Hamilton: Ik ben sterker dan ooit
Esteban Ocon wil graag
op vacante plek Williams
I
y
25
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN RUSLAND
Het Formule 1-circuit
in Sotsji is al geen
favoriet van Max
Verstappen en zijn
team, maar de gridstraf
die hij krijgt maakt een
goed resultaat op
zondag helemaal lastig.
„Plek 5 blijft het reële
doel."
Een Russische journalist schoof
Max Verstappen gistermiddag een
A4-tje en een balpen onder zijn
neus. De vraag: Wat zou jij veran
deren aan het Sochi Autodrome?
Nou, daar wist Verstappen wel
raad mee. Na een snelle grap ('Ik
zou er één grote oval van maken')
ging hij serieus aan de slag met de
lay out van het Formule t-circuit
aan de Zwarte Zee.
„Hier bouw ik een hairpin", zo
tekende Verstappen met gevoel
voor precisie een bochtencombi
natie. „Deze bocht maak ik wat
smaller en dit gedeelte kan wel
wat langzamer." Je gaat dwars
door het ijshockeystadion, wees
een verslaggever hem terecht.
„Dat is niet mijn probleem, ik ben
de ontwerper. Weg met dat sta
dion!"
Realiteit
Och, was het allemaal maar zo
simpel. De huidige realiteit voor
Verstappen is dat het gros van de
Formule 1-circuits zo is ontwor
pen dat winnen er voor hem bijna
onmogelijk is. Simpel uitgelegd:
als het echt aankomt op de paar
denkrachten, is zijn Red Buil ge
zien. Of eigenlijk, de Renault-mo-
tor die achterin ligt.
Het circuit in Sotsji, een rondje
tussen de olympische stadions van
de Winsterspelen in 2014, is er zo
één. Lange rechte stukken, te
snelle bochten. Mercedes heeft
hier alle vier de edities gewonnen
en ook Ferrari is sneller, weet Ver
stappen op voorhand. Dat hij als
gevolg van een gridstraf zondag
ergens vanuit het achterveld moet
starten, doet in die zin geen pijn.
„Plek 5 was het reële doel geweest
zonder die penalty", legde Ver
stappen uit. „En dat is het nu ook."
Renault heeft een nieuwe motor
geleverd, die luistert naar de naam
C-Spec. Hij gaat een tandje harder
dan zijn voorganger, de B-Spec, in
de kwalificatie althans. Maar in de
bijsluiter staat één niet onbelang
rijke bijwerking: hij is niet ge
schikt om mee te racen op hoogte.
„Dus in Mexico en Brazilië kun
nen we hem straks niet gebruiken.
Misschien ploft-ie dan uit elkaar of
zo. Waarom? Dat ligt aan de limiet,
de afstelling. Maar het is voor mij
ook één groot vraagteken."
Singapore
De C-Spec werd twee weken gele
den bij Verstappen gemonteerd,
voor de Grote Prijs van Singapore.
Bij Red Buil wisten ze toen al dat
hij er ook weer uit zou moeten,
met Mexico City en Interlagos
binnenkort op de kalender. Dan
maar in Sotsji, was de gedachte,
daar ligt toch geen reële winstkans
„Laten we niet te veel op de zaken
vooruitlopen, je hebt het nooit vol
ledig in eigen hand", meldde Ha
milton in Sotsji in aanloop naar de
Grote Prijs van Rusland op zondag.
„Maar wat ik wel weet is dat ik fit
ter, sterker en gelukkiger ben dan
ooit."
Hamilton wees erop dat er dit jaar
veel is veranderd in het team van
Mercedes. „Zaken die voor buiten
staanders niet te zien zijn. De rela
ties zijn beter, de communicatie, de
aansturing én de gezondheid."
De Brit won vier van de vijf laatste
grands prix en verwacht ook zon
dag een sterk optreden in Sotsji.
„Onze auto is al dik in orde, maar
het is nog wel een uitdaging om
ook de banden goed te krijgen. We
staan er uitstekend voor."
FORMULE 1
3l
De nieuwe motor
kunnen we in Mexico
en Brazilië niet
gebruiken. Misschien
ploft-ie dan uit elkaar
voor Red Buil. De straf voor het
opnieuw wisselen van de motor
was ingecalculeerd.
Het klinkt als broddelwerk van
Renault, dat de motor ook niet ge
bruikt in het eigen fabrieksteam.
Maar Verstappen, die zondag ove
rigens zijn 21ste verjaardag viert, is
de fase voorbij dat hij zich daar
over beklaagt. Nog zes races, dan is
hij van het Franse merk verlost.
Verstappen kwam pas gister
middag aan in Rusland. Vaak heeft
hij op woensdag al pr-verplichtin-
gen voor het team, nu niet. „Mis
schien omdat hier niets te doen
is." Sotsji behoort, los van de spor
tieve moeilijkheden, niet tot zijn
favoriete bestemmingen. „Al is het
ook niet de vreselijkste plek om te
komen, hoor."
„Ik ben in gesprek,
maar er is nog niets
getekend. We zullen
zien, maar ik ben nog
nergens zeker van",
zei de Franse coureur
in aanloop naar de
Grote Prijs van Rusland
De 22-jarige Ocon rijdt dit jaar
voor Force India en presteerde tot
dusver sterk met zeven keer een
finish in de top tien, maar hij
raakt aan het einde van dit sei
zoen wel zijn stoeltje kwijt. De
Canadees Lance Stroll verhuist
van Williams naar Force India,
omdat diens steenrijke vader de
renstal heeft opgekocht en daar
mee behoedt voor een faillis
sement. „Ik neem Lance
niets kwalijk, hij is een
van mijn beste vrien
den. We werken alle
bei keihard om in de
Formule 1 te kunnen
racen, maar we heb
ben wel een andere
achtergrond", aldus Ocon,
die vurig hoopt dat hij de va
cante plek van Stroll bij Williams
krijgt. De Fransman krijgt onder
steuning van Mercedes en dat
kan helpen, want het Duitse au
tobedrijf levert de motoren aan
de Britse renstal.
vrijdag 28 september 2018
GO
Circuit van Sotsji is voor Max
Verstappen een moetje
Rik Spekenbrink
Sotsji
SOTSJI Lewis Hamilton lijkt af
te stevenen op zijn vijfde we
reldtitel in de Formule 1. Met nog
zes races te gaan is de voor
sprong van de Britse coureur
van Mercedes liefst 40 punten
op rivaal Sebastian Vettel van
Ferrari.
ï0
Lewis Hamilton: „Niet te veel
op zaken vooruitlopen."
FOTO GETTY IMAGES
WK-stand
Constructeurs
1.
Hamilton 281
1.
Mercedes 452
2.
Vettel 241
2.
Ferrari
415
3.
Raikkönen 174
3.
Red Buil
274
4.
Bottas 171
4.
Renault
91
5.
Verstap. 148
5.
Haas
76
6. Ricciardo 126 6. McLaren 58
7. Hulkenberg 53
8. Alonso
50
9. Magnussen49
10. Pérez
46
Max Verstappen past even
een oranjegekleurde Russische
muts, de oesjanka.
FOTO REUTERS
- Max Verstappen (20)
SOTSJI Esteban Ocon (foto)
ziet nog maar één mogelijkheid
om volgend jaar in de Formule 1
te rijden en dat is bij het
team van Williams.