Paul de Leeuw
HSL-Zuid kan het
flitsen wel vergeten
SflMEn EÜERGIE inKOPEn
19
Vertragingen en uitval blijven nog wel even
Ik ben bang
dat het
orkest
totaal niet
gaat doen
wat ik wil
levert je scherpe tarieven op
Na de première van
mijn theaterpro
gramma Vette Pech,
door deze krant ge
waardeerd met vijf
sterren - waarvoor mijn dank -
klampt iemand mij aan. Dirigent
Vincent de Kort vraagt of ik mee
wil doen aan het dirigeerpro-
gramma Maestro. Ik hap even
naar adem en vraag hem waarom
hij mij als kandidaat geschikt
vindt. „Je beweegt zo goed op het
toneel als je die hilarische cha-
chacha danst", is het antwoord.
Toch kan hij me niet overtuigen
en beleefd zeg ik dat hij Bobby
Eden maar moet bellen. Die be
weegt ook lekker.
Dirigeren is een vak en ik ben
bang dat het orkest totaal niet
gaat doen wat ik wil. En dat ik
uiteindelijk een woedende or
kestmeester stampend de zaal zie
verlaten, nog naroepend: „Er zijn
grenzen aan amusement! Wat
een hork!"
Een paar dagen later is het de
buut van Jaap van Zweden bij het
New York Philharmonic Orches-
tra en daar zijn we voor uitgeno
digd. In de wereldstad staat hij op
posters met de uitnodigende slo
gan New York, meet Jaap. Trots als
we zijn, gaan we met de poster op
de foto. Op de openingsavond
hijsen we ons in black tie en ko
men in de New Yorkse jetset te
recht. Opgespoten koppies, tieten
strak in de plastische stand en
veel oude rijken. Woest uitziende
wellmade besjes die kruipend de
roltrap proberen te bereiken om
na het drinken van drie glaasjes
champagne hun gesponsorde
stoel te bestijgen. We zien Alec
Baldwin met een jonge mooie
vrouw in een knalgele jurk.
Een prachtige Aziatische me
vrouw die zo opgespoten is dat ik
haar niet jonger dan 97 schat,
staat hysterisch voor de genodig
denbalie omdat ze niet weet
aan welke tafel ze zit tij
dens het diner. Met een
leuke Hollandse club
bekijken we de boel.
'Mis de bitterballen en
de haring maar wat
zijn we trots', appt iemand.
We zitten prachtig en overzien
de hele zaal van het Lincoln Cen-
tre. In interviews zei Jaap dat hij
met zijn orkest probeert het alle
maal iets laagdrempeliger te krij
gen. Dat gaat hij doen door overal
in New York op te treden en dan
voor vijf dollar per kaartje andere
doelgroepen te lokken - bijvoor
beeld de brandweer of zorgper-
soneel - die normaal gesproken
minder makkelijk de concertzaal
in zijn te krijgen.
En hij doet dat ook met uitda
gende nieuwe concertstukken.
Dat begint in onze aanwezigheid
al goed met een soort van span
nende performance door het or
kest en een aantal mondkunste-
naars die in de zaal verspreid zijn.
Jaap van Zweden staat met z'n
rug naar deze muzikanten toe en
spoort het orkest aan om met cre
ditcards over de snaren te sner
pen. Een indrukwekkend kwar
tier en godzijdank kan het New
Yorkse publiek het waarderen.
Dan merk je ook hoe chauvinis
tisch een mens kan zijn, want ik
word er een beetje nerveus van
en denk aan die oude vrouwtjes
die nu waarschijnlijk totaal uit
geteld in hun theaterstoeltjes zit
ten te denken dat het aan hun ge
hoorapparaat je ligt.
Daarna volgt een wervelend
pianoconcert van Ravel en na de
pauze Stravinsky's Sacre du Prin-
temps, waarmee Jaap van Zweden
zijn visitekaartje afgeeft. Op de
bok staat hij het orkest aan te
voeren. Gepassioneerd, krachtig,
swingend en groots. Er is maar
één maestro en dat is onze Jaap!
Extra maatregelen om sneller resul
taat te bereiken, zitten er voorlopig
niet in.
De snelle spoorlijn naar het zui
den kampt de laatste jaren met ver
tragingen en uitval. Op het spoor
zijn vaak technische problemen en
reizigers zijn regelmatig de dupe. Er
wordt al langere tijd gewerkt aan
een structurele oplossing, maar die
laat dus nog geruime tijd op zich
wachten.
Staatssecretaris Stientje van
Veldhoven (spoor) wil eerst de in
troductie van nieuwe treinen af
wachten, bij de dienstregeling 2021.
Bovendien wordt een nieuw spoor-
veiligheidssysteem op belangrijke
locaties niet voor 2030 ingevoerd.
NS-topman Roger van Boxtel is
verbijsterd. „Ik heb een teleurge
steld sinterklaasgevoel. We hebben
een mooi wensenlijstje ingeleverd
voor de HSL-Zuid en krijgen nu een
pakje terug waar niets in zit."
NS en spoorbeheerder ProRail
zijn volgens Van Boxtel 'terecht on
der druk gezet' om de prestaties van
de HSL te verbeteren. Dat is ook ge
beurd, blijkt uit extern onderzoek.
„Daaruit blijkt dat NS en ProRail de
Het doet me pijn
meneer Van Boxtel,
maar... Sinterklaas
bestaat niet
sinaasappel volledig hebben uitge
knepen. Nu resteert dat de lijn moet
worden opgeknapt voor 600 tot 700
miljoen euro." Dat geld is er echter
niet, schrijft staatssecretaris Van
Veldhoven aan de Tweede Kamer.
Van Boxtel kan het waarderen dat
de bewindsvrouw eerlijk zegt dat
het geld voor de voorgestelde ingre
pen er niet is. „Maar we hadden
hoge ambities en krijgen het lid op
de neus. Dit is zeer teleurstellend,
voor de reizigers en onze machinis
ten."
Overigens noemt de NS-baas de
HSL-Zuid vooral in de Randstad
een succesvolle en steeds populair
der wordende lijn. Van Boxtel: „Dit
was eerst onze achilleshiel. Inmid
dels is door de inzet van NS en Pro-
Rail de situatie verbeterd. De bal
ligt nu bij het kabinet."
Staatssecretaris Van Veldhoven
laat in een reactie weten: „Natuur
lijk is er altijd nog meer mogelijk als
er opnieuw een grote zak geld naar
de hogesnelheidslijn zou gaan. En
het doet me pijn dat ik nu juist de
gene ben die het de heer Van Boxtel
moet verklappen, maar... Sinter
klaas bestaat niet."
Van Veldhoven verwacht van NS
en ProRail dat zij 'ook de komende
jaren blijvende aandacht en inzet
tonen om de reiziger het maximale
te bieden'. Om de komende tijd de
prestaties van de HSL-Zuid te ver
beteren, maakte het kabinet eerder
al 60 miljoen euro vrij. De lijn werd
in 2009 in gebruik genomen.
1 rcrrr
V Zonder gedoe
V 100% groene stroom
V Je overstap regelen wij
consumentenbond.nl/energiecollectieF
zaterdag 29 september 2018
GO
de bok
Het kabinet denkt dat de presta
ties van de flitslijn HSL-Zuid
pas richting 2040 'toegroeien'
naar het niveau dat nu wordt ge
haald op het gewone spoornet.
Edwin van der Aa
Den Haag
- Stientje van Veldhoven,
staatssecretaris
Een trein spoedt zich over het HSL-spoor richting België, fotoanp
online special met
consumentenbond