8 Jaap van Zweden begint vandaag als chef-dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. Een goede match, denkt hij: „New Yorkers zijn net zo brutaal als Amsterdammers." DIRIGENT JAAP VAN ZWEDEN NEW YORK Het appartement is nog wat kaal, de Van Zwedens zijn net gearriveerd in New York. Er staat één promi nent meubelstuk in de ruime woonkamer met uitzicht op het Lincoln Center, waar Jaap van Zweden (57) vanavond voor het eerst als chef-dirigent het voornaamste orkest van de stad leidt: een flinke tafel om aan te studeren. De partituren liggen opengeslagen met het pot lood ernaast, enkele dagen voor het openingscon cert waar New York al weken naar uitkijkt. De stad hangt vol reusachtige posters met de kale schedel van Jaap van Zweden. Als hij vanuit zijn statige ap partementencomplex Broadway op stapt, staat hij binnen een paar minuten oog in oog met zichzelf. „Leuk hoor. Maar ja, die posters komen en dan gaan ze weer. Ik ben hier niet om posters van me zelf te zien. Dat is geen valse bescheidenheid, zo zit ik er gewoon helemaal niet in." „Heel leuk natuurlijk. De school staat naast de zaal van het orkest. Heel gek, vanuit mijn kantoor kijk ik gewoon zo in de kamer waar ik vroeger heb ge studeerd. Ik ben hier geweest van 1977 tot 1979. De school is aan de buitenkant een beetje verbouwd, maar die kamer is nog hetzelfde." „Ik woonde in de 97ste Straat, Spanish Harlem, en dat was toen wel een beetje linker dan nu. Ze kon den me beroven, maar ze wisten dat er niets te ha len was bij een jongetje met een vioolkistje dat elke dag met tien kwartjes in z'n zakken naar de bus liep om naar school te gaan. Er werd mij wel verteld dat ik in een niet al te veilige buurt woonde, maar ik had geen keus, mijn ouders had den het geld niet. Ik had een concours gewonnen en daardoor kon ik hier studeren. Als ik 200 dollar per maand had om te eten, dan was dat het wel zo'n beetje. Ik had een kamertje zo klein, er stond alleen een bed en een klein tv'tje. Ja, het contrast met nu is heel erg groot." „Ik vond het echt heel erg lastig. De eerste acht maanden waren voor mij qua wonen en sociaal le ven een totale nachtmerrie. Ik was gewoon hele maal alleen. Op school was het ieder voor zich, zo competitief. Tot ik een keer een competitie won, toen kwamen mensen naar me toe. Hoe heet je ei genlijk, waar kom je vandaan? Dat was pas na een maand of zes. Daarna kreeg ik wat vrienden. Gingen we voetballen in Central Park, of 's avonds naar con certen van de New York Philharmonic. Toen werd het leuk. Maar het was vooral acht, negen uur per dag studeren. Nu ben ik terug en moet ik weer acht uur per dag werken. Ik zit alleen in een beter appar tement." Sterker, The New York Times bestempelde Jaap van Zweden deze zomer tot de best betaalde dirigent van Amerika. In seizoen 2015-2016 verdiende hij bij het symfonieorkest van Dallas volgens de krant 3,6 miljoen dollar (ruim 3 miljoen euro). Van Zweden merkt op dat een bonus die verspreid over verschil lende jaren is uitbetaald foutief is meegerekend, maar veel woorden wil hij er niet aan vuil maken. Of hij nog steeds op één staat nu hij van subtopper Dallas naar de absolute wereldtop in New York is ge komen? „Ach, dat weet ik niet. De beloning is zo on geveer gelijk, ik geloof dat het iets minder is zelfs." „Er is hier negen jaar een chef-dirigent geweest die elke week door de heren critici de hemel in werd geschreven. En toch eindigt hij met een vrij ge ringe carrière. Je kunt wel een beroemde krant zijn, maar uiteindelijk kun je iemands carrière toch niet maken. Het zijn de orkesten en de spelers die dat doen. En je hebt ook nog het publiek. Ik heb hier eens een Mahler-symfonie opgevoerd. Het or kest en het publiek gingen helemaal uit hun dak, bij de krant vonden ze het niet zoveel. En juist vanwege dat concert ben ik later gekozen als nieuwe baas." „Als je hier staat moet je alles kunnen hè, in prin cipe, dus maakt het niet uit. We proberen niet om in de openingsweken makkelijk weg te komen. We spelen een nieuwe compositie van Ashley Fure. Zij gebruikt instrumenten zoals we dat niet echt ge wend zijn. Ze wil bijvoorbeeld dat je een potlood tussen de snaren van een viool steekt. Als je op dat potlood tikt, geeft dat een heel apart geluid. Maar we spelen ook een heel klassiek pianoconcert van donderdag 20 september 2018 GO 'Ik ben hier niet om posters van mezelf te zien' Karlijn van Houwelingen T Een indruk van de David Geffen Hall van Lincoln Center Plaza, de 'thuislocatie' van het orkest dat Van Zweden dirigeert. FOTO CHANTAL HEIJNEN U woonde hier als 16-jarige jongen, toen u dankzij een beurs kon studeren aan de prestigieuze Juilliard School. Hoe is het om terug te zijn? New York moet in de jaren 70 een stuk rauwer zijn geweest. Was het een mooie tijd? Voelt u druk van een van de meest toonaange vende kranten ter wereld die meekijkt? U koos een gewaagd programma voor het openingsconcert, legt u de lat hoog?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8