'IK HOOP OP EEN STEL
MAFKETELS DIE
HET STOKJE WILLEN
OVERNEMEN'
diase sitar (voor Love You Too en Within
You Without You).
LI VERPOOL, AUGUSTUS 2018
Tijdens de naborrel in het Liverpool
Philharmonic is het een komen en gaan
van oude sterren. Freda Kelly, secreta
resse van Beatles-manager Brian Epstein
en later voorzitter van de internationale
Beatles-fanclub, bedankt de bandleden
voor wat ze een prachtige, historische,
emotionele avond noemt. Joey Molland
van de band Badfinger is lyrisch over de
show, evenals oude rockers Billy Kinsley
en Tony Crane van jarenzestigband The
Merseybeats, die zeggen menig traantje
te hebben weggepinkt.
Eregast is de Britse Beatles-biograaf
Mark Lewisohn. Tijdens het optreden be
woog hij als een volleerd luchtdrummer
mee met de muziek. Hij is onder de in
druk van de show. „Deze jongens spelen
de muziek niet, ze leven het. Ze zitten er
helemaal in, met empathie voor de ma
kers, de noten en de betekenis van die
nummers. Ik denk dat The Beatles zelf dit
ook wel hadden kunnen waarderen."
Lewisohn vindt dat The Analogues met
hun ambitieuze plannen een flink risico
hebben genomen. „Deze muziek ligt zo
diep in het hart van zoveel mensen, dat
je het al snel fout doet. Daarnaast is dat
latere werk van The Beatles zo gecompli
ceerd, dat je snel op je gezicht kunt gaan."
Over de vraag of hij het niet gek vindt
dat het Hollandse jongens zijn die op het
idee zijn gekomen nummers te spelen die
The Beatles zelf nooit live speelden, moet
Lewisohn even nadenken. „Ik kan er dit
over zeggen: natuurlijk is Liverpool de
geboortegrond van The Beatles, maar dat
maakt ze niet tot iets door en door Brits.
The Beatles zijn een internationaal feno
meen. Voor het reproduceren van hun
muziek maakt het niet uit wat er in je
paspoort staat."
NEDERLAND, 2015-2018
Van Poppel en Gehring bereiden zich in
de Central Studios in Utrecht voor op de
liveshow in Liverpool. Tijdens een koffie
pauze filosoferen ze hardop over de toe
komst van The Analogues. Van Poppel:
„Ik hoop dat we iets hebben opgebouwd
dat kan voortleven als wij oud en versle
ten zijn. De muziek is uitgezocht, de in
strumenten en apparatuur zijn voor han
den: nu nog een stel mafkezen die bereid
zijn het stokje over te nemen."
Gehring en Van Poppel geven toe dat
ze er zo nu en dan een hard hoofd in had
den dat dit project zou lukken. Gehring:
„Aan het begin van dit avontuur heb ik
me weieens op mijn hoofd gekrabd. Ston
den we daar met al die apparatuur en
mensen in een zaal met 250 bezoekers en
500 lege plekken. Toen ontstond wel een
dilemma: gaan we de productie verklei
nen en aanpassen aan de bezoekersaan
tallen, of gingen we tóch een gooi doen
noot voor noot hoe The Beatles hun mu
ziek precies speelden. Zo zoekt hij da
genlang in databanken met poezengelui-
den naar de juiste miauw voor Good
Morning, Good Morning. Ook een num
mer als A Dag In The Life, waarvoor The
Beatles veertig orkestleden inhuurden
die op verschillende geluidssporen vier
verschillende partijen speelden, was een
puzzel van jewelste. Van Poppel: „Er is
geen bladmuziek, dus je bent aangewe
zen op je gehoor. Je moet soms raden en
interpreteren. We worden elk jaar pre
ciezer en waarheidsgetrouwer. Ook be
ginnen steeds meer mensen zich erte
genaan te bemoeien." Gehring: „Een
toeschouwer mailde ons onlangs: weet je
dat op 1 minuut 27 in het nummer Good
Dag Sunshine Lennon heel zacht 'It Feels
Good' fluistert? Dat hadden we inder
daad niet gehoord."
De noten ontleden en analyseren was
monnikenwerk, de volgende opgave -
hoe brengen we de muziek live ten ge
hore? - was zo mogelijk nog ingewikkel
der. „We zijn onverbeterlijke perfectio
nisten. Als het gaat om authenticiteit,
streven we naar 100 procent. Dus moes
ten we op zoek naar de instrumenten
en apparatuur die The Beatles ook
gebruikten."
Van Poppels eerste aanschaf is een
zeldzame Lowrey Heritage Deluxe. Een
vrouw uit New York biedt het orgeltje,
noodzakelijk voor Lucy In The Skg With
Diamonds en Being Tor The Benefit Of Mr.
Kite, op eBay te koop aan. Voor 195 dollar
is Van Poppel de nieuwe eigenaar. Een
spotprijs, hoewel het ding - eenmaal
aangekomen in Nederland - gevuld
blijkt met muizennesten een maanden
lange restauratie moet ondergaan.
De afgelopen jaren heeft Van Poppel
voor tonnen aan versterkers, keyboards,
gitaren, drums en geluidsapparatuur ge
kocht. Het 'Analoguesmuseum', zoals ze
het zelf liefkozend noemen, beslaat van
daag de dag twee trailers. Er zitten zeld
zame instrumenten tussen, waaronder
een clavioline-keyboard (voor Baby
You're ARich Man), een Hohner Pianette
(voor I Am The Walrus), een 'antieke' In-
321 zaterdag 29 september 2018 WG