I Ryanair vangt bot bij commissaris Thyssen China verlaagt een aantal importheffingen E 17 van de eisen is de AOW-leeftijd te bevriezen op 66 jaar. Koolmees is daartoe niet bereid. Hij wil eraan vasthouden dat de AOW-leeftijd mee stijgt met de (gemiddelde) levensverwachting. Wel is hij er naar verluidt voor te porren om wat meer tijd te nemen om daar te komen. Volgens de Volkskrant heeft Koolmees aange boden de AOW-leeftijd niet in 2021 op 67 te zetten, maar vier jaar later. Hiervoor zou hij een half miljard euro over hebben, al becijferde het Centraal Planbureau de kosten eer der op 1,1 miljard euro. De D66-minister weigerde giste ren wederom elk commentaar op vragen over het lopende pensioen- overleg. Een broedende kip moet je niet storen, luidde afgelopen maan den zijn mantra, en daar houdt hij ook nu aan vast. Het kabinet is erop gebrand dat er een pensioen akkoord komt en kijkt wel uit de onderhandelingen negatief te beïn vloeden. De belangen zijn groot, want als er geen pensioenakkoord komt, zullen vele pensioenfondsen, om te beginnen die in de metaalsector, vanaf volgend jaar moeten korten op de pensioenen, omdat zij onvol doende dekkingsgraad hebben als gevolg van de lage rentestand. Hoe wel het kabinet als gezegd niet over de aanvullende pensioenen gaat, wil het zo'n kortingsronde het liefst voorkomen. Lonkend perspectief is een nieuw pensioenstelsel, dat minder rentegevoelig is en tegelijkertijd minder (schijn)zekerheid biedt over de hoogte van het aanvullend pensioen dat de premiebetaler later krijgt uitgekeerd. Het stelt pen sioenfondsen in staat minder reser ves aan te houden. In goede tij den- als de rendementen op het belegd vermogen hoog zijn - leidt dat er sneller toe dat pensioenen meestij gen met de inflatie (indexatie), in slechte tijden wordt er sneller ge kort. Pensioenpotjes Werkgevers en werknemers zijn het volgens ingewijden vergaand eens over hoe zo'n nieuw pen sioenstelsel eruit komt te zien. Uit een eerder uitgelekt concept bleek dat de pensioenpremies in een ge zamenlijke pot zullen blijven gaan en dat er geen persoonlijke pensi oenpotjes komen, zoals D66 en WD graag hadden gezien. Tegelij kertijd wordt de zogeheten door sneepremie, waarbij premiebeta lers op jonge leeftijd eigenlijk te veel en op oudere leeftijd te weinig betalen, afgeschaft. Daardoor wordt de pensioenopbouw individueler en makkelijker mee te nemen naar een ander fonds - dan die nu is. Zo krijgen de liberale partijen toch een beetje hun zin. De vakbonden weten heel goed dat het kabinet niet op pensioen kortingen zit te wachten en heeft daarom de discussie over de stij gende AOW-leeftijd bewust bij de onderhandelingen over het pen sioenakkoord betrokken. Of dit een meesterzet is, valt nog te bezien. Mocht Koolmees inder daad besluiten om 'in het landsbe lang' de AOW-leeftijd langzamer naar 67 jaar op te trekken, dan is dat vanwege het verwachte begro tingsoverschot niet meteen een probleem voor de schatkist. Maar tegelijkertijd plaatst hij de bonden voor een hels dilemma. Immers, mensen die nu 60 of jonger zijn, en in een zwaar beroep werken, schieten helemaal niets op met de vertraagde verhoging: zij zullen vanaf 2025 pas 'gewoon' op hun 67ste met pensioen kunnen. Zoals het CPB eerder al waar schuwde: de vertraging is slechts tijdelijk en duur - nog los van de vraag of de wantrouwig geworden FNV Koolmees' zoenoffer wil slik ken. „Respect voor de wet is niet iets waarover de werknemers zouden hoeven te onderhandelen", zei ze tegen de baas van Ryanair, de Ier Michael O'Leary, in Brussel. O'Leary had zelf om een ont moeting gevraagd. Morgen leggen piloten en stewardessen in verschillende EU-landen, waaron der Nederland, opnieuw het werk neer. Zij vinden het onterecht dat ze onder de Ierse arbeidswetgeving vallen. Het conflict met Ryanair draait vooral om de arbeidsvoorwaarden die de budgetmaatschappij han teert. Nu geldt voor de veertig tot vijftig in Nederland werkzame Ryanairvliegers de Ierse wetge ving. Zij willen dat de Nederlandse arbeidswetgeving wordt toegepast. Thyssen heeft O'Leary laten weten dat de stakers volledig in hun recht staan. „De interne markt van de EU is geen jungle en heeft duidelijke regels voor de arbeidscontracten voor bemanningsleden van vlieg tuigen. Het is niet de vlag waaron der een luchtvaartmaatschappij vliegt die telt voor de wetgeving", aldus Thyssen. O'Leary bleek niet onder de in druk van Thyssens terechtwijzing. Hij gooide juist olie op het vuur met de mededeling dat de Belgi sche vakbonden, die de stakingen vrijdag steunen, er alleen zijn om de maatschappij te schaden. „We zijn ze allang tegemoetgekomen." PEKING China gaat de importhef- fingen op een reeks buitenlandse goederen verlagen om de kosten voor Chinese consumenten en het Chinese bedrijfsleven te drukken. Het gaat om 1585 producten, waar onder machineapparatuur, textiel, papier en bouwmaterialen. De verlaging van de tarieven gaat in per 1 november. Door de stap daalt de belastingdruk voor bedrij ven en consumenten met omgere kend 8,7 miljard dollar. Eerder ver laagde Peking ook al importtarie ven om de binnenlandse vraag te stimuleren. Het is niet duidelijk of het besluit ook betrekking heeft op de import van Amerikaanse goederen. China en de Verenigde Staten zijn in een felle handelsoorlog verwikkeld, waarbij wederzijds heffingen wor den opgelegd. Amerika rekent voor heel veel Chinese producten een extra importbelasting van 25 pro cent. China zegt zich genoodzaakt te zien om de Amerikanen met gelijke munt terug te betalen. donderdag 27 september 2018 GO miljard bedragen de kosten van langzamer verhogen van de AOW- leeftijd, aldus het CPB. BRUSSEL De werknemers van Ryanair hebben er sinds giste ren een belangrijke bondgenoot bij. Eurocommissaris Marianne Thyssen van Werk en Sociale Zaken maande de Ierse prijs vechter om zich aan de Euro pese wetgeving te houden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17