'Waarom May weg? Akkoord komt er'
Universiteiten sparen milieu niet met vele zakenreizen
10
Top 5-congressteden
„Kortgeleden is er nog een collega
van mij naar een congres in Brazilië
geweest", zegt Laura Burgers, pro
movendus klimaatrechtszaken aan
de Universiteit van Amsterdam
(UvA). Het had geen toegevoegde
waarde, bleek achteraf. Weten
schappers spraken over onderzoe
ken die al eerder waren gepubli
ceerd. „Zonde van de tijd en de
CCh-uitstoot die de vliegreis
kostte."
Het voorbeeld is volgens de pro
movendus representatief voor de
reiscultuur op universiteiten. „Er
zijn veel wetenschappelijke confe
renties in het buitenland. Ze zijn
ongetwijfeld nuttig, maar we moe
ten eerlijk zijn: het is vaak vooral
leuk om een reisje te maken. Die
voordelen wegen echter niet op te
gen de milieuschade."
Vorig jaar is er op de UvA 6,3 mil
joen euro uitgegeven aan reis- en
verblijfskosten in het buitenland.
Hoeveel daarvan is besteed aan ver
voer naar het buitenland en welk
vervoer dat betreft, houdt de uni
versiteit niet bij.
Uitgebreid
De UvA heeft naar eigen zeggen
een uitgebreid duurzaamheidsbe-
leid, al zijn daarin reizen naar het
buitenland nog niet opgenomen.
„We hebben het er wel over gehad
en gaan er werk van maken", zegt
de woordvoerder.
Op de Vrije Universiteit, waar vo
rig jaar 7,4 miljoen euro is uitgege
ven aan reis- en verblijfskosten bui
ten Nederland en geen uitsplitsing
van de kosten is, ontbreekt eve
neens groen beleid op reisgebied.
Hoeveel uitstoot veroorzaakt een reis
naar één van deze congressteden?
Barcelona
500 kg C02
Parijs
Wenen
Berlijn
Londen
En het opstellen daarvan staat er
ook niet op de planning.
Dat moet anders, vindt Burgers.
„Het is algemeen bekend dat vlie
gen vervuilend is. Een universiteit,
waar vooruitstrevende onderzoe
ken worden gedaan, zou ook op het
gebied van reizen aan de toekomst
moeten denken. Kijk naar de Uni
versiteit van Gent."
Daar zijn wél heldere reisregels
opgesteld: vliegreizen naar bijeen
komsten in zogenoemde groene
steden - die zijn met de trein be
reikbaar in minder dan zes uur óf
de treinreis is vergelijkbaar met de
duur van de vliegreis - worden niet
meer vergoed. Wie toch aanwezig
wil zijn, zal met de trein of bus
moeten. Voor 'oranje' steden - met
de trein bereikbaar in minder dan
acht uur - wordt bij het boeken de
trein en bus als eerste optie gege
ven. „Als zij het kunnen, moeten
wij dat ook kunnen", zegt Burgers
vastberaden. Gekscherend: „We
gaan ons toch niet laten kloppen
door die Vlamingen?"
Gemakkelijk
Volgens Ralph Wijers, hoogleraar
energie astrofysica aan de UvA, die
zeker zes keer per jaar voor confe
renties en overleg naar het buiten
land reist, moet er niet slechts naar
de universiteiten worden gewezen.
„Ik word voor mijn onderzoeken
gesubsidieerd door verschillende
instanties. Die stellen allerlei eisen.
Ik moet mijn reisgeld bijvoorbeeld
zo doelmatig mogelijk gebruiken.
De keuze tussen een vliegticket a
90 euro of een treinkaartje voor 200
euro is met die regels in het achter
hoofd gemakkelijk gemaakt."
Te gemakkelijk zelfs, vindt
Wijers. „Vliegreizen zijn zo goed
koop, je vraagt erom dat mensen
daarvoor kiezen. Het zou op grotere
schaal moeten worden aangepakt:
hoe vervuilender iets is voor het
milieu, hoe duurder het van mij
mag zijn. Ik ben erg voor milieube
lastingen en accijns op kerosine bij
voorbeeld."
Al hoeft niemand te wachten op
maatregelen van hogerhand, vindt
Marjan Verbeek, die voor het be-
drijf Climate Neutral Group orga
nisaties adviseert bij het verduurza
men van hun praktijken. „Je kunt
beginnen met het maken van een
duurzaam zakenreisbeleid, maar
iedereen weet dat zoiets tijd kost."
Het kan sneller, vindt Verbeek. „Al
lereerst: stimuleer de trein en stop
met businessclass vliegen." Een
businessclass-stoel neemt meer
ruimte in. Wie economyclass
vliegt, stoot naar verhouding min
der CO2 uit.
Klimaatneutraal
Ook de keuze voor een recht
streekse vlucht - vaak duurder,
want comfortabeler - wordt aange
raden. Dit voorkomt onnodige ex
tra uitstoot bij het stijgen en dalen
voor tussenlandingen.
En dan is C02 compenseren ook
nog een manier om direct tot actie
over te gaan, meent Verbeek. „Door
te investeren in projecten zoals
windenergieparken, kun je ervoor
zorgen dat de uitstoot van jouw
vliegreis direct wordt rechtgetrok
ken en vlieg je uiteindelijk klimaat
neutraal." Hoeveel dat kost? „Dat
verschilt per project. Een retour
vlucht Amsterdam-New York kan
al voor 15 euro worden gecompen
seerd." Al blijft niet vliegen natuur
lijk de meest milieuvriendelijke op
tie.
Aan tafels verspreid over de be
gane grond van het gigantische In
ternational Convention Centre
(ICC) in Birmingham spitten op
vallend veel partijleden The Sun-
day Times door. De zondagkrant
heeft aan de vooravond van het
congres Theresa May en Boris
Johnson geïnterviewd. De kop 'Bo
ris vs May - nou) it's war' op de
voorpagina overdrijft de strekking
van het verhaal niet. Johnson, on
langs opgestapt als minister van
Buitenlandse Zaken uit onvrede
over de koers van de brexit-onder-
handelingen, valt de premier fron
taal aan. Haar compromisvoorstel
aan de Europese Unie, de zoge
naamde Chequers-deal, noemt hij
'gestoord'. Zonder het hardop uit
te spreken, komt de boodschap
van de voormalige burgemeester
van Londen in het artikel goed
over. Johnson aast op haar baan.
Een politieke oorlogsverklaring.
De wens van Johnson om May
opzij te schuiven, vangt in Sym-
phony Hall, waar het congres
wordt geopend, nog geen wind.
Als May, op de voet gevolgd door
haar echtgenoot Philip, de zaal be
treedt, krijgt ze een staande ovatie.
De trouwe achterban voelt aan, dat
de partij geen baat heeft bij nog
meer interne twisten over de be-
W Boris Johnson
aast op May's baan.
Een politieke
oorlogsverklaring
oogde toekomstige relatie met de
EU, terwijl de wereld over hun
schouders meekijkt.
„Het mag op het eerste gezicht
niet zo lijken, maar de partij is wel
degelijk verenigd", zegt John Mil-
burn, een gelouterd lokaal politi
cus uit St Albans later in een gang
op kalme toon. „Uiteindelijk komt
er een akkoord. Ook nu in onze
partij de meningen over brexit zo
verdeeld zijn, lukt dat. En waarom
zou je May afzetten? Dan komt
haar opvolger voor exact hetzelfde
probleem te staan."
Een blunder van het sociale me
diateam van de Conservatieve Par
tij zorgt voor extra plaatsvervan
gende schaamte. Door een fout in
een app waren de persoonlijke ge
gevens van notabelen, onder wie
Boris Johnson, ruim een halfuur
lang vrij toegankelijk voor ieder
een die met hun naam inlogde. De
schade valt op het eerste gezicht
mee, maar het blazoen is, zeker
niet voor het eerst, flink geschon
den.
Gewond na
belletje trekken
Meer geld voor
gehandicapten
Scooterrijder
verongelukt
maandag 1 oktober 2018
GO
En wéér 'n tank kerosine
voor een klimaatreisje
Wetenschappers reizen wat af
naar het buitenland. Bij universi
teiten, waar ook vooruitstrevend
onderzoek naar milieu wordt ge
daan, ontbreekt groen reisbe-
leid.
Raounak Khaddari
Amsterdam
Gem. uitstoot vanuit Nederland (kg C02)
Vliegtuig Trein
Het kost 15
euro om een
vlucht van Am
sterdam naar
New York te
compenseren
wat betreft de
C02-uitstoot.
BRON: ICCA/MILIEUCENTRAAL/HET PAROOL
Met een dolksteek in de rug van
premier Theresa May en een
enorme blunder van het eigen
mediateam begon het congres
van de Conservatieve Partij
zoals verwacht vol tumult.
Geert Langendorff
Birmingham
UTRECHT Een fikse snee
onder het linkeroog, hech
tingen in het tandvlees en
een dikke wang. Dat is wat
een 13-jarige jongen in De
Meern heeft overgehouden
aan een potje belletje trek
ken. Vrijdagavond drukte hij
bij het verkeerde huis op
de bel. Een 59-jarige bewo
ner in de wijk 't Weer was
hiervan allerminst gediend.
Met een paraplu sloeg hij
de jongen in een vlaag van
blinde woede hard om de
oren. De jongen moet later
deze week, als de zwellin
gen weer wat zijn geslon
ken, naar de tandarts om
te laten bekijken of zijn bo
ventanden nog vastzitten.
DEN HAAG Minister Hugo
de Jonge (Volksgezond
heid) maakt 36 miljoen
euro vrij voor de gehandi
captenzorg. Met meer
maatwerk, meer plekken in
instellingen en meer onder
steuning voor naasten,
moeten er verbeteringen
komen voor gehandicapten
die veel aandacht en on
dersteuning nodig hebben.
„We zien dat de groep
mensen met een beperking
relatief zorgintensiever is
geworden. Ook de eisen
die zij stellen aan de zorg
zijn veranderd", aldus De
Jonge. Hij stuurde zijn plan,
dat de titel 'Volwaardig
Leven' meekreeg, gisteren
naar de leden van de
Tweede Kamer.
ZAANDAM Een 61-jarige
man uit Zaandam is in zijn
woonplaats overleden na
een ongeluk met zijn scoo
ter. Ook een andere man
(47) uit Zaandam zat op
het voertuig. Hij raakte ge
wond en is naar het zieken
huis vervoerd. Het ongeluk
gebeurde op de Oostzijde.
Het slachtoffer liep daarbij
ernstig hoofdletsel op.
Hulpdiensten probeerden
de man nog te reanimeren,
maar hij overleed ter
plekke aan zijn verwondin
gen. De familie van het
slachtoffer is op de hoogte
gebracht. De politie doet
onderzoek naar de toe
dracht van het ongeval.