O DE WEEK VAN PHLIPPEN 20 De val van Icesave dupeerde 140.000 Nederlandse spaarders. De toenmalig president van IJsland is nóg verontwaardigd over de politieke druk uit Den Haag. Iet ingehouden adem kijkt heel Europa deze week naar Italië. De Italiaanse re gering zet de geldkraan open om plannen te financieren die zelfs lui lekkerland laten verbleken. Het te kort blijft met 2.4 procent van het bbp weliswaar binnen Europese normen, maar of hun schuld dan op termijn niet automatisch een mo lensteen wordt, is nog de vraag. Ik maak mij persoonlijk niet zo druk over Italië. Dat redt zich wel, of anders laat het zich redden. Het lot van Europa baart mij wel zor gen, want Italië heeft Europa bij de keel. Maar eerst Italië: daar krijgen mensen straks een basisinkomen van 780 euro en een hoger pensioen zonder langer doorwerken, om maar eens wat te noemen. En om dit alles te kunnen betalen worden de belastingen..verlaagd. Juist, dat leest u goed. Helaas voor de Italianen is ook een staatshuishoudkas niet veel an ders is dan die van een gezin. Dus als uitgaven stijgen en inkomsten dalen, dan is er maar een uitweg: nog meer schulden maken. Die schulden kunnen in theorie onhoudbaar gaan woekeren en Ita lië in een neerwaartse spiraal stor ten. Mij lijkt de kans veel groter dat - voor het zover komt - Europa en de ECB zijn bijgesprongen. Als be leggers geen torenhoge rentes gaan vragen voor hun uitgeleende geld zodra de budgetplannen concreet worden, dan weet je eigenlijk wel dat ook zij verwachten dat Italië uiteindelijk gered zal worden. Wie volgens mij hoe dan ook de pineut is, is Europa. Europa loopt gevaar als Italië in de problemen komt en geholpen moet worden, maar Europa loopt evengoed gevaar als dat niet gebeurt en Italië weg komt met haar plannen. Ga maar na: stel Italië wordt het nieuwe Griekenland, en andere landen moeten met vele miljarden bijspringen, dan breekt er een anti- Europarevolte over het hele conti- Flitsen nent uit. Wie denkt dat dat wel meevalt, moet maar eens terugden ken aan afgelopen Prinsjesdag. Toen werd nog eens duidelijk hoe oververhit wij voor elke koop krachtkruimel vechten. Als wij Ita lië echt zouden moeten gaan red den, dan gaat dat ten koste van zorg, onderwijs en politie in eigen land. Dat zou zelfs moeilijk te verkrop pen zijn voor de mensen die wéten wat het alternatiefis (een dramati sche afloop in Italië sleurt de euro en daarmee ook onze economie mee in zijn val). De anti-Europare- volte die uitbreekt wanneer we Ita lië moeten redden zal euroscepti- Als het land wegkomt met zijn plannen, dan heeft Europa mogelijk ook het nakijken sche partijen veel rugwind geven, en mogelijk het einde van Europa zoals we dat nu kennen, inluiden. Als Italië wegkomt met zijn plan nen, die neerkomen op: 'veel uitge ven, weinig ophalen en laat ande ren - of onze kinderen - maar zien hoe ze de schulden oplossen', dan heeft Europa mogelijk ook het na kijken. Want partijen met dezelfde soort plannen als de Italianen zijn er door heel Europa. Zij zullen Italië als voorbeeld gebruiken en een zelfde soort luilekkerland willen voor hun kiezers. Het jammere daarvan is alleen dat niet iedereen dat tegelijk kan doen: schulden de pan uit laten rijzen en de ander la ten betalen. Ook dat is een implosie van Europa. Air France- KLM KPN ING Pharming 10 jaar KREDIETCRISIS oop als toerist door de nette straatjes van Reykjavik en aan niets valt meer te zien dat de financiële crisis van 2008 ner gens harder toesloeg dan hier. Overal in de IJslandse hoofdstad staan bouwkranen en zijn vaklieden aan het timmeren. De bars en restaurants zitten tjok vol met Amerikaanse, Aziatische en Europese toeristen. De IJs landse kroon is spijkerhard, een simpele maaltijd kost al snel 40 euro. „Ja het gaat weer uitstekend hier", glimlacht Ólafur Ragnar Grimsson als hij zijn Nederlandse bezoek begroet op de Universiteit van Reykjavik. Grimsson, 75 in middels, ziet er patent uit. Strak in pak, luxe manchetknopen, het witte haar chic naar links gekamd. De tred kwiek. Van de bekken breuk die hij vorig jaar bij het skiën in jetsetoord Aspen, Colo- rado opliep, is niets te merken. Hier zit de meest ervaren politicus van zijn land. Na een politieke car rière, die hem onder meer minis ter van Financiën maakte, diende hij vanaf 1996 twintig jaar als pre sident. Zo relaxed als Grimsson nu in het leven staat, zo spijkerhard stelde de inmiddels 75-jarige poli ticus zich op rond Icesave, waar 140.000 Nederlandse en 300.000 Britse spaarders ruim 6,5 miljard euro hadden gestald, gelokt door rentes van 5 procent en hoger. Grimsson zorgde er hoogstper soonlijk voor dat een terugbetaal- regeling met Nederland en Groot- Brittannië tot twee keer toe werd geblokkeerd. Dat Wouter Bos, de toenmalige Nederlandse minister van Financiën, 1,3 miljard euro aan gedupeerde Nederlandse spaar ders had voorgeschoten, was zijn probleem, redeneerde Grimsson. Daar hoefde de IJslandse bevol king niet voor op te draaien. Laten we teruggaan naar mei 2008, toen Icesave binnen een maand een half miljard euro aan Nederlands spaargeld aantrok. De Nederlandsche Bank wilde ingrijpen, maar kon niets doen. „Wij konden er óók niets aan doen", zegt Grimsson. „Het Euro pese financiële stelsel, waar de IJs landse banken deel van uitmaak ten en de komst van geavanceerde computertechnologie, maakten dat mogelijk. Vroeger ging je naar de bank en sprak een medewerker. Tegenwoordig zet je wat compu- ternerds aan het werk en - bingo - vanuit een IJslandse kelder kun je een bank in Nederland beginnen." „Eind 2007, begin 2008 waar schuwden sommige experts in derdaad. Ik ben toen gaan kijken naar wat ratingbureaus en lei dende banken zeiden. Fitch, Moody's, Standard Poor's, alle maal beoordeelden ze de krediet waardigheid van de IJslandse ban ken als top. Deutsche Bank en RBS @sandraphlippen Italië Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het economisch bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. Verschillende Britse aandeelhouders van Unilever zouden de voor genomen verhuizing van het hoofdkantoor naar Rotterdam willen dwars bomen. Volgens de Britse zender Sky News richten zij hun pijlen eerst op president-commissaris Marijn Dekkers, die moet worden herbenoemd. Dekkers wordt gezien als een van de 'kwade meesterbreinen'. Over een krap halfjaar telt ons land 10 miljoen auto's. En het einde van de groei is nog niet in zicht. Op dit moment staat de teller op 9.889.079 voertuigen. Dit jaar komen er sowieso nog 50.000 bij. O zaterdag 29 september 2018 De luchtvaart maatschappij sloot de beurs- week af als kop loper in de Mid- Kap. Het telecombe- drijf deelde in de beursmalaise. De grootste bank van Nederland was de hekken sluiter in de AEX. De biotechno- loog leverde fors in. o GO 'Icesave was pure chantage van Nederland David Bremmer Reykjavik Er waren signalen dat de IJs landse banken risico liepen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20