Aangenaam kneuterig, met lekker bekkende teksten Sfeervolle potpourri van genres gaat alle kanten op 7 Robby Müller inspireert ook na zijn dood archief van Müller, dat onder meer bestaat uit duizenden videodag boeken en foto's die hij tijdens het draaien van zijn ruim zeventig films heeft gemaakt. Hij filmde de mensen op de set en legde zijn hotelkamers, zijn wandelingen en de steden waarin hij verbleef vast. „Zijn came ra's waren een verlengstuk van hem." Pijmans voordeel was dat zij zelf ook met Müller heeft samengewerkt, onder meer als cameravrouw voor de Buena Vista Social Club. „Daardoor heb ik hem goed leren kennen. Hij was vriendelijk, niet autoritair en was erg geïnteresseerd in mijn opvat tingen over ons werk. Dat had ik niet verwacht. Ik merkte dat hij altijd koos voor simpele en directe oplos singen." Zijn samenwerking met de Duitse regisseur Wim Wenders was mis schien wel zijn belangrijkste. Beiden stonden destijds aan het begin van hun carrière. Een zinnetje uit het sce nario van Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972) leidde tot een reisver slag vol sfeerbeelden. Het veranderde de film in een roadmovie. Dat kon alleen omdat Müller als cameraman het experiment niet schuwde en voor alles openstond. De eerste reacties op Living the Light zijn bijzonder. Pijman: „Veel mensen zeiden na afloop dat de film voor hun gevoel doorgaat als zij weer buiten de bioscoop staan. Ze kijken heel anders tegen de werkelijkheid aan. Robby leerde de mensen anders kijken naar het leven." LIVING THE LIGHT Doris KIN Daar zit je dan, als werkloze, ge scheiden moeder van twee tie ners. Midden veertig, zonder plan, carrière of man. Omringd door fa milieleden, vrienden en kennis sen die alles uit het leven lijken te halen. Zij wel. Doris is eventjes de weg kwijt. Haar beste vriend Tim, succesvol presentator, probeert haar uit het slop te trekken tijdens een spon taan kampeerweekend. Dat dwingt Doris om eindelijk eens over die verdomde gevoelens te praten. Wat wil ze eigenlijk uit het leven en de liefde halen? In 2013 bedachten scenario schrijver/actrice Roos Ouwehand en Tjitske Reidinga gezamenlijk de komedieserie Doris, waarin een pasgescheiden vrouw haar leven weer op de rit probeert te krijgen. Deze speelfilm gaat ongeveer door na die gebeurtenissen, maar is ook prima los te bekijken. Vooral het aangenaam kneute- rige van het verhaal (navelstaar derij met een flinke knipoog) doet het lekker. Noemenswaardig zijn vooral de lekker bekkende teksten die Reidinga indrukwekkend soe pel serveert. De geadopteerde Eli (14) ontdekt in een oude fabriek tekenen van een heuse shootout, plus een indrukwekkend wapen, dat hij mee naar huis neemt. Daar arri veert net Eli's volwassen broer Jimmy vanuit de gevangenis. En broerlief neemt problemen mee. Tijdens een noodgedwongen roadtrip die volgt op een dramati sche gebeurtenis, krijgen de broers voor het eerst een echte band. Intussen proberen ze diverse achtervolgers te ontlopen: gangsters, de FBI én mysterieuze figuren die hun wapen terug wil len hebben. De acteurs zijn goed gecast en de nogal treurige locaties sfeervol. Maar het script gaat alle kanten op. De genrepotpourri van mis daad, thriller, sciencefiction, familiedrama en coming of age- elementen werkt gewoon niet helemaal in één film. donderdag 20 september 2018 GO Robby Müller (r) met acteur Dennis Hopper in 1977. DOCUMENTAIRE Regie: Claire Pijman. Met Wim Wenders, Jim Jarmusch en Lars von Trier Hoe bijzonder de sta tus van de Neder landse cameraman Robby Müller was bin nen de internationale filmwereld, blijkt di verse keren in de do cumentaire Living the Light van Claire Pij man. Vooral aan het slot, als de Duitse re gisseur Wim Wenders een gloedvolle toe spraak houdt bij een expositie over Müller in Berlijn. Hoewel de twee filmmakers enige tijd gebrouilleerd waren na de slopende productie TUI The End of the World, heeft Wenders de originali teit, durf en vindingrijk heid van Müller altijd gewaardeerd. Hij is niet de enige. Ook ge renommeerde cineas ten als Jim Jarmusch en Lars von Trier roe men de kwaliteit van Müller, die dit jaar na een lang ziekbed over leed. Wie zijn werk in films als Paris, Texas en Breaking the Waves heeft gezien, weet hoe groot de invloed van deze cameraman was op zijn regisseurs, die veel aan hem te dan ken hebben. Pijman kreeg de be schikking over Müllers privéarchief. Hij was ook een fervent foto graaf en privéfilmer van zijn familie, zijn ho telkamers en van de mensen met wie hij samenwerkte. Zijn oog voor verrassende details en lichtval zal veel mensen, ook ama teurfilmers, zeker aan spreken. Robby Müller inspireert, ook na zijn dood ,-A.Z. KOMISCH DRAMA Regie: Albert Jan van Rees. Hoofdrollen: Tjitske Reidinga en Bracha van Doesburg. Tjitske Reidinga speelt de pasgescheiden Doris. fotonets - Marieke Nieuwdorp SCIENCEFICTION Regie: Jonathan Baker, Josh Baker. Hoofdrollen: Myles Truitt, Jack Reynor. -M.N.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51