'Er is niets mis met lonen'
Doe je
tegoed
aan lekker
Formule 1
kijken v i||
Boeiende vertolkingen Malibran Quartet
II
20 ZE
Nauwe samenwerking of fusie lijkt nodig
DELTA
I
Kies voor i
6 maanden
gratis
Ziggo Sport
VLISSINGEN De raad van toe
zicht van Arduin voelt er niets
voor om zijn beloning deels te
rug te betalen. Voorzitter Jan
Geluk noemt de vergoeding
voor de leden 'alleszins redelijk'.
De PZC onthulde afgelopen
week dat de toezichthouders
ondanks de aanhoudende pro
blemen bij Arduin vorig jaar
hun eigen bezoldiging fors heb
ben verhoogd. Voorzitter Geluk
ging van 10.620 euro in 2016
naar 17.672 euro. Dat komt neer
op een stijging van 66 procent.
De vergoeding van de andere le
den ging omhoog van 7.000
naar gemiddeld 12.000 euro.
De loonsverhoging, waarover
de raad van toezicht zelf beslist,
leidde tot verontwaardigde re
acties. PvdA en PVV stelden Ka
mervragen. Ook anderen vin
den de stijging van de vergoe
ding ongepast en een slecht sig
naal van een organisatie die, ook
financieel, in nood verkeert.
Voorzitter Geluk wijst erop
dat de minister er in 2015 op
heeft aangedrongen dat de be
zoldiging van toezichthouders
omhoog moet. Dat is nodig van
wege toegenomen taken en ver
antwoordelijkheden. Toezicht
houders kunnen ook persoon
lijk aansprakelijk worden ge
steld als het fout gaat met de or
ganisatie. Een passende vergoe
ding wordt bovendien nodig ge
acht om capabele nieuwe leden
aan te kunnen trekken.
„Dat alles was voor ons de re
den om het besluit te nemen de
vergoedingen aan te passen",
zegt Geluk. Deze blijven binnen
de grenzen die zowel de wet als
de Nederlandse Vereniging van
Toezichthouders in Zorg en
Welzijn daaraan stelt. „Er is dus
niets ongewoons aan. Het gaat
bovendien om brutobedragen.
Het is een redelijke vergoeding.
Er wordt als toezichthouder ook
veel van je gevraagd."
Bij Alles-in-1
Nog maar Premium eerste
7 dagen! 4 maanden
delta.nl/zomeractie
per maand
De muziekliefhebbers lieten zich
niet afschrikken door het weer en
genoten van de interessante vertol
kingen.
Tatiana Samouil (tste viool), Nico-
las Dupont (2de viool), Tony Nys
(altviool) en Guy Danel (cello) vor
men als kwartet een mooie een
heid. De vier musici spelen genu
anceerd. De voordracht is helder en
de balans is heel mooi. Het kwartet
speelt ten dienste van de composi
tie, nooit te hard of te geforceerd. Er
wordt optimaal gebruik gemaakt
van dynamische elementen en
speeltechnieken.
Al deze kwaliteiten werden al
meteen duidelijk in de uitvoering
van het Strijkkwartet in f opus 20
nr. 5 van Joseph Haydn. Het is een
tragische compositie en de toon
aard fa klein gebruikte Haydn wel
vaker voor werken met een trieste
ondertoon. Omdat Malibran in
tens speelde kwam de schoonheid
van het kwartet extra uit. De span
ning werd goed opgebouwd in het
openingsdeel, de muziek klonk
zelf af en toe angstig. De rust
keerde terug in het Menuetto dat
het heerlijke gevoel opriep van de
zon die door de wolken breekt.
Het Sicilienne thema, in het
Adagio, werd door de instrumen
ten na elkaar gespeeld en daarna
speelde de eerste viool spranke
lende versieringen op het thema.
De fugatische finale kreeg een
krachtige invulling.
Haydn wordt vaak de componist
van vrolijke en lieflijke kamermu
ziek genoemd en Sjostakovitsj
krijgt wel eens het stempel van
zwartgallige, zwaarmoedige pessi
mist. De keuze van Malibran om
het zesde strijkkwartet in G opus
101 te spelen van Sjostakovitsj was
speciaal en interessant. Het staat in
majeur en is licht van toon. Toch
zijn alle bekende ritmische en me
lodische patronen, die in andere
werk van Sjostakovitsj voorko
men, aanwezig. Na de krachtige
pizzicati in Moderato, kwam het
Lento sereen over. De Finale sloot
het werk cyclisch af. Het werd heel
intens vertolkt en eindigende in
een beklemmende sfeer.
Het Strijkkwartet nr. 14 (Der
Tod und das Madchen) van Schu
bert is een aangrijpende composi
tie. Het is gebaseerd op het gelijk
namige lied en ook zijn er elemen
ten van Erlkönig in te horen. Het
werk begint met een soort nood
lot-signaal en het thema van de
Dood (dalende tonen) komt regel
matig terug. Het Andante met vijf
variaties op het thema waarin de
Dood tegen het meisje zegt: 'vrees
niet, geef me je hand, ik ben jouw
vriend', werd dramatisch sterk ge
bracht, de cellopartij en het tegen
spel van de andere strijkers was
boeiend. De snelle rit naar de af
grond werd knap weergegeven in
het Scherzo en het ritmisch sterke
slotdeel waarin de Erlkönig en de
Dood een bijna lugubere nacht
merrieachtige dans uitvoeren ein
digt met hevige akkoorden.
de financiën op orde te brengen.
Dat er nog steeds forse problemen
zijn, wijt hij aan de grote moeite die
het kost om medewerkers te vin
den. „De combinatie van verloop,
verzuim en een tekort aan perso
neel is op dit moment funest voor
Arduin."
Jan Geluk verwacht dat het alleen
maar lastiger wordt om mensen te
trekken, nu het kabinet ruim 2 mil
jard euro investeert in de verpleeg
huiszorg. Dat is te danken aan het
lobbywerk van Hugo Borst. „Dat
zorgt voor een aanzuigende wer
king van medewerkers in die rich
ting. Hadden wij ook maar een
Hugo Borst."
Zowel de ondernemingsraad als
de cliëntenraad blijft kritisch over
het functioneren van Arduin. Zij
zeggen de koers op zich te steunen.
„Maar bij de uitvoering zien we
heel veel zaken niet goed gaan",
zegt secretaris Josephine van Bel-
zen van de cliëntenraad.
Zij noemt vooral de communica
tie een heikel punt. Aan de inzet
van het personeel schort het zeker
niet. „Die mensen doen hun stin
kende best om het werk goed en
met veel passie te blijven doen."
„We zijn overspoeld met zaken
waarvan wij zeggen: dit kan niet",
zegt voorzitter Louis van Beekum
van de ondernemingsraad. „Het
gaat om ernstige tekorten in hoe je
omgaat met personeel, het luisteren
naar wat mensen te zeggen heb
ben." Hij bespeurt inmiddels ver
betering, maar zegt ook dat er nog
veel moet gebeuren.
De raad van toezicht heeft advies
bureau Twynstra Gudde opdracht
gegeven het onderzoek uit te voe
ren. Dat moet over twee maanden
klaar zijn. Hetzelfde bureau deed
twee jaar geleden onderzoek naar
de problemen bij Veiligheidsregio
Zeeland.
Twynstra Gudde bekijkt onder
meer wat het vernieuwings- en re
organisatieproces Arduin 2.0, dat
sinds 2015 loopt, tot nu toe heeft op
geleverd. „We willen weten: hoe
staat het nu?", zegt voorzitter Jan
Geluk van de raad van toezicht. „In
hoeverre zijn de doelen bereikt?
Moeten er bijstellingen plaatsvin
den?"
Het gaat ook om de toekomstsce
nario's. Nauwe samenwerking of
wellicht fusie met andere organisa
ties lijkt noodzakelijk. „We zijn
heel driftig bezig om te kijken hoe
het met Arduin verder moet", zegt
Geluk. „We zien dat het op de hui
dige manier, met de problematiek
die er nu is, heel lastig wordt."
Er wordt al langer gepraat met
Zuidwester, Gors en Tragel Zorg
over samenwerking, vooral als het
gaat om complexe zorg. „We moe
ten ons beraden op hoe we de toe
komst van Arduin veilig kunnen
stellen. Onze conclusie is datje dan
breder moet kijken", zegt Geluk.
Gezien de onzekere toekomst wil
de raad een interim-bestuurder be
noemen als opvolger van Peter van
De combinatie van
verloop, verzuim en
een tekort aan
personeel is op dit
moment funest voor
Arduin
Wijk, die zaterdag zijn vertrek aan
kondigde.
Van Wijk stelt dat de afgelopen
jaren al veel vooruitgang is geboekt,
door de kwaliteit van de zorg te ver
beteren, medewerkers te trainen en
maandag 24 september 2018
GO
Extern onderzoek
naar Arduin
De sombere herfstsfeer die
rond theater de Mythe in Goes
hing, was ook te horen in de
strijkkwartetten van Haydn en
Schubert, die gespeeld werden
door het Malibran Quartet.
Jeanette Vergouwen
RECENSIE
Strijkkwartetten van Haydn,
Sjostakovitsj en Schubert. Door
Malibran Quartet. Gehoord zon
dag 23 september in de Mythe.
Er komt een onafhankelijk on
derzoek naar de situatie bij
Stichting Arduin. Daarbij wordt
ook gekeken in hoeverre de or
ganisatie nog zelfstandig kan
blijven bestaan.
Rolf Bosboom
Vlissingen
Jan Geluk, foto mechteld jansen