14 ZE INTERVIEW PATRICK VAN ASCH Sinds twintig jaar is Patrickvan Asch actief in de Bredase horeca. Vooral in het centrum, maar steeds vaker kijkt hij ook daarbuiten. De muur van eetcafé De Corenmaet aan de Bre dase Havermarkt is ver sierd met een reeks kleurige vlinders. Aan diezelfde muur hangt ook een stie renkop. „Ik denk bij de inrichting van een horecazaak altijd in concep ten. En hier heb ik gekozen voor 'ele gant en stoer'. Dat komt overal in te rug", zegt Patrick van Asch. De Corenmaet is de jongste aan winst van Van Asch (43), die de afge lopen jaren is uitgegroeid tot een van meest toonaangevende horeca-on- dernemers in Breda. Binnenkort voegt hij de tiende zaak toe aan het portfolio van zijn bedrijf Van Asch Beheer, want per 1 oktober neemt hij De Fazanterie in Ulvenhout over. En de honger is nog niet gestild. „Het is de ambitie om verder te groeien. Zolang ik er plezier in heb, wil ik dat blijven doen. Nu mijn kin deren groter worden, kan ik ook bre der gaan kijken. Ik heb me tot nu toe bewust op Breda geconcentreerd om dat ik niet te ver van huis wilde zijn, maar met De Fazanterie wil ik een nieuw concept gaan neerzetten dat ik ook landelijk uit wil gaan rollen." Hoe dat concept eruit gaat zien, onthult Van Asch nog niet. Wel is duidelijk dat het om locaties gaat die goed per auto bereikbaar zijn, waar jong en oud terecht kunnen voor eten en drinken en waar feestelijkhe den kunnen worden gehouden van verjaardagen tot trouwerijen. Van Asch is nu bijna twee decennia actiefin de Bredase horeca. Hij was GROEI OF NIET? barkeeper in Rotterdam toen horeca ondernemer Laurens Meyer hem in 2000 naar Breda haalde om bedrijfs leider te worden in de toenmalige discotheek Liquid. Werken tot diep in de nacht lag hem echter niet zo. „Toen ben ik 2001 café Bruxelles gaan pachten. Daar was ik de eerste jaren bedrijfsleider, portier, kok en deejay", lacht hij. Vervolgens ging hij gestaag uitbreiden. Met name aan en rond de Havermarkt nam hij zaken over. Inmiddels heeft hij daar de Sui- kerkist, Peddels, Bruxelles, De Vrachtwagen en The Burgerbar (al staat die laatste te koop). Al die zaken hebben hun eigen karakter. „De Sui- kerkist is gespecialiseerd in gin, De Corenmaet in wijn, Bruxelles in spe ciaal bier en bij De Vrachtwagen ko men mensen voor een pilsje." Van Asch denkt niet dat die domi nantie ten koste gaat van andere on dernemers aan de Havermarkt. „Als we een evenement doen, doen we dat samen. Het is niet zo dat ik alles naar me toe trek. Dat ik nu alle zaken heb met een terras op het middenplein, betekent vooral dat het meer een col lectief wordt, met volledige verlich ting en volledige verwarming." De afgelopen jaren is Van Asch - die ook nog Pare aan de Grote Markt heeft - ook buiten het centrum gaan De eerste jaren was ik bedrijfsleider, portier, kok en deejay kijken. Zo kocht hij vorig jaar Café Noir aan de Ginnekenweg. Het bruine café kreeg een complete make-over. „Kosmopolitisch, Frans, elegant. Dat zijn trefwoorden voor het concept waar we mee zijn gaan werken. Daar was niet iedereen van gecharmeerd. Er zijn ook mensen die niet meer teruggekomen zijn. Die vonden dat het te veel veranderd was. Maar het is nog steeds een authentiek café, met ook een buurtfunctie. En je ziet dat het werkt. Er komen nu bij voorbeeld ook meer vrouwen, die zich daar goed op hun gemak voe len." Nog verder uit de binnenstad, in de Haagse Beemden, kocht Van Asch eind 2016 de Texas Hoeve. In eerste instantie wilde hij die zaak verbou wen. Maar hij kwam tot de conclusie dat nieuwbouw beter zou zijn. In april presenteerde hij het plan om driehonderd meter verderop, aan de Asterdplas, een groot café-restaurant te bouwen. Dat stuitte op scepsis van omwonenden. Bovendien moeten er allerlei procedures doorlopen wor den. Van Asch heeft inmiddels duidelijk twijfels of hij het gaat doorzetten. „Ik ben dat nog aan het overwegen. Maar ik heb niet zo'n zin om drie jaar met een aktetas onder mijn arm naar het stadskantoor te lopen, terwijl de di recte omgeving zijn bedenkingen heeft." vrijdag 21 september 2018 GO Horeca-ondernemer denkt altijd in concepten Paul Verlinden Breda Ook Patrick van Asch ziet om zich heen dat de horeca onstuimig groeit in Breda. Van Asch, die ook in het bestuur van het Ondernemersfonds in de binnen stad zit, is voor een vrije markt, maar denkt wel dat er een stop moet komen op het omvormen van winkel panden tot horeca. „Het moet wel een goede mix blijven." Dat laatste vindt ook Ivo Mermans van horecamakelaardij Hormax. Hij ziet dat met name de markt voor de daghoreca verzadigd raakt. „Als je nu weer een nieuwe zaak wil beginnen met koffie en een huisgemaakt taartje, moet je je afvragen of dat ver standig is", aldus Mermans. Mermans en Van Asch denken dat er nog steeds ruimte is voor (beperkte) groei. „Dan moet het wel iets toevoe gen aan de stad", zegt Van Asch. Mermans ziet wat dat betreft zeker in het luxe segment nog kansen. Mermans constateert ook dat Breda landelijk op de kaart staat: „Er zijn nog veel landelijke partijen die hier iets willen beginnen maar die zoeken 500 vierkante meter of meer en dat is lastig te vinden." In Breda staan veel zaken ter over name, waarvan enkele pas kort be staan. Dat wil echter niet zeggen dat het slecht gaat, zeggen Van Asch en Mermans. „Er zijn soms bedrijven die het gewoon niet redden", zegt Van Asch. „Voor sommige zaken die geen buiten hebben, is de lange zomer bij voorbeeld nadelig geweest. Als je niet veel vet op de botten hebt, kan dat het laatste zetje geven." Achter de cafés en restaurants die te koop staan, zitten verschillende ver halen. „Sommige ondernemers willen gewoon cashen of met pensioen gaan", zegt Mermans. „Soms zijn er privéredenen. En soms loopt een zaak inderdaad niet. Maar er zijn ei genlijk maar erg weinig faillissemen ten." A Patrick van Asch heeft negen zaken met elk een eigen uit straling en sfeer. FOTO ELSE LOOF/PIX4PROFS - Patrick van Asch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42