'IK HOOP OP EEN STEL MAFKETELS DIE HET STOKJE WILLEN OVERNEMEN' diase sitar (voor Love You Too en Within You Without You). LI VERPOOL, AUGUSTUS 2018 Tijdens de naborrel in het Liverpool Philharmonic is het een komen en gaan van oude sterren. Freda Kelly, secreta resse van Beatles-manager Brian Epstein en later voorzitter van de internationale Beatles-fanclub, bedankt de bandleden voor wat ze een prachtige, historische, emotionele avond noemt. Joey Molland van de band Badfinger is lyrisch over de show, evenals oude rockers Billy Kinsley en Tony Crane van jarenzestigband The Merseybeats, die zeggen menig traantje te hebben weggepinkt. Eregast is de Britse Beatles-biograaf Mark Lewisohn. Tijdens het optreden be woog hij als een volleerd luchtdrummer mee met de muziek. Hij is onder de in druk van de show. „Deze jongens spelen de muziek niet, ze leven het. Ze zitten er helemaal in, met empathie voor de ma kers, de noten en de betekenis van die nummers. Ik denk dat The Beatles zelf dit ook wel hadden kunnen waarderen." Lewisohn vindt dat The Analogues met hun ambitieuze plannen een flink risico hebben genomen. „Deze muziek ligt zo diep in het hart van zoveel mensen, dat je het al snel fout doet. Daarnaast is dat latere werk van The Beatles zo gecompli ceerd, dat je snel op je gezicht kunt gaan." Over de vraag of hij het niet gek vindt dat het Hollandse jongens zijn die op het idee zijn gekomen nummers te spelen die The Beatles zelf nooit live speelden, moet Lewisohn even nadenken. „Ik kan er dit over zeggen: natuurlijk is Liverpool de geboortegrond van The Beatles, maar dat maakt ze niet tot iets door en door Brits. The Beatles zijn een internationaal feno meen. Voor het reproduceren van hun muziek maakt het niet uit wat er in je paspoort staat." NEDERLAND, 2015-2018 Van Poppel en Gehring bereiden zich in de Central Studios in Utrecht voor op de liveshow in Liverpool. Tijdens een koffie pauze filosoferen ze hardop over de toe komst van The Analogues. Van Poppel: „Ik hoop dat we iets hebben opgebouwd dat kan voortleven als wij oud en versle ten zijn. De muziek is uitgezocht, de in strumenten en apparatuur zijn voor han den: nu nog een stel mafkezen die bereid zijn het stokje over te nemen." Gehring en Van Poppel geven toe dat ze er zo nu en dan een hard hoofd in had den dat dit project zou lukken. Gehring: „Aan het begin van dit avontuur heb ik me weieens op mijn hoofd gekrabd. Ston den we daar met al die apparatuur en mensen in een zaal met 250 bezoekers en 500 lege plekken. Toen ontstond wel een dilemma: gaan we de productie verklei nen en aanpassen aan de bezoekersaan tallen, of gingen we tóch een gooi doen noot voor noot hoe The Beatles hun mu ziek precies speelden. Zo zoekt hij da genlang in databanken met poezengelui- den naar de juiste miauw voor Good Morning, Good Morning. Ook een num mer als A Dag In The Life, waarvoor The Beatles veertig orkestleden inhuurden die op verschillende geluidssporen vier verschillende partijen speelden, was een puzzel van jewelste. Van Poppel: „Er is geen bladmuziek, dus je bent aangewe zen op je gehoor. Je moet soms raden en interpreteren. We worden elk jaar pre ciezer en waarheidsgetrouwer. Ook be ginnen steeds meer mensen zich erte genaan te bemoeien." Gehring: „Een toeschouwer mailde ons onlangs: weet je dat op 1 minuut 27 in het nummer Good Dag Sunshine Lennon heel zacht 'It Feels Good' fluistert? Dat hadden we inder daad niet gehoord." De noten ontleden en analyseren was monnikenwerk, de volgende opgave - hoe brengen we de muziek live ten ge hore? - was zo mogelijk nog ingewikkel der. „We zijn onverbeterlijke perfectio nisten. Als het gaat om authenticiteit, streven we naar 100 procent. Dus moes ten we op zoek naar de instrumenten en apparatuur die The Beatles ook gebruikten." Van Poppels eerste aanschaf is een zeldzame Lowrey Heritage Deluxe. Een vrouw uit New York biedt het orgeltje, noodzakelijk voor Lucy In The Skg With Diamonds en Being Tor The Benefit Of Mr. Kite, op eBay te koop aan. Voor 195 dollar is Van Poppel de nieuwe eigenaar. Een spotprijs, hoewel het ding - eenmaal aangekomen in Nederland - gevuld blijkt met muizennesten een maanden lange restauratie moet ondergaan. De afgelopen jaren heeft Van Poppel voor tonnen aan versterkers, keyboards, gitaren, drums en geluidsapparatuur ge kocht. Het 'Analoguesmuseum', zoals ze het zelf liefkozend noemen, beslaat van daag de dag twee trailers. Er zitten zeld zame instrumenten tussen, waaronder een clavioline-keyboard (voor Baby You're ARich Man), een Hohner Pianette (voor I Am The Walrus), een 'antieke' In- 321 zaterdag 29 september 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 96