ProRail: liefst geen enkele overweg Tienduizenden kinderen dagelijks op padindeStint 5 DEN HAAG „Overwegen blijven in het algemeen levensgevaarlijk", zei topman Pier Eringa van ProRail gistermiddag op een persconferen tie over het ongeval in Oss. „Het is van belang dat we gaan kijken wat we maximaal kunnen doen om dit nooit meer te laten gebeuren." Het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegovergangen is de afge lopen dertig jaar met 8o procent ge daald. „Toch is voor ProRail de be ste overweg géén overweg", meldt de organisatie op de website. Ook moeten er sneller besluiten worden genomen over de aanpak van over wegen. Eringa weigerde gisteren deze zienswijze verder toe te lich ten, uit respect voor de slachtoffers. In 1986 kwamen er nog 68 perso nen om na een botsing met een trein op een overweg, in de eerste zes maanden van 2018 waren er ze ven dodelijke ongelukken. Ook het aantal botsingen op overwegen is afgenomen: van 180 in 1986 tot 23 in de eerste zes maanden van dit jaar. Op het Binnenhof waagt bijna geen partij zich, net na dit incident, aan uitspraken over de veiligheid van onze spoorwegovergangen. Al leen de PVV zegt: „Die overgangen zijn ontstaan toen er slechts nog boemeltreintjes reden. Dat is nu anders, en dus moeten we er vanaf." Veilig Verkeer Nederland laat naar aanleiding van het ernstige ongeval weten geen verplicht rijbewijs te willen invoeren voor het besturen van de elektrische karretjes. „Wie een Stint gaat besturen, moet eerst een rijvaardigheidstraining volgen. Wij vinden deze training vol doende om hem veilig te besturen", aldus VVN-woordvoerder José de Jong. Daarna komt het volgens de organisatie neer op de eigen verant woordelijkheid van de gebruikers. Mokerslag Het dodelijke ongeval is als een mo kerslag aangekomen bij het enige bedrijf dat de voertuigen maakt, Sint Urban Mobility. De zwaar aan geslagen eigenaar Edwin Renzen kan vooralsnog alleen gissen naar de oorzaak, maar reisde gisteren meteen naar Oss af om de getroffen kinderopvang bijstand te bieden. Volgens Renzen zijn er, sinds de voertuigen eind 2011 van de autori teiten toestemming kregen de weg op te gaan, nooit zware ongevallen met de Stints gebeurd. Wel zijn er af en toe meldingen van lekke ban den of kapotte accu's. „Maar op zich is dit geen hogere wiskunde of spannende techniek. Een Stint is opgebouwd uit allemaal al be staande onderdelen. Het is een goed voertuig, maar er zijn altijd wel wat dingen." Hoewel de oorzaak van het ongeval nog niet duidelijk is, willen veel or ganisaties voorlopig geen risico lo pen met de karretjes. BOinK, de be langenorganisatie van ouders in de kinderopvang, waarschuwt niet te snel te oordelen over de (on)veilig- heid van het vervoermiddel. BoiNK begrijpt dat verschillende kinderdagverblijven de Stint in de ban doen, maar benadrukt dat het vervoermiddel al zes jaar zonder noemenswaardige incidenten wordt gebruikt. In Nederland rijden er 3000 van rond. Met de Stints worden dage lijks 50.000 tot 60.000 kinderen vervoerd. „De Stint is niet voor niets zo populair bij kinderdagver blijven. Het apparaat is juist ont wikkeld vanwege de veiligheid. De Stint is niet alleen schoon, maar je parkeert hem ook letterlijk voor de voordeur van de buitenschoolse opvang. Wat ons betreft een prima alternatief voor onder meer de taxi busjes. We vonden het een goede ontwikkeling dat veel kinder dagverblijven het vervoer door de komst van de Stint weer in eigen hand namen. We hebben er ook nooit eer der klachten over gehad", aldus de BoiNK-voorzit- ter Gjalt Jellesma. „Ook met auto's, bussen of andere vervoersmid delen gebeuren helaas ernstige ongelukken." vrijdag 21 september 2018 GO Een aantal kinderdagverblijven stopt tijdelijk met het gebruik van elektrische bolderkarren (Stints) naar aanleiding van het ongeluk in Oss waarbij vier kin deren om het leven kwamen. Sanne Schelfaut Carin Beenen T De Stint is een elektri sche bolderkar, foto stint

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5