©NDERNEMER Je dromen najagen 'De moderne consument wil instant satisfaction' VIER GROEILESSEN VAN BEDDEN GOEDBAAS NIELS VERWIJ De klant is geen koning, geen keizer, maar een dictator, aldus trendwatcher Igor Beuker. De moderne consument verwacht instant satisfactionook van jou. Please deze dictator met slimme technologie, want „service is het nieuwe adverteren." Door Bram cle Vrind Beuker is een publiek spreker en columnist die bekend staat om zijn frisse blik op trends en technologieën die impact hebben op bedrijf, economie en maat schappij. Komend najaar geeft hij tij dens de Week van de Ondernemer de keynote, over het klantcontact van de toekomst. „De klant is geen koning, geen keizer, maar een dictator", blikt Beuker vooruit. „De moderne consu ment wil instant satisfaction: als het te lang duurt swipet hij je weg. Millenni- als en de nog jongere generatie C heb ben de aandachtsspanne van een goud vis. Laadt je mobiele website vijf secon den? Dan zijn ze weg. Krijgen ze voicemail? Weg." Coolblue-service wordt volgens hem de standaard. Bereikbaar „Klanten verwachten service met een glimlach, dat je beloften waarmaakt en goed bereikbaar bent. Dus snel ant woordt op een mail of tweet. Dat ver wachten ze ook van kleinere bedrijven. De klant kan 's nachts in zijn pyjama zijn telefoonabonnement aanpassen. Krijgt hij de volgende morgen van jou te horen datje binnen drie werkdagen terugmailt, dan ben je hem kwijt." Beleving, service en klantgerichtheid zijn het nieuwe adverteren. Dat vergt een andere mindset. „Je kunt wel in een advertentie roepen dat je de beste bent. Maar als je restaurant 44 twee sterren-recensies op Facebook heeft omdat je eten niet te vreten is, houdt het op." Beuker adviseert mkb 20 tot 40 procent van het marketingbudget naar customer service en beleving te ver schuiven. „Elke middelgrote onderne mer zou een goede afdeling customer service moeten hebben." Slimme tech nologie moet volgens Beuker nooit een doel op zich zijn. Het kan je wel helpen met het verbeteren van je klantgericht heid. Denk aan een goed CRM-systeem waarmee je je klantenbeheer regelt, het inzetten van social media voor klanten service en nieuwe technologieeën zoals chatbots en voicetechnologie. Telefoon „Belangrijker dan ooit is telefonische bereikbaarheid. Zeker voor de oudere doelgroep, die nog veel gebruik maakt van de telefoon en ook direct wil wor den geholpen. Maar er moeten wel mensen achter de knoppen zitten. Een klant spreekt niet meer je voicemail in, hopend dat hij wordt teruggebeld. Ben je gesloten, geef de klant dan de moge lijkheid de volgende dag een terugbel- afspraak in te plannen. Het is slim om een follow-up te bieden." O Ondernemers jagen al lemaal een droom na. Is er een manier om dat zo goed mogelijk te doen? Om zijn dromen na te jagen, moet iedereen zijn eigen weg kiezen. Er is niet één manier om dat te doen. Ik persoonlijk hou van heel verschillende din gen en het heeft mij jaren gekost voordat ik die in een mooi mozaïek naast el kaar kon doen. Of ik daar bij fouten heb gemaakt, weet ik niet. Het was een kwestie van leren tijdens het proces. Ik wist bijvoor beeld op mijn twaalfde al dat ik archeoloog wilde worden. Na mijn middel bare school kon ik meteen meehelpen bij een opgra ving in Italië. Dat was na tuurlijk fantastisch en het graven was helemaal hoe ik me dat had voorgesteld. Maar ik kwam er ook ach ter dat je doorgaans maar een maand per jaar graaft en de andere maanden in een stoffig kantoor moet doorbrengen om alles in kaart te brengen. Sabbatical Omdat ik dacht dat er geen droog brood in de archeo logie te verdienen viel, ging ik economie en be drijfskunde studeren. Archeologie zou alleen een hobby zijn. In 2000 heb ik een sabbatical genomen voor archeologisch werk in Jordanië. Op mijn 36ste werd ik directeur Investor Relations en Corporate Communications bij een beursgenoteerd bedrijf. Toen de uitbouw van mijn team was afgrond, heb ik een echte switch gemaakt. Terwijl ik samen met een partner een strategisch- consultancybedrijf voor grote corporates en ban ken opzette, ging ik alsnog archeologie studeren. In het jaar dat ik cum laude afstudeerde, heb ik in mijn eentje PerspeXo opgericht, dat ondernemers helpt succesvol te groeien. Gaan deweg heb ik me ontwik keld als een hands-on busi ness angel. Verborgen schatten Binnenkort vertrek ik weer naar Israël om te helpen bij een opgraving uit de late bronstijd. Toen ik het met betrokkenen daarover had, werd mij gevraagd of ik daar geen leiding wilde geven aan een team van opgravers. Nou doe ik ei genlijk niets liever dan zelf met een troffel en een ve- gertje in de put werken, maar ineens realiseerde ik me dat ik ook met archeo logie geld kan verdienen. Dat ik tegelijkertijd én hier in Nederland én in Israël kan werken, dat ik heen en weer kan pendelen tussen Amsterdam en Tel Aviv. Dat ik de dingen die ik het liefst doe, 'graven naar de verborgen schatten in be drijven, mensen en onder de grond', noem ik het, al lemaal kan doen en zelfs kan combineren. Had ik dat stadium eerder kunnen bereiken? Efficiënter? Ik heb geen idee. Ik heb mijn eigen weg gevolgd. Dat raad ik andere onderne mers ook aan. O deondernemer.nl De omzet van Dekbed Discounter, het bedrijf van de 29-jarige Niels Verwij, groeit jaarlijks met tientallen miljoenen euro's. Dit ging niet zonder slag of stoot. Dit zijn de vier groeipijnen van Verwij. Toen Niels Verwij merkte dat de verkoop van dek bedden op zijn dagaanbiedingensite meer dan goed liep, richtte hij in 2014 de webshop dekbed- den-discounter.nl op. In het eerste half jaar maakte hij al een half miljoen euro omzet. Na deze vliegende start bleven de omzetten stijgen. Dit jaar verwachten de ondernemer en zijn team van 50 man zelfs een omzet van 40 a 50 miljoen euro aan te tikken. De ondernemer weet als geen ander met welke groeipijnen je te maken kunt krijgen. Hij deelt er vier: 1: Door fouten ontdekken waar je goed in bent „Alle begin is moeilijk zegt men weieens, en dat is ook zo. Je voelt je soms een beetje een sukkel als je weer een fout hebt gemaakt, toch is het heel belangrijk om te ontdekken waar je goed en min der goed in bent." 2: Focus houden „Als je je niet focust op waar je goed in bent - in ons geval het online verkopen van beddengoed, boxsprings en matrassen - dan stokt je groei." 3: Van start-up naar scale-up „In deze periode is het heel belangrijk datje de juiste mensen om je heen verzamelt. Zij moeten de dingen doen die je eerst zelf deed als onder nemer. Als je vertrouwen hebt in deze mensen kun je zelf weer verder met waar je goed in bent." 4: Personeel „Bij groei is mensen vinden de eerste uitdaging. Daarna moet je zorgen dat ze zich thuis gaan voe len en dat ze goed samenwerken met elkaar." Lees het hele verhaal van Vincent Krijten- burg met Niels Verwij op deondernemer.nl. 'Telefonische bereikbaar heid belangrijker dan ooit' Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Tele2 ANNEGIEN BLOKPOEL OVER LIFESTYLE Annegien Blokpoel is eige naar van PerspeXo. Zij coacht ondernemers en in vesteert in start-ups. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17