LINDA. OH GEORG LadyDI ii 8 'Cl Haar blad bestaat vijftien jaar. Tijd voor een gesprek met Linda de Mol. Over haar niet te stoppen succes, altijd de controle willen houden en haar broer, mediamagnaat John de Mol. Ik kan steeds beter dingen loslaten. In het begin viel ik over elke komma ijdschriften zijn dood, be halve de LINDA', klonk het tien jaar geleden al. En nog steeds worden van Linda de Mols dames glossy, die zich nu vijftien jaar richt op zowel de kassière als de elite, een slordige 225.000 exemplaren per nummer verkocht. Scoren in tijden van dalende verkoopcijfers in deze markt, het drijft menig uitgever tot waanzin. Waarom lukt het haar wél? Jubileumnummer 171, slim gele verd met blonde Linda-pruik waar nu menig celebrity lollig mee prijkt op sociale media, is net verschenen. Maar er rolt tegenwoordig zo veel meer uit de bladenstal van De Mol, zoals LINDA.mode, LINDA.wonen en l'Homo. Aan het merk hangt zelfs een heus video on demand-platform: LINDA.TV. „Nee, dat succes had ik écht niet verwacht", bezweert ze. „Ik weet nog dat mijn moeder op de lancerings party het eerste abonnement nam. Ik was er zó blij mee, want: we had den er in ieder geval één." Linda de Mol (54), met program- matitels als Miljoenenjacht, Ik Hou van Holland, Weet ik Veel? en Oh, Wat Een Jaar!, na decennia nog altijd in de hoogste regionen van de televisiefaam, excuseert zich voor het cliché. „Ik doe dit niet in mijn eentje. Hier zit een extreem hardwer kend en goed team achter. Sorry, maar dat wil ik toch even hebben ge zegd." „Ik dacht eens heel goed na, wat vind ik nou niet leuk aan veel andere bla den? Dat ik soms met een complex achterblijf als ik ze dichtsla. Ik ben namelijk niet zo slank en ik heb die tas helemaal niet, ik wist niet eens dat-ie bestond! Het is ook vaak zo serieus allemaal: oh, wat hebben wij vrouwen het toch altijd moeilijk. Samen met Rozemarijn de Witte, met wie ik toen begon, wilde ik juist herkenning, verbazing, lachen, zelf spot, dingen vanuit een andere in valshoek bekijken. En niet alleen maar verhalen van BN'ers die een vliegtuig pakken van Londen naar Parijs om die nieuwe dure laarsjes aan te schaffen. Meer gewone vrou wen die bijzondere dingen meema ken. Het is een ijzersterke formule die al vanaf het begin werkt en die we heel streng bewaken." „Niet iedere maand hoor. En het thema daarin is leidend. Als dat 'af faire' is, zoals afgelopen juli, ga je wel denken: heb ik daarmee te maken ge had en wat wil ik er dan over kwijt? Ik realiseer me terdege dat alles wat ik schrijf- en dat is inderdaad wel eens lastig - een artikel kan worden dat overal op het internet verschijnt. Alsof ik zelf een persbericht heb ver stuurd over bijvoorbeeld 6 ons die ik ben afgevallen! Ik neem mezelf ook met enige regelmaat op de hak. Die zelfspot verdwijnt als zinnen uit zijn context worden gerukt voor een sap pige headline." „Blijkbaar schrijf ik het op zo'n ma nier op dat mensen zich erin kunnen verplaatsen. Dat is ook mijn doel: schrijven zoals je aan vriendinnen zou doen. En ik heb het liever over de dingen waar ik niet zo goed in ben of waar ik onzeker over ben. Ik schrijf nooit over mijn succes. Nooit. Leuk voor je joh, dat je in een vijfsterren hotel in Parijs zat en vier kasjmier truitjes hebt gekocht. I don't care!" „Maar daar heb ik zelf dus oprecht een ongelooflijke hekel aan. Als ik kijk naar mijn vriendinnen, die ko men uit alle lagen van de samenle ving. Van lerares tot actrice. Wat we allemaal gemeen hebben: hard om je zelf kunnen lachen. Humor vind ik ook belangrijk voor de LINDA. Een artikel over mannen met kleine pie mels met daarboven de tekst: 'Pinkel tje huilt' bijvoorbeeld. Ik vind het overigens leuk dat we veel en vaak door mannen worden gelezen." „Dat het geen zeikerig wijvenblad is. Dat was er dus blijkbaar nog niet toen we begonnen. Kijk, ik vind de Vogue een prachtig blad met schitte rende fotografie, maar ik denk al snel: oh jee, die kleding past me niet of 4000 euro voor een tas, dat doe ik maar niet. Het is toch volslagen idi oot zoveel geld te betalen voor een paar hakken waar je niet op kan lo pen? Daarom is het uiteindelijk voor een kleinere groep mensen. Ik denk dat vrouwen zich makkelijk met mij kunnen identificeren." „We krijgen best veel commentaar als het gaat om diversiteit. Dat trek ik me wel aan. Ik ben wit, ik ben blond en ik sta op die cover. Maar daar waar we van die uitklapcovers hebben, vind ik dat we er meer op moeten let ten. En dan was er die cover van LINDA.meiden waarop vloggers Anna Nooshin en Monica Geuze elkaar een kus geven. Ik vond dat ontzettend leuk vanwege het thema 'niet in hok jes denken'. Toen kregen we ineens bakken kritiek over ons heen, dat we de identiteit van de lesbienne zou den stelen door heteroseksuele vrou wen te laten zoenen." „Dat moest men mij toch uitleggen, want ik zag er totaal geen kwaad in. Maar ik begreep het uiteindelijk wel. Op de cover van de l'Homo die daarna kwam, stonden alleen maar homo seksuele mannen. Heel lang deden we dat niet, want als we homoseksu ele mannen vroegen wie zij graag op de cover wilden zien, kregen we al leen maar namen van hetero's te ho ren. Ik leer ervan. Dat, en de tijden veranderen." „Dat nummer hebben we gebracht na die hele #metoo-affaire, want ik was er wel een beetje klaar mee. Goed dat het allemaal aan het licht is gekomen, maar... hoe nu verder? Want ik wil niet leven in een wereld waarin nooit meer enige erotische spanning met een collega zou kun nen ontstaan. Of waarin je helemaal niets meer durft, omdat je bang bent meteen aan de schandpaal te worden genageld. Zo proberen we steeds va ker maatschappelijke thema's te pak ken. Ik als een vrouw met obesitas op de cover, dat was echt omdat ik veel artikelen las van artsen die zeiden dat dit een ziekte is. Mensen riepen ver volgens: ze doet tegelijk de actie Linda Lijnt, omdat ze zichzelf een paar kilo te zwaar vindt. Dus hoe kan zij zich in iemand met obesitas ver plaatsen? Maar het levert een discus sie op en dat vind ik eigenlijk alleen maar te gek." zaterdag 29 september 2018 GO Modestalking ^R KONINKUJKSTljy.CC).QN Hij lijkt zo lief hij moet en zal ie kapotm Meppen met de Swiffer Ook mannen worden mishandeH Isa Hoes baddert net Achmed Akkabi Een pyjama is niet geil HARTSLAG 180 EN KNIKKENDE KNIEËN LEVEN IS GEEN SPROOKJE 'Als John me nodig heeft, ben ik weg' Gudo Tienhooven Maar terug naar 'waarom lukt het haar dan wél?' Laatst schreef u wel eens een scheve schaats te hebben gere den. Ik kan me voorstellen dat u soms denkt: ik moet maar weer zo'n ontboezeming doen, het is immers een personalityblad. Maar ik heb nou niet het idee dat vervolgens half Nederland over u heen valt. En zo wordt u ook zelden beticht van zelfverheerlijking... Wat is dan de feedback? Hebt u de plank ook wel eens vol ledig misgeslagen? En? Was die kritiek terecht? Dus besloot u ook een actueel onderwerp als #metoo beet te pak ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8