I
Ryanair
vangt bot bij
commissaris
Thyssen
China verlaagt
een aantal
importheffingen
E 17
van de eisen is de AOW-leeftijd te
bevriezen op 66 jaar.
Koolmees is daartoe niet bereid.
Hij wil eraan vasthouden dat de
AOW-leeftijd mee stijgt met de
(gemiddelde) levensverwachting.
Wel is hij er naar verluidt voor te
porren om wat meer tijd te nemen
om daar te komen. Volgens de
Volkskrant heeft Koolmees aange
boden de AOW-leeftijd niet in 2021
op 67 te zetten, maar vier jaar later.
Hiervoor zou hij een half miljard
euro over hebben, al becijferde het
Centraal Planbureau de kosten eer
der op 1,1 miljard euro.
De D66-minister weigerde giste
ren wederom elk commentaar op
vragen over het lopende pensioen-
overleg. Een broedende kip moet je
niet storen, luidde afgelopen maan
den zijn mantra, en daar houdt hij
ook nu aan vast. Het kabinet is erop
gebrand dat er een pensioen
akkoord komt en kijkt wel uit de
onderhandelingen negatief te beïn
vloeden.
De belangen zijn groot, want als
er geen pensioenakkoord komt,
zullen vele pensioenfondsen, om te
beginnen die in de metaalsector,
vanaf volgend jaar moeten korten
op de pensioenen, omdat zij onvol
doende dekkingsgraad hebben als
gevolg van de lage rentestand. Hoe
wel het kabinet als gezegd niet over
de aanvullende pensioenen gaat,
wil het zo'n kortingsronde het liefst
voorkomen.
Lonkend perspectief is een
nieuw pensioenstelsel, dat minder
rentegevoelig is en tegelijkertijd
minder (schijn)zekerheid biedt
over de hoogte van het aanvullend
pensioen dat de premiebetaler later
krijgt uitgekeerd. Het stelt pen
sioenfondsen in staat minder reser
ves aan te houden. In goede tij den-
als de rendementen op het belegd
vermogen hoog zijn - leidt dat er
sneller toe dat pensioenen meestij
gen met de inflatie (indexatie), in
slechte tijden wordt er sneller ge
kort.
Pensioenpotjes
Werkgevers en werknemers zijn
het volgens ingewijden vergaand
eens over hoe zo'n nieuw pen
sioenstelsel eruit komt te zien. Uit
een eerder uitgelekt concept bleek
dat de pensioenpremies in een ge
zamenlijke pot zullen blijven gaan
en dat er geen persoonlijke pensi
oenpotjes komen, zoals D66 en
WD graag hadden gezien. Tegelij
kertijd wordt de zogeheten door
sneepremie, waarbij premiebeta
lers op jonge leeftijd eigenlijk te
veel en op oudere leeftijd te weinig
betalen, afgeschaft. Daardoor wordt
de pensioenopbouw individueler
en makkelijker mee te nemen naar
een ander fonds - dan die nu is. Zo
krijgen de liberale partijen toch een
beetje hun zin.
De vakbonden weten heel goed
dat het kabinet niet op pensioen
kortingen zit te wachten en heeft
daarom de discussie over de stij
gende AOW-leeftijd bewust bij de
onderhandelingen over het pen
sioenakkoord betrokken.
Of dit een meesterzet is, valt nog
te bezien. Mocht Koolmees inder
daad besluiten om 'in het landsbe
lang' de AOW-leeftijd langzamer
naar 67 jaar op te trekken, dan is dat
vanwege het verwachte begro
tingsoverschot niet meteen een
probleem voor de schatkist. Maar
tegelijkertijd plaatst hij de bonden
voor een hels dilemma.
Immers, mensen die nu 60 of
jonger zijn, en in een zwaar beroep
werken, schieten helemaal niets op
met de vertraagde verhoging: zij
zullen vanaf 2025 pas 'gewoon' op
hun 67ste met pensioen kunnen.
Zoals het CPB eerder al waar
schuwde: de vertraging is slechts
tijdelijk en duur - nog los van de
vraag of de wantrouwig geworden
FNV Koolmees' zoenoffer wil slik
ken.
„Respect voor de wet is niet iets
waarover de werknemers zouden
hoeven te onderhandelen", zei ze
tegen de baas van Ryanair, de Ier
Michael O'Leary, in Brussel.
O'Leary had zelf om een ont
moeting gevraagd. Morgen leggen
piloten en stewardessen in
verschillende EU-landen, waaron
der Nederland, opnieuw het werk
neer. Zij vinden het onterecht dat
ze onder de Ierse arbeidswetgeving
vallen.
Het conflict met Ryanair draait
vooral om de arbeidsvoorwaarden
die de budgetmaatschappij han
teert. Nu geldt voor de veertig tot
vijftig in Nederland werkzame
Ryanairvliegers de Ierse wetge
ving. Zij willen dat de Nederlandse
arbeidswetgeving wordt toegepast.
Thyssen heeft O'Leary laten weten
dat de stakers volledig in hun recht
staan. „De interne markt van de EU
is geen jungle en heeft duidelijke
regels voor de arbeidscontracten
voor bemanningsleden van vlieg
tuigen. Het is niet de vlag waaron
der een luchtvaartmaatschappij
vliegt die telt voor de wetgeving",
aldus Thyssen.
O'Leary bleek niet onder de in
druk van Thyssens terechtwijzing.
Hij gooide juist olie op het vuur
met de mededeling dat de Belgi
sche vakbonden, die de stakingen
vrijdag steunen, er alleen zijn om
de maatschappij te schaden. „We
zijn ze allang tegemoetgekomen."
PEKING China gaat de importhef-
fingen op een reeks buitenlandse
goederen verlagen om de kosten
voor Chinese consumenten en het
Chinese bedrijfsleven te drukken.
Het gaat om 1585 producten, waar
onder machineapparatuur, textiel,
papier en bouwmaterialen.
De verlaging van de tarieven gaat
in per 1 november. Door de stap
daalt de belastingdruk voor bedrij
ven en consumenten met omgere
kend 8,7 miljard dollar. Eerder ver
laagde Peking ook al importtarie
ven om de binnenlandse vraag te
stimuleren.
Het is niet duidelijk of het besluit
ook betrekking heeft op de import
van Amerikaanse goederen. China
en de Verenigde Staten zijn in een
felle handelsoorlog verwikkeld,
waarbij wederzijds heffingen wor
den opgelegd. Amerika rekent voor
heel veel Chinese producten een
extra importbelasting van 25 pro
cent. China zegt zich genoodzaakt
te zien om de Amerikanen met
gelijke munt terug te betalen.
donderdag 27 september 2018
GO
miljard bedragen de
kosten van langzamer
verhogen van de AOW-
leeftijd, aldus het CPB.
BRUSSEL De werknemers van
Ryanair hebben er sinds giste
ren een belangrijke bondgenoot
bij. Eurocommissaris Marianne
Thyssen van Werk en Sociale
Zaken maande de Ierse prijs
vechter om zich aan de Euro
pese wetgeving te houden.