarde, bleek achteraf. Weten schappers spraken over onderzoe ken die al eerder waren gepubli ceerd. „Zonde van de tijd en de CCh-uitstoot die de vliegreis kostte." Het voorbeeld is volgens de pro movendus representatief voor de reiscultuur op universiteiten. „Er zijn veel wetenschappelijke confe renties in het buitenland. Ze zijn ongetwijfeld nuttig, maar we moe ten eerlijk zijn: het is vaak vooral leuk om een reisje te maken. Die voordelen wegen echter niet op te gen de milieuschade." Vorig jaar is er op de UvA 6,3 mil joen euro uitgegeven aan reis- en verblijfskosten in het buitenland. Hoeveel daarvan is besteed aan ver voer naar het buitenland en welk vervoer dat betreft, houdt de uni versiteit niet bij. Uitgebreid De UvA heeft naar eigen zeggen een uitgebreid duurzaamheidsbe- leid, al zijn daarin reizen naar het buitenland nog niet opgenomen. „We hebben het er wel over gehad en gaan er werk van maken", zegt de woordvoerder. Op de Vrije Universiteit, waar vo rig jaar 7,4 miljoen euro is uitgege ven aan reis- en verblijfskosten bui ten Nederland en geen uitsplitsing van de kosten is, ontbreekt eve neens groen beleid op reisgebied. Hoeveel uitstoot veroorzaakt een reis naar één van deze congressteden? Barcelona 500 kg C02 Parijs Wenen Berlijn Londen En het opstellen daarvan staat er ook niet op de planning. Dat moet anders, vindt Burgers. „Het is algemeen bekend dat vlie gen vervuilend is. Een universiteit, waar vooruitstrevende onderzoe ken worden gedaan, zou ook op het gebied van reizen aan de toekomst moeten denken. Kijk naar de Uni versiteit van Gent." Daar zijn wél heldere reisregels opgesteld: vliegreizen naar bijeen komsten in zogenoemde groene steden - die zijn met de trein be reikbaar in minder dan zes uur óf de treinreis is vergelijkbaar met de duur van de vliegreis - worden niet meer vergoed. Wie toch aanwezig wil zijn, zal met de trein of bus moeten. Voor 'oranje' steden - met de trein bereikbaar in minder dan acht uur - wordt bij het boeken de trein en bus als eerste optie gege ven. „Als zij het kunnen, moeten wij dat ook kunnen", zegt Burgers vastberaden. Gekscherend: „We gaan ons toch niet laten kloppen door die Vlamingen?" Gemakkelijk Volgens Ralph Wijers, hoogleraar energie astrofysica aan de UvA, die zeker zes keer per jaar voor confe renties en overleg naar het buiten land reist, moet er niet slechts naar de universiteiten worden gewezen. „Ik word voor mijn onderzoeken gesubsidieerd door verschillende instanties. Die stellen allerlei eisen. Ik moet mijn reisgeld bijvoorbeeld zo doelmatig mogelijk gebruiken. De keuze tussen een vliegticket a 90 euro of een treinkaartje voor 200 euro is met die regels in het achter hoofd gemakkelijk gemaakt." Te gemakkelijk zelfs, vindt Wijers. „Vliegreizen zijn zo goed koop, je vraagt erom dat mensen daarvoor kiezen. Het zou op grotere schaal moeten worden aangepakt: hoe vervuilender iets is voor het milieu, hoe duurder het van mij mag zijn. Ik ben erg voor milieube lastingen en accijns op kerosine bij voorbeeld." Al hoeft niemand te wachten op maatregelen van hogerhand, vindt Marjan Verbeek, die voor het be- drijf Climate Neutral Group orga nisaties adviseert bij het verduurza men van hun praktijken. „Je kunt beginnen met het maken van een duurzaam zakenreisbeleid, maar iedereen weet dat zoiets tijd kost." Het kan sneller, vindt Verbeek. „Al lereerst: stimuleer de trein en stop met businessclass vliegen." Een businessclass-stoel neemt meer ruimte in. Wie economyclass vliegt, stoot naar verhouding min der CO2 uit. Klimaatneutraal Ook de keuze voor een recht streekse vlucht - vaak duurder, want comfortabeler - wordt aange raden. Dit voorkomt onnodige ex tra uitstoot bij het stijgen en dalen voor tussenlandingen. En dan is C02 compenseren ook nog een manier om direct tot actie over te gaan, meent Verbeek. „Door te investeren in projecten zoals windenergieparken, kun je ervoor zorgen dat de uitstoot van jouw vliegreis direct wordt rechtgetrok ken en vlieg je uiteindelijk klimaat neutraal." Hoeveel dat kost? „Dat verschilt per project. Een retour vlucht Amsterdam-New York kan al voor 15 euro worden gecompen seerd." Al blijft niet vliegen natuur lijk de meest milieuvriendelijke op tie. Aan tafels verspreid over de be gane grond van het gigantische In ternational Convention Centre (ICC) in Birmingham spitten op vallend veel partijleden The Sun- day Times door. De zondagkrant heeft aan de vooravond van het congres Theresa May en Boris Johnson geïnterviewd. De kop 'Bo ris vs May - nou) it's war' op de voorpagina overdrijft de strekking van het verhaal niet. Johnson, on langs opgestapt als minister van Buitenlandse Zaken uit onvrede over de koers van de brexit-onder- handelingen, valt de premier fron taal aan. Haar compromisvoorstel aan de Europese Unie, de zoge naamde Chequers-deal, noemt hij 'gestoord'. Zonder het hardop uit te spreken, komt de boodschap van de voormalige burgemeester van Londen in het artikel goed over. Johnson aast op haar baan. Een politieke oorlogsverklaring. De wens van Johnson om May opzij te schuiven, vangt in Sym- phony Hall, waar het congres wordt geopend, nog geen wind. Als May, op de voet gevolgd door haar echtgenoot Philip, de zaal be treedt, krijgt ze een staande ovatie. De trouwe achterban voelt aan, dat de partij geen baat heeft bij nog meer interne twisten over de be- W Boris Johnson aast op May's baan. Een politieke oorlogsverklaring oogde toekomstige relatie met de EU, terwijl de wereld over hun schouders meekijkt. „Het mag op het eerste gezicht niet zo lijken, maar de partij is wel degelijk verenigd", zegt John Mil- burn, een gelouterd lokaal politi cus uit St Albans later in een gang op kalme toon. „Uiteindelijk komt er een akkoord. Ook nu in onze partij de meningen over brexit zo verdeeld zijn, lukt dat. En waarom zou je May afzetten? Dan komt haar opvolger voor exact hetzelfde probleem te staan." Een blunder van het sociale me diateam van de Conservatieve Par tij zorgt voor extra plaatsvervan gende schaamte. Door een fout in een app waren de persoonlijke ge gevens van notabelen, onder wie Boris Johnson, ruim een halfuur lang vrij toegankelijk voor ieder een die met hun naam inlogde. De schade valt op het eerste gezicht mee, maar het blazoen is, zeker niet voor het eerst, flink geschon den. Gewond na belletje trekken Meer geld voor gehandicapten Scooterrijder verongelukt maandag 1 oktober 2018 GO En wéér 'n tank kerosine voor een klimaatreisje Wetenschappers reizen wat af naar het buitenland. Bij universi teiten, waar ook vooruitstrevend onderzoek naar milieu wordt ge daan, ontbreekt groen reisbe- leid. Raounak Khaddari Amsterdam Gem. uitstoot vanuit Nederland (kg C02) Vliegtuig Trein Het kost 15 euro om een vlucht van Am sterdam naar New York te compenseren wat betreft de C02-uitstoot. BRON: ICCA/MILIEUCENTRAAL/HET PAROOL Met een dolksteek in de rug van premier Theresa May en een enorme blunder van het eigen mediateam begon het congres van de Conservatieve Partij zoals verwacht vol tumult. Geert Langendorff Birmingham UTRECHT Een fikse snee onder het linkeroog, hech tingen in het tandvlees en een dikke wang. Dat is wat een 13-jarige jongen in De Meern heeft overgehouden aan een potje belletje trek ken. Vrijdagavond drukte hij bij het verkeerde huis op de bel. Een 59-jarige bewo ner in de wijk 't Weer was hiervan allerminst gediend. Met een paraplu sloeg hij de jongen in een vlaag van blinde woede hard om de oren. De jongen moet later deze week, als de zwellin gen weer wat zijn geslon ken, naar de tandarts om te laten bekijken of zijn bo ventanden nog vastzitten. DEN HAAG Minister Hugo de Jonge (Volksgezond heid) maakt 36 miljoen euro vrij voor de gehandi captenzorg. Met meer maatwerk, meer plekken in instellingen en meer onder steuning voor naasten, moeten er verbeteringen komen voor gehandicapten die veel aandacht en on dersteuning nodig hebben. „We zien dat de groep mensen met een beperking relatief zorgintensiever is geworden. Ook de eisen die zij stellen aan de zorg zijn veranderd", aldus De Jonge. Hij stuurde zijn plan, dat de titel 'Volwaardig Leven' meekreeg, gisteren naar de leden van de Tweede Kamer. ZAANDAM Een 61-jarige man uit Zaandam is in zijn woonplaats overleden na een ongeluk met zijn scoo ter. Ook een andere man (47) uit Zaandam zat op het voertuig. Hij raakte ge wond en is naar het zieken huis vervoerd. Het ongeluk gebeurde op de Oostzijde. Het slachtoffer liep daarbij ernstig hoofdletsel op. Hulpdiensten probeerden de man nog te reanimeren, maar hij overleed ter plekke aan zijn verwondin gen. De familie van het slachtoffer is op de hoogte gebracht. De politie doet onderzoek naar de toe dracht van het ongeval.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10