ProRail: liefst geen
enkele overweg
Tienduizenden
kinderen dagelijks
op padindeStint
5
DEN HAAG „Overwegen blijven
in het algemeen levensgevaarlijk",
zei topman Pier Eringa van ProRail
gistermiddag op een persconferen
tie over het ongeval in Oss. „Het is
van belang dat we gaan kijken wat
we maximaal kunnen doen om dit
nooit meer te laten gebeuren."
Het aantal dodelijke ongevallen
op spoorwegovergangen is de afge
lopen dertig jaar met 8o procent ge
daald. „Toch is voor ProRail de be
ste overweg géén overweg", meldt
de organisatie op de website. Ook
moeten er sneller besluiten worden
genomen over de aanpak van over
wegen. Eringa weigerde gisteren
deze zienswijze verder toe te lich
ten, uit respect voor de slachtoffers.
In 1986 kwamen er nog 68 perso
nen om na een botsing met een
trein op een overweg, in de eerste
zes maanden van 2018 waren er ze
ven dodelijke ongelukken. Ook het
aantal botsingen op overwegen is
afgenomen: van 180 in 1986 tot 23 in
de eerste zes maanden van dit jaar.
Op het Binnenhof waagt bijna
geen partij zich, net na dit incident,
aan uitspraken over de veiligheid
van onze spoorwegovergangen. Al
leen de PVV zegt: „Die overgangen
zijn ontstaan toen er slechts nog
boemeltreintjes reden. Dat is nu
anders, en dus moeten we er
vanaf."
Veilig Verkeer Nederland laat naar
aanleiding van het ernstige ongeval
weten geen verplicht rijbewijs te
willen invoeren voor het besturen
van de elektrische karretjes. „Wie
een Stint gaat besturen, moet eerst
een rijvaardigheidstraining volgen.
Wij vinden deze training vol
doende om hem veilig te besturen",
aldus VVN-woordvoerder José de
Jong. Daarna komt het volgens de
organisatie neer op de eigen verant
woordelijkheid van de gebruikers.
Mokerslag
Het dodelijke ongeval is als een mo
kerslag aangekomen bij het enige
bedrijf dat de voertuigen maakt,
Sint Urban Mobility. De zwaar aan
geslagen eigenaar Edwin Renzen
kan vooralsnog alleen gissen naar
de oorzaak, maar reisde gisteren
meteen naar Oss af om de getroffen
kinderopvang bijstand te bieden.
Volgens Renzen zijn er, sinds de
voertuigen eind 2011 van de autori
teiten toestemming kregen de weg
op te gaan, nooit zware ongevallen
met de Stints gebeurd. Wel zijn er
af en toe meldingen van lekke ban
den of kapotte accu's. „Maar op zich
is dit geen hogere wiskunde of
spannende techniek. Een Stint is
opgebouwd uit allemaal al be
staande onderdelen. Het is een
goed voertuig, maar er zijn altijd
wel wat dingen."
Hoewel de oorzaak van het ongeval
nog niet duidelijk is, willen veel or
ganisaties voorlopig geen risico lo
pen met de karretjes. BOinK, de be
langenorganisatie van ouders in de
kinderopvang, waarschuwt niet te
snel te oordelen over de (on)veilig-
heid van het vervoermiddel.
BoiNK begrijpt dat verschillende
kinderdagverblijven de Stint in de
ban doen, maar benadrukt dat het
vervoermiddel al zes jaar zonder
noemenswaardige incidenten
wordt gebruikt.
In Nederland rijden er 3000 van
rond. Met de Stints worden dage
lijks 50.000 tot 60.000 kinderen
vervoerd. „De Stint is niet voor
niets zo populair bij kinderdagver
blijven. Het apparaat is juist ont
wikkeld vanwege de veiligheid. De
Stint is niet alleen schoon, maar je
parkeert hem ook letterlijk voor de
voordeur van de buitenschoolse
opvang. Wat ons betreft een prima
alternatief voor onder meer de taxi
busjes. We vonden het een goede
ontwikkeling dat veel kinder
dagverblijven het vervoer
door de komst van de Stint
weer in eigen hand namen. We
hebben er ook nooit eer
der klachten over gehad",
aldus de BoiNK-voorzit-
ter Gjalt Jellesma. „Ook
met auto's, bussen of
andere vervoersmid
delen gebeuren helaas
ernstige ongelukken."
vrijdag 21 september 2018
GO
Een aantal kinderdagverblijven
stopt tijdelijk met het gebruik
van elektrische bolderkarren
(Stints) naar aanleiding van het
ongeluk in Oss waarbij vier kin
deren om het leven kwamen.
Sanne Schelfaut
Carin Beenen
T De Stint is een elektri
sche bolderkar, foto stint