Paul de Leeuw HSL-Zuid kan het flitsen wel vergeten SflMEn EÜERGIE inKOPEn 19 Vertragingen en uitval blijven nog wel even Ik ben bang dat het orkest totaal niet gaat doen wat ik wil levert je scherpe tarieven op Na de première van mijn theaterpro gramma Vette Pech, door deze krant ge waardeerd met vijf sterren - waarvoor mijn dank - klampt iemand mij aan. Dirigent Vincent de Kort vraagt of ik mee wil doen aan het dirigeerpro- gramma Maestro. Ik hap even naar adem en vraag hem waarom hij mij als kandidaat geschikt vindt. „Je beweegt zo goed op het toneel als je die hilarische cha- chacha danst", is het antwoord. Toch kan hij me niet overtuigen en beleefd zeg ik dat hij Bobby Eden maar moet bellen. Die be weegt ook lekker. Dirigeren is een vak en ik ben bang dat het orkest totaal niet gaat doen wat ik wil. En dat ik uiteindelijk een woedende or kestmeester stampend de zaal zie verlaten, nog naroepend: „Er zijn grenzen aan amusement! Wat een hork!" Een paar dagen later is het de buut van Jaap van Zweden bij het New York Philharmonic Orches- tra en daar zijn we voor uitgeno digd. In de wereldstad staat hij op posters met de uitnodigende slo gan New York, meet Jaap. Trots als we zijn, gaan we met de poster op de foto. Op de openingsavond hijsen we ons in black tie en ko men in de New Yorkse jetset te recht. Opgespoten koppies, tieten strak in de plastische stand en veel oude rijken. Woest uitziende wellmade besjes die kruipend de roltrap proberen te bereiken om na het drinken van drie glaasjes champagne hun gesponsorde stoel te bestijgen. We zien Alec Baldwin met een jonge mooie vrouw in een knalgele jurk. Een prachtige Aziatische me vrouw die zo opgespoten is dat ik haar niet jonger dan 97 schat, staat hysterisch voor de genodig denbalie omdat ze niet weet aan welke tafel ze zit tij dens het diner. Met een leuke Hollandse club bekijken we de boel. 'Mis de bitterballen en de haring maar wat zijn we trots', appt iemand. We zitten prachtig en overzien de hele zaal van het Lincoln Cen- tre. In interviews zei Jaap dat hij met zijn orkest probeert het alle maal iets laagdrempeliger te krij gen. Dat gaat hij doen door overal in New York op te treden en dan voor vijf dollar per kaartje andere doelgroepen te lokken - bijvoor beeld de brandweer of zorgper- soneel - die normaal gesproken minder makkelijk de concertzaal in zijn te krijgen. En hij doet dat ook met uitda gende nieuwe concertstukken. Dat begint in onze aanwezigheid al goed met een soort van span nende performance door het or kest en een aantal mondkunste- naars die in de zaal verspreid zijn. Jaap van Zweden staat met z'n rug naar deze muzikanten toe en spoort het orkest aan om met cre ditcards over de snaren te sner pen. Een indrukwekkend kwar tier en godzijdank kan het New Yorkse publiek het waarderen. Dan merk je ook hoe chauvinis tisch een mens kan zijn, want ik word er een beetje nerveus van en denk aan die oude vrouwtjes die nu waarschijnlijk totaal uit geteld in hun theaterstoeltjes zit ten te denken dat het aan hun ge hoorapparaat je ligt. Daarna volgt een wervelend pianoconcert van Ravel en na de pauze Stravinsky's Sacre du Prin- temps, waarmee Jaap van Zweden zijn visitekaartje afgeeft. Op de bok staat hij het orkest aan te voeren. Gepassioneerd, krachtig, swingend en groots. Er is maar één maestro en dat is onze Jaap! Extra maatregelen om sneller resul taat te bereiken, zitten er voorlopig niet in. De snelle spoorlijn naar het zui den kampt de laatste jaren met ver tragingen en uitval. Op het spoor zijn vaak technische problemen en reizigers zijn regelmatig de dupe. Er wordt al langere tijd gewerkt aan een structurele oplossing, maar die laat dus nog geruime tijd op zich wachten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) wil eerst de in troductie van nieuwe treinen af wachten, bij de dienstregeling 2021. Bovendien wordt een nieuw spoor- veiligheidssysteem op belangrijke locaties niet voor 2030 ingevoerd. NS-topman Roger van Boxtel is verbijsterd. „Ik heb een teleurge steld sinterklaasgevoel. We hebben een mooi wensenlijstje ingeleverd voor de HSL-Zuid en krijgen nu een pakje terug waar niets in zit." NS en spoorbeheerder ProRail zijn volgens Van Boxtel 'terecht on der druk gezet' om de prestaties van de HSL te verbeteren. Dat is ook ge beurd, blijkt uit extern onderzoek. „Daaruit blijkt dat NS en ProRail de Het doet me pijn meneer Van Boxtel, maar... Sinterklaas bestaat niet sinaasappel volledig hebben uitge knepen. Nu resteert dat de lijn moet worden opgeknapt voor 600 tot 700 miljoen euro." Dat geld is er echter niet, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Van Boxtel kan het waarderen dat de bewindsvrouw eerlijk zegt dat het geld voor de voorgestelde ingre pen er niet is. „Maar we hadden hoge ambities en krijgen het lid op de neus. Dit is zeer teleurstellend, voor de reizigers en onze machinis ten." Overigens noemt de NS-baas de HSL-Zuid vooral in de Randstad een succesvolle en steeds populair der wordende lijn. Van Boxtel: „Dit was eerst onze achilleshiel. Inmid dels is door de inzet van NS en Pro- Rail de situatie verbeterd. De bal ligt nu bij het kabinet." Staatssecretaris Van Veldhoven laat in een reactie weten: „Natuur lijk is er altijd nog meer mogelijk als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan. En het doet me pijn dat ik nu juist de gene ben die het de heer Van Boxtel moet verklappen, maar... Sinter klaas bestaat niet." Van Veldhoven verwacht van NS en ProRail dat zij 'ook de komende jaren blijvende aandacht en inzet tonen om de reiziger het maximale te bieden'. Om de komende tijd de prestaties van de HSL-Zuid te ver beteren, maakte het kabinet eerder al 60 miljoen euro vrij. De lijn werd in 2009 in gebruik genomen. 1 rcrrr V Zonder gedoe V 100% groene stroom V Je overstap regelen wij consumentenbond.nl/energiecollectieF zaterdag 29 september 2018 GO de bok Het kabinet denkt dat de presta ties van de flitslijn HSL-Zuid pas richting 2040 'toegroeien' naar het niveau dat nu wordt ge haald op het gewone spoornet. Edwin van der Aa Den Haag - Stientje van Veldhoven, staatssecretaris Een trein spoedt zich over het HSL-spoor richting België, fotoanp online special met consumentenbond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 19