8 Vijftig jaar geleden rijdt de allereerste Boeing 747 uit de hangar. Met de jumbojet verandert de luchtvaart ingrijpend. De 'Queen of the skies' maakt van vliegen een massaproduct. Maar het einde is in zicht. VIJFTIG JAAR BOEING 747 V* 4? - 747- De wereld staat per plex als de gloed nieuwe fabriek van Boeing in Everett bij Seattle op 30 september 1968 de deuren open zet. De allereerste jum bojet is niet alleen gigantisch, maar ook mooi. „Een horizontale wolken krabber met een prachtig glooiende hoge kop", kraait een vliegtuigrecen sent. De rood-witte City of Everett, ver noemd naar zijn thuisbasis, glanst in de lauwe ochtendzon. Duizenden mensen lopen te hoop voor de vlieg- reus met meer dan één verdieping en een bar bovenin. Die bewondering blijft. Op elke luchthaven is een Boeing 747 nog al tijd een indrukwekkende verschij ning. De spanwijdte bedraagt 60 me ter. Aan de vleugels hangen vier ko lossale motoren die het gevaarte moeiteloos de lucht in tillen. Ook bij het maximaal toegestane gewicht van 333.390 kilo. De jumbojet heeft vier vaders: in genieur en hoofdontwerper Joe Sut- ter, bouwleider Mal Stamper (hij neemt in vier jaar tijd één vrije dag op), Boeing-baas Bill Allen (die met het gewaagde, dure project de toe komst van zijn bedrijf op het spel zet) en Juan Trippe (de topbestuur der van Pan American Airways). De laatste weet Allen ervan te overtui gen dat de 'wereld toe is aan grote vliegtuigen die de wereld kleiner ma ken'. Trippes PanAm, inmiddels ter ziele, staat garant voor de aanschaf van de eerste toestellen. Sutter, Stamper en 50.000 arbei ders leveren een reuzenprestatie. In 29 maanden tijd is de eerste Boeing 747 er. Dat levert hun de bijnaam 'The Incredibles' op. Zij staan op 9 februari onder hoogspanning bij de eerste testvlucht. Als het toestel in de lucht is, hoort testpiloot Jack Waddell bij het verzetten van de vleugelkleppen een knal. „Geen reden voor paniek, genoeg reden om de vlucht te bekor ten", aldus Waddell. Na 85 minuten zet hij de Boeing aan de grond. Ze krijgen een heldenontvangst. Het eu vel wordt snel verholpen. „Dit is een absolute winnaar", zegt Joe Sutter. „Een two-finger airplane"oordeelt Waddell. Met twee vingers in de neus te besturen. Kinderziektes De eerste commerciële vlucht is in 1970. Van New York naar London Heathrow. Er zijn kinderziektes en technische problemen. De motoren slurpen bijvoorbeeld aanvankelijk te veel brandstof. Luchthavens moeten zich inrichten op de komst van de Boeing 747's. De eerste maanden zit ten de toestellen allesbehalve vol. Maar de vraag groeit. Al gauw le vert Boeing er acht per maand af. KLM krijgt zijn eerste Boeing 747 in 1971. De producent en vliegtuigmaat schappijen beginnen er flink aan te verdienen. Boeing krijgt helemaal de wind mee als gevolg van rampspoed bij concurrent McDonnell Douglas. In 1972 en in 1974 verliest een DC10 een vrachtdeur tijdens de vlucht. De eerste keer kan de gezagvoerder nog De wereld is toe aan grote vliegtuigen die de wereld kleiner maken veilig landen, twee jaar later komen er in Frankrijk 346 mensen om het leven. In 1979 gaat het weer mis met een DC10. Een toestel verliest een motor bij vertrek uit Chicago en stort neer. Daarbij komen 275 mensen om. Maar ook de jumbojets komen aan de beurt. Door het grote aantal passa giers aan boord staan ongelukken met Boeing 747's meteen in de top tien. De crash van vlucht 123 van Ja pan Airlines, op 12 augustus 1985, is het dodelijkste ongeluk met één vliegtuig ooit in de geschiedenis van de luchtvaart. Er komen 520 mensen om. De oorzaak: een losgescheurd dwarsschot. Nederland krijgt zijn deel. Met de crash van de Boeing 747 van El Al in de Bijlmer op 4 oktober 1992. Het vrachttoestel verliest na het vertrek op Schiphol een motor en boort zich in twee flats. Dat kost 43 mensen het leven, van wie 39 op de grond. Vijf jaar later botsen twee Boeing 747's - van KLM en PanAm - op elkaar op de landingsbaan van Tenerife. Er vallen 582 doden, onder wie alle inzitten den van het KLM-toestel. De oorzaak vrijdag 28 september 2018 GO Zwanenzang van icoon van de luchtvaart 4.000.000 onderdelen vormen een Boeing 747 Hans van Zon Rotterdam/Seattle -Juan Trippe, bestuurder van PanAm Airways in de jaren 60 1970 1980 De 400- A' serie werd 747-100 het langst 747-200 7 aeleverd 0o .o Air Force 1 BOEING 747-8 275 km bedrading in elk toestel 68,5 m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8