Aangenaam kneuterig, met
lekker bekkende teksten
Sfeervolle potpourri van
genres gaat alle kanten op
7
Robby Müller inspireert ook na zijn dood
archief van Müller, dat onder meer
bestaat uit duizenden videodag
boeken en foto's die hij tijdens het
draaien van zijn ruim zeventig films
heeft gemaakt. Hij filmde de mensen
op de set en legde zijn hotelkamers,
zijn wandelingen en de steden
waarin hij verbleef vast. „Zijn came
ra's waren een verlengstuk van hem."
Pijmans voordeel was dat zij zelf
ook met Müller heeft samengewerkt,
onder meer als cameravrouw voor de
Buena Vista Social Club. „Daardoor
heb ik hem goed leren kennen. Hij
was vriendelijk, niet autoritair en
was erg geïnteresseerd in mijn opvat
tingen over ons werk. Dat had ik niet
verwacht. Ik merkte dat hij altijd
koos voor simpele en directe oplos
singen."
Zijn samenwerking met de Duitse
regisseur Wim Wenders was mis
schien wel zijn belangrijkste. Beiden
stonden destijds aan het begin van
hun carrière. Een zinnetje uit het sce
nario van Die Angst des Tormanns beim
Elfmeter (1972) leidde tot een reisver
slag vol sfeerbeelden. Het veranderde
de film in een roadmovie. Dat kon
alleen omdat Müller als cameraman
het experiment niet schuwde en voor
alles openstond.
De eerste reacties op Living the
Light zijn bijzonder. Pijman: „Veel
mensen zeiden na afloop dat de film
voor hun gevoel doorgaat als zij weer
buiten de bioscoop staan. Ze kijken
heel anders tegen de werkelijkheid
aan. Robby leerde de mensen anders
kijken naar het leven."
LIVING THE LIGHT
Doris
KIN
Daar zit je dan, als werkloze, ge
scheiden moeder van twee tie
ners. Midden veertig, zonder plan,
carrière of man. Omringd door fa
milieleden, vrienden en kennis
sen die alles uit het leven lijken te
halen. Zij wel.
Doris is eventjes de weg kwijt.
Haar beste vriend Tim, succesvol
presentator, probeert haar uit het
slop te trekken tijdens een spon
taan kampeerweekend. Dat
dwingt Doris om eindelijk eens
over die verdomde gevoelens te
praten. Wat wil ze eigenlijk uit
het leven en de liefde halen?
In 2013 bedachten scenario
schrijver/actrice Roos Ouwehand
en Tjitske Reidinga gezamenlijk
de komedieserie Doris, waarin een
pasgescheiden vrouw haar leven
weer op de rit probeert te krijgen.
Deze speelfilm gaat ongeveer door
na die gebeurtenissen, maar is ook
prima los te bekijken.
Vooral het aangenaam kneute-
rige van het verhaal (navelstaar
derij met een flinke knipoog) doet
het lekker. Noemenswaardig zijn
vooral de lekker bekkende teksten
die Reidinga indrukwekkend soe
pel serveert.
De geadopteerde Eli (14) ontdekt
in een oude fabriek tekenen van
een heuse shootout, plus een
indrukwekkend wapen, dat hij
mee naar huis neemt. Daar arri
veert net Eli's volwassen broer
Jimmy vanuit de gevangenis. En
broerlief neemt problemen mee.
Tijdens een noodgedwongen
roadtrip die volgt op een dramati
sche gebeurtenis, krijgen de
broers voor het eerst een echte
band. Intussen proberen ze
diverse achtervolgers te ontlopen:
gangsters, de FBI én mysterieuze
figuren die hun wapen terug wil
len hebben.
De acteurs zijn goed gecast en
de nogal treurige locaties sfeervol.
Maar het script gaat alle kanten
op. De genrepotpourri van mis
daad, thriller, sciencefiction,
familiedrama en coming of age-
elementen werkt gewoon niet
helemaal in één film.
donderdag 20 september 2018
GO
Robby Müller (r) met acteur Dennis Hopper in 1977.
DOCUMENTAIRE
Regie: Claire Pijman.
Met Wim Wenders,
Jim Jarmusch en Lars
von Trier
Hoe bijzonder de sta
tus van de Neder
landse cameraman
Robby Müller was bin
nen de internationale
filmwereld, blijkt di
verse keren in de do
cumentaire Living the
Light van Claire Pij
man. Vooral aan het
slot, als de Duitse re
gisseur Wim Wenders
een gloedvolle toe
spraak houdt bij een
expositie over Müller in
Berlijn. Hoewel de
twee filmmakers enige
tijd gebrouilleerd
waren na de slopende
productie TUI The End
of the World, heeft
Wenders de originali
teit, durf en vindingrijk
heid van Müller altijd
gewaardeerd. Hij is
niet de enige. Ook ge
renommeerde cineas
ten als Jim Jarmusch
en Lars von Trier roe
men de kwaliteit van
Müller, die dit jaar na
een lang ziekbed over
leed. Wie zijn werk in
films als Paris, Texas
en Breaking the Waves
heeft gezien, weet hoe
groot de invloed van
deze cameraman was
op zijn regisseurs, die
veel aan hem te dan
ken hebben.
Pijman kreeg de be
schikking over Müllers
privéarchief. Hij was
ook een fervent foto
graaf en privéfilmer
van zijn familie, zijn ho
telkamers en van de
mensen met wie hij
samenwerkte. Zijn oog
voor verrassende
details en lichtval zal
veel mensen, ook ama
teurfilmers, zeker aan
spreken. Robby Müller
inspireert, ook na zijn
dood ,-A.Z.
KOMISCH DRAMA
Regie: Albert Jan van Rees.
Hoofdrollen: Tjitske Reidinga en
Bracha van Doesburg.
Tjitske Reidinga speelt de
pasgescheiden Doris. fotonets
- Marieke Nieuwdorp
SCIENCEFICTION
Regie: Jonathan Baker, Josh
Baker. Hoofdrollen: Myles Truitt,
Jack Reynor.
-M.N.