Hamilton: Ik ben sterker dan ooit Esteban Ocon wil graag op vacante plek Williams I y 25 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN RUSLAND Het Formule 1-circuit in Sotsji is al geen favoriet van Max Verstappen en zijn team, maar de gridstraf die hij krijgt maakt een goed resultaat op zondag helemaal lastig. „Plek 5 blijft het reële doel." Een Russische journalist schoof Max Verstappen gistermiddag een A4-tje en een balpen onder zijn neus. De vraag: Wat zou jij veran deren aan het Sochi Autodrome? Nou, daar wist Verstappen wel raad mee. Na een snelle grap ('Ik zou er één grote oval van maken') ging hij serieus aan de slag met de lay out van het Formule t-circuit aan de Zwarte Zee. „Hier bouw ik een hairpin", zo tekende Verstappen met gevoel voor precisie een bochtencombi natie. „Deze bocht maak ik wat smaller en dit gedeelte kan wel wat langzamer." Je gaat dwars door het ijshockeystadion, wees een verslaggever hem terecht. „Dat is niet mijn probleem, ik ben de ontwerper. Weg met dat sta dion!" Realiteit Och, was het allemaal maar zo simpel. De huidige realiteit voor Verstappen is dat het gros van de Formule 1-circuits zo is ontwor pen dat winnen er voor hem bijna onmogelijk is. Simpel uitgelegd: als het echt aankomt op de paar denkrachten, is zijn Red Buil ge zien. Of eigenlijk, de Renault-mo- tor die achterin ligt. Het circuit in Sotsji, een rondje tussen de olympische stadions van de Winsterspelen in 2014, is er zo één. Lange rechte stukken, te snelle bochten. Mercedes heeft hier alle vier de edities gewonnen en ook Ferrari is sneller, weet Ver stappen op voorhand. Dat hij als gevolg van een gridstraf zondag ergens vanuit het achterveld moet starten, doet in die zin geen pijn. „Plek 5 was het reële doel geweest zonder die penalty", legde Ver stappen uit. „En dat is het nu ook." Renault heeft een nieuwe motor geleverd, die luistert naar de naam C-Spec. Hij gaat een tandje harder dan zijn voorganger, de B-Spec, in de kwalificatie althans. Maar in de bijsluiter staat één niet onbelang rijke bijwerking: hij is niet ge schikt om mee te racen op hoogte. „Dus in Mexico en Brazilië kun nen we hem straks niet gebruiken. Misschien ploft-ie dan uit elkaar of zo. Waarom? Dat ligt aan de limiet, de afstelling. Maar het is voor mij ook één groot vraagteken." Singapore De C-Spec werd twee weken gele den bij Verstappen gemonteerd, voor de Grote Prijs van Singapore. Bij Red Buil wisten ze toen al dat hij er ook weer uit zou moeten, met Mexico City en Interlagos binnenkort op de kalender. Dan maar in Sotsji, was de gedachte, daar ligt toch geen reële winstkans „Laten we niet te veel op de zaken vooruitlopen, je hebt het nooit vol ledig in eigen hand", meldde Ha milton in Sotsji in aanloop naar de Grote Prijs van Rusland op zondag. „Maar wat ik wel weet is dat ik fit ter, sterker en gelukkiger ben dan ooit." Hamilton wees erop dat er dit jaar veel is veranderd in het team van Mercedes. „Zaken die voor buiten staanders niet te zien zijn. De rela ties zijn beter, de communicatie, de aansturing én de gezondheid." De Brit won vier van de vijf laatste grands prix en verwacht ook zon dag een sterk optreden in Sotsji. „Onze auto is al dik in orde, maar het is nog wel een uitdaging om ook de banden goed te krijgen. We staan er uitstekend voor." FORMULE 1 3l De nieuwe motor kunnen we in Mexico en Brazilië niet gebruiken. Misschien ploft-ie dan uit elkaar voor Red Buil. De straf voor het opnieuw wisselen van de motor was ingecalculeerd. Het klinkt als broddelwerk van Renault, dat de motor ook niet ge bruikt in het eigen fabrieksteam. Maar Verstappen, die zondag ove rigens zijn 21ste verjaardag viert, is de fase voorbij dat hij zich daar over beklaagt. Nog zes races, dan is hij van het Franse merk verlost. Verstappen kwam pas gister middag aan in Rusland. Vaak heeft hij op woensdag al pr-verplichtin- gen voor het team, nu niet. „Mis schien omdat hier niets te doen is." Sotsji behoort, los van de spor tieve moeilijkheden, niet tot zijn favoriete bestemmingen. „Al is het ook niet de vreselijkste plek om te komen, hoor." „Ik ben in gesprek, maar er is nog niets getekend. We zullen zien, maar ik ben nog nergens zeker van", zei de Franse coureur in aanloop naar de Grote Prijs van Rusland De 22-jarige Ocon rijdt dit jaar voor Force India en presteerde tot dusver sterk met zeven keer een finish in de top tien, maar hij raakt aan het einde van dit sei zoen wel zijn stoeltje kwijt. De Canadees Lance Stroll verhuist van Williams naar Force India, omdat diens steenrijke vader de renstal heeft opgekocht en daar mee behoedt voor een faillis sement. „Ik neem Lance niets kwalijk, hij is een van mijn beste vrien den. We werken alle bei keihard om in de Formule 1 te kunnen racen, maar we heb ben wel een andere achtergrond", aldus Ocon, die vurig hoopt dat hij de va cante plek van Stroll bij Williams krijgt. De Fransman krijgt onder steuning van Mercedes en dat kan helpen, want het Duitse au tobedrijf levert de motoren aan de Britse renstal. vrijdag 28 september 2018 GO Circuit van Sotsji is voor Max Verstappen een moetje Rik Spekenbrink Sotsji SOTSJI Lewis Hamilton lijkt af te stevenen op zijn vijfde we reldtitel in de Formule 1. Met nog zes races te gaan is de voor sprong van de Britse coureur van Mercedes liefst 40 punten op rivaal Sebastian Vettel van Ferrari. ï0 Lewis Hamilton: „Niet te veel op zaken vooruitlopen." FOTO GETTY IMAGES WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 281 1. Mercedes 452 2. Vettel 241 2. Ferrari 415 3. Raikkönen 174 3. Red Buil 274 4. Bottas 171 4. Renault 91 5. Verstap. 148 5. Haas 76 6. Ricciardo 126 6. McLaren 58 7. Hulkenberg 53 8. Alonso 50 9. Magnussen49 10. Pérez 46 Max Verstappen past even een oranjegekleurde Russische muts, de oesjanka. FOTO REUTERS - Max Verstappen (20) SOTSJI Esteban Ocon (foto) ziet nog maar één mogelijkheid om volgend jaar in de Formule 1 te rijden en dat is bij het team van Williams.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 25