16 WEE Hij komt uit een streng gereformeerd gezin en was voorbestemd om boer te worden. Maar het psalmenboek van Calvijn leidde Daan Manneke naar de atonale muziek van Stravinski. „Ik heb geen talent voor orthodoxie." PORTRET DAAN MANNEKE Dit is een van de weinige stukken die ik niet in opdracht heb geschreven. Een opdracht verplicht Er is één koepel die alles bij elkaar houdt. Het is moeilijk uit te leggen wat dat is. Ik denk dat ik dat ben iwee steile trappen leiden naar de werk kamer in zijn statige herenhuis in Breda. „Die loop ik dagelijks toch wel een keer of negen op en neer", zegt Daan Manneke. „Dat scheelt een gang naar de sportschool." De in Kruiningen geboren componist wordt volgende maand 79, maar voelt zich nog fris als een hoentje. „Naar mijn gevoel is iemand die de tachtig nadert hoogbejaard. Die leest zijn krantje, drinkt een kopje koffie en dat is het dan. Dat idee is natuurlijk ge heel misplaatst. Zo zien mijn dagen er in ieder geval niet uit." Manneke heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan de compositie Grote Archipel, die op 12 oktober haar pre mière beleeft in de Concertzaal in Middelburg. Het is een stuk voor zes pianisten. Met een van hen, Geoffrey Madge, werkt Manneke al zijn hele carrière samen. „In 1967 kreeg ik de Aanmoedigingsprijs voor Jong Zeeuws Talent. Dat was de eerste keer dat die prijs werd uitgereikt. Madge speelde toen een stuk van mij. Dat was ook een première in de Zeeuwse Concertzaal." De cirkel is dus rond, in meer dan één opzicht. In Grote Archipel blikt Manneke terug op zijn oeuvre, dat bestaat uit meer dan 300 composities. De zes delen zijn opgedragen aan zes pianisten die hij goed kent en met wie hij is bevriend. Ieder komt in Middelburg zijn eigen deel spelen. Hoewel Grote Archipel een abstract klankstuk is, verwijst de structuur ook naar Mannekes afkomst. Hij is geboren en opgegroeid op Zuid-Be veland, één van de zes eilanden van de Zeeuwse archipel. Het klokgelui van de watersnoodramp in 1953 is te horen, en er zijn fragmenten gebruikt van de Zeeuwse dichter J.C. van Schagen en het gedicht Reimerswaal van Gerrit Achterberg. De compositie mag gerust als zijn magnum opus worden aangeduid, vindt Manneke. „Zeker. Ik heb wel meer monu mentale stukken geschreven. Babel is een compositie voor zes orkesten, zes paukenisten en drie tamtamspelers. Plenum is in Friesland uitgevoerd in een grote bezetting, met een orkest, een koor en een harpiste. Grote Archi pel is geschreven voor zes pianisten, maar ze spelen na elkaar. Het zou dus ook door één pianist kunnen worden uitgevoerd. Dat lijkt bescheiden, maar de piano is een heel omvattend instrument. In de Romantiek werden hele symfonieën samengevat voor pi ano. In tegenstelling tot veel compo nisten heb ik veel voor orgel geschre ven, niet voor piano. Dit stuk is inge geven door de musici, te beginnen Geoffrey Madge. Hij heeft me van be gin af aan aangespoord een substanti eel pianostuk te schrijven, maar het is er vijftig jaar niet van gekomen. Dit is een van de weinige stukken die ik niet in opdracht heb geschreven. Een opdracht verplicht. Dat wilde ik niet. Ik had geen deadline, ik had geen af gebakende afspraken. Ik heb er de tijd voor genomen. Die tijd was natuur lijk niet eindeloos. Ik mag me dan niet oud voelen, het leven wordt wel bepaald door eindigheid. Ik vond dat dit stuk nog gemaakt móest worden. En het is misschien een beetje kin derlijk, maar als ik iets maak, wil ik er ook graag bij zijn als het wordt uitge voerd. Dus ik ben blij dat het klaar is." „Ik kom uit een orthodoxe familie. Ik groeide op in een villa in Kruiningen. Huize Jenny, het staat er nog. Ik had nauwelijks vrienden, er kwam nooit iemand spelen. Een radio hadden we niet. De zondagsheiliging was heel belangrijk. Een woord als 'jeetje' of 'goh' kon je echt niet in de mond ne men. Maar er was wel muziek in huis. Mijn moeder speelde heel mooi op het harmonium. Mijn vader had een boerenbedrijf, maar hij werd later ook onderwijzer. En hij had een vi ool. Die heb ik hier nog in mijn werk kamer staan. Ik ben opgegroeid met het Geneefs Psalter, het psalmenboek van Calvijn. Dat is de bron van al mijn muziek. Ik zong heel graag. Ik was het jongetje dat iedere maandag ochtend een psalm voorzong in de klas. Hoewel ik geen talent had voor orthodoxie, leed ik er ook niet erg on der. Het was voor mij geen beper kende, maar een bepalende factor. Ik wist lang niet wat ik miste, want wat je niet kent dat mis je niet." PASPOORT „Hier moet ik de naam noemen van een belangrijk persoon, Adriaan Kousemaker. Hij zetelde in een roze huis aan de kade in Goes. Hij had een uitgeverij, Ars Nova, en was een schoolmeesterachtige figuur die veel voor me heeft gedaan. Van hem kreeg ik muziekles. Hij zorgde er voor dat ik op mijn achttiende staatsexamen piano deed. Op mijn vijftiende begon ik te componeren en dat moedigde hij aan. Hij gaf mijn muziekstukken uit. Welke jongen van 17 kan zeggen dat hij een compo nist is van wie zijn muziek wordt uitgegeven? In die tijd bezocht ik clandestien een concert. Dirigent Eduard Flipse kwam met het Rotter dams Philharmonisch Orkest naar de Grote Kerk van Goes met de mu ziek van Mahler. Daar moest ik bij zijn. Ik herinner me nog de nachte lijke fietstocht, terug door het Zuid- Bevelandse landschap. Ik was zo in tens gelukkig dat ik erbij was. Zo'n eerste keer bestaat maar één keer, al moet ik zeggen dat mijn eerste Mat- thaus Passion ook enorme indruk maakte. Die concerten resoneren een leven lang." „Nee. Mijn vader associeerde een be roepsmuzikant met een accordeonist in een café. Dat was niet de bedoe ling. Ik moest het boerenbedrijf van mijn vader overnemen, daar was ik voor gepredestineerd. Ik ben wel de middelbare landbouwschool in Goes gaan volgen. Daar kwam ik niet on deruit. Maar ik besefte dat het onom keerbaar zou zijn als ik op de boerde rij terechtkwam. Dan was de muziek verdwenen. Ik ben een absoluut per soon. Muziek was voor mij geen hobby. Dat leidde tot een breuk met mijn vader. Ik ben naar het conser vatorium gegaan en kwam in aanra king met de muziek van moderne componisten. Via Ton de Leeuw leerde ik Olivier Messiaen kennen. Van hem heb ik geleerd dat je in je composities alles kunt gebruiken. Gregoriaans gezang, atonale muziek, koralen van Bach. Er is geen beper king, zij het dat ik wel vasthoud aan het gebruik van traditionele instru menten. Er is eigenlijk maar één genre waarin het altijd al gebruike lijk was om zulke veelsoortige, hete rogene dingen bij elkaar te zetten. Dat is de opera." „De archipel is voor mij een compo- neerconcept. Het draait om veelsoor tigheid en veelzijdigheid. Ik kan din gen naast elkaar plaatsen. Het zijn ei landen. Ze hebben geen verband, maar ze kunnen wel een verband met elkaar aangaan. Maar ze kunnen ook geïsoleerd blijven. Er is wel één koepel die alles bij elkaar houdt. Het is moeilijk uit te leggen wat dat is. Ik denk dat ik dat zelfben." „Als Zeeuw moest je vroeger een boottocht ondernemen van eiland naar eiland. Ik ervoer de verschillen tussen de eilanden. Het protestantse Noord-Beveland en de katholieke Zak van Zuid-Beveland, zandgrond tegenover kleigrond, Walcheren met zijn adel en zijn handelssteden Veere en Middelburg. Eén woord kan in drie verschillende streken verschil lend worden uitgesproken. Dat pa troon gebruik ik in mijn composi ties. Ik combineer elementen die verschillend zijn van elkaar, of zelfs tegengesteld. Onderdeel A kan een verbinding aangaan met onderdeel B, maar ik kan onderdeel A ook ge ïsoleerd houden." „De bruggen en dammen tussen de Zeeuwse eilanden bieden mogelijk heden tot uitwisseling, maar je hoeft ze niet te gebruiken. De componist als ingenieur die de Deltawerken aanlegt tussen de eilanden... Ik vind het wel een mooie metafoor." Muziekpodium Zeeland heeft de uitvoering van Grote Archipel van Daan Manneke gepland op vrijdag 12 oktober om 20.00 uur in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. De pia nisten zijn Geoffrey Madge, Ralph van Raat, Hannes Minnaar, Jelena Bazova, Daniël Kramer en Keivin Grout. Zij spelen ook werken van componisten die Manneke hebben beïnvloed, zoals Claude Debussy en Ton de Leeuw. zaterdag 29 september 2018 GO Ik was het jongetje dat in de klas de psalmen zong Ernst Jan Rozendaal U bent een boerenzoon uit Kruinin gen. Hoe heeft die ooit in de voet sporen kunnen treden van experi mentele componisten als Stra vinski en Messiaen? Daan Manneke is op 7 november 1939 geboren in Kruiningen. Hij studeerde compositie en orgel aan het Bra bants Conservato rium in Tilburg en bij Kamiel D'Hooghe in Brugge en Brus sel. In 1972 werd hij docent aan het Amsterdamse Sweelinck Con servatorium. Hij is oprichter van het kamerkoor Cappella Breda. Daan Manneke is getrouwd en woont in Breda. Hij heeft twee dochters, een zoon en drie klein kinderen. Toch heeft u op enig moment meer muziek ontdekt. Maar het was niet de bedoeling dat u musicus werd. Is Grote Archipel ook zo'n vergaar bak aan stijlen? Grote Archipel bestaat uit zes ei landen, net als Zeeland. Zoals de Deltawerken de Zeeuwse eilanden verbinden, zo verbindt u uiteenlopende muzikale stijlen in uw composities?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 52